Bersambung daripada Seminar Asal-Usul Melayu di UKM - Menyelaraskan peristiwa purba menurut sains berbanding kitab.
Selepas makan tengah hari kemudian berbual panjang bersama beberapa orang cendekiawan saya berjalan kaki ke masjid UKM untuk bersolat Zuhur.
Selepas itu baru kembali ke dewan, lebih tepat Bilik Senat untuk mengikuti sesi petang seminar. Menurut jadual ia bermula jam 2 tapi saya sampai jam 2.15.
Nasib baik masih banyak perkara sempat dikongsikan pembentang pertama sesi iaitu Profesor Madya Dr Zafarina Zainuddin daripada USM (Universiti Sains Malaysia). Menangani tajuk "Asal Usul Melayu Dalam Konteks Kajian DNA" beliau mungkin orang paling ke hadapan dalam kajian DNA di Malaysia. Saya difahamkan Profesor Dr Stephen Oppenheimer daripada Oxford University, England yang terkenal dengan buku "Eden of The East" itu pun merujuk pada data yang dikumpul Dr Zafarina untuk kajian terbarunya. Rujuk artikel Ke Pulau Pinang untuk mendengar pembentangan Oppenheimer.
Saya mula mengenali Dr Zafarina (saya baru tahu, dalam lingkungan menara gading kalau Prof Madya tu tak boleh panggil Prof sebab belum Profesor penuh, teringat seorang saudara yang begitu bangga dengan gelaran Associate Professornya walhal ia cuma bahasa Inggeris untuk Profesor Madya...) ketika beliau membuat pembentangan tentang hal sama di UKM hampir 3 bulan lalu. Lihat Forum "Melayu Bukan Pendatang" di UKM. Ketika itu pembentangannya kelihatan lebih teknikal, susah sedikit untuk diserap oleh mereka yang bukan daripada bidang yang sama.
Kali ini saya melihat pembentangan beliau lebih 'mesra pengguna'. Tafsiran data telah diberikan persembahan mudah walaupun masih terdapat terma-terma teknikal yang tidak dapat dielakkan dalam perkongsian hasil kerja.
Bila masuk perbandingan data seperti ini saya lihat ia serupa dengan pembentangan terdahulu.
Kesimpulan juga serupa kerana ia benda sama yang telah diulang banyak kali. Bahawa kajian DNA menunjukkan kesamaan antara kelompok pelbagai etnik atau suku kaum yang membentuk bangsa besar Melayu dan mereka sememangnya berasal dari bumi sebelah sini, bukan dari luar.
Pembentang kedua sesi Bapak (sama macam Encik) Bambang Budi Utomo daripada Pusat Penelitian Arkeologi Nasional, Indonesia membawa tajuk "Kerajaan Melayu-Sriwijaya Dan Tinggalan Budayanya".
Beliau merujuk pada tinggalan-tinggalan yang boleh ditemui di pulau Sumatera. Oh, sebelum itu beliau mendefinisikan Melayu sebagai satu bangsa yang memiliki ciri-ciri serupa dalam melakukan beberapa perkara. Saya senaraikan mengikut apa yang diingati tanpa catatan ya. Untuk makluman saya ini jenis yang suka mencerna ilmu ibarat orang mengambil zat daripada makanan. Makanan hilang rupa dan sifat tapi zat sudah masuk membentuk tubuh badan...
1) Daripada segi pembuatan rumahnya, suka mendirikan rumah di atas tiang-tiang tinggi (ada kaki tinggi, kalau di sesetengah tempat boleh tambat bot di bawah rumah)
2) Daripada segi pembuatan kapal - tanpa memerlukan penggunaan logam (merujuk pada masa sebelum zaman logam) mereka sudah pandai membuat kapal menggunakan kepingan-kepingan kayu yang diikat dengan cara tertentu
3) Daripada segi pembuatan tembikar - lupa bagaimana huraiannya
4) Daripada segi bercucuk tanam - orang Melayu ada budaya menanam pokok-pokok tertentu di halaman rumah
Menggunakan ciri-ciri ini dapat dilihat bagaimana taburan orang Melayu itu menata kehidupan mereka.
Daripada segi agama pula, apabila bercerita tentang Srivijaya kita tidak dapat lari daripada pengaruh Buddha.
Namun saya tertarik apabila Pak Bambang menyatakan telah ditemui kepingan seperti kelihatan pada kiri gambar tertera Asmaul Husna. Saya dah lupa yang manakah antara 99 nama Allah yang tertera. Seingat saya ia daripada abad ke-10 Masihi.
Dan apabila bercerita tentang Melayu kita tidak dapat lari daripada menyebut tentang Bukit Siguntang, tempat yang dikatakan asal usul raja-raja Melayu.
Beberapa tapak arkeologi yang menunjukkan keberadaan kerajaan Srivijaya pun ditunjukkan...
Secara rata ia menggambarkan budaya sebelum Islam atau lebih tepat, sebelum Islam syariat Nabi Muhammad SAW masuk mendominasi.
Perlu diingatkan apa yang dikongsikan di sini malah rata-rata artikel saya merupakan interpretasi atau ulasan sendiri terhadap suatu perkara. Ia tidak semestinya betul-betul sama dengan apa yang dibawa oleh pembentang. Tetapi saya berusaha sebaik mungkin untuk menyatakan apa yang dikongsikan mereka. Cuma ayatnya mungkin lain ibarat menceritakan apa ada pada zat makanan sedangkan makanan itu sendiri sudah lama hilang sifat dan rupa setelah dicerna. Cuma sesekali sahaja saya menyatakan sesuatu itu secara ad verbatim iaitu menggunakan ayat dan perkataan sama seperti diperkatakan seseorang...
Pembentang ketiga sesi Dr Mohd bin Samsuddin daripada Pusat Pengajian Sejarah, Politik & Strategi, UKM membawa tajuk "Raja-raja Melayu : Kedaulatan, Perjuangan dan Cabaran Masa Depan".
Pembentangan beliau sebenarnya cukup menarik daripada segi isi. Tetapi daripada segi persembahan slaid saya kira agak 'kureng' lalu malas hendak mengambil lebih banyak gambar. Apa yang dibawa adalah peranan raja-raja Melayu paska/setelah kedatangan British. Walaupun bangsa Barat itu cuba menghadkan kuasa raja-raja masih ada cukup ruang yang kemudian ditafsirkan dalam perlembagaan untuk raja mengaplikasikan kuasa dalam menentukan hala tuju negeri dan negara. Lalu beliau membuat kesimpulan bahawa kedudukan raja-raja secara rata adalah selamat. Antara yang saya ingat Dr Mohd ada menunjukkan peruntukan perlembagaan yang memberitahu bahawa ada perkara melibatkan raja-raja tidak boleh diputuskan oleh sesiapa pun tanpa persetujuan Majlis Raja-raja. Saya menganggap ini bermaksud institusi raja-raja tidak boleh dihapuskan oleh parlimen walau mendapat 2/3 majoriti sokongan ahli selagi raja-raja sendiri tidak bersetuju.
Sampai kepada pembentang keempat untuk sesi, pembentang terakhir keseluruhan seminar, Dr Mohd Faizal Musa membawa tajuk "Sisi Melayu Yang Lain : Cita Bencana". Melihat pada tajuk pun saya rasa ada perkara yang tidak kena. Telahan saya ternyata betul.
Adapun sebaik sahaja pembentangan sebelum itu tamat saya telah ke tandas untuk membuang air. Sebaik sahaja kembali ke dalam bilik saya terus ke hadapan untuk mengambil gambar pembentang terakhir yang sedang bersedia untuk memulakan bicara. Terus beliau menegur apa yang hendak dikongsikan bukan untuk dipublish atau disiarkan kepada umum kerana masih belum final, masih boleh diperbaiki. Teguran itu sendiri tiada masalah. Tetapi ada yang terasa tidak kena secara batinnya sehingga saya terus merasa meluat, malas hendak mengikuti pembentangan.
Sebetulnya kalau orang tak kasi publish ia lebih mudah kerana saya pun tidak perlu bersusah-payah mengulangi ceritanya panjang lebar untuk dilaporkan kepada orang lain. Perkara ini sudah saya huraikan agak terperinci pada artikel Seminar Asal-Usul Melayu di UKM - Mengaitkan Adam dengan bangsa Melayu. Namun sebagai pencinta kebenaran juga aktivis kedaulatan Melayu dan Islam saya harus terus melihat apa yang hendak diperkatakan...
Ternyata amaran yang diberikan batin saya memang benar. Orang ini secara bijak (atau licik?) membuka pemikiran cendekiawan besar Syed Hussein al-Attas untuk mengenengahkan idealisma dalam pemerintahan dan berkerajaan. Tetapi tidak lama kemudian lawan idealisma iaitu kepincangan atau kebobrokan pula ditonjolkan dengan masih menggunakan konteks pemikiran dan kritikan al-Attas untuk mengutuk raja-raja Melayu dan golongan bangsawan. Segala yang buruk-buruk tentang raja misalnya kes Sultan Mahmud mangkat dijulang yang terkenal membelah perut perempuan mengandung mengidamkan nangka cuba ditelanjangkan malah 'dihiasi' sekali laporan (daripada pihak Barat kalau tak salah) yang mengatakan baginda memiliki tabiat seks yang pelik (ada yang cenderung untuk mengatakan baginda seorang homoseks!).
Keburukan anak-anak raja seperti dilaporkan Munshi Abdullah dalam kisah pelayarannya turut diangkat tanpa mengambil kira bahawa Munshi Abdullah berkepentingan memburukkan raja-raja kerana berkhidmat dengan Stamford Raffles lalu ingin memberikan gambaran orang Inggeris (kolonialis) itu lebih bijak, berpelajaran, lagi adil dan bertimbang-rasa (konon). Rata-rata golongan raja dan bangsawan Melayu dihina dan diperkecilkan secara pukal, seolah-olah tiada yang baik langsung tentang mereka. Sebagai lawannya gagasan rakyat, hak asasi manusia dan sebagainya pula dilaungkan untuk menggambarkan keadilan sejagat...
Terasa sungguh pembentangan dibuat dengan begitu banyak niat buruk, bad faith atau mala fide. Diakui raja-raja dan golongan bangsawan terutama yang dapat dilihat zaman sekarang juga banyak kelemahannya. Tetapi kenapa tidak diangkat sekali contoh baik, misalnya Sultan Alauddin Riayat Syah Melaka yang selalu keluar malam memakai pakaian biasa untuk memantau nasib rakyat ibarat Khalifah Umar Abdul Aziz yang terkenal begitu adil, prihatin dan rendah diri itu? Sebetulnya darah saya mendidih mendengar segala penghinaan ini tetapi saya tetap mengawal perasaan. Kempen Touch A Dog yang pernah menggemparkan umat Islam tanah air suatu masa dahulu pula boleh disokongnya dengan alasan Hang Tuah pun pernah tidur dengan anjing sultan. Dan Hang Tuah dihina lagi dengan mengatakan beliau juga suka minum arak, satu perkata yang pernah dibangkitkan pembentang ini ketika umat Islam sibuk menolak pesta minum arak October Fest suatu masa dahulu.
Saya cuma menzahirkan kemarahan dengan mengeluarkan mata keris lalu meletakkannya di atas meja. Melihat pada latar belakang pembentang yang saya tahu pernah menjadi penulis novel pujaan ramai tetapi jatuh merudum populariti apabila kecenderungannya terhadap fahaman Syiah Imam 12 semakin terserlah, seminar ini seperti menjadi medan membalas dendam sambil menyatakan sokongan terhadap pihak yang masih sudi mengangkat beliau, pihak yang nampaknya cenderung untuk menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu. Semasa sesi soal jawab petang pula saya dapat melihat pengerusi majlis seperti sealiran apabila menghalang saya daripada mengemukakan soalan dengan alasan tengah hari tadi saya sudah banyak bersoal jawab. Selepas seorang peserta bertanyakan apakah yang patut dibuat agar orang Melayu bukan beragama Islam seperti yang terdapat di Filipina dapat merasa bersama dalam gagasan Melayu besar, pembentang dari Indonesia pula boleh menjawab hilangkan STIGMA Melayu mesti Islam. STIGMA? Kan buruk maknanya itu.
Nampaknya kami sedang berhadapan dengan 3 orang manusia liberal yang walaupun bercakap tentang Melayu dalam seminar asal usul Melayu, jiwa mereka kurang Melayu. Atau mereka tidak dapat menerima Melayu lama yang tahu hormatkan golongan bangsawan dan raja?Patutlah saya lihat mereka ini seperti asyik memandang semacam pada saya yang berbusana tradisional Melayu, berkeris, bersampin, bertanjak. Bayangkan, setelah beberapa lama dan sebelum menutup majlis saya akhirnya diberi peluang untuk menyatakan soalan lalu saya cuba menyusul dengan satu lagi soalan. Terus dipotong pengerusi dengan mengingatkan saya supaya menghormati adab majlis. Saya akur lalu tidak meneruskan soalan. Tetapi apa ke halnya pengerusi kemudian menyebut begini : "Jangan sampai Melayu tinggal baju Melayu?". Sedangkan dalam majlis itu cuma saya seorang saya yang berpakaian Melayu penuh. orang lain mungkin ada 2-3 sahaja yang memakai baju Melayu itupun setakat baju.
Bergambar selepas majlis dengan beberapa orang yang sehaluan termasuk Profesor Dato Dr Abdullah Zakaria di sebelah bahu kanan saya. Nasib baik masih ramai yang mahu memperjuangkan Melayu dan Islam. Mengingatkan inilah antara sebab saya tidak menzahirkan lebih banyak kemarahan sedangkan begitu ternyata ada unsur yang sangat biadap dalam majlis. Secara rata seminar ini memang baik. Cuma unsur-unsur pada penghujung majlis sahaja yang sedikit mengganggu. Saya anggap ini semua kekeliruan terutama bagi pihak yang kecewa setelah hilang populariti lalu cuba mencari suaka dengan pihak lawan (anti-Melayu) yang sudi menyokongnya. Semoga Allah SWT memberikan dia hidayah agar tidak dipergunakan orang demi kepentingan politik jahat yang mahu meminggirkan orang Melayu dan Islam.