Isnin, Januari 15, 2024

Ke Ipoh tanpa dirancang - Perjalanan jauh pertama bagi tahun baru 2024

Menyambung lagi gerak 'pemecahan kemalasan menulis' daripada artikel Makan-makan pertama di rumah tahun 2024.

Petang Sabtu 13 Januari 2024 bersamaan 1 Rejab 1445 Hijriah saya membawa isteri dan tiga orang anak bergerak ke Ipoh.

Ia adalah perjalanan jauh pertama bagi saya juga keluarga pada tahun baru 2024.

Sebelum itu iaitu sejak masuk tahun baru 2 minggu lalu paling jauh kami keluar dari kawasan rumah adalah ke Sijangkang untuk menghadiri pengkebumian akak ipar isteri pada pagi Jumaat  12 Januari. Arwah meninggal dunia pada malam Jumaat sekitar jam 10.30.

Sebelum bergerak ke Ipoh secara rata masa banyak dihabiskan di rumah. Ini kerana ibu bapa dan adik saya, bersama anaknya datang bertandang dari Muar sejak Selasa malam Rabu 9 Januari.

Kalau ikut rancangan saya cuma akan ke Ipoh bagi mendengar keputusan kes faraid hartanah Laksamana Muhammad Amin (di Mekah) di Mahkamah Tinggi Syariah pada 20 Februari. Sudah diceritakan beberapa kali di CATATAN SI MERAH SILU bahawa sejak pertengah tahun 2022 hampir setiap bulan saya ke Ipoh untuk mengikuti perjalanan kes.

Perjalanan kali ini memang tidak dirancang. Cuma mengambil kesempatan atas kehadiran dua orang anak kami yang sudah bekerja dan menetap di tempat lain dapat kembali bercuti beberapa hari.

Maka jadilah ia perjalanan jauh pertama bagi tahun baru 2024. Ini adalah pemandangan ke luar tingkap daripada balik hotel kami bersebelahan Sungai Kinta pada pagi Ahad 14 Januari. Lihat artikel Views of Ipoh city from a hotel besides the Kinta river di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.

Membawa masuk barangan ke dalam kereta selepas mendaftar keluar hotel.

Makan tengah hari di restoran berdekatan.

Kemudian baru menaiki kereta untuk ke bahagian lama bandar raya Ipoh. Lihat artikel  A walk around Ipoh old town, diikuti Menara jam kenangan Birch (Birch memorial clock tower) dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).

Sekitar jam 2.30 mula meninggalkan pusat bandar raya.

Pergi ke Tasik Cermin di Gunung Rapat. Ia sudah menjadi satu tarikan pelancongan berbayar. Lihat New visit to the lake called Tasik Cermin.

Sekitar jam 3.40 ke Gaharu Tea Valley di Gopeng.

Masuk waktu Maghrib berada di perhentian (RnR) Ulu Bernam. Apabila sampai ke rumah waktu Isyak didapati sudah berjalan sejauh 351 km.

Nota tambahan : Baru teringat. Tahun 2024 telah diisytiharkan sebagai Tahun Melawat Perak. Kiranya kami telah menyahut saranan sebelum masuk setengah bulan tahun baru 2024. Alhamdulillah.