Khamis, Mac 05, 2020

Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Penulisan tesis sebagai pembuktian dakwaan yang diyakini benar


Salam semua. Semalam petang Rabu 4 Mac berlangsunglah edisi ke-4 siri syarahan buku "Classification of Knowledge in Islam" (Klasifikasi Ilmu Pengetahuan Dalam Islam") oleh Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar bagi tahun 2020 di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Walaupun sukakan siri kerana ada sahaja ilmu baru menarik dapat diperolehi saya hampir-hampir tidak dapat hadir kerana kurang sihat. Ini ceritanya.


Sepertimana halnya pada setiap kali syarahan saya memang ingin dan berusaha untuk pergi. Isteri sudah sedia maklum. Kali ini beliau menyiapkan sehelai baju Melayu berlengan pendek petak-petak dengan seluar silat berwarna merah untuk pakaian saya seawal jam 7.30 pagi. Tentunya saya sendiri berkobar-kobar untuk pergi walaupun beberapa hari kebelakangan merasakan badan kurang sihat dan begitu lemah. Entah kenapa sekembalinya dari permusafiran kecil hujung minggu lalu di mana saya menginap 2 malam di luar terasa begitu penat sehingga asyik terlantar di pembaringan. Lihat artikel-artikel yang melibatkan permusafiran tersebut :-





Semalam seorang anak pula demam dan sakit-sakit tekak lalu tidak dapat ke sekolah. Selepas menghantarnya ke klinik tengah hari saya pula merasakan diri semakin berat. Masuk jam 2 saya memaklumkan kepada isteri besar kemungkinan tidak jadi ke ISTAC. Kecuali berlaku sesuatu yang mengubah keadaan selepas jam 4. Sementara itu timbul gerak untuk membuat artikel tentang pembentangan pertama dalam satu acara yang telah dilaksanakan di ISTAC kurang 2 minggu lalu. Lihat artikel-artikel berikut yang telah dipersembahkan di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) :-






Ditakdirkan artikel pembentangan itu dapat disiapkan lalu dipaparkan sebelum jam 4. Lihat Benua Tua Melayu Sumber Peradaban Dunia. Terus timbul tenaga baru dan semangat untuk mengikuti syarahan di ISTAC. Sesungguhnya membuat penulisan itu adalah satu bentuk terapi diri buat saya.  Ia adalah cara meluahkan rasa seraya melapangkan dada sambil berkongsi ilmu juga pengalaman hidup dengan jujur. 

Cuma selepas itu saya mengambil masa untuk untuk bersiap dan melepaskan hajat. Itupun tak jadi pakai apa yang isteri sediakan, cuma pakai ringkas sahaja. Pakaian yang disediakan isteri mungkin boleh digunakan bagi tujuan lain hujung minggu. Selepas menunaikan solat Asar di rumah baru bergerak 40 km ke ISTAC. 

Masuk ke bilik persidangan yang digunakan untuk syarahan sudah jam 5.35 petang sedangkan syarahan dijadualkan bermula jam 5.15. Apa yang dapat ditangkap ketika itu adalah Osman menyebut tentang kelebihan ilmu matematik. Kata beliau tanpa matematik sains tidak dapat berfungsi. Kedengaran beliau menyebut ini dalam konteks untuk menerangkan kenapa ilmuwan silam Islam, Al-Farabi  meletakkan ilmu geometri sebagai suatu cabang ilmu ulung disebabkan pembuktian yang mendalam (profundity of proofs). Geometri pula adalah satu cabang penting dalam ilmu matematik. Pada zaman dahulu ia mungkin ilmu matematik paling penting.

Sekadar mengingatkan, buku "Classification of Knowledge in Islam" mengenengahkan cara fikir 3 orang ulamak silam Islam dan bagaimana mereka membuat klasifikasi atau mengatur jenis-jenis ilmu. Pada peringkat ini siri syarahan masih bersekitar pada pemikiran Al-Farabi. Osman turut menyebut ilmu matematik sebagai queen of science - permaisuri bagi ilmu-ilmu sains. Ini menimbulkan pertanyaan bagi saya - kenapa ia diletakkan sebagai bersifat feminin atau keperempuanan? Jawab beliau kerana keindahan yang ada pada ilmu matematik. Ia tidak bersifat keras atau memaksa seperti halnya sifat-sifat kejantanan. Ia boleh meresap lembut ke dalam jiwa apabila dapat difahami dengan betul...


Ketika itu saya masih tertanya-tanya pada ayat manakah buku syarahan sedang bersambung lalu Osman mengulas dan memanjangkan? Berdasarkan syarahan minggu lepas, syarahan Rabu semalam seharusnya bermula daripada separuh kedua muka surat 47. Lihat Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Keunggulan ilmu metafizik dan 'pampasan' Ilahi bagi masyarakat kini. Setelah beberapa lama baru tersedar rupa-rupanya beliau telah berpatah balik ke pertengahan muka surat 46. Kelihatan ia dibawa kembali pada permulaan subtopik 2.2 (daripada Bab 2). Nampaknya ini dibuat bagi faedah ramai muka baru yang muncul dalam syarahan kali ini.



Walaupun berpatah balik muncul ulasan-ulasan baru yang menambahkan lagi ilmu. Misalnya penggunaan perkataan ontologi pada perenggan pertama muka surat 47 yang sebenarnya merupakan sambungan daripada perenggan terakhir muka surat 46. Dahulu ia disebut begitu sahaja tanpa dipanjangkan maksud dan konteksnya. Untuk pengetahuan ontologi adalah satu cabang ilmu metafizik. Dalam syarahan lalu metafizik telah dinyatakan sebagai ilmu al-Ilahi atau ilmu keTuhanan. Ontologi pula merujuk khas pada persoalan kewujudan diri (nature of being). 

Kali ini Osman menyatakan ia sebagai salah satu tesis beliau tentang perkara. Beliau merujuk pada kata-kata Al-Farabi tentang bagaimana keunggulan suatu ilmu sains boleh dilihat daripada salah satu daripada 3 perkara. Biar disalin kembali (copy paste) bahagian berkenaan daripada artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Keunggulan ilmu metafizik dan 'pampasan' Ilahi bagi masyarakat kini.


-----------------


Elemen-elemen yang menentukan kecemerlangan suatu ilmu sains mahupun seni ini adalah seperti berikut :-


1. 'Kebangsawanan' perkara dalam ilmu tersebut. Saya terjemahkan terus daripada ungkapan 'nobility of subject matter' kerana tidak tahu apakah perkataan Melayu yang sesuai untuk membawa makna nobility ini. Yang faham adalah makna nobility yang memang terjemahan terusnya (direct translation) adalah kebangsawanan.  Ia membawa makna sifat-sifat kemuliaan seperti tidak pentingkan diri sendiri, selalu memikirkan kemaslahatan orang lain melebihi diri sendiri dan sedia berkorban demi menegakkan kebenaran. Hmm... mungkin kita boleh gunakan ungkapan "kemuliaan suatu perkara".

2. Kedalaman dalam pembuktian ilmu (profundity of proofs). Maksudnya begitu bermakna dan dalamnya perkara dalam membuktikan kebenaran ilmu tersebut

3.  Keluasan (immensity) faedah ilmu. Ini lebih jelas. Faedah-faedah yang diberikan oleh suatu ilmu.



-----------------


Menurut Osman apa yang disebut Al-Farabi sebagai 'kebangsawanan' atau 'kemuliaan' suatu ilmu itu boleh ditafsirkan sebagai asas ontologi bagi ilmu tersebut. Ini adalah tesis beliau lalu diberitahulah kepada khalayak bahawa buku  "Classification of Knowledge in Islam" merupakan tesis PhDnya suatu masa dahulu. Tentang perkara ini sudah disebut beberapa kali dalam artikel-artikel terdahulu. Apa yang menarik kali ini adalah Osman menerangkan apakah makna sebenar tesis. Ia bukanlah semata-mata kertas kerja yang perlu dibuat untuk mendapatkan kelulusan peringkat sarjana (Masters) mahupun PhD. Ia adalah suatu dakwaan itu sendiri. Misalnya apabila mengatakan 'kemuliaan' suatu ilmu adalah asas ontologi ilmu tersebut. Ini sudah satu tesis.

Seorang hadirin menyampuk dengan mengatakan bukankah dakwaan sebegini baru peringkat hipotesis? Kerana ia belum dibuktikan benar? Jawab Osman tidak. Kalau kita yakin itu adalah benar maka ia sudah suatu tesis. Tesis sebenarnya adalah suatu dakwaan yang kita yakini adalah benar. Ia mungkin pernyataan dalam satu ayat sahaja. Tetapi untuk membuktikannya? Itu yang boleh keluar hujah satu buku.

Kata Osman banyak pelajar sekarang tidak diajar apakah makna sebenar tesis. Tahu-tahu sahaja dah kena tulis tesis. Tu yang ramai keliru. Saya pun menyemak makna tesis menggunakan enjin pencarian (seach engine) Google di Internet. Begini jawabannya :-


thesis

1.a statement or theory that is put forward as a premise to be maintained or proved. - "his central thesis is that psychological life is not part of the material world"

2. a long essay or dissertation involving personal research, written by a candidate for a university degree. "a doctoral thesis"


Terjemahan saya :-

1. Suatu kenyataan atau teori yang dikehadapankan sebagai suatu premis untuk dipertahankan atau dibuktikan - (contohnya) "Tesis utamanya adalah kehidupan psikologi bukan sebahagian daripada dunia material"

2. Satu penulisan panjang atau disertasi melibatkan kajian peribadi, ditulis oleh calon bagi suatu kelulusan universiti - "satu tesis kedoktoran".



Lihat pula makna hipotesis...


hypothesis

a supposition or proposed explanation made on the basis of limited evidence as a starting point for further investigation - "his ‘steady state’ hypothesis of the origin of the universe"

PHILOSOPHY

a proposition made as a basis for reasoning, without any assumption of its truth.



Terjemahan :-

Suatu anggapan atau cadangan penerangan berdasarkan bukti terhad sebagai titik permulaan bagi siasatan lanjut - (contohnya) "Hipotesis 'steady state (keadaan mantap?)' beliau tentang asal usul alam semesta"

Daripada sudut falsafah -

Suatu cadangan yang dibuat sebagai asas untuk pena'akulan, tanpa apa-apa jangkaan tentang kebenarannya



Masyaallah. Baru saya faham duduk letak perkara. Kalau baru peringkat hipotesis tu kita pun belum yakin, setakat mengutarakan suatu pendapat untuk memulakan satu perbincangan kalau tidak pun penyiasatan/pengkajian. Tesis pula selama ini saya cuma faham makna yang nombor 2. Ah. Pelik ini. Padahal sejak lebih 20 tahun dahulu saya sudah faham konsep thesis lawan antithesis - suatu pernyataan dengan lawannya yang boleh menerbitkan synthesis - gabungan antara dua faham yang berlawanan. Kenapa boleh terlupa?

Ya. Benar cakap Osman. Saya sendiri sebagai seorang pelajar pasca-siswazah, masuk kembali pengajian setelah lebih 2 dekad meninggalkan pengajian di universiti tidak pernah diterangkan makna sebenar tesis ketika memulakan pengajian. Terus terang cakap, kelas metodologi saya iaitu tentang kaedah-kaedah melakukan penyelidikan pun sebenarnya terasa kelam, tidak banyak membantu. Ini kerana yang mengajar itu lebih biasa dengan kaedah-kaedah kuantitatif iaitu cara-cara mengumpulkan data. Beliau nampaknya tidak biasa dengan kaedah-kaedah kualitatif yang menekan nilai suatu perkara, bukan 'jumlah'nya.

Hal ini pernah disuarakan kepada Osman kerana beliau adalah supervisor atau penyelenggara bagi penulisan tesis saya di ISTAC. Kata beliau ia adalah satu kepincangan yang beliau akan usaha perbetulkan dalam kurikulum pelajaran seterusnya.  Sebetulnya saya sedang menghadapi masalah dalam penulisan tesis. Dahulu lebih pada kaedah. Kini sudah tahu kaedah tetapi menghadapi masalah flow, aliran dan writer's block (sekatan seorang penulis?) pula. 

Saya pernah memberitahu Osman mungkin ini berlaku akibat harus berhadapan kembali dengan apa-apa cabaran psikologi atau jiwa yang pernah dialami sebaik sahaja selesai pengajian sarjana muda di London tahun 1995. Ya. Memang berlaku beberapa perkara yang mengganggu jiwa. Perkara-perkara inilah yang membawa saya untuk membuat keputusan tidak mahu menyambung pengajian walhal peluang sudah terbuka luas walaupun keputusan ijazah saya tidak sebaik yang diharapkan.

Saya cuma dapat 3rd class honours dalam bidang Matematik di University College of London (UCL), kepujian kelas 3. Maklumlah, asyik ponteng kelas, tak buat kerja sampai peperiksaan pun banyak tak hadir. Walhal zaman sekolah rendah dah sekolah menengah dahulu selalu dapat markah matematik 100 peratus walaupun sama ponteng sekolah dan selalu buat hal. Disebabkan itu kawan-kawan menganggap saya sebagai seorang genius. Cuma ada nakal, kuat melawan cikgu dan pentadbiran.

Nasib baik walaupun 3rd class ijazah saya masih berharga kerana dianugerahkan oleh sebuah universiti yang sejak beberapa lama tersenarai antara 10 terbaik di dunia. Sebetulnya berlaku masalah pergolakan jiwa yang sangat hebat akibat mula cenderung pada hal-hal kerohanian termasuk ilmu Tasawuf sepanjang 4 tahun berada di London (sepatutnya 3 tahun sahaja tetapi saya kena mengulang tahun 2). Ini ada diceritakan (diluahkan sebenarnya) panjang lebar dalam buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh : Mencari Diri dan Erti" (terbit Jun 2006). Pun begitu, walaupun pemahaman saya tentang matematik dan sains merosot teruk ada pensyarah menyedari bahawa saya memiliki bakat baru terserlah tapi lebih ke bidang seni.

Ini akibat boleh membuat program komputer yang boleh menerbitkan pelbagai wajah manusia secara rawak, siap boleh berkelip-kelip mata dan menggerak-gerakkan mulut. Walhal program yang digunakan iaitu Mathematica itu adalah khas untuk perkara-perkara teknikal seperti membuat simulasi berdasarkan equations atau persamaan-persamaan matematik. Untuk pengetahuan itulah satu-satunya subjek (Mathematica) saya dapat A pada peperiksaan tahun akhir universiti. Lain semua jauh jatuh teruk ke bawah.

Tanpa dipinta, pensyarah menawarkan untuk memberikan recommendation atau sokongan akuan untuk saya menyambung pengajian peringkat sarjana atau Masters di Slade School of Fine Art. Ia adalah institusi cabang seni bagi UCL. Ia sendiri tersenarai antara 10 institusi pengajian terbaik dalam bidang seni bagi peringkat dunia. Tak mustahil saya dapat menyambung kalau mengambil peluang itu.

Zaman itu, pertengahan tahun 1990an cukup mudah untuk mendapatkan biasiswa pengajian pasca-siswazah bagi mereka yang sudah sedia berada di luar negara, baru tamat sarjana muda. Yang diperlukan cuma tawaran tempat sahaja. Ada pihak sedia menaja jika sudah ada tawaran itu. Namun begitulah kehidupan. Ada hal-hal tertentu melanda jiwa membuat saya tidak ingin lagi menyambung belajar sampai bila-bila. Selama ini ingat boleh melupakannya begitu sahaja, tidak perlu berhadapan dengannya lagi. 

Siapa sangka lebih 20 tahun kemudian, lebih tepat 23 tahun iaitu pada tahun 2018 timbul rasa untuk menyambung pengajian setelah lama melupakan? Rujuk artikel Menyahut Panggilan Andalusia setelah 30 tahun ia menjelma - Qada' dan Qadar seorang pelajar berusia. Siapa sangka selepas itu boleh timbul masalah dalam penulisan tesis walhal berdasarkan pengalaman, ilmu pengetahuan dan tahap pemikiran ia sepatutnya mudah. Setelah beberapa lama baru tersedar saya nampaknya harus berhadapan kembali dengan apa-apa perkara yang pernah menyekat jiwa tahun 1995.

Sebab itu penulisan buku ke-13 saya "Kenangan Kembara Hitchhike Solo Eropah Tahun 1995" sangat penting untuk disiapkan sehingga terbit buku Jun 1995. Sesungguhnya semasa timbul gerak untuk melakukannya sekitar waktu itu juga saya mendapat tawaran untuk menyambung pengajian di ISTAC. Sebetulnya  penulisan pernah dimulakan hampir penghujung tahun 1996 ketika mula bekerja sebagai wartawan akhbar berbahasa Inggeris The New Straits Times tetapi dilupakan selepas semua fail penulisan hilang akibat masalah tertentu. Ah. Banyak pula meluahkan rasa disebabkan hal tesis tadi. Namun ia perlu dilakukan juga. Kerana seperti sudah disebut tadi penulisan bagi saya adalah terapi diri. Cuma orang tak faham sahaja menuduh saya menulis untuk meraih nama, syok sendiri dan sebagainya.

Tentang keterkaitan buku dengan hal belajar di ISTAC biar dilepaskan/dilengkapkan dengan meletakkan pautan-pautan bagi artikel-artikel tentang buku dan penulisan seperti berikut. Ia diambil daripada sidebar kiri blogspot ini, dalam ruangan khas tentang buku-buku yang pernah ditulis lalu diterbitkan dengan nama saya  :-







Kembali pada hal penulisan tesis itu sendiri nasib baik Osman faham lalu tidak menekan. Ketika bertemu di mana-mana kami cuma bercakap tentang hal-hal lain sahaja termasuk bab tariqat. Tapi saya sedar lambat laun harus menunjukkan juga kemajuan yang memberangsangkan dalam penulisan tesis sebelum dapat mengadakan apa-apa perbincangan bermakna. Harapan saya adalah dapat menyiapkan lalu mempertahankan dan menerima pengakuan rasmi institusi tentang tesis sebelum masuk 1 Syawal. Walau berdasarkan kadar sekarang siap hujung tahun pun tak tentu.

Berbalik pada hal tesis dalam buku Osman. Dalam perenggan pertama muka surat 47 beliau ada menggunakan istilah "truth claims" (dakwaan kebenaran, terhadap kebenaran) untuk mengulas kriteria atau elemen kedua diketengahkan Al-Farabi dalam menentukan keunggulan/kecemerlangan suatu ilmu. Kata Osman truth claims itu sendiri merupakan suatu tesis kerana mendakwa wujudnya kebenaran bagi suatu perkara. Elemen kedua yang saya nyatakan sebagai "Kedalaman dalam pembuktian ilmu" (terjemahan saya bagi terma profundity of proofs) itu menurut Osman boleh ditafsirkan sebagai metodologi ilmu.



Sekarang baru boleh masuk pada bahagian kedua muka surat 47 buku. Baru betul-betul bersambung daripada artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Keunggulan ilmu metafizik dan 'pampasan' Ilahi bagi masyarakat kini. Disebutlah tentang kriteria atau elemen ketiga diberikan Al-Farabi yang telah saya terjemahkan sebagai keluasan (bagi membawa makna immensity) faedah ilmu. Ditambah bahawa ini berdasarkan kenyataan bahawa kedua-dua keperluan praktikal dan spiritual manusia dalam suatu perkara memiliki hieraki atau tinggi rendah aturannya. 

Diberilah contoh ilmu Syariah sebagai memberikan banyak faedah sebegitu lalu dinyatakan ia sebagai bersifat etika-perundangan (ethico-legal). Kata Osman ini berbeza dengan undang-undang ciptaan manusia seperti diamalkan dunia sekarang. Ia mungkin mengikat daripada segi hukum hakam tertentu tetapi tidak menyeluruh seperti halnya syariah. Contoh saya - Syariah melarang manusia berzina kerana ia bertentangan dengan ajaran agama. Daripada segi kemanusiaan ini bersifat etikal iaitu menjaga moral. Tetapi ini tidak dilarang oleh undang-undang moden negara. Undang-undang moden malah membenarkan mana-mana laki-laki dan perempuan yang cukup umur berzina asalkan masing-masing setuju untuk melakukannya. Kalau ada unsur paksaan seperti kes rogol dan sebagainya baru boleh didakwa kerana melanggar undang-undang...

Saya tidak mahu memanjangkan lagi ulasan mahupun perkongsian daripada muka surat 47 kecuali menambah bahawa kriteria ketiga Al-Farabi untuk menilai kecemerlangan/keunggulan suatu ilmu lalu membentuk hieraki keutamaan dan kepentingan ditafsirkan Osman sebagai asas etika-perundangan suatu ilmu. Maka itu tesis Osman adalah cara Al-Farabi mengatur hieraki ilmu adalah berdasarkan 3 perkara berikut :-


1. Asas ontologi ilmu

2. Metodologi ilmu

3. Asas etika-perundangan ilmu


Namun beliau melihat Al-Farabi melebihkan metodologi ilmu daripada yang lain. Pergi kita pada muka surat berikut :-




Saya juga tidak mahu memanjangkan ulasan mahupun perkongsian daripada muka surat ini iaitu muka surat 48. Cukuplah dinyatakan Osman berusaha untuk menyelesaikan sub-topik 2.2 sebelum syarahan dijadualkan tamat jam 7.15. Satu perkara penting harus dinyatakan daripada perenggan akhir sub-topik adalah cara Al-Farabi melihat logik (ilmu mantiq) kerana ia terkait rapat dengan teori metodologi beliau. Untuk ini harus difahami ilmu jiwa atau psikologinya. Termasuk dalam ini adalah kefahaman tentang intelek kenabian sebagai alat untuk turunnya wahyu.

Oh. Sebelum ini saya selalu menterjemahkan perkataan Inggeris intellect sebagai kebijaksanaan. Setelah beberapa lama didapati ia tidak sesuai dan tidak memadai lalu lebih elok digunakan perkataan diMelayukan intelek. Dalam perenggan Osman menyatakan psikologi Al-Farabi dan teorinya tentang fakulti roh (faculties of the soul) akan diperincikan dalam bab ini (Bab 2). Teori Al-Farabi tentang kaitan antara wahyu, intelek dan aqal (reason) akan diterangkan dalam bab seterusnya (Bab 3). Begitu juga perbincangan tentang metodologi beliau.



Selasa, Mac 03, 2020

Pesta Buku Selangor 2020 dan kecenderungan untuk keluar mengembara dan menginap di masjid seorang diri

Merujuk pada artikel Membandingkan pemikiran Iqbal dan Nietzsche dalam mencari kesempurnaan manusia. Pada bahagian akhir artikel ada disebut bahawa pada masa-masa tertentu boleh timbul rasa untuk membuang dunia lalu keluar mengembara seorang diri tanpa mempedulikan apa-apa lagi dan ini pernah dilakukan lebih 3 kali dalam hidup. Persoalannya bagaimana hendak menjadi anggota masyarakat yang bertanggungjawab, bagaimana hendak menjaga keluarga kalau kecenderungan ini timbul lagi? Maka biar dipersembahkan jawabannya di sini.


Adapun sudah menjadi tabiat sejak menyambung pengajian di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) September 2018 untuk saya menginap di luar terutama di masjid ISTAC kalau ada majlis-majlis ilmu mahu dihadiri jauh dari rumah sekurang-kurangnya 2 hari berturut-turut. Antara saya dan isteri sudah ada persefahaman tentang ini. Selain dapat memenuhi keinginan untuk sekali sekala keluar mengembara seorang diri lalu menginap dan beriktikaf di masjid tidak perlulah saya terkejar-kejar untuk kembali ke rumah selepas suatu majlis kemudian esoknya berkejar keluar lagi untuk mengikut majlis seterusnya. Dari rumah ke ISTAC perlu berulang-alik 40 km pergi kemudian 40 km kembali. Apatah lagi ke tempat-tempat yang lebih jauh.

Jumaat malam Sabtu 28 Februari saya ke satu kedai buku di selatan Petaling Jaya lebih 50 km daripada rumah untuk majlis yang diceritakan dalam artikel Membandingkan pemikiran Iqbal dan Nietzsche dalam mencari kesempurnaan manusia. Esoknya Sabtu malam Jumaat saya mahu menghadiri satu majlis zikir tertutup di bahagian lain Petaling Jaya diikuti satu majlis ilmu tertutup di ISTAC pagi Ahad. Saya pun memberitahu isteri akan menginap 2 malam di luar. Pada malam pertama saya bercadang untuk bermalam di sebuah masjid besar di Taman Sentosa dekat Jalan Klang Lama, masuk dalam sempadan Kuala Lumpur. Ini kerana ada satu makam berdekatan mahu diziarahi. Sudah lama tak singgah dan jaraknya cuma 4 km daripada kedai buku.


Selesai majlis di kedai buku sekitar 10.30 malam saya singgah minum teh di kedai mamak seberang jalan. Selepas itu pergilah ke masjid dengan niat untuk bermalam, siang selepas matahari naik bolehlah ke makam. Tengok-tengok pintu pagarnya berkunci rapat, tidak kelihatan apa-apa laluan masuk lain. Sedangkan ketika itu solat Isyak pun belum akibat berkejar ke majlis ilmu di kedai buku selepas menunaikan solat Maghrib di rumah. 

Akhirnya saya memilih untuk bersolat di makam kerana takut kalau mencari masjid lain ia pun akan terkunci pintu pagar. Nasib baik wuduk daripada Maghrib masih belum terbatal. Sudah menjadi kebiasaan sejak beberapa tahun lalu atas saranan orang-orang alim yang ditemui saya cuba berada dalam keadaan berwuduk setiap masa kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu. Lihat artikel Rupa terbaru (Latest look of) makam (Tomb of) Pinang Tunggal, Jalan Klang Lama  di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Nasib baik tidak lama kemudian dapat menemui sebuah masjid yang terbuka. Malah apabila bertemu dengan ahli masjid lalu meminta kebenaran untuk bermalam saya diberitahu bahawa masjid ini memang sentiasa mengalu-alukan kedatangan orang untuk beriktikaf. Ia tidak pernah berkunci. Kata seorang ahli masjid kalau suatu masjid itu berkunci tentu ada masalah dengan masjid itu. Untuk menjaga keselamatan mereka ada sistem CCTV dan orang memantau sentiasa. 

Satu lagi perkara menarik saya lihat adalah bagaimana diatur ruang untuk orang Islam berniaga dalam kawasan masjid juga di sebelahnya. Terasa ia satu contoh baik pembangunan masyarakat dan ekonomi Islam melalui masjid. Sebelum ini saya cuma pernah melihat sistem serupa diterapkan dalam masjid-masjid di tempat orang berada seperti di Bukit Damansara dan Taman Tun, di Kampung Baru pun ada. Kali ini ia disebuah kawasan yang boleh kata kos rendah. Bukan menghina, sekadar menyatakan hakikat kebenaran perkara.

Namun segalanya kelihatan begitu teratur dan ahli masjid begitu baik dan mesra hingga hendak hendak meletakkan kereta  pun saya ditunjukkan tempat selesa dan dekat oleh seorang imam muda masjid. Lihat Masjid (Mosque of) Jumhuriyyah, Taman Dato' Harun, Petaling Jaya. Di atas adalah gambar masjid tersebut pada jam 7.33 pagi. Gambar pertama artikel iaitu dalam dewan utama solat diambil pada jam 6.11 sementara menunggu masuk waktu Subuh.  Gambar seterusnya diambil pada jam 6.41 iaitu selepas menunaikan solat Subuh berjemaah. Didapati bahawa dewan solat separuh penuh.


Sarapan pagi di kedai makan berhadapan masjid. Ada sejumlah kedai makan berdekatan sudah dibuka ketika ini. Adapun saya dapat menemui masjid setelah melihat kedudukan dalam Google Map. Niat saya ketika itu adalah mahu bergerak ke arah Shah Alam. Mana-mana masjid pertama ditemui terbuka di situlah saya akan bermalam.


Kalau tak dapat mungkin perjalanan diteruskan ke Shah Alam lalu bermalam di masjid negeri. Apapun saya tahu 2-3 tempat yang boleh digunakan untuk bermalam di sekitar bandar raya ini. Kali terakhir menginap di Shah Alam adalah di sebuah surau sebelum menyertai satu majlis ilmu di kampus utama UiTM (Universiti Institut Teknologi MARA) di mana saya juga membentang. Lihat artikel Program Tempa Melayu - Membentuk jiwa Melayu kental dengan ilmu yang benar... diikuti Program Tempa Melayu - Menyingkap kajian terbaru tentang Hang Tuah sebelum mengupas kelebihan Benua Tua Melayu dan bangsa....


Saya singgah di masjid negeri lalu sambung berehat seraya beriktikaf lagi. Selepas makan tengah hari di kedai makan berdekatan baru ke tempat yang menjadi tujuan utama ke Shah Alam iaitu Pusat Konvesyen Selangor. Kalau nak kira berapa kali saya sudah menginap di luar untuk majlis-majlis ilmu rasanya sudah tak terkira lagi. Ini tidak termasuk perjalanan-perjalanan lain menurut gerak hati. Paling kurang, dalam tempoh 10 hari terakhir bulan Ramadhan setiap tahun saya mesti keluar mengembara dan beriktikaf di masjid-masjid demi memenuhi panggilan dalaman diri.


Pesta Buku Selangor 2020 telah bermula di pusat konvesyen pada hari Khamis 27 Februari. Ia akan berlangsung sehingga Ahad malam Isnin 8 Mac.



Saya datang untuk memenuhi masa yang terluang sebelum bergerak kembali ke Petaling Jaya tetapi di bahagian lain bagi menghadiri majlis zikir tertutup pada malam hari.


Sesungguhnya dengan membuat perjalanan-perjalanan kecil sebegini lalu menginap di masjid atas asbab menghadiri majlis-majlis ilmu juga majlis zikir dapat melampiaskan sedikit rasa kerinduan syahdu terhadap Ilahi. Kalau tidak dilepaskan sedikit-sedikit dengan cara-cara sebegitu ditakuti ia boleh jadi tidak terkawal. Ini boleh menyebabkan saya secara spontan tiba-tiba lari mengembara jauh meninggalkan dunia. Silap-silap mencari maut pun ada...


Sebetulnya kecenderungan untuk keluar mengembara lalu meninggalkan segalanya inilah yang menyebabkan hati saya tidak begitu terikat dengan dunia.


Dalam keadaan tidak terikat ini mata hati boleh menjadi tajam dapat melihat perkara-perkara yang selalunya orang lain terlepas pandang atau memang tak boleh nampak.


Walaupun orang lain itu seorang ustaz yang telah hafiz 30 juzuk al-Quran, tahu segala matan ilmu hadis dan arif ilmu fiqah segala mazhab selagi ada kecenderungan untuk meraih kelebihan dunia, mahukan harta maka dia boleh tertipu malah 'tersontot' misalnya dengan permainan emas delay (siapa yang tahu tahulah apakah permainan yang dimaksudkan - semua orang mahu jadi jutawan segera).


Sebab itu ada perkara saya boleh nampak yang sedikit sahaja orang lain nampak walaupun mereka lebih berpangkat besar, berkedudukan dalam masyarakat malah dilihat jauh lebih arif dalam ilmu agama. Sesungguhnya mendapat gerak hati, ilham dan petunjuk yang benar itu bukan setakat pandai memikirkan lalu menerbitkan teori sambil pandai mengarang cerita di Internet. Ada amalan dan pengorbanan perlu dilakukan secara istiqamah terus menerus dalam kehidupan barulah diberikan ilmu pengetahuan berkenaan. Kalau tidak semua orang mengaku boleh mendapat rasa dan gerak hati serupa.



Kalau seperti kebanyakan orang kita pun menyimpan hajat untuk menjadi orang yang berkuasa lagi berpengaruh dan kaya raya apakah yang akan menghalang daripada menyalahgunakan kedudukan jika diberikan peluang? Cukup senang mengatakan orang itu begitu begini sedangkan kita belum diuji dengan kedudukan yang sama. Bagaimana hendak membaca sepak terajang catur  sebenar sesetengah pihak yang sanggup berkorban demi agama, bangsa dan tanah air sedangkan diri kita mengidamkan  keselesaan yang disuakan musuh supaya mata hati kita tidak tajam malah boleh terjerumus menjadi ahli neraka? Tepuk dada tanyalah selera.


Isnin, Mac 02, 2020

Membandingkan pemikiran Iqbal dan Nietzsche dalam mencari kesempurnaan manusia

Dalam artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Keunggulan ilmu metafizik dan 'pampasan' Ilahi bagi masyarakat kini yang dipersembahkan petang Jumaat lalu ada diberitahu tentang satu perkembangan politik negara. Ketika itu rakyat masih tertunggu-tunggu apakah yang akan diputuskan oleh Yang di-Pertuan Agong tentang pemilihan Perdana Menteri Malaysia yang baru. Atau apakah parlimen akan dibubarkan? Apakah akan terbentuk gabungan kerajaan baru tanpa dibuat pilihan raya umum atau bagaimana? Malam itu pula saya pergi ke satu lagi majlis ilmu. Ini ceritanya.


Ini adalah poster bagi majlis tersebut. Saya diberitahu oleh seorang kawan melalui WhatsApp. Tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Iqbal dan Nietzsche - Ide tentang Manusia" terasa begitu menarik. Membawa tajuk adalah seorang sarjana muda Syed Muhyiddin Al-Attas, seorang anak murid kepada pemikir besar Islam bertaraf dunia, Tan Sri Profesor Syed Muhammad Naquib Al-Attas. 

Saya kenal siapa beliau ini kerana boleh dikira sebagai adik angkat. Cuma jarang berjumpa. Ini kerana bapanya, penulis buku politik terkenal tanah air, Syed Hussein Al-Attas juga dikenali sebagai S.H. Alattas dan Pak Habib adalah bapa angkat saya.

Saya pernah duduk menumpang di rumah Pak Habib di Janda Baik juga di pejabatnya di Gombak tahun 2002-2005. Ini adalah zaman saya sibuk dengan pencarian makna diri juga mencari salasilah keluarga. Jika tidak keluar mengembara atau berada di rumah orang lain besar kemungkin saya berada di rumah Pak Habib. Ada masanya pula saya tolong menyunting buku-buku beliau.

Hal menumpang di Janda Baik ini ada diceritakan beberapa kali dalam blogspot ini. Lihat sahaja artikel-artikel berikut :-













12. Perjalanan jauh bermotosikal besar pertama sejak awal 2013 - Antara Raub dan Janda Baik

13. Memanjat bukit di Janda Baik anak beranak - Kali pertama setelah lama mengenali tempat



Selepas menunaikan solat Maghrib di rumah saya pun bergegas ke lokasi majlis lebih 50 km perjalanan ke arah selatan. Sebelum itu saya harus singgah ke pejabat isteri di pekan Rawang terlebih dahulu. Ini kerana mahu meninggalkan anak-anak bersama beliau juga bertukar pakai kereta - ketika itu isteri sedang membuat kerja tambahan (overtime) sehingga waktu malam.


Jam 9.08 saya pun sampai ke lokasi. Ia adalah sebuah kedai buku ke selatan bandar lama Petaling Jaya (PJ Old Town). 



Majlis dijadualkan bermula jam 8.30. Nampaknya saya sudah hampir 40 minit lewat.


Tak mengapalah. Janji sampai jugak. 


Walaupun pada mulanya susah nak tangkap kerana tak tahu hujung pangkal apa lagi ia melibatkan subjek falsafah tinggi dan berat saya beransur-ansur dapat mengikuti pembentangan. Nampaknya semua yang hadir adalah peminat dunia pemikiran. Kalau orang biasa-biasa sahaja memang susah nak faham kerana ia menelusuri pelbagai sudut pandangan sarwa jagat dan falsafah yang kemudian membentuk pecahan-pecahan masyarakat dan fikrah politik dunia zaman sekarang.


Melihat pembentang Syed Muhyiddin begitu petah dan lancar bercakap dalam bahasa Inggeris menyebut konsep-konsep falsafah tinggi baik daripada dunia Barat mahupun Islam tanpa memerlukan rujukan, sekali-sekala menyatakan ayat-ayat Al Quran yang berkenaan timbul rasa bangga sebagai seorang abang. Dahulu semasa menumpang di rumah bapanya tahun 2002-2005 beliau masih bersekolah, tahun 2016 ketika saya menganjurkan satu acara di rumah tersebut bapanya sengaja memanggil beliau untuk bercakap lalu kali pertama kali saya mendengar adik angkat ini mengutarakan gagasan fikiran yang dipelajarinya daripada Syed Naquib Al-Attas (rujuk HIKMAH Janda Baik di rumah Pak Habib 30-31 Januari 2016). Kini kedengaran beliau jauh lebih matang, berpengetahuan dan berkeyakinan.



Selepas beberapa lama duduk mendengar atas satu hamparan permaidani antara 2 rak buku kedai seorang diri (kelihatan hadirin lain semua duduk atas kerusi) baru tersedar bahagian bawah rak sebelah kanan dikhaskan bagi buku-buku Iqbal. Sedikit latar belakang pengetahuan saya tentang subjek atau tajuk pembentangan...

Kedua-dua Iqbal dan Nietzsche adalah pemikir besar dan ahli falsafah. Seorang mewakili dunia belah Timur dan Islam (Iqbal orang Pakistan), seorang mewakili dunia belah Barat yang sudah lama menolak kewujudan Tuhan (Nietzche adalah orang Jerman). Namun tidak adil untuk menyatakan semua orang Barat menolak Tuhan, terutama pada zaman itu. Ramai juga pemikir besar dan ahli falsafah mereka adalah penganut setia Kristian. Cuma konsep keTuhanan mereka berbeza dengan apa yang kita orang Islam percaya dan faham.

Buku-buku dan penulisan Nietzsche pernah saya baca dan hadam semasa mengaji dalam bidang Matematik pada peringkat sarjana muda di University College of London tahun 1991-1995. Buku-buku dan penulisan Iqbal saya langsung tak tahu dan tak pernah ambil tahu. Cuma pernah terdengar nama, kemudian menjadi selalu didengar apabila memulakan pengajian peringkat sarjana di ISTAC (Institut Antarbangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) September 1998. Dalam kalangan pelajar dan sarjana pemikiran Islam, Iqbal adalah salah satu nama besar selain nama-nama seperti Fazlur Rahman, al-Faruqi dan Naquib al-Attas. Mungkin saya sahaja yang masih bersekitar pada nama-nama zaman silam seperti Attar, Rumi dan Ibnul Arabi.


Kali ini saya harus mengambil tahu walaupun sedikit. Adapun Nietzche atau nama penuhnya Friedrich Wilhelm Nietzsche muncul 3 dekad lebih awal daripada Iqbal. Hidup 1844 hingga 1900 beliau telah mendapat pengiktirafan tinggi seawal umur 24 tahun apabila menjadi ilmuwan termuda menyandang Kursi Filologi Klasikal di University of Basel tahun 1869 (maklumat diperolehi daripada Internet). Beliau kemudian beralih ke dunia falsafah. Pemikirannya mempengaruhi banyak pihak sehingga ada polisi negara-negara Barat terbentuk akibat pemikiran itu.

Iqbal atau Allama Muhammad Iqbal pula hidup 1877 hingga 1938. Dilahirkan di Pakistan (ketika itu sebahagian daripada India di bawah pemerintahan British) beliau menerima pendidikan tinggi di Eropah, pernah menjadi peguam sebelum menjadi seorang ahli falsafah yang menulis dalam bentuk puisi. Tulisan-tulisan Nietzche termasuk antara yang mempengaruhi pemikiran Iqbal. Tetapi disebabkan masih setia pada ajaran Islam maka pemikiran beliau lebih terarah (sekurang-kurangnya daripada sudut pandang kita umat Islam) sehingga dikatakan wujudnya negara Islam Pakistan (sebagai entiti tersendiri yang terpisah daripada India) tahun 1947 adalah satu hasil fikir gagasan beliau.

Ketika sesi soal jawab saya adalah orang pertama bertanya kepada Syed Muhyiddin lalu menyatakan hal diri sampai lewat lalu terlepas banyak yang diperbincangkan. Maka itu saya bertanyakan soalan ini :-


Tajuk pembentangan adalah "Ide tentang Manusia" melibatkan Iqbal dan Nietzsche. Maka itu apakah persamaan antara mereka dalam hal ini (jika ada), apakah pula perbezaan (yang harus ada kerana sudah tahu latar belakang pemikiran mereka yang berlawanan)?


Jawaban tuntas yang diberikan oleh Syed Muhyiddin adalah kedua-keduanya mahu mencari kesempurnaan manusia atau mencari jalan bagi mencipta manusia sempurna. Yang berbeza adalah dalam melihat apakah makna manusia sempurna itu dan bagaimana untuk mencapainya. Disebabkan Nietzsche adalah seorang Ateis iaitu tidak percayakan Tuhan kesempurnaan cuma dapat dilihat dalam ruang lingkup pemahaman etika dan kemanusiaan (humanities) Barat disertai kekuatan dan kecekapan yang boleh dikaitkan dengan bidang ketenteraan misalnya. Syed Muhyiddin memberitahu satu contoh manusia sempurna yang pernah diberikan Nietzsche adalah gabungan kebolehan Goethe berkarya (merujuk pada penulis/seniman Jerman bernama Johann Wolfgang von Goethe yang hidup  1749 hingga 1832) dengan kecekapan ketenteraan Napolean (negarawan merangkap panglima tentera Perancis yang sangat terkenal, NapolĂ©on Bonaparte, hidup 1769  hingga 1821). 

Teringat pula Nietzsche pernah menyebut tentang konsep Superman sebagai manusia hebat. Tetapi bukanlah Superman dalam filem dan kartun yang biasa kita lihat boleh terbang dan sangat kuat sehingga boleh memindah gunung itu. Superman Nietzche masih seorang manusia, cuma segala kebolehan yang dimilikinya, pemikiran, akal juga kesihatan tubuh badan telah dipertajamkan dan ditingkatkan sebaik mungkin  sehingga melangkaui kebolehan manusia biasa.

Iqbal sebagai seorang penganut Islam pula tentu melihat ideal manusia sempurna pada sosok tubuh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Beliau juga menerima konsep insan al-kamil iaitu manusia sempurna yang sering disebut dalam pengajian orang Sufi dan Tasawuf. Cuma beliau bersifat skeptik terhadap golongan Sufi di India pada zamannya. Ini kerana mereka dilihat tidak memainkan peranan dalam melawan penjajahan Barat mahupun membentuk pemikiran masyarakat. Mereka seperti mahu duduk dalam dunia sendiri sahaja, lari daripada menghadapi realiti zaman sedangkan para pejuang tuntas diperlukan untuk menghadapi cabaran sebenar di lapangan.

Saya sempat membaca sedikit puisi Iqbal yang telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris dalam sebuah buku. Difahamkan beliau selalu menulis dalam bahasa Urdu dan Parsi tetapi ada membuat terjemahan ke dalam bahasa Inggeris. Allah. Saya cuma dapat membaca sedikit sahaja kerana tidak sanggup meneruskannya. Ternyata ada rasa kerinduan terhadap Ilahi yang sangat mendalam seperti saya lihat pada puisi dan sajak-sajak Fariduddin Attar (hidup 1145-1221M) dalam kitab Mathnawi.

Walaupun setiap buku/kitab Tasawuf yang saya baca ada menyatakan rasa rindu terhadap Ilahi tetapi tidak semua menyatakan ia begitu syahdu. Saya takut dan rasa tergegar jiwa apabila membaca tulisan-tulisan sebegitu. Ini kerana terus timbul rasa mahu membuang dunia lalu keluar mengembara seorang diri tanpa mempedulikan apa-apa lagi. Walaupun hal sebegini sudah dilakukan lebih 3 kali dalam hidup (buang segalanya termasuk kerja dan rumah tangga lalu keluar mengembara lama tanpa arah tujuan jelas) saya masih takut mengalaminya. Ini kerana setiap kali 'menyelam' boleh jadi majzub macam orang gila. Bagaimana hendak menjadi anggota masyarakat yang bertanggungjawab Bagaimana hendak menjaga keluarga atau menyiapkan tesis di ISTAC?

Oh. Artikel ini dimulakan dengan menyatakan sedikit perkembangan politik negara pada petang Jumaat lalu. Sukacita dimaklumkan bahawa Perdana Menteri terbaru merangkap ke-8 bagi Malaysia telah diisytiharkan pada petang Sabtu 29 Februari. Pemegang jawatan iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengangkat sumpah semalam pagi Ahad 1 Mac. Tapi nak cakap episod berkenaan sudah selesai pun tak pasti lagi kerana dijangka akan ada cabaran dibuat dalam parlimen selewatnya seminggu lagi. Cukup.