Isnin, Januari 15, 2024

Makan-makan pertama di rumah tahun 2024

Merujuk pada artikel Pemikiran dan pendekatan Malik Bennabi dalam pembaharuan ketamadunan dan reformasi yang dipersembahkan pada hari Isnin 1 Januari iaitu tepat 2 minggu lalu. Ia adalah artikel pertama di CATATAN SI MERAH SILU sedangkan perkara yang diceritakan berlaku pada penghujung tahun 2023. Sejak itu saya agak malas hendak menulis walaupun ada membuat banyak perkara yang boleh dikongsikan cerita. Sekarang biar kemalasan itu dipecahkan dengan satu cerita kecil yang berlaku pada hujung minggu pertama tahun 2024 lalu baru betul-betul satu cerita daripada tahun baru.



Petang Sabtu 6 Januari 2024 kami membuat satu majlis makan-makan di rumah.




Ini adalah sempena pada hari Jumaat 5 Januari yang merupakan hari bekerja adalah hari ulang tahun kelahiran isteri yang ke-48.



Seorang kawan isteri yang menetap di taman perumahan sama pun menyambut tarikh ulang tahun kelahiran yang sama. Cuma beliau lebih tua setahun.




Kawan itu yang sudah sekitar 10 tahun kematian suami baru sahaja bernikah kembali pada hari Sabtu itu.




Selepas menghadiri majlis perkahwinan beliau di sebuah dewan dalam kawasan perumahan dibuatlah majlis makan-makan di rumah kami pula. Supaya sejumlah kawan dari luar kawasan yang hadir majlis perkahwinan dapat ke tempat kami.







Selain itu makan-makan diadakan sempena sebuah bilik kecil selesai dibina dan dihias di ruang hadapan luar rumah.







Lagipun kali terakhir kami mengadakan majlis makan-makan di rumah adalah pada musim raya Aidil Fitri lebih setengah tahun lalu.










Cuma untuk makan-makan ini kami tidak mengajak ramai datang seperti pada hari raya...










Yang penting dapat bergembira makan-makan sehingga lewat malam.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan