Dan akhir sekali untuk malam ini, posting saya ke 191 dalam blogspot ini... Oleh kerana nombor ini (pada saya le...) membawa makna berakhirnya satu fasa kehidupan untuk dimulakan fasa baru pula, gerak hati saya menyuruh melihat pada mukasurat 191 buku "Berpetualang ke Aceh: Sirih pulang ke Gagang" atau BKA III.
Adapun mukasurat 191 di BKA III sebenarnya mengandungi tajuk sebuah bab iaitu "Tok Pulau Manis, Batu Bersurat Terengganu dan beberapa warisan Aceh"... Teringat pula bagaimana beberapa orang yang telah membaca buku pertama saya iaitu "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" atau BKA I menyatakan rasa tidak puas hati kerana cerita Nakhoda Khalifah yang telah ditimbulkan dalam bab bertajuk "KeSultanan Perlak: Bermulanya sebuah cerita" telah dibiarkan tergantung sedangkan buku kedua saya "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" atau BKA II tidak menyentuhnya langsung...
Oleh itu, sukacita dimaklumkan cerita ini akan disambung kembali dalam BKA III. Kebetulan dalam BKA I, mukasurat 191 mengandungi tajuk "Legenda Merah Silu: Kemunculan Sultan Malikus Salih". Maka itu biar saya berikan sedutan daripada bab "Tok Pulau Manis..." di BKA III ya. Ini dia.... Selamat Hari Raya! Insyaallah saya akan bercerita kembali selepas puas bercuti nanti. Wassalam! :]
----------------------------
Nama penuh Tok Pulau Manis ialah Sharif Abdul Malik bin Sharif Abdullah... Memakai nama Sharif yang bermaksud “Yang Mulia” kerana beliau sebenarnya adalah keturunan Rasulullah SAW dari sebelah Saidina Hassan. Malah moyangnya Sharif Muhammad Al-Baghdadi dikatakan pernah memerintah kerajaan Baghdad sebelum turun takhta dan membawa diri ke Terengganu. Menurut Ayah Weng, di sebuah surau lama iaitu Surau Putih di Pulau Duyong, Kuala Terengganu pernah tertulis bahawasanya Sharif Muhammad telah turun takhta kerajaan Baghdad kerana mengambil jalan warak... Baginda pergi ke Mekah tapi dituruti orang lalu melarikan diri ke Terengganu setelah tinggal beberapa lama di Hadramaut, Yaman.
Rasyid pernah terbaca catatan ini enam tahun lalu... Setelah tergerak untuk singgah di Pulau Duyong ketika hampir sampai ke Kuala Terengganu dalam satu pengembaraan solo bermotosikal mengelilingi Semenanjung. Lebih menarik, Sharif Muhammad al-Baghdadi dikatakan orang yang bertanggungjawab menulis Batu Bersurat Terengganu yang amat terkenal itu. Malah menurut ceritanya, baginda menulis menggunakan jari tangan, bukan tukul, pahat ataupun apa-apa alatan terus ke atas batu!
Menurut ceritanya lagi, ini berlaku setelah baginda berjaya menundukkan beberapa kerajaan penyembah berhala di bumi Timur lalu menjatuhkan hukum syariat Islam ke atas raja-raja di bawah taklukannya. Isi dan intipati hukum inipun dimaktubkan di atas batu bersurat sebagai panduan untuk mereka dalam mentadbir negara dan rakyat...
“Itulah batu bersurat yang ditemui di Kuala Berang ini kemudian dimasyhurkan sebagai bukti Islam sudah sampai di Terengganu 700 tahun dahulu,” kata Ayah Weng. “Batu yang sekarang disimpan di Muzium Negeri Terengganu ini begitu diiktiraf dalam sejarah tanah Melayu sehingga cerita tentangnya diajarkan sejak dari sekolah rendah lagi.”
Mengikut sejarah rasmi yang dibaca Rasyid, tiada siapa tahu siapakah penulis batu bersurat tersebut. Sejarahwan Barat pula mengaitkannya dengan Aceh lama kerana batu itu nampaknya mempunyai pengaruh Pasai berdasarkan ciri-ciri yang terdapat padanya.Memang ada cerita menyebut Terengganu dahulukala mempunyai kaitan rapat dengan kerajaan Samudera Pasai. Malah Sultan Malikus Salih yang mengasaskan kerajaan lama di bumi Aceh itu dikatakan pernah datang ke Terengganu bersama Sheikh Ismail yang makamnya di Pulau Besar, Melaka kerana mereka mempunyai hubungan rapat dengan Sharif Muhammad Al-Baghdadi!
Rasyid pernah terbaca catatan ini enam tahun lalu... Setelah tergerak untuk singgah di Pulau Duyong ketika hampir sampai ke Kuala Terengganu dalam satu pengembaraan solo bermotosikal mengelilingi Semenanjung. Lebih menarik, Sharif Muhammad al-Baghdadi dikatakan orang yang bertanggungjawab menulis Batu Bersurat Terengganu yang amat terkenal itu. Malah menurut ceritanya, baginda menulis menggunakan jari tangan, bukan tukul, pahat ataupun apa-apa alatan terus ke atas batu!
Menurut ceritanya lagi, ini berlaku setelah baginda berjaya menundukkan beberapa kerajaan penyembah berhala di bumi Timur lalu menjatuhkan hukum syariat Islam ke atas raja-raja di bawah taklukannya. Isi dan intipati hukum inipun dimaktubkan di atas batu bersurat sebagai panduan untuk mereka dalam mentadbir negara dan rakyat...
“Itulah batu bersurat yang ditemui di Kuala Berang ini kemudian dimasyhurkan sebagai bukti Islam sudah sampai di Terengganu 700 tahun dahulu,” kata Ayah Weng. “Batu yang sekarang disimpan di Muzium Negeri Terengganu ini begitu diiktiraf dalam sejarah tanah Melayu sehingga cerita tentangnya diajarkan sejak dari sekolah rendah lagi.”
Mengikut sejarah rasmi yang dibaca Rasyid, tiada siapa tahu siapakah penulis batu bersurat tersebut. Sejarahwan Barat pula mengaitkannya dengan Aceh lama kerana batu itu nampaknya mempunyai pengaruh Pasai berdasarkan ciri-ciri yang terdapat padanya.Memang ada cerita menyebut Terengganu dahulukala mempunyai kaitan rapat dengan kerajaan Samudera Pasai. Malah Sultan Malikus Salih yang mengasaskan kerajaan lama di bumi Aceh itu dikatakan pernah datang ke Terengganu bersama Sheikh Ismail yang makamnya di Pulau Besar, Melaka kerana mereka mempunyai hubungan rapat dengan Sharif Muhammad Al-Baghdadi!
........ (setelah melangkah beberapa mukasurat) ...............
Di sini biar diajukan satu persoalan. Jika sejarah Perak berkaitan bumi Serambi Mekah boleh digelapkan, bagaimana pula sejarah awal Terengganu sebelum pertabalan Sultan Zainal Abidin I, awal abad ke 18? Sejarah rasmi menyatakan baginda diangkat kerajaan Johor di satu pihak, kerajaan Patani di pihak yang lain... Kitab Tuhfat Al-Nafis karangan Raja Ali Haji pula menyebut pihak Bugis bertanggungjawab menabalkan Sultan dengan perintah dari Johor. Peranan Tok Pulau Manis dalam kenaikan raja itu langsung tidak pernah disebut kecuali oleh orang-orang tertentu
Bagaimana pula cerita Ayah Weng tentang moyang Tok Pulau Manis, Sharif Muhammad Al-Baghdadi yang mempunyai pertalian dengan Sultan Malikus Salih pengasas kepada kerajaan Samudera Pasai yang pusatnya terletak di dalam wilayah Aceh sekarang? Bagaimana cerita tentang baginda sebagai orang yang menulis Batu Bersurat Terengganu, batu bersejarah yang disebut sarjana Barat mempunyai pengaruh Pasai? Apakah ceritanya digelapkan pihak tertentu yang tidak mahu kaitannya dengan Aceh diketahui orang? Atau ada yang sengaja mahu menenggelamkan peranan anak cucu Saidina Hassan menyebarkan syiar Islam di bumi Melayu ini?
Ayah Weng ada menyebut Sharif Muhammad pernah mengalahkan kerajaan-kerajaan Sri Wijaya dan Majapahit sehingga dikatakan semua negeri di Nusantara juga kerajaan yang bersempadan dengan Lautan Pasifik (seperti Filipina sekarang) sampai ke sempadan Empayar China pernah tunduk di bawah pemerintahannya. Agaknya sebab itu wujud cerita-cerita lama menyebut tentang sebuah kerajaan Melayu besar dahulukala bernama Kembayat Negara dengan jajahannya meluas sehingga ke Indo-China walaupun kisah ini dianggap dongeng oleh masyarakat sekarang? Kembayat Negara pula dikatakan bersempadan dengan Yunan yang mana Syair Siti Zubaidah menyebut tentang kehadiran seorang Puteri Yunan yang memang dilahirkan Islam. Tidak ada apa yang hendak dihairankan kerana kajian peribadi Rasyid menunjukkan semua pemerintah Dinasti Ming di China beragama Islam... Sebab itu China di bawah pemerintahan Dinasti Ming boleh menjalinkan hubungan yang rapat dengan KeSultanan Melayu Melaka serta melindunginya daripada ancaman kerajaan Siam!
Maka Batu Bersurat Terengganu ditulis sebagai manual pemerintahan Islam untuk tatapan raja-raja di bawah takluknya. Sehingga Ayah Weng dan waris-warisnya memberitahu Sharif Muhammad adalah khalifah teragung yang pertama menjadi model Rasulullah SAW di Asia Timur. Apakah mungkin baginda inilah Muhammad Nafs Al-Zakiyah, (baca balik Jilid 1 bab bertajuk Perlak: Bermulanya sebuah cerita) satu-satunya anak cucu Rasulullah SAW berketurunan Saidina Hassan yang diketahui pernah dibai’at sebagai khalifah iaitu diangkat dengan sumpah setia oleh semua golongan umat Islam? Bukankah ini melayakkan baginda menjadi khalifah pertama dari keturunan Rasulullah SAW selepas takhta itu dirampas secara tipu-helah oleh Bani Umaiyah daripada tangan Saidina Hassan?
Muhammad kemudian dikhianati anak cucu Saidina Abbas, saudara mara sendiri yang sanggup merampas takhta keKhalifahan itu untuk mendirikan kerajaan Bani Abbasiyah yang akan memerintah ummah selama 500 tahun. Apakah ini yang menyebabkan cerita asal-usul baginda yang sebenar digelapkan? Apakah mungkin Sharif Muhammad juga adalah watak misteri yang dikenali sebagai Nakhoda Khalifah, pemimpin rombongan 100 orang pendakwah yang mengIslamkan Perlak 1200 tahun dahulu, kerajaan Islam terawal dalam sejarah bumi Serambi Mekah?
—————————
Rasyid teringat kembali cerita Ayah Weng tentang catatan di Surau Putih, Pulau Duyong, Kuala Terengganu yang menyebut: “Bahawasanya Sharif Muhammad telah turun takhta kerajaan Baghdad kerana mengambil jalan warak. Baginda pergi ke Mekah tapi dituruti orang. Lalu melarikan diri ke Terengganu setelah tinggal beberapa lama di Hadramaut, Yaman.” Rasanya ada persamaan dengan kisah Muhammad Nafs al Zakiyah atau nama sebenarnya Muhammad bin Abdullah bin Hassan al Muthana bin Saidina Hassan bin Saidina Ali Abi Talib Karamallahuwajha.
Disebut dalam sejarah, sekitar 132 Hijrah atau 750 Masihi, masyarakat Islam di Baghdad termasuk kaum Bani Abbas juga para Ahlul Bait keturunan Nabi pernah membai’at Muhammad Nafs al Zakiyah sebagai khalifah demi menjatuhkan pemerintahan Bani Umaiyah yang zalim dan kejam. Nama baginda Muhammad bin Abdullah dikaitkan dengan watak penyelamat Imam Mahdi menyebabkannya mendapat sokongan ramai... Tetapi apabila Bani Umaiyah berjaya dijatuhkan, Abul Abbas al Saffah dari Bani Abbas pula diangkat puaknya menjadi khalifah. Dan apabila dia meninggal dunia, seorang lagi Bani Abbas, Abu Jaafar Al-Mansur diangkat menggantikannya sehingga Muhammad hilang sabar lalu memberontak.
Ada cerita menyebut salah seorang penyokong kuat baginda adalah Nu’man ibnu Thaabit atau Abu Hanifah, pengasas Mazhab Hanafi. Baginda juga mendapat sokongan Imam Malik, pengasas Mazhab Maliki... Tetapi pemberontakan awalnya di Baghdad telah dipatahkan pemerintah Bani Abbasiyah dengan kejam. Tidak lama kemudian ahli keluarga dan saudara-maranya pula mula diburu, ditangkap dan dibunuh seorang demi seorang. Muhammad pun terpaksa berundur jauh daripada Baghdad sehingga baginda tersepit lalu meneruskan pemberontakan dari Madinah.
Sejarah rasmi menyebut baginda akhirnya terbunuh tetapi Rasyid percaya ada kemungkinan Muhammad dapat melarikan diri. Teringat kisah moyang Sultan Brunei, Sharif Ali, seorang lagi Ahlul Bait keturunan Saidina Hassan yang dikatakan terbunuh dalam satu perebutan kuasa di Mekah tetapi boleh muncul pula di Brunei... Apakah mungkin Muhammad juga sebenarnya terselamat lalu melarikan diri secara senyap ke Mekah? Orang lain yang terbunuh tetapi mayatnya pula diwar-warkan sebagai Muhammad? Mungkin ini berlaku supaya musuh tidak lagi mengejarnya... Kemudian apabila identitinya terbongkar baginda lari pula ke Hadramaut, Yaman lalu terus membawa diri ke Nusantara, sampai ke Terengganu?
Fikirkan... Sharif Muhammad Al-Baghdadi dikatakan adalah seorang keturunan Saidina Hassan yang pernah bertakhta di Baghdad. Setahu Rasyid, tidak ada seorang pun anak cucu Rasulullah SAW pernah menduduki takhta di sana dahulukala. Kalau abad ke 20 memang ada kerana Raja-raja Iraq (sebelum menjadi republik) adalah anak cucu Sharif Mekah yang berasal daripada keturunan cucu sulung Nabi. Saidina Hassan yang pernah menjadi khalifah umat Islam pula bertakhta di Kufah sementara keturunan Nabi yang lain seperti Imam Ja’afar al-Sadiq pernah diangkat sebagai ketua satu golongan umat Islam sahaja seperti golongan Syiah Imamiah, maka tidaklah boleh dikira sebagai pernah bertakhta di sana...
Sekarang, fikirkan dengan lebih mendalam... Dari satu segi, Muhammad Nafs Al-Zakiyah boleh dikira pernah ‘bertakhta’ di Baghdad kerana baginda pernah dibai’at sebagai khalifah seluruh umat Islam walaupun untuk seketika sahaja. Malah tidak mustahil Muhammad sempat menaiki takhta dan duduk di istana selepas kejatuhan keKhalifahan Bani Umaiyah... Ini kerana pergerakan menjatuhkan pemerintahan dinasti yang kejam itu cuma dapat disatukan di atas namanya Muhammad bin Abdullah sebagai seorang khalifah baru dari keturunan Rasulullah SAW yang namanya dan nama bapanya serupa dengan Rasulullah SAW, serupa juga dengan nama Imam Mahdi yang pernah diisyaratkan Nabi!
Bagaimana pula cerita Ayah Weng tentang moyang Tok Pulau Manis, Sharif Muhammad Al-Baghdadi yang mempunyai pertalian dengan Sultan Malikus Salih pengasas kepada kerajaan Samudera Pasai yang pusatnya terletak di dalam wilayah Aceh sekarang? Bagaimana cerita tentang baginda sebagai orang yang menulis Batu Bersurat Terengganu, batu bersejarah yang disebut sarjana Barat mempunyai pengaruh Pasai? Apakah ceritanya digelapkan pihak tertentu yang tidak mahu kaitannya dengan Aceh diketahui orang? Atau ada yang sengaja mahu menenggelamkan peranan anak cucu Saidina Hassan menyebarkan syiar Islam di bumi Melayu ini?
Ayah Weng ada menyebut Sharif Muhammad pernah mengalahkan kerajaan-kerajaan Sri Wijaya dan Majapahit sehingga dikatakan semua negeri di Nusantara juga kerajaan yang bersempadan dengan Lautan Pasifik (seperti Filipina sekarang) sampai ke sempadan Empayar China pernah tunduk di bawah pemerintahannya. Agaknya sebab itu wujud cerita-cerita lama menyebut tentang sebuah kerajaan Melayu besar dahulukala bernama Kembayat Negara dengan jajahannya meluas sehingga ke Indo-China walaupun kisah ini dianggap dongeng oleh masyarakat sekarang? Kembayat Negara pula dikatakan bersempadan dengan Yunan yang mana Syair Siti Zubaidah menyebut tentang kehadiran seorang Puteri Yunan yang memang dilahirkan Islam. Tidak ada apa yang hendak dihairankan kerana kajian peribadi Rasyid menunjukkan semua pemerintah Dinasti Ming di China beragama Islam... Sebab itu China di bawah pemerintahan Dinasti Ming boleh menjalinkan hubungan yang rapat dengan KeSultanan Melayu Melaka serta melindunginya daripada ancaman kerajaan Siam!
Maka Batu Bersurat Terengganu ditulis sebagai manual pemerintahan Islam untuk tatapan raja-raja di bawah takluknya. Sehingga Ayah Weng dan waris-warisnya memberitahu Sharif Muhammad adalah khalifah teragung yang pertama menjadi model Rasulullah SAW di Asia Timur. Apakah mungkin baginda inilah Muhammad Nafs Al-Zakiyah, (baca balik Jilid 1 bab bertajuk Perlak: Bermulanya sebuah cerita) satu-satunya anak cucu Rasulullah SAW berketurunan Saidina Hassan yang diketahui pernah dibai’at sebagai khalifah iaitu diangkat dengan sumpah setia oleh semua golongan umat Islam? Bukankah ini melayakkan baginda menjadi khalifah pertama dari keturunan Rasulullah SAW selepas takhta itu dirampas secara tipu-helah oleh Bani Umaiyah daripada tangan Saidina Hassan?
Muhammad kemudian dikhianati anak cucu Saidina Abbas, saudara mara sendiri yang sanggup merampas takhta keKhalifahan itu untuk mendirikan kerajaan Bani Abbasiyah yang akan memerintah ummah selama 500 tahun. Apakah ini yang menyebabkan cerita asal-usul baginda yang sebenar digelapkan? Apakah mungkin Sharif Muhammad juga adalah watak misteri yang dikenali sebagai Nakhoda Khalifah, pemimpin rombongan 100 orang pendakwah yang mengIslamkan Perlak 1200 tahun dahulu, kerajaan Islam terawal dalam sejarah bumi Serambi Mekah?
—————————
Rasyid teringat kembali cerita Ayah Weng tentang catatan di Surau Putih, Pulau Duyong, Kuala Terengganu yang menyebut: “Bahawasanya Sharif Muhammad telah turun takhta kerajaan Baghdad kerana mengambil jalan warak. Baginda pergi ke Mekah tapi dituruti orang. Lalu melarikan diri ke Terengganu setelah tinggal beberapa lama di Hadramaut, Yaman.” Rasanya ada persamaan dengan kisah Muhammad Nafs al Zakiyah atau nama sebenarnya Muhammad bin Abdullah bin Hassan al Muthana bin Saidina Hassan bin Saidina Ali Abi Talib Karamallahuwajha.
Disebut dalam sejarah, sekitar 132 Hijrah atau 750 Masihi, masyarakat Islam di Baghdad termasuk kaum Bani Abbas juga para Ahlul Bait keturunan Nabi pernah membai’at Muhammad Nafs al Zakiyah sebagai khalifah demi menjatuhkan pemerintahan Bani Umaiyah yang zalim dan kejam. Nama baginda Muhammad bin Abdullah dikaitkan dengan watak penyelamat Imam Mahdi menyebabkannya mendapat sokongan ramai... Tetapi apabila Bani Umaiyah berjaya dijatuhkan, Abul Abbas al Saffah dari Bani Abbas pula diangkat puaknya menjadi khalifah. Dan apabila dia meninggal dunia, seorang lagi Bani Abbas, Abu Jaafar Al-Mansur diangkat menggantikannya sehingga Muhammad hilang sabar lalu memberontak.
Ada cerita menyebut salah seorang penyokong kuat baginda adalah Nu’man ibnu Thaabit atau Abu Hanifah, pengasas Mazhab Hanafi. Baginda juga mendapat sokongan Imam Malik, pengasas Mazhab Maliki... Tetapi pemberontakan awalnya di Baghdad telah dipatahkan pemerintah Bani Abbasiyah dengan kejam. Tidak lama kemudian ahli keluarga dan saudara-maranya pula mula diburu, ditangkap dan dibunuh seorang demi seorang. Muhammad pun terpaksa berundur jauh daripada Baghdad sehingga baginda tersepit lalu meneruskan pemberontakan dari Madinah.
Sejarah rasmi menyebut baginda akhirnya terbunuh tetapi Rasyid percaya ada kemungkinan Muhammad dapat melarikan diri. Teringat kisah moyang Sultan Brunei, Sharif Ali, seorang lagi Ahlul Bait keturunan Saidina Hassan yang dikatakan terbunuh dalam satu perebutan kuasa di Mekah tetapi boleh muncul pula di Brunei... Apakah mungkin Muhammad juga sebenarnya terselamat lalu melarikan diri secara senyap ke Mekah? Orang lain yang terbunuh tetapi mayatnya pula diwar-warkan sebagai Muhammad? Mungkin ini berlaku supaya musuh tidak lagi mengejarnya... Kemudian apabila identitinya terbongkar baginda lari pula ke Hadramaut, Yaman lalu terus membawa diri ke Nusantara, sampai ke Terengganu?
Fikirkan... Sharif Muhammad Al-Baghdadi dikatakan adalah seorang keturunan Saidina Hassan yang pernah bertakhta di Baghdad. Setahu Rasyid, tidak ada seorang pun anak cucu Rasulullah SAW pernah menduduki takhta di sana dahulukala. Kalau abad ke 20 memang ada kerana Raja-raja Iraq (sebelum menjadi republik) adalah anak cucu Sharif Mekah yang berasal daripada keturunan cucu sulung Nabi. Saidina Hassan yang pernah menjadi khalifah umat Islam pula bertakhta di Kufah sementara keturunan Nabi yang lain seperti Imam Ja’afar al-Sadiq pernah diangkat sebagai ketua satu golongan umat Islam sahaja seperti golongan Syiah Imamiah, maka tidaklah boleh dikira sebagai pernah bertakhta di sana...
Sekarang, fikirkan dengan lebih mendalam... Dari satu segi, Muhammad Nafs Al-Zakiyah boleh dikira pernah ‘bertakhta’ di Baghdad kerana baginda pernah dibai’at sebagai khalifah seluruh umat Islam walaupun untuk seketika sahaja. Malah tidak mustahil Muhammad sempat menaiki takhta dan duduk di istana selepas kejatuhan keKhalifahan Bani Umaiyah... Ini kerana pergerakan menjatuhkan pemerintahan dinasti yang kejam itu cuma dapat disatukan di atas namanya Muhammad bin Abdullah sebagai seorang khalifah baru dari keturunan Rasulullah SAW yang namanya dan nama bapanya serupa dengan Rasulullah SAW, serupa juga dengan nama Imam Mahdi yang pernah diisyaratkan Nabi!
................................
Di sini, Rasyid ingin mengemukakan pandangan yang rasanya tidak pernah muncul dalam mana-mana sumber sejarah Islam baik bertulis mahupun lisan. Memandangkan, Muhammad Nafs al Zakiyah telah dibai’at ramai dan Bani Umaiyah pula berjaya dijatuhkan kerana segenap lapisan masyarakat menyokong baginda sebagai Al-Mahdi, maka itu orang-orang Bani Abbasiyah yang sebenarnya berniat serong tidak boleh terus merampas takhta keKhalifahan di hadapan orang ramai. Mereka harus menunggu waktu yang sesuai untuk bertindak... Maka tidak mustahil Muhammad sempat menaiki takhta dan duduk di istana sebelum orang-orang Bani Abbas dapat menjatuhkannya tanpa dapat atau sempat ditentang rakyat.
Kemungkinan besar mereka telah meletakkan diri sebagai penasihat baginda dan ini boleh diterima akal kerana mereka pernah berperanan sebagai ahli strategi Muhammad semasa menaja pergerakan menjatuhkan Bani Umaiyah. Selepas menjadi penasihat dan pembesar di istana khalifah barulah puak Bani Abbas boleh mendapatkan sokongan mereka yang mengawal istana dan persekitarannya serta pihak tentera. Apabila keselamatan istana khalifah berada dalam tangan mereka, barulah boleh dilakukan coup de etat atau rampasan kuasa dari dalam... Maka Muhammad dihalau tanpa sempat mengatur pembelaan sedangkan kaum Bani Abbas sudah lebih dahulu mencengkam semua pihak yang berkepentingan...
Memang cerita ini tidak terdapat dalam mana-mana dokumen atau kajian serta catatan sejarah rasmi dan lagi boleh dikira sangat spekulatif tetapi Rasyid percaya, ia tidak mustahil. Bani Abbasiyah diketahui memegang keKhalifahan selama 500 tahun. Dalam tempoh itu, tidak mustahil mereka menggunakan kuasa dan pengaruh untuk menggelapkan sejarah sebenar pemerintahan Khalifah Muhammad Nafs al Zakiyah.
Apapun, Muhammad Nafs al Zakiyah inilah yang paling dekat cerita asal-usulnya dengan kisah Sharif Muhammad Al-Baghdadi yang dikatakan turun takhta kerajaan Baghdad dan akhirnya sampai ke Terengganu. Tidak lama selepas Muhammad dijatuhkan di Baghdad, muncul pula rombongan 100 orang pendakwah diketuai Nakhoda Khalifah di Perlak (baca buku 1 “Berpetualang ke Aceh”). Barangkali mereka orang yang sama, orang kemudiannya menulis Batu Bersurat Terengganu lalu menurunkan wali Allah terkenal Tok Pulau Manis atau Sharif Abdul Malik?