Hmm. Nak tulis dalam Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu ni? Apa yang hendak dikongsikan kali ini, syarahan perbincangan dan soal jawab berlaku dalam BI seperti halnya beberapa majlis yang pernah dikongsikan ceritanya sebelum ini baik di blogspot ini mahupun blogspot berbahasa Inggeris BERPETUALANG KE ACEH. Apapun, sebagai seorang aktivis kedaulatan Melayu tentunya saya harus mengutamakan bahasa Melayu. Oleh kerana ini juga melibatkan sejarah Alam Melayu maka eloklah ditulis dalam Bahasa Melayu. Oh, hampir terlupa. Selamat pagi Jumaat untuk semua... :]
Khamis Malam Jumaat 5 Mei 2016. Saya meredah hujan lebat, banjir kilat dan kesesakan jalan raya memandu sendirian 40 km untuk menghadiri satu syarahan ilmu di UIAM, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Syarahan dibuat oleh Profesor Dr Ataullah Bogdan Kopanski, seorang pakar sejarah dan arkeologi bertaraf dunia. Ia dijadualkan bermula jam 8 malam tetapi apabila saya sampai jam 8.52 saya diberitahu ia baru sahaja bermula. Mungkin sebab keadaan cuaca dan jalanraya...
Seperti syarahan-syarahan lain yang pernah saya hadiri di UIAM ia dibuat dalam Bahasa Inggeris kerana melibatkan peserta antarabangsa daripada pelbagai negara. Menariknya ketika saya masuk ke dewan atau mini auditorium tempat ia dilaksanakan, pensyarah/penceramah sedang menunjukkan makam-makam berbatu nesan Aceh yang sudah dikunjungi beliau di Malaysia.
Turut ditunjukkan, gambar makam Sultan Alauddin Riayat Syah di Kampung Raja, Pagoh, Muar, Johor, satu-satunya makam Sultan Melaka yang masih terpelihara di Malaysia. Cuma saya rasa Kopanski ada sedikit keliru apabila menyebut ia terletak antara Muar dan Johor. Tak boleh salahkannya. Dia orang Eropah, berasal dari Poland. Walaupun difahamkan beliau sudah lama mengajar di UIAM tak bolehlah harap beliau tahu kedudukan semua tempat di Malaysia dengan tepat.
Beliau turut menunjukkan perjalanan ke tempat-tempat bersejarah di lain-lain tempat di Asia Tenggara termasuk di Aceh.
Ini disusuli dengan lawatan ke tempat-tempat bersejarah di merata Eropah dan Timur Tengah. Saya difahamkan yang ini memang kepakaran beliau. Dah memang tempat asal beliau pun di sebelah sana...
Kalau tak salah lebih 30 minit juga beliau menunjukkan koleksi gambar-gambar perjalanan beliau sambil berseloroh lalu menimbulkan banyak gelak ketawa. Saya cuma tangkap beberapa sahaja. Antara yang ditunjukkan adalah gambar-gambar beliau semasa muda, pernah jadi askar malah tawanan dan buangan politik pun ada. Ternyata Profesor asal Poland yang pernah menetap lama di Amerika sebelum mengajar di Malaysia memiliki liku-liku hidup yang sangat berwarna-warni. Beliau dilahirkan tahun 1948 dalam kalangan keluarga bangsawan, sempat ditunjukkan kota atau castle serupa istana milik keluarga yang sempat didudukinya ketika membesar, tanah-tanah pertanian luas saujana mata memandang. Lihat sejarah hidup yang tertera dalam Wikipedia di sini.
Sampai tasik sebesar lombong di Malaysia pun beliau ada milik sendiri! Namun perjalanan hidup membawa beliau untuk memeluk Islam pada tahun 1974 lalu berkahwin dengan seorang wanita Arab di Syria. Maka ditunjukkan juga gambar-gambar isteri berjilbab penuh setakat nampak mata, rumah mereka di sana dan apa yang terjadi kepada mereka setelah berlaku kekacauan perang di Syria sehingga memusnahkan rumah.
Jam 9.29 (menurut kamera saya) baru pertunjukan gambar-gambar selesai lalu Kopanski bersyarah secara terus tanpa gambar.
Dengan itu lampu dewan pun dibuka. Kelihatan ramai juga berminat untuk mendengar syarahan...
Beliau mula membuka hal kedatangan Islam ke Asia Tenggara/Alam Melayu. Secara terus terang Kopanski menyatakan tidak bersetuju dengan pendapat Profesor Syed Naguib al-Attas bahawa Islam dibawa ke rantau ini oleh para pendakwah dan pedagang dari Yaman di hujung Semenanjung Arab. Teori-teori lain, tetapi dipelopori Barat turut disebut seperti Islam dibawa dari India juga dari China. Namun beliau menegaskan ada memiliki teori sendiri...
Adapun tajuk syarahan sebenarnya adalah "Historical Archaelogy & Pre-Colonial Malaysia". Terjemahan saya, Arkeologi Berdasarkan Sejarah dan Zaman Sebelum Penjajahan di Malaysia. Beliau membuka hal ini dengan menyatakan banyak kajian arkeologi di dunia ini beliau lihat tidak jujur malah membohong. 'Penemuan' dibuat dalam kerangka pemikiran/pendapat/teori yang sudah lebih awal dipegang oleh pengkaji lalu dipilih untuk menepati teori. Kalau ada bukti atau artifak tidak menepati ia akan dibuang, disingkirkan atau dibuat tak tahu.
Sepatutnya penemuan demi penemuan dibuat dan dikumpulkan sehingga cukup lengkap kemudian baru 'dibaca' keadaan lalu terbitlah teori. Namun realitinya telah berlaku banyak pembohongan dalam dunia arkeologi juga kajian sejarah itu sendiri untuk menyokong pandangan dan kepentingan pihak tertentu terutama perspektif Barat yang anti-Islam. Lalu Kopanski turut menyebut hal status penjajahan British ke atas tanah Melayu. Kata beliau, secara rasmi dan bertulis, British cuma menaungi negeri-negeri di Tanah Melayu lalu kelihatan seperti ingin melindungi dan membawa kebaikan kepada orang tempatan. Tetapi hakikatnya? Kita semua tahu memang Tanah Melayu dijajah lalu nasibnya ditentukan oleh pihak yang menjajah...
Dalam bercerita hal pembohongan arkeologi Kopanski ada menyebut bahawa para pengkaji Yahudi telah bertungkus-lumus untuk mencari bukti-bukti konkrit dan artifak yang dapat menunjukkan nenek-moyang mereka pernah menguasai kawasan sekitar Israel sekarang, Palestin dan sebagainya sejak zaman berzaman. Ini dibuat untuk menunjukkan 'hak' mereka ke atas bumi/wilayah tersebut lalu layak untuk menghalau keluar orang lain seperti Arab Palestin. Kata beliau apa yang telah ditemui adalah artifak-artifak zaman pendudukan Empayar Rom dan sebagainya, tidak adapun bukti purba penguasaan Yahudi. Malah tidak pernah ditemui pun artifak menunjukkan zaman keagungan pemerintahan Nabi Daud yang sangat diagung-agungkan oleh Yahudi, satu keadaan yang dikira berlaku 3,000 tahun lalu.
Beliau pun menambah, ini berlaku kerana kaum Yahudi juga Bani Israel secara umum adalah bangsa nomad yang hidup berpindah-randah lalu tidak betul-betul mendirikan tamadun dengan bangunan-bangunan baru kekal dan sebagainya. Ini disamakan dengan hal bangsa Viking di kawasan Scandinavia (Denmark, Norway, Sweden) juga bangsa Mongol yang wlaaupun menguasai wilayah yang besar tidak pernah menerbitkan bandar-bandar tetapi sering menceroboh dan menjarah bandar orang. Walaupun saya membenci perangai orang Yahudi yang suka membuat onar di merata dunia saya tidak bersetuju dengan kenyataan menyebut mereka sebagai nomad sahaja. Maka apabila syarahan tamat lalu sesi soal jawab dibuka saya pun menyatakan pendirian sambil meminta beliau menerangkan lagi apakah yang dimaksudkan.
Pada saya kenyataan Yahudi/Bani Israel itu nomad adalah benar pada zaman mereka dibawa keluar daripada Mesir oleh Nabi Musa AS ke bumi Palestin dan Baitul Maqdis. Ini juga benar buat beberapa lama sehingga mereka mendapat raja lalu berlakulah peristiwa Jalut menentang Thalut yang sangat terkenal itu diikuti kenaikan Nabi Daud sebagai pemerintah kerajaan Bani Israel. Boleh jadi juga pada zaman itu bangsa Yahudi tidak ada membina bandar-bandar. Tetapi bagaimana pula pada zaman Nabi Sulaiman AS, anakanda Nabi Daud? Bukankah al-Quran sendiri menyebut Nabi Sulaiman membina gedung-gedung yang megah, patung-patung, piring gergasi dan sebagainya?
Kopanski setakat meneruskan pendirian dengan menyatakan bukti arkeologi dan artifak memang belum lagi ditemui untuk menyokong semua cerita tersebut Ini boleh berlaku kerana sering terjadi tinggalan arkeologi zaman terdahulu dimusnahkan oleh mereka yang menguasai wilayah kemudian seperti orang Babilon juga Rom. Dialog diteruskan sambil beliau duduk santai bersama peserta. Ada pula kemudian bertanya apakah beliau sudah melihat makam-makam di Pulau Besar, Melaka? Seorang lagi bertanya sudahkah melihat kesan industri besi purba di Sungai Batu, Kedah? Kopanski menjawab belum. Apabila dinyatakan betapa pentingnya tempat-tempat ini dijejaki untuk memahami lebih baik sejarah Alam Melayu, beliau menyatakan komitmen akan pergi nanti.
Sesungguhnya Kopanski pada awal syarahan ada menyatakan bahawa para pelajar dan pengkaji mesti pergi menjejakkan kaki di tempat-tempat berkenaan yang ada kesan sejarah dan arkeologi, baru boleh memahami duduk letak perkara dengan baik. Lihat dan teliti bentuk muka bumi, aliran sungai, cuaca dan sebagainya. Baru kita boleh membaca apakah kedudukan patut suatu bangunan purba yang sudah runtuh dan hal-hal berkaitan. Ini memang saranan yang saya sendiri sentiasa nyatakan kepada semua. Jangan menulis atau bercakap semata-mata berdasarkan tulisan/hasil kajian usaha orang lain. Usahakanlah untuk menjejak sesuatu secara fizikal, jadi orang yang cakap serupa bikin, bukan setakat pandai cakap berdegar-degar di Internet dan Facebook tetapi hakikat diri dan pengalaman sebenar ibarat jauh panggang dari api.
Dalam hal ini Kopanski sudah membuktikan dirinya sebagai seorang tokoh pemikir besar yang layak dipegang kata-katanya, sudah menjejakkan kaki ke merata tempat bersejarah di dunia. Beliau juga telah menjejakkan kaki ke banyak tempat di Malaysia, cuma ada tempat-tempat penting yang nampaknya beliau terlepas pandang, mungkin kerana belum ada yang memberitahu. Di atas kelihatan gambar beramai-ramai bersama separuh peserta yang masih berlegar selepas sesi soal jawab selesai. Cuma ada yang melihat syarahan Kopanski terlalu umum kerana mengharapkan sesuatu yang lebih khusus melibatkan Alam Melayu seperti dibayangkan pada tajuk rasmi syarahan. Mungkin tidak cukup masa untuk memperincikan perkara dengan lebih mendalam kerana beliau telah mengambil banyak masa untuk menerangkan pendirian umum berbentuk falsafah diri dalam menanggapi keseluruhan bidang arkeologi dan kajian sejarah itu sendiri.