Rabu, Mei 26, 2010

Projek buku keretapi : Perjalanan sebenar menaiki keretapi bermula... ke Pantai Timur

Assalamualaikum. Seperti ada disebut lebih awal artikel Projek buku keretapi : Stesyen-stesyen selatan hari Sabtu... satu permulaan dan Projek buku keretapi : Stesyen-stesyen selatan hari Ahad. Apa ada di Bekok? dibuat berdasarkan gambar-gambar yang diambil bulan Februari dalam satu perjalanan ke selatan... dengan menaiki kereta. Setelah 3 bulan baru perjalanan sebenar menaiki keretapi dapat dimulakan. Maklumlah, semua ini adalah untuk satu projek buku mengenai perjalanan dengan keretapi... takkanlah sekadar melihat dari luar ya tak? :]


Sabtu 15 Mei, saya dan isteri bangun tidur jam 3:30 pagi untuk mandi dan bersiap. Jarak rumah kami ke Kuala Lumpur lebih 40 km sedangkan ikut jadual saya harus menaiki keretapi di KL Sentral jam 4.50. Di atas adalah kawasan ruang membeli tiket keretapi di KL Sentral.


Jadual waktu perkhidmatan. Kami akan menaiki keretapi Ekspress Langkawi turun ke Gemas.



Dari Gemas baru kami boleh mendapatkan keretapi lain untuk ke Pantai Timur...


Ini pula jadual perkhidmatan shuttle ke Ipoh dan balik, satu perkhidmatan yang baru dimulakan semenjak projek double-tracking atau membuat dua landasan berkembar berjaya disiapkan hingga ke bandaraya Perak itu.



Ternyata keretapi kami sampai sekitar 5:05 pagi, selepas jam 5:30 baru berlepas. Oh, lupa hendak beritahu. Bersama saya adalah jurugambar Faliq dari syarikat penerbitan Karnadya. Isteri saya sudah meninggalkan KL Sentral bersama anak...




Oleh kerana waktu masih awal, saya mengambil peluang untuk berbaring dan berehat...





Tetapi tidaklah sampai terlelap. Setiap kali keretapi berhenti atau terlihat sesuatu yang menarik kami akan cuba mengambil gambar. Lihat artikel Early morning trip from KL Sentral di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.






Keretapi kami dijadualkan sampai ke Gemas jam 8:10. Namun ia terlewat lebih sejam! Lihat On to Gemas.





Nasib baik keretapi ke Pantai Timur yang dijadualkan bergerak dari Gemas jam 9:22 juga sampai lewat malah setengah jam lambat. Dapat juga menikmati makan pagi di stesyen dengan tenang.




Perjalanan diteruskan melewati Bahau...





Seperti biasa, setiap kali keretapi berhenti kami mengambil peluang untuk menangkap gambar. Lihat From Gemas to Jerantut.











Pada ketika ini keretapi sedang berada betul-betul di atas kuala Sungai Lipis. Untuk pengetahuan itulah asal-usul nama Kuala Lipis. Sungai ini mengalir masuk ke Sungai Jelai yang seterusnya membentuk Sungai Pahang. Lihat The scenic route after Batu Sembilan.






Di Kuala Lipis kami sempat berjalan sekeliling stesyen kerana keretapi berhenti agak lama.






Perjalanan diteruskan hingga ke Gua Musang. Lihat Kuala Lipis to Gua Musang....





Keretapi Lambaian Timur yang kami naiki sepatutnya berhenti terus di Gua Musang. Kami dijadualkan menyambung perjalanan dengan menaiki keretapi tempatan hingga ke Tumpat. Namun kelewatan telah mengubah rancangan. Keretapi Lambaian Timur sampai ketika keretapi tempatan dijadualkan berlepas... maka ia disambung fungsi menjadi keretapi tempatan...



Sebagai keretapi tempatan ia harus berhenti di stesyen-stesyen kecil sepanjang perjalanan.







Keretapi terus seperti Ekspress Wau tentu akan bergerak laju dari Gua Musang ke Dabong tanpa singgah di stesyen kecil. Sedangkan banyak juga perkara menarik boleh dilihat jika kita mengambil masa untuk singgah. Lihat Gua Musang to Dabong.






Perjalanan diteruskan dengan persinggahan dibuat di beberapa tempat terutama Kuala Krai, Tanah Merah dan Pasir Mas. Ketika ini langit semakin kelam.


Peliknya keretapi yang berlepas dari Gemas lebih setengah jam lambat dapat membawa kami sampai ke destinasi terakhir di laluan iaitu Tumpat satu lebih awal dari yang dijadualkan. Lihat On to Tumpat, the furthest point on the East Coast route .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan