Isnin, November 11, 2019

Kesucian dan kekotoran dalam sejarah spiritual Mekah : Muhammad dan kemenangan tamadun monoteistik

Salam hari Isnin malam Selasa 15 Rabiulawal. Ada perkongsian daripada 3 hari lalu iaitu 12 Rabiuawal, hari kelahiran junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.


Merujuk pada artikel Spiritualiti Islam dalam Dunia Melayu - Dia yang Zahir Dia juga yang Batin yang dipersembahkan pada petang Jumaat 25 Oktober iaitu hampir 3 minggu lalu. Artikel adalah tentang majlis ilmu yang dihadiri di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) pada petang Khamis sebelumnya. Sejak tarikh tersebut baru Jumaat malam Sabtu 8 November 2019 bersamaan malam 12 Rabiulawal saya bertandang lagi ke ISTAC. Ia adalah untuk menghadiri satu siri syarahan yang sudah masuk edisi ke-9.


Siri syarahan yang diadakan sekali setiap dua minggu, Jumaat malam Sabtu ini memiliki tajuk besar "The Eternal Messages of Islam and Its Civilisation". Dalam artikel tentang edisi pertama yang dipersembahkan hampir 4 bulan lalu saya telah menterjemahkannya sebagai "Pesan  Abadi Islam dan Tamadunnya". Sejak dimulakan selepas pertengahan Julai 2019 saya baru berkesempatan menghadiri 3 edisi sahaja. Lihat artikel-artikel berikut :-






Campur yang terbaru iaitu ke-9 pada 3 hari lalu ia adalah ke-4 dihadiri. Tajuk kecilnya "The Sacred and the Profane in Mecca's Spiritual History : Muhammand and the Triumph of Monothesitic Civilisation" boleh diterjemahkan sebagai "Kesucian dan Kekotoran dalam Sejarah Spiritual Mekah : Muhammad dan Kemenangan Tamadun Monoteistik"


Pensyarah iaitu Sheikhul Kuliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar memulakan dengan menerangkan apa itu "sacred". Ia boleh disamakan dengan perkataan Inggeris "holy" yang mana kedua-duanya membawa maksud suci terutama daripada segi keagamaan dan keTuhanan. Cuma daripada segi penggunaan ada sedikit beza. Menurut faham saya "sacred" itu bukan sekadar membawa maksud suci tetapi sesuatu yang diangkat tinggi sehingga dikeramatkan dalam erti kata dikaitkan dengan hal-hal keTuhanan. Tetapi dalam bahasa mudah biar digunakan perkataan "suci" sebagai terjemahan terus daripada "sacred". Itulah yang saya temui di Internet.

Kata Osman kesucian sebenar tidak boleh berlawanan dengan keTauhidan (dia menyebut perkataan Inggeris "divine unity"). Adalah menjadi misi junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW untuk membersihkan Mekah daripada 360 patung berhala yang menjadi sembahan orang Arab Jahiliyyah (pada zaman baginda diutuskan lebih 1,400 tahun lalu). Tuhan adalah suci, punca segala kesucian tambah Osman. Salah satu nama Tuhan iaitu Al-Quddus menyatakanNya sebagai Yang Maha Suci.. Kata Osman, guru beliau Seyyed Hossein Nasr pernah menulis sebuah buku bertajuk  "Knowledge and the Sacred" ("Ilmu Pengetahuan dan Yang Suci") lalu menerangkan semua benda adalah suci. Dalam hal ini Allah SWT sebagai kewujudan yang mutlak (absolute) tidak bertepi (infinite) dirujuk.

Ada lain-lain nama Allah SWT yang berkait dengan Yang Suci. Malah sebetulnya semua nama seperti disebut dalam Asma ul-Husna, nama-nama yang indah adalah suci. Menggunakan kerangka pemikiran dan faham di mana semua ciptaan merupakan pengzahiran daripada ayat-ayat Allah seluruh bumi boleh dikatakan suci. Sebab itu umat Islam boleh menunaikan solat di mana-mana sahaja, bukan setakat di dalam kuil seperti berlaku pada sesetengah agama . Namun ada tempat yang terlebih suci berbanding yang lain seperti halnya Mekah.


Namun sesuatu yang suci boleh dirosakkan oleh perbuatan manusia seperti pernah berlaku di sana. Ka'abah didirikan oleh Nabi Ibrahim AS dan anaknya Nabi Ismail AS dengan penuh kesucian. Tetapi ia kemudian menjadi tempat penyembahan berhala. Maka masuklah kita pada perkataan "profane" yang terdapat pada tajuk kecil syarahan. Secara mudah ia adalah lawan bagi "sacred".  

Daripada segi etimologi atau penggunaan dan asal-usul ia berasal daripada perkataan bahasa Latin "profanus". "prof" membawa makna "sebelumnya atau luar daripada". "fanu" adalah "kuil (tempat ibadat)". Maka "profanus" bermakna sebelumnya atau luar daripada "kuil". Ia menjadi perkataan bahasa Inggeris "profane" yang membawa maksud tidak suci, tidak ada kena mengena dengan agama (itu yang disebut sebagai di luar kuil). Lagi satu makna adalah tidak diperkenalkan dengan makna-makna mendalam sesuatu perkara. Apapun terjemahan mudah yang ditemui di Internet menyebut "profane" sebagai "kotor".  Biar kita ambil yang itu...


Secara rata apa yang mahu dinyatakan adalah Mekah bermula sebagai satu tempat suci. Sesetengah ulamak percaya manusia pertama iaitu Nabi Adam AS dicipta menggunakan tanah liat yang diambil dari bumi Mekah untuk dijadikan jasadnya. Apabila diturunkan ke muka bumi baginda dikatakan mendirikan rumah ibadah pertama di suatu tempat bernama Bakka dan ini ada dinyatakan di dalam Al-Quran. Secara rata ulamak percaya Bakka tidak lain adalah nama lama bagi Mekah. 

Ada yang menambah ia merujuk secara khas kepada kawasan yang mengandungi Ka'abah bersama kawasan sekeliling yang mengandungi Masjidil Haram, bukan keseluruhan Mekah yang kita ketahui sekarang. Apapun Mekah pernah menjadi tempat suci sejak zaman Nabi Adam AS. Kemudian berlaku sesuatu sehingga rumah ibadah awal itu hilang (Osman tidak menyatakan atas sebab apa) sebelum Nabi Ibrahim AS dan anaknya Nabi Ismail AS mendirikan Ka'abah di tapak yang sama. Ketika itu ia masih suci. Tetapi entah pada zaman bila kesucian itu dicemari "kekotoran" (profaneness) apabila Ka'abah dipenuhkan dengan berhala.

Daripada segi Tauhid iaitu mengesakan Tuhan yang Satu, Nabi Muhammad SAW membawa ajaran Islam yang sama. Ini merujuk pada makna Islam itu sendiri iaitu "penyerahan" (submission) kepada hukum dan perintah Allah SWT. Yang berbeza cuma Syariah atau cara perlaksanaan menurut tempat dan zaman. Agama Tauhid yang mengesakan Tuhan yang satu ini juga disebut sebagai monoteisme - penyembahan satu Tuhan. Kedatangan Nabi Muhammad SAW membawa versi Islam yang terakhir dan paling lengkap untuk umat akhir zaman. Baginda melengkapkan satu pusingan 124,000 Nabi yang pernah diutuskan ke muka bumi sejak Nabi Adam AS. Misi baginda mengIslamkan Mekah dan menghancurkan berhala adalah kemenangan bagi tamadun monoteistik iaitu tamaduan yang berdiri atas konsep monoteisme.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan