Jumaat, Disember 07, 2018

Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Siem Reap sebagai tapak permulaan penjelajahan

Merujuk kepada artikel Akan datang tidak lama lagi - Cerita Jejak Kerajaan Funan yang dipersembahkan Selasa malam Rabu lalu. Maghrib tadi timbul rasa untuk mempersembahkan cerita hari pertama perjalanan tersebut. Beberapa artikel sokongan pun ditulis dalam blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Selepas itu terbit ilham untuk menamakan siri sebagai "Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan". 

Tentang kenapa ia diberi nama begitu akan menjadi jelas apabila siri diikuti dengan teliti. Buat masa ini cukup disebut bahawa empayar Funan pernah meliputi sebahagian besar wilayah Indo-China, Ini termasuk kawasan-kawasan yang kemudian menjadi negara-negara moden Thailand, Cambodia, Laos dan Vietnam. Ia adalah kerajaan terawal diketahui wujud dalam sejarah Asia Tenggara iaitu bermula pada abad pertama Masihi.


Hari Khamis 22 November 2018. Saya, isteri dan anak-anak meninggalkan rumah seawal jam 3 pagi untuk menuju ke lapangan terbang KLIA2.


Kami harus bertolak awal kerana telah menempah penerbangan jam 6.45 pagi ke Siem Reap . Tiket-tiket tambang murah telah dibeli seawal bulan Januari.


Kami telah meminta kebenaran sekolah untuk anak-anak bercuti 2 hari lebih awal daripada yang dijadualkan. Kalau beli tiket selepas masuk cuti akhir tahun sekolah hari Sabtu 24 November harganya adalah berkali ganda.


Selepas lebih kurang 1 jam 40 minit penerbangan masuklah kami ke ruang udara Cambodia. Pesawat dijadualkan mendarat jam 7.50 waktu tempatan. Lihat artikel Flight to Siem Reap.


Sampai sahaja ke lapangan terbang Siem Reap, pemandu tuk tuk yang kami tempah sejak dari Malaysia telah sedia menunggu di luar.


Namanya Salim, boleh bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik kerana pernah bekerja di Malaysia selama beberapa tahun. Beliau adalah seorang warga tempatan daripada bangsa Melayu Cham iaitu Melayu yang berasal dari Champa. Ini merujuk kepada sebuah kerajaan Melayu besar dahulukala yang kini telah hilang daripada peta dunia akibat ditakluki lalu 'ditelan' kaum Dai Viet dari selatan China. Mereka menggantikannya dengan negara Vietnam.


Kami menempah beliau untuk meneroka Siem Reap selama 2 hari.


Permintaan pertama kami bawa ke sebuah tasik besar buatan yang katanya didirikan oleh kerajaan lama Khmer atau Angkor sekitar 1,000 tahun lalu. Lihat West Baray, Siem Reap.


Beliau kemudian membawa kami ke bandar raya Siem Reap lalu menuju ke satu kawasan Melayu untuk mendapatkan makanan halal.


Dekat kedai makan terdapat masjid ini. Kami pun singgah. Lihat Masjid (Mosque of) An Neakmah, Siem Reap.


Selepas makan kami minta dihantar ke tempat penginapan yang juga telah kami tempah di Malaysia.


Anak-anak tak sabar nak masuk kerana ada kolam renang.


Saya sendiri mengambil kesempatan berendam dan berehat santai di sekitar...


Selepas jam 3 petang baru kami menyambung penjelajahan dengan menuju ke selatan.



Dalam perjalanan terlihat beberapa tempat tarikan orang memakan biji teratai.





Sasaran kami mahu melihat tasik besar Tonle Sap. Memanjang lebih 130 km dan melebar 50 km ia adalah tasik terbesar di Asia Tenggara. Lihat Access to Tonle Sap.


Dekat laluan masuk ke tasik ada sebuah masjid. Lihat Masjid (mosque of) ar-Rafee'ah, Tonle Sap, Siem Reap.


Sempatlah berkenalan dengan imam masjid, namanya Ismail kalau tak salah ingatan. Beliau boleh bertutur sedikit dalam bahasa Melayu.



Sekitar 1-2 km ke utara masjid ada sebuah bukit menarik. Melihat ada tangga naik ke atas saya pun berkejar naik.


Dari atas bukit boleh dilihat tasik Tonle Sap terbentang luas. Rujuk artikel Views of Tonle Sap from Phnom Krom.


Perjalanan diteruskan masuk ke pusat bandar raya Siem Reap.


Dapatlah melihat suasana kemeriahan kota hingga ke waktu malam. Lihat artikel  Siem Reap by tuk tuk diikuti Around the night market of Siem Reap.


Persidangan Adab Pemerintahan Pesan Tamadun Melayu-Islam - Rujukan daripada Asia Barat dan Timur Tengah



Jam 2.30 sesi pembentangan petang dimulakan dengan Profesor Madya Dr Mahazan Abdul Mutalib, pengarah Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi USM membawa tajuk "Al-Mawardi : Al Ahkam Al Sultaniyyah". Al-Mawardi adalah nama seorang ulamak besar Islam yang hidup di Timur Tengah 1,000 tahun lalu. Al Ahkam adalah kitab besar ketatanegaraan yang dihasilkan beliau.


Diberikanlah latar belakang dan sejarah kehidupan Al-Mawardi.


Aliran pemikiran beliau yang membawa kepada penulisan Al Ahkam pun dikupas...








Pembentang kedua, Dato' Wira Ismail Haji Ibrahim yang merupakan ahli lembaga pengarah Institut Integriti Malaysia kemudian berdiri membawa tajuk "Al-Ghazali : Al-Tibr Al-Masbuk fi Nasihat Al Mulk" tanpa bantuan slaid.


Menarik apabila dilihat turutan zaman bahawa Al-Ghazali yang hidup di wilayah Parsi (kini Iran) 1058-1111 Masihi muncul selepas Al-Mawardi hidup  972 -1058. Kita biasa mendengar Al-Ghazali terkenal dengan kitab Ihya Ulumiddin tetapi jarang mendengar kitab ketatanegaraa beliau Nasihat al-Mulk dibincangkan...





Seperti bersambung lagi turutan zaman, pembentang ketiga Profesor Emeritus Dr Muhammad Bukhari Lubis daripada Akademi Kebijaksaan Sejagat (Global Wisdom Academy), Universiti Islam Malaysia, Cyberjaya membawa tajuk yang kelihatan.


Nizamulmulk (atau Nizam al-Muluk) merujuk kepada tokoh bernama Abu Ali Hasan ibn Ali Tusi yang hidup 1018-1092 Masihi.


Siyasat Name adalah kitab besar ketatanegaraan yang beliau tulis dalam bahasa Parsi khas untuk raja empayar Seljuk. Pada zaman itu ia merupakan kuasa ketenteraan utama di sebalik pemerintahan kekhalifahan Abbasiyah


Pembentang keempat dan terakhir bagi seluruh majlis, Dato' Dr Hasan Mad yang merupakan setiausaha agung Majlis Perundingan Melayu (MPM) pula kelihatan seperti mahu memutar masa jauh ke belakang apabila membawa tajuk yang kelihatan.





Memang Piagam Madinah boleh dikatakan rujukan ketatanegaraan yang sangat lama kerana dibuat tidak lama selepas baginda Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah sekitar tahun 632 Masihi.


Malah ia diiktiraf pengkaji Barat sebagai piagam kenegaraan pertama bertulis diketahui dalam sejarah.


Menarik apabila Hasan membawa Piagam Madinah untuk menjadi relevan pada keadaan semasa di Malaysia sekarang.





Beliau bercakap dalam nada lembut dan terkawal. Tetapi ada ketegasan makna yang menggesa mereka yang peka supaya menjadi lebih kuat dan pandai untuk menangani kekecamukan politik yang sedang melanda negara. Untuk makluman ini adalah artikel ke 1,717 di blogspot CATATAN SI MERAH SILU.


Persidangan Adab Pemerintahan Pesan Tamadun Melayu-Islam - Rujukan daripada kitab-kitab Alam Melayu

Salam malam Jumaat. Merujukpada artikel Akan datang tidak lama lagi - Cerita Jejak Kerajaan Funan yang dipersembahkan pada hari Selasa malam Rabu lalu. Adapun pada siang hari itu saya sepatutnya menghadiri kelas di ISTAC setelah 12 hari bercuti untuk keluar berkelana bersama keluarga di negara orang. Tetapi kelas dibatalkan atas sebab tertentu lalu dialih kepada hari Khamis iaitu pada siang tadi.

Pagi Rabu pula saya bersedia untuk menghadiri kelas petang itu tetapi mendapati pensyarah untuk kelas setiap hari Rabu iaitu Profesor Datuk Dr Awang Sariyan harus membentang dalam satu majlis ilmu di Shah Alam yang berlangsung sepanjang hari. Beliau mengundang pelajar melalui Whatsapp untuk menghadiri majlis lalu mengisytiharkannya sebagai ganti kelas. Dengan itu saya pun mengatur langkah untuk ke lokasi majlis.


Kalau ikutkan penat yang belum hilang setelah hampir 2 minggu mengembara agak lasak selain harus menguruskan anak-anak boleh sahaja saya tidak menghadiri majlis. Lainlah kalau pada waktu petang, boleh tinggalkan mereka barang sejam dua di rumah menunggu isteri kembali dari pejabat jam 4.30. Itulah yang biasa dilakukan atau letak anak di pejabat isteri sementara saya bergegas ke kelas. Apabila mendapati pembentangan Awang dijadualkan berlangsung sekitar 10 pagi saya harus hadir waktu itu kalau mahu mengikuti. Memikirkan saya sudah pun terlepas dekat 2 minggu kelas akibat pengembaraan yang sudah dirancang bersama keluarga sejak awal tahun lalu saya terasa wajib menghadiri.


Anak-anak terpaksa ditinggalkan di rumah pengasuh dengan sedikit bayaran. Ini biasa dilakukan kalau saya ada urusan di luar sepanjang hari. Nasib baik ketika sampai ke lokasi majlis iaitu di Dewan Anjung Sri Budiman, UiTM Shah Alam jam 10.26 ia masih dalam fasa pembukaan. Ketika itu Penyimpan Mohor Besar Raja-raja, Tan Sri Syed Danial bin Syed Ahmad sedang memberikan ucapan perasmian.


Nama majlis adalah Persidangan Adab Pemerintahan Pesan Tamadun Melayu-Islam. Menurut buku atur cara saya sudah terlepas ucapan alu-aluan Penyandang Kursi Institut Raja-raja Melayu (bawah UiTM), Profesor Emeritus Datuk Dr Zainal Kling diikuti ucapan Naib Canselor UiTM, Profesor Emeritus Dato' Dr Hassan Said.


Nak bertolak awal ke majlis memang tak larat akibat kepenatan yang belum kebah selepas tamat pengembaraan. Kalau ikutkan atur cara, ketika saya sampai itu harus sudah bermula sesi pembentangan kerana ia dijadualkan bermula jam 10.20.


Saya terpaksa keluar sebentar untuk satu urusan. Ketika masuk kembali jam 10.56 pembentang pertama sesi pagi dan tengah hari, Prof Madya Dr Azman Yusof yang merupakan pensyarah kanan di Universiti Kuala Lumpur sedang berkongsi ilmu.


Beliau membawa tajuk "Thamarat Al Muhimmah". Ia merupakan satu kitab ketatanegaraan yang dikarang oleh pujangga besar Melayu-Bugis-Riau abad ke-19 Masihi, Raja Ali Haji.


Dikongsikan tatacara pemerintahan dan pentadbiran negara yang tertera dalam kitab.


Disebut tentang majlis penasihat raja bernama Ahl Al-Halli Wa Al-'Aqdi yang bertujuan untuk memastikan raja-raja menjalankan amanah sesuai dengan kedudukan berdasarkan syariat syumul Islam.


Digariskan apa yang patut ada pada seorang raja...





Selepas beberapa lama naik pembentang kedua, Profesor Dr Jelani Harun daripada Pusat Kajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia membawa tajuk yang kelihatan.


Persoalan "Pedang atau Kalam?" merujuk kepada kekuasaan berbanding ilmu pengetahuan diangkat sebagai latar belakang dalam menentukan arah tuju pemerintahan.


Walaupun ada menyebut beberapa kitab besar Alam Melayu sebagai buku-buku ketatanegaraan beliau mengambil kitab Bustanus Salatin karangan ulamak besar Aceh pada zaman Sultan Iskandar Thani (memerintah 1636-1641 Masihi) sebagai rujukan utama pembentangan.








Masuk jam 11.55, pensyarah saya di ISTAC iaitu Profesor Datuk Dr Awang Sariyan mengambil tempat. Beliau yang diminta bercakap tentang ilmu ketatanegaraan dalam kitab Tajus Salatin karangan Bukhari al-Jauhari di Aceh (sekitar tahun 1603 atau 1604) melakukannya tanpa bantuan slaid.


Hal menarik dibangkitkan Awang yang nampaknya pembentang-pembentang sebelumnya terlepas untuk mengupas adalah betapa aspek-aspek spiritual/tasawuf sangat ditekankan dalam membentuk peribadi seorang raja. Menurut beliau ini adalah perkara besar dalam Tajus Salatin yang kurang difahami mereka yang mengkritik pengisian dalam kitab.


Pembentang keempat, Datuk Zainal Abidin Borhan yang merupakan Ketua Eksekutif Yayasan Karyawan juga membentang tanpa slaid.


Membawa tajuk "Sulatussalatin - Wasiat Sultan Melaka" beliau mengupas ilmu ketatanegaraan yang tersurat dan tersirat dalam kitab besar tersebut...