Pagi Jumaat 29 November 2024. Bergerak meninggalkan rumah yang diinapi malam itu di Ulu Langat.
Ambil Lebuh Raya SUKE (Sungai Besi–Ulu Klang Elevated Expressway) menuju ke arah Cheras. Pemandangan dari lebuh raya sangat menarik kerana terletak tinggi menurut paras lereng bukit bukau.
Ambil anak yang sedang belajar di tahfiz keluar untuk satu urusan.
Selepas itu pergi menikmati hidangan kegemaran nasi beringin di medan selera berdekatan pejabat lama saya, The New Straits Times.
Selesai makan baru ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Letak kereta di luar kerana tahu susah hendak mendapatkan tempat dalam halaman kerana ramai datang ke masjid situ untuk bersolat Jumaat, saya lambat sampai.
Gambar dalam dewan utama masjid selepas solat, selepas ramai sudah meninggalkan dewan. Sebelum itu solat di bahagian bangunan utama kampus yang bersambung dengan masjid.
Dalam dewan itulah ditulis lalu dipersembahkan artikel
Epistemologi tauhid dan cabaran universiti Islam abad ke-21 - Cabaran dan implikasi. Selepas itu baru mengikuti majlis ilmu, syarahan terbaru dalam siri "Wacana Falsafah Kursi Al-Ghazali". Bahagian pertama tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Aku Adalah Aku Cuma Kerana Engkau Adalah Engkau" menimbulkan tanda tanya. Bahagian kedua tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Integrasi Etika Levinas Ke Dalam Sfera Awam Habermas" kelihatan seperti mahu menerangkan namun tetap menimbulkan persoalan.
Kenapa aku adalah aku cuma kerana engkau adalah engkau? Apa kebendanya etika Levinasian? Apa pula sfera awam Habermas? Sampai masa untuk pembentang, Arief Subhan Arman menerangkan.
Kalau sebut etika sahaja harus semua orang faham. Ia merujuk pada prinsip-prinsip moral yang menentukan perangai atau pembawakan seseorang. Levinasian pula harus suatu perkara yang bersandar atau bersifat pada satu badan bernama Levinas, Levinasi, mungkin Levinasia. Ini sama seperti Indonesian merujuk pada sesuatu yang bersifat Indonesia, Malaysian bersifat Malaysia. Misalnya rakyat Indonesia disebut Indonesian, rakyat Malaysia Malaysian. Tetapi itu menurut kaedah bahasa Inggeris yang mana kalau merujuk pada budaya, jadi Malaysian culture, makanan jadi Malaysian food. Dalam kaedah bahasa Melayu tidak ada penambahan "n" pada hujung suatu nama dipakai sebegitu rupa.
Perkataan "sfera awam" yang merupakan terjemahan terus saya bagi perkataan berbahasa Inggeris "public sphere" pula boleh merujuk pada suatu medan awam - medan untuk awam berbicara, berdiskusi dan sebagainya. Tapi kenapa pula ada Habermas? Apa itu Habermas? Itu pun memerlukan penerangan...
Maka tersebutlah ahli falsafah Perancis berbangsa Yahudi yang berasal dari Lithunia bernama Emanuel Levinas. Hidup 1906-1095 beliau menyatakan etika adalah perkara pertama dan paling utama dalam falsafah. Habermas pula merujuk ahli falsafah Jerman, Juren Habermas yang lahir tahun 1929. Beliau yang masih hidup mengenengahkan konsep "public sphere" yang saya terjemahkan sebagai "sfera awam" itu.
OK. Saya cuma mengambil lalu berkongsikan gambar sejumlah slaid sahaja. Pergi terus pada etika Levinas. Dinyatakan bahawa beliau membesar pada zaman parti Nazi sedang naik menguasai negara Jerman. Mereka membawa ideologi orang asal Jerman sebagai berbangsa Arya, bangsa terpilih. Dengan itu mereka berhak menguasai dunia.
Dikatakan atas ideologi itulah Nazi yang dipimpin watak terkenal Adolf Hitler menindas dan membunuh orang Yahudi. Levinas sebenarnya belajar dari ahli falsafah Jerman termasuk Heidegger. Tetapi Heidegger menjadi penyokong Nazi lalu Levinas 'bermufakarah' daripadanya. Levinas dikatakan membawa pemikiran keagamaan Yahudi yang berdiri atas kitab Torah (Taurat Nabi Musa A.S. yang pada kita orang Islam telah diselewengkan) dan Talmud ( koleksi ulasan para pendeta terhadap Torah). Ada pemikiran baik berupa rasa hormat dan menghargai setiap manusia kerana ajaran kitab menyatakan manusia dicipta berdasarkan imej Tuhan.
Oh. Sebagai peringatan. Ada etika yang berdiri tanpa kepercayaan terhadap Tuhan. Etika sebegini dibina di atas prinsip kemanusiaan sahaja, bahawa manusia seharusnya saling menghormati dan menghargai. Etika Levinas adalah berdasarkan kitab membawa ajaran Tuhan. Ia lebih mendalam kerana melihat 'wajah Tuhan' dalam setiap manusia.
Dengan itu beliau melihat etika sebagai mengatasi lain-lain aspek falsafah (dalam pengajian formal falsafah terdapat beberapa cabang termasuk epistemologi, logik dan metafizik). Etika dilihat sebagai yang pertama dalam falsafah kerana lebih relevan dengan keperluan umum manusia. Tidak perlu terlalu intelektual seperti halnya dalam bidang logik dan epistemologi mahupun terlalu kerohanian yang juga memerlukan pemahaman tinggi seperti dalam metafizik.
Dalam keadaan zaman di mana Nazi menekan orang bukan berbangsa Jerman asal terutama Yahudi ia membawa makna dan nilai tinggi kemanusiaan berdasarkan hubungan dengan Tuhan. Namun cukup 'rendah' untuk dihayati semua kerana berdasarkan prinsip moral yang seharusnya wujud dalam setiap manusia. Ini dilihat boleh mengatasi perbezaan dan perbalahan akibat berlainan bangsa.
Masuk pula pada hal 'sfera awam'. Seperti disebut lebih awal tadi ia adalah medan bagi semua orang menyatakan pendapat dan rasa. Namun hakikatnya cuma suara golongan tertentu sahaja mendapat tempat disebabkan capaian melalu pengaruh kuasa, ramai pengikut dan sebenarnya. Antaranya disebabkan apa yang Habermas gelar "translation proviso" (peruntukan terjemahan?) yang mana untuk satu kumpulan bercakap dengan kumpulan lain yang berlainan pemikiran/fikrah harus menggunakan bahasa yang lebih mudah difahami sehingga 'mencairkan' makna perkara yang ingin disampaikan.
Maka itu Levinas melihat etika sebagai jalan terbaik bagi semua pihak mencapai kefahaman demi kebaikan bersama dalam sfera awam. "Aku adalah aku cuma kerana engkau adalah engkau" adalah pengakuan bahawa kita masing-masing ada ciri-ciri yang menentukan diri sendiri. Kalau diubah ciri dah jadi orang lain.
Melalui etika sepertimana difahami Levinas kerana berdasarkan agama lalu ada sifat-sfat umum yang turut dikongsi dalam agama lain seperti Kristian dan Islam kita boleh berdiskusi menggunakan 'bahasa sama' dalam sfera awam tanpa mana-mana pihak perlu mengubah diri demi untuk difahami. Lebih kurang begitulah faham saya daripada pembentangan ini.