Sabtu, Januari 20, 2024

Mengenang 150 tahun Perjanjian Pangkor - Tawaran istimewa buku Laksamana

Salam semua. Satu artikel khas untuk hari ini pagi Sabtu yang tarikhnya adalah 20 Januari 2024. Bersamaan 8 Rejab 1445 Hijriah.



Salinan Perjanjian Pangkor seperti terpapar dalam buku Cempaka Sari : Sejarah Kesultanan Negeri Perak (1986)...


Rasanya ramai tahu atau sekurang-kurangnya pernah mendengar tentang Perjanjian Pangkor. Ditandatangani pada 20 Januari 1874 iaitu tepat 150 tahun lalu,  ia dipanggil begitu kerana berlaku di perairan Pulau Pangkor. Perjanjian diadakan antara sejumlah pembesar Perak dengan wakil kerajaan Inggeris atau British bagi menaikkan Raja Muda Abdullah ibni Sultan Ja'afar Muadzam Syah sebagai Sultan ke-26 Perak, atas kapal British bernama HMS Pluto. Semakan melalui Google menunjukkan ketika itu adalah hari Selasa. 

Menurut kiraan saya tarikh Islamnya harus bersamaan 29 Zulkaedah 1290 Hijriah atau sekitar itu. Ertinya sudah hampir masuk musim menunaikan ibadah haji. Bagi mereka yang hendak menunaikan rukun Islam kelima itu harus sudah sebulan dua bertolak lebih awal dengan kapal laut kerana perjalanan memakan masa selain mahu mengambil peluang dapat beribadah lama di tanah suci. Zaman itu kapal laut biasanya diambil dari Pulau Pinang. Pada tarikh tersebut harus sudah berada di Mekah kerana mesti menyelesaikan rukun-rukun haji yang kemuncaknya adalah wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah, cuma seminggu lebih sahaja lagi.

Sebetulnya para pembesar Melayu yang menandatangani, termasuk moyang atau lebih tepat moyang kepada datuk saya iaitu Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin sanggup menerima syarat-syarat perjanjian dengan pemahaman bahawa British akan membantu mengamankan dan memajukan Perak di bawah kekuasaan Sultan, dibantu oleh pembesar. Namun sejarah telah menyaksikan ia secara efektifnya membawa kepada campur tangan aktif British dalam pentadbiran negeri Perak. Ini melangkaui sempadan kuasa yang difahami dan dipersetujui oleh orang Melayu. 

Campur tangan yang semakin hari semakin meresahkan  kemudian membawa kepada pembunuhan Residen pertama British ke Perak iaitu J.W.W. Birch di Pasir Salak pada 2 November 1875. Ketika itu umat Islam sedang menyambut Hari Raya Aidil Fitri, kalau tak salah pada 2 Syawal. Tetapi kebongkakan Birch dan orang-orangnya mengganggu suasana hendak terus menampal kertas-kertas perisytiharan sistem baru cukai British dan memaksa orang kampung menurut kata membawa pada pembunuhan. Berlakulah Perang Perak-British yang berakhir dengan kekalahan para pejuang Perak awal tahun 1876 lalu sejumlah pembesar seperti Dato' Maharajalela dihukum gantung sampai mati. Sementara itu Laksamana Muhammad Amin dan Sultan juga dua orang pembesar lain dibuang negeri ke Pulau Seychelles 1877, di perairan Afrika.

Campur tangan aktif di Perak yang bermula secara rasminya melalui Perjanjian Pangkor secara rata membentuk polisi dan gerak kerja British dalam  menangani negeri-negeri Melayu yang lain. Secara rasmi dan atas kertas British mendakwa masuk sebagai penaung dan 'sahabat' bagi membantu memajukan negeri. Tetapi hakikat perbuatan memaksa ikut cakap menggunakan kekuatan pasukan bersenjata sehingga boleh menurunkan raja yang tidak disukai lalu menaikkan mereka yang ikut cakap tidak lain adalah menceroboh dan menjajah. Melalui pengalaman dan pertapakan di Perak itulah mereka dapat membentuk Negeri-negeri Melayu Bersekutu (1895) diikuti Negeri-negeri Tidak Bersekutu (1909) yang kemudian digabungkan menjadi Persekutuan Tanah Melayu (1948). Entiti inilah yang kemudian menerima kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Daripada situ kemudian terbentuklah negara Malaysia 16 September 1963. 

Perlembagaan negara Malaysia boleh dikatakan mendapat asas pengisian dan hala tuju daripada Perjanjian Pangkor. Perkara 6 Perjanjian yang mana raja hendaklah menurut dan menerima pakai 'nasihat' Residen British kecuali dalam hal agama Islam dan adat istiadat Melayu membentuk had kekuasaan raja-raja Melayu juga peranan pembesar Melayu tradisional dalam perlembagaan. Inilah yang memberi ruang untuk undang-undang ciptaan British (British Common Law) mengatasi undang-undang syariah Islam sehingga mahkamah syariah dilihat inferior atau bawahan berbanding mahkamah sivil. Perkara 10 yang mana cuma pihak British boleh memungut dan mengawal segala sumber pendapatan (seperti memungut cukai) pula memastikan cengkaman ekonomi. Ini secara efektiknya memaksa raja dan pembesar tunduk mengikut telunjuk. Mereka sekadar boleh menerima gaji, bukan lagi sumber pendapatan sendiri yang memberikan kekuatan untuk menentukan hala tuju pentadbiran orang Melayu.

Inilah yang zaman sekarang menyebabkan ramai melihat raja-raja apa lagi pembesar tradisional tidak ada peranan kecuali menjadi rubber stamp, setakat instrumen atau alatan rasmi bagi mengesahkan keputusan para ahli politik yang membentuk kabinet jemaah menteri. Mereka adalah satu kumpulan yang secara efektifnya mewarisi peranan Residen dan konco-konco mereka.   Sedangkan naiknya mereka menjadi para pemimpan negara bergantung pada undian dalam pilihan raya. Secara praktikalnya undi dan sokongan boleh dibeli oleh pihak-pihak berkepentingan yang mampu. Lalu orang bukan Melayu dan bukan Islam boleh jadi begitu berani mempersoalkan banyak perkara waima yang melibatkan orang Islam sahaja seperti kerap berlaku semenjak satu dua dekad kebelakangan ini.




Hal-hal berkenaan Perjanjian Pangkor dan kesan jangka panjang ada diceritakan panjang lebar dalam buku ke-14 saya "Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arshad : Perjuangan yang Belum Selesai" (terbit secara rasminya pada 13 Mei 2023). Buku ini memiliki tajuk tambahan "Perjuangan yang Belum Selesai", kerana harus menjadi tanggung jawab anak cucu untuk berusaha membatalkan kesan-kesan negatif yang terbit akibat perjanjian. Antaranya adalah rentetan peristiwa dan perkembangan zaman yang menyebabkan orang bukan Islam hari ini kelihatan sering mencampuri urusan orang Islam atas alasan boleh berbuat begitu kerana dibenarkan oleh perlembagaan, atas alasan undang-undang sivil boleh mengatasi lalu menterbalikkan apa-apa keputusan yang dibuat menurut undang-undang syariah. Sebahagian hal yang diceritakan boleh diikuti melalui artikel-artikel berikut :-



2. Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023

3. Dari Webinar impromptu Laksamana Muhammad Amin ke perkongsian tentang ketokohan dan perjuangan di Book Haven

4. Misi hartanah dan wacana Laksamana - Akhirnya terlaksana rancangan lebih 3 bulan lalu

5. HIKMAH ke-23 di Sarang Art Hub - Dari seni rupa ke perjuangan Melayu dan Islam (di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH))

6. Bicara Laksamana di Pesta Buku Selangor


Dengan itu, sempena mengenangkan 150 tahun Perjanjian Pangkor ingin dibuat satu tawaran istimewa. Adapun buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin setebal 576 muka surat itu mengandungi banyak maklumat tentang sejarah negeri Perak terutama pada zaman perjanjian berlaku dan beberapa dekad selepasnya. Harganya adalah RM99. Tetapi sempena hari ini tepat 150 tahun Perjanjian Pangkor saya menawarkan diskaun/potongan 40% lalu jadilah harganya RM59.40 sahaja. Campur Poslaju RM7.90 jadi RM67.30.

Cuma tawaran ini terbuka sehingga hujung bulan Januari sahaja. Masuk 1 Februari 2024 ia kembali pada harga biasa. Sesiapa yang berminat boleh bank-in jumlah berkenaan ke akaun berikut :-


 Affin Islamic Bank : 20-530-011171-1

Atas nama: Mohd Fahrulradzi b Mohamad Sapiee


Selepas itu WhatsApp bukti bayaran ke nombor telefon 013-3082131 dan berikan alamat pos. Insyaallah buku akan diposkan lalu sampai tidak lama selepas itu.


Isnin, Januari 15, 2024

Ke Ipoh tanpa dirancang - Perjalanan jauh pertama bagi tahun baru 2024

Menyambung lagi gerak 'pemecahan kemalasan menulis' daripada artikel Makan-makan pertama di rumah tahun 2024.



Petang Sabtu 13 Januari 2024 bersamaan 1 Rejab 1445 Hijriah saya membawa isteri dan tiga orang anak bergerak ke Ipoh.




Ia adalah perjalanan jauh pertama bagi saya juga keluarga pada tahun baru 2024.




Sebelum itu iaitu sejak masuk tahun baru 2 minggu lalu paling jauh kami keluar dari kawasan rumah adalah ke Sijangkang untuk menghadiri pengkebumian akak ipar isteri pada pagi Jumaat  12 Januari. Arwah meninggal dunia pada malam Jumaat sekitar jam 10.30.




Sebelum bergerak ke Ipoh secara rata masa banyak dihabiskan di rumah. Ini kerana ibu bapa dan adik saya, bersama anaknya datang bertandang dari Muar sejak Selasa malam Rabu 9 Januari.




Kalau ikut rancangan saya cuma akan ke Ipoh bagi mendengar keputusan kes faraid hartanah Laksamana Muhammad Amin (di Mekah) di Mahkamah Tinggi Syariah pada 20 Februari. Sudah diceritakan beberapa kali di CATATAN SI MERAH SILU bahawa sejak pertengah tahun 2022 hampir setiap bulan saya ke Ipoh untuk mengikuti perjalanan kes.




Perjalanan kali ini memang tidak dirancang. Cuma mengambil kesempatan atas kehadiran dua orang anak kami yang sudah bekerja dan menetap di tempat lain dapat kembali bercuti beberapa hari.




Maka jadilah ia perjalanan jauh pertama bagi tahun baru 2024. Ini adalah pemandangan ke luar tingkap daripada balik hotel kami bersebelahan Sungai Kinta pada pagi Ahad 14 Januari. Lihat artikel Views of Ipoh city from a hotel besides the Kinta river di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.




Membawa masuk barangan ke dalam kereta selepas mendaftar keluar hotel.




Makan tengah hari di restoran berdekatan.




Kemudian baru menaiki kereta untuk ke bahagian lama bandar raya Ipoh. Lihat artikel  A walk around Ipoh old town, diikuti Menara jam kenangan Birch (Birch memorial clock tower) dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).




Sekitar jam 2.30 mula meninggalkan pusat bandar raya.




Pergi ke Tasik Cermin di Gunung Rapat. Ia sudah menjadi satu tarikan pelancongan berbayar. Lihat New visit to the lake called Tasik Cermin.




Sekitar jam 3.40 ke Gaharu Tea Valley di Gopeng.




Masuk waktu Maghrib berada di perhentian (RnR) Ulu Bernam. Apabila sampai ke rumah waktu Isyak didapati sudah berjalan sejauh 351 km.


Nota tambahan : Baru teringat. Tahun 2024 telah diisytiharkan sebagai Tahun Melawat Perak. Kiranya kami telah menyahut saranan sebelum masuk setengah bulan tahun baru 2024. Alhamdulillah.


Makan-makan pertama di rumah tahun 2024

Merujuk pada artikel Pemikiran dan pendekatan Malik Bennabi dalam pembaharuan ketamadunan dan reformasi yang dipersembahkan pada hari Isnin 1 Januari iaitu tepat 2 minggu lalu. Ia adalah artikel pertama di CATATAN SI MERAH SILU sedangkan perkara yang diceritakan berlaku pada penghujung tahun 2023. Sejak itu saya agak malas hendak menulis walaupun ada membuat banyak perkara yang boleh dikongsikan cerita. Sekarang biar kemalasan itu dipecahkan dengan satu cerita kecil yang berlaku pada hujung minggu pertama tahun 2024 lalu baru betul-betul satu cerita daripada tahun baru.



Petang Sabtu 6 Januari 2024 kami membuat satu majlis makan-makan di rumah.




Ini adalah sempena pada hari Jumaat 5 Januari yang merupakan hari bekerja adalah hari ulang tahun kelahiran isteri yang ke-48.



Seorang kawan isteri yang menetap di taman perumahan sama pun menyambut tarikh ulang tahun kelahiran yang sama. Cuma beliau lebih tua setahun.




Kawan itu yang sudah sekitar 10 tahun kematian suami baru sahaja bernikah kembali pada hari Sabtu itu.




Selepas menghadiri majlis perkahwinan beliau di sebuah dewan dalam kawasan perumahan dibuatlah majlis makan-makan di rumah kami pula. Supaya sejumlah kawan dari luar kawasan yang hadir majlis perkahwinan dapat ke tempat kami.







Selain itu makan-makan diadakan sempena sebuah bilik kecil selesai dibina dan dihias di ruang hadapan luar rumah.







Lagipun kali terakhir kami mengadakan majlis makan-makan di rumah adalah pada musim raya Aidil Fitri lebih setengah tahun lalu.










Cuma untuk makan-makan ini kami tidak mengajak ramai datang seperti pada hari raya...










Yang penting dapat bergembira makan-makan sehingga lewat malam.