Sabtu, November 30, 2024

Sedikit daripada Festival Idea Putrajaya

Masih lagi tentang majlis ilmu tetapi bukan di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Bersambung gerak penulisan daripada artikel Aku adalah aku cuma kerana engkau adalah engkau - Apa cerita ni?.



Merujuk pada artikel Epistemologi tauhid dan cabaran universiti Islam abad ke-21 - Cabaran dan implikasi yang dipersembahkan semalam petang Jumaat. Sekitar sama waktu terlihat poster tentang majlis "Epistemologi Tauhid" itu iaitu lebih seminggu lalu terlihat juga poster atas ini dalam grup WhatsApp ISTAC. Ini kerana Profesor Dato' Dr Ahmad Murad Merican yang mengetuai unit kajian ketamadunan Melayu di ISTAC adalah salah seorang pembentang. Sayang tidak dapat hadir kerana isteri harus ke pejabat di Shah Alam lalu saya perlu menguruskan anak pergi balik sekolah. 

Apapun sampai waktunya dapat menonton melalui Facebook Live. Rupa-rupanya ini adalah forum pertama dalam majlis lebih besar Festival Idea Putrajaya yang berlangsung Rabu hingga Jumaat 27-29 November 2024. Ada banyak lagi komponen majlis sedangkan forum pertama itu sendiri mengemukakan banyak perkongsian menarik.




Ini pula poster bagi forum keempat majlis pagi Khamis 28 November. Yang ini melibatkan penyelia tesis saya di ISTAC, Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar. Sebetulnya beliau ada memberitahu tentang penglibatannya ketika bertemu dalam satu majlis tertutup di Petaling Jaya Sabtu malam Ahad 23 November lalu mengajak hadir. Poster pula didapati baru muncul dalam grup WhatsApp ISTAC sehari dua kemudian.

Sama juga halnya seperti pada hari Rabu saya tidak dapat hadir kerana isteri perlu ke pejabat, kali ini di Rawang. Nasib baik boleh ke majlis "Epistemologi Tauhid" di ISTAC selepas itu kerana Rawang tidak sejauh Shah Alam lalu isteri sempat mengambil anak kembali dari sekolah petang. Tak perlulah diulas isi forum ini mahupun forum sebelumnya. Cukuplah dikongsikan pautan-pautan berikut tonton pembaca :-



1. Forum 1 - Sejarah Perkembangan Idea - Mengandungi sesi pelancaran festival sekali. Untuk terus ke forum pergi ke jam 1 minit 6.



4. Forum 4 - Idea Masyarakat Madani



Selain itu ada sidang-sidang yang dijalankan secara selari bagi membincangkan perkara-perkara seperti kelestarian dan perubahan iklim juga transformasi digital. Ada perkongsian pemikiran daripada Sultan Perak, Sultan Nazrin dan Perdana Menteri Dato' Seri Anwar Ibrahim.   Untuk melihat lebih banyak perkongsian sila masuk Facebook Kementerian Pendidikan Tinggi. Boleh klik sini


Jumaat, November 29, 2024

Aku adalah aku cuma kerana engkau adalah engkau - Apa cerita ni?




Pagi Jumaat 29 November 2024. Bergerak meninggalkan rumah yang diinapi malam itu di Ulu Langat.




Ambil Lebuh Raya SUKE (Sungai Besi–Ulu Klang Elevated Expressway) menuju ke arah Cheras. Pemandangan dari lebuh raya sangat menarik kerana terletak tinggi menurut paras lereng bukit bukau.




Ambil anak yang sedang belajar di tahfiz keluar untuk satu urusan.




Selepas itu pergi menikmati hidangan kegemaran nasi beringin di medan selera berdekatan pejabat lama saya, The New Straits Times.




Selesai makan baru ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Letak kereta di luar kerana tahu susah hendak mendapatkan tempat dalam halaman kerana ramai datang ke masjid situ untuk bersolat Jumaat, saya  lambat sampai.




Kali terakhir bersolat Jumaat di ISTAC adalah pada 11 Oktober. Asbabnya sama, untuk  mengikut majlis ilmu pada petangnya. Lihat Falsafah analitikal dan cerita mengarut : Kaedah saintifik memperkecilkan apa yang kita boleh tahu.




Gambar dalam dewan utama masjid selepas solat,  selepas ramai sudah meninggalkan dewan. Sebelum itu solat di bahagian bangunan utama kampus yang bersambung dengan masjid.




Dalam dewan itulah ditulis lalu dipersembahkan artikel Epistemologi tauhid dan cabaran universiti Islam abad ke-21 - Cabaran dan implikasi. Selepas itu baru mengikuti majlis ilmu, syarahan terbaru dalam siri "Wacana Falsafah Kursi Al-Ghazali". Bahagian pertama tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Aku Adalah Aku Cuma Kerana Engkau Adalah Engkau" menimbulkan tanda tanya. Bahagian kedua tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Integrasi Etika Levinas Ke Dalam Sfera Awam Habermas" kelihatan seperti mahu menerangkan namun tetap menimbulkan persoalan.




Kenapa aku adalah aku cuma kerana engkau adalah engkau? Apa kebendanya etika Levinasian? Apa pula sfera awam Habermas? Sampai masa untuk pembentang, Arief Subhan Arman menerangkan.




Kalau sebut etika sahaja harus semua orang faham. Ia merujuk pada prinsip-prinsip moral yang menentukan perangai atau pembawakan seseorang. Levinasian pula harus suatu perkara yang bersandar atau bersifat pada satu badan bernama Levinas, Levinasi, mungkin Levinasia. Ini sama seperti Indonesian merujuk pada sesuatu yang bersifat Indonesia, Malaysian bersifat Malaysia. Misalnya rakyat Indonesia disebut Indonesian, rakyat Malaysia Malaysian. Tetapi itu menurut kaedah bahasa Inggeris yang mana kalau merujuk pada budaya, jadi Malaysian culture, makanan jadi Malaysian food. Dalam kaedah bahasa Melayu tidak ada penambahan "n" pada hujung suatu nama dipakai sebegitu rupa.

Perkataan "sfera awam" yang merupakan terjemahan terus saya bagi perkataan berbahasa Inggeris "public sphere" pula boleh merujuk pada suatu medan awam - medan untuk awam berbicara, berdiskusi dan sebagainya. Tapi kenapa pula ada Habermas? Apa itu Habermas? Itu pun memerlukan penerangan...




Maka tersebutlah ahli falsafah Perancis berbangsa Yahudi yang berasal dari Lithunia bernama Emanuel Levinas. Hidup 1906-1095 beliau menyatakan etika adalah perkara pertama dan paling utama dalam falsafah. Habermas pula merujuk ahli falsafah Jerman, Juren Habermas yang lahir tahun 1929. Beliau yang masih hidup mengenengahkan konsep "public sphere" yang saya terjemahkan sebagai "sfera awam" itu.




OK. Saya cuma mengambil lalu berkongsikan gambar sejumlah slaid sahaja. Pergi terus pada etika Levinas. Dinyatakan bahawa beliau membesar pada zaman parti Nazi sedang naik menguasai negara Jerman. Mereka membawa ideologi orang asal Jerman sebagai berbangsa Arya, bangsa terpilih. Dengan itu mereka berhak menguasai dunia. 

Dikatakan atas ideologi itulah Nazi yang dipimpin watak terkenal Adolf Hitler menindas dan membunuh orang Yahudi. Levinas sebenarnya belajar dari ahli falsafah Jerman termasuk Heidegger. Tetapi Heidegger menjadi penyokong Nazi lalu Levinas 'bermufakarah' daripadanya. Levinas dikatakan membawa pemikiran keagamaan Yahudi yang berdiri atas kitab Torah (Taurat Nabi Musa A.S. yang pada kita orang Islam telah diselewengkan) dan Talmud ( koleksi ulasan para pendeta terhadap Torah). Ada pemikiran baik berupa rasa hormat dan menghargai setiap manusia kerana ajaran kitab menyatakan manusia dicipta berdasarkan imej Tuhan.

Oh. Sebagai peringatan. Ada etika yang berdiri tanpa kepercayaan terhadap Tuhan. Etika sebegini dibina di atas prinsip kemanusiaan sahaja, bahawa manusia seharusnya saling menghormati dan menghargai. Etika Levinas adalah berdasarkan kitab membawa ajaran Tuhan. Ia lebih mendalam kerana melihat 'wajah Tuhan' dalam setiap manusia.




Dengan itu beliau melihat etika sebagai mengatasi lain-lain aspek falsafah (dalam pengajian formal falsafah terdapat beberapa cabang termasuk epistemologi, logik dan metafizik). Etika dilihat sebagai yang pertama dalam falsafah kerana lebih relevan dengan keperluan umum manusia. Tidak perlu terlalu intelektual seperti halnya dalam bidang logik dan epistemologi mahupun terlalu kerohanian yang juga memerlukan pemahaman tinggi seperti dalam metafizik. 

Dalam keadaan zaman di mana Nazi menekan orang bukan berbangsa Jerman asal terutama Yahudi ia membawa makna dan nilai tinggi kemanusiaan berdasarkan hubungan dengan Tuhan. Namun cukup 'rendah' untuk dihayati semua kerana berdasarkan prinsip moral yang seharusnya wujud dalam setiap manusia. Ini dilihat boleh mengatasi perbezaan dan perbalahan akibat berlainan bangsa.




Masuk pula pada hal 'sfera awam'. Seperti disebut lebih awal tadi ia adalah medan bagi semua orang menyatakan pendapat dan rasa. Namun hakikatnya cuma suara golongan tertentu sahaja mendapat tempat disebabkan capaian melalu pengaruh kuasa, ramai pengikut dan sebenarnya. Antaranya disebabkan apa yang Habermas gelar "translation proviso" (peruntukan terjemahan?) yang mana untuk satu kumpulan bercakap dengan kumpulan lain yang berlainan pemikiran/fikrah harus menggunakan bahasa yang lebih mudah difahami sehingga 'mencairkan' makna perkara yang ingin disampaikan.




Maka itu Levinas melihat etika sebagai jalan terbaik bagi semua pihak mencapai kefahaman demi kebaikan bersama dalam sfera awam. "Aku adalah aku cuma kerana engkau adalah engkau" adalah pengakuan bahawa kita masing-masing ada ciri-ciri yang menentukan diri sendiri. Kalau diubah ciri dah jadi orang lain. 

Melalui etika sepertimana difahami Levinas kerana berdasarkan agama lalu ada sifat-sfat umum yang turut dikongsi dalam agama lain seperti Kristian dan Islam kita boleh berdiskusi menggunakan 'bahasa sama' dalam sfera awam tanpa mana-mana pihak perlu mengubah diri demi untuk difahami. Lebih kurang begitulah faham saya daripada pembentangan ini. 


Epistemologi tauhid dan cabaran universiti Islam abad ke-21 - Cabaran dan implikasi

Salam petang Jumaat. Memulakan perkongsian daripada satu rehlah kecil ilmu.



Petang Khamis 28 Oktober 2024. Saya meninggalkan rumah selepas jam 1.30 untuk ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam).




Kali terakhir ke situ adalah pada sebulan setengah lalu. Ketika itu untuk menghadiri majlis suai kenal pelajar. Lihat Hari Ta'aruf ISTAC dan 'kelas' pertama juga tentang mendaki bukit




Sampai sekitar jam 2.15, kali pertama dengan kereta terpakai yang baru kurang sebulan dimiliki. Lihat Antara urusan keluarga, rumah dan kereta. Sekadar berkongsi hal keadaan. Disebabkan urusan-urusan berkenaan juga beberapa hal itu yang sudah lama tidak ke ISTAC. Lihat juga Asbab mesyuarat agung persatuanKe Perak atas asbab mesyuarat keluarga pula dan Menyambung urusan rumah hingga ke Bangi




Menghabiskan masa di hadapan air pancut kegemaran. Dapatlah membaca beberapa surah Al Quran. Ketika itu proses bacaan bagi bulan Jamadil Awal sudah melepasi setengah Juzuk ke-29.




Jam 3 baru melangkah masuk ke bilik persidangan untuk mengikuti majlis ilmu. Itulah asbab utama ke ISTAC petang itu.




Entah kenapa sejak pertama kali melihat poster majlis lebih seminggu lalu sehingga melangkah masuk ke bilik persidangan saya menyangkakan ia bermula jam 3. Padahal yang sebenarnya jam 2.




Apapun, tajuk majlis boleh diterjemahkan sebagai "Epistemologi Tauhid dan Cabaran Universiti Islam abad ke-21 - Cabaran dan Implikasi". Ia adalah susulan daripada cadangan Rektor baru UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar dalam syarahan perdana beliau kepada kakitangan akademik pada 25 Oktober agar universiti mula menerapkan kerangka pemikiran yang dipanggil "Epistemologi Tauhid". Lihat Menjuarai epistemologi ketauhidan - Syarahan perdana Osman Bakar sebagai Rektor ke-7 UIAM.




Secara ringkas dan dasar ia adalah kerangka pemikiran yang melihat semua bentuk ilmu berpunca daripada Allah SWT lalu ada kesatuan yang menghubungkan semua cabang dan peringkat ilmu. Namun tak semua faham makna dan implikasinya lalu tidak tahu bagaimana hendak menerapkannya dalam bidang masing-masing. Itulah yang mahu dibincangkan dalam majlis di ISTAC ini.




Adalah menjadi tanggungjawab ISTAC sebagai institusi pemikiran tertinggi bawah UIAM malah dipandang ramai sebagai institusi pemikiran tinggi terulung di Malaysia, mungkin juga di seluruh dunia Islam untuk memecahkan permasalahan lalu memimpin ke arah menghayati dan menghidupkan makna "epistemologi tauhid" itu. Sila ikuti sendiri perjalanan majlis melalui video bawah...








Selepas itu menyambung lagi bacaan Al Quran dekat air pancut. Gambar bangunan utama ISTAC ini diambil sambil bersandar pada air pancut.




Lewat malam itu, malam Jumaat dapat mengkhatamkan Al-Quran bagi bulan Jamadil Awal. Lalu diletakkan gambar atas ini di Facebook bersama teks berikut:-


BARAQAH KHATAM QURAN DI RUMAH YANG DIHADIAHKAN IBU

Alhamdulillah. Dapat mengkhatamkan bacaan Al Quran bagi bulan Jamadil Awal, pada malam Jumaat, di rumah yang dihadiahkan ibu di Ulu Langat. Sejak mendapat rumah yang sudah 20 tahun tidak pernah diduduki ini lalu mengupah orang untuk membuat kerja2 memperbaiki dan membersihkan ini adalah kali ketiga bermalam. Lapan hari lalu menginap bersama isteri. Malam ini seorang diri seperti halnya kali pertama 9 hari sebelum itu.Kali ini baru malam Jumaat. Hujan pula renyai, masih tak henti.


Inilah rumah yang sedang sibuk diuruskan lalu diceritakan halnya dalam Antara urusan keluarga, rumah dan Menyambung urusan rumah hingga ke BangiUntuk makluman ini adalah artikel ke-2,585 di CATATAN SI MERAH SILU