Selasa, Oktober 28, 2014

Peri Nama, Asal Usul dan Identiti Melayu : Sudah terang lagi bersuluh!



Teori Tanah Melayu sebelum banjir besar sebagai tempat asal usul pelbagai kelompok manusia pun ditekankan.


Ia telah mendapat sokongan ramai pihak apabila ada bukti genetik berjaya ditemui sejak tahun 2009.


Malah pada Mei 2008 Oxford University yang merupakan salah satu institusi pengajian tinggi paling terkemuka di dunia telah menyiarkan kajian yang menyokong migrasi manusia keluar dari Alam Melayu ribuan tahun yang lampau!


Ada juga kajian genetik menyokong hal sama telah diterbitkan di Amerika 1999.


Bukan itu sahaja. Prof Saleh sendiri menemui kajian seorang sarjana Barat menyebut hal sama lebih 100 tahun lalu tetapi melalui folklore atau cerita-cerita rakyat.


Menariknya ada kaum asli dipanggil Amis di Taiwan mengaku datang dari selatan iaitu dari kepulauan Filipina yang terletak di dalam lingkungan Alam Melayu.











Sekarang kita masuk pada apa yang ditakrifkan sebagai orang Melayu. Prof Saleh memberikan 3 takrifan - menurut ras besar bangsa dan genetik, menurut kependudukan di Kepulauan Melayu dan menurut perlembagaan Malaysia.


Tentang takrif genetik itu seawal 1795 sudah ada sarjana Barat membuat klasifikasi semua bangsa di dunia dapat digabungkan menjadi 5 bangsa besar, antaranya Melayu. Katanya 5 bangsa besar ini memiliki ciri atau bentuk unik tengkorak yang boleh dijadikan alat pengenalan bangsa.


Orang Melayu juga dikatakan memiliki ciri-ciri rupa paras tersendiri yang boleh dikenali...


Ciri-ciri ini dikongsi penduduk dalam satu wilayah taburan yang luas meliputi pulau-pulau dari Lautan Hindi hingga ke Lautan Pasifik,


Identiti unik ini ditegaskan menggunakan satu terma akademik iaitu Malayo-Polynesia, Malayo merujuk pada bangsa Melayu, Polynesia bermaksud banyak pulau. Istilah ini diiktiraf oleh seorang raja di Pulau Hawaii yang mengaku termasuk di dalam definisi bangsa besar ini walhal pulau itu amat jauh di Lautan Pasifik menghala ke Amerika.


Istilah Malayo-Polynesia ini pernah dijadikan pelantar untuk gerakan kemerdekaan Filipina dan Indonesia. Namun atas sebab politik pihak tertentu ia ditukar menjadi Austronesia lalu hilanglah roh Melayu di dalamnya...


Maka itu Prof Saleh menyarankan agar istilah dan konsep Malayo-Polynesia atau Melayu-Polinesia diangkat kembali oleh para sarjana. Hmm. Memang rancangan Allah belaka. Konsep ini memang mahu diangkat dalam pembentangan saya pada sesi pagi acara ke-11 HIKMAH yang akan berlangsung di masjid dan makam Sultan Alauddin Riayat Shah, Pagoh, Muar 8 November ini bersamaan 15 Muharram 1436 Hijriah. Lihat artikel Masuk tahun baru Hijrah - 2 minggu lagi HIKMAH Pagoh yang dipaparkan di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) 3 hari. Turut dinyatakan dalam artikel saya sudah menyiapkan segala slaid yang perlu untuk tajuk ""Alam Melayu dan benua Atlantis Yang Hilang". Konsep Malayo-Polynesia sudah disebut dalam slaid lalu wacana ini amat membantu pengisian dan pemahaman saya.



Takrif kedua Melayu iaitu berdasarkan kependudukan di Alam Melayu lebih senang dinyatakan untuk semua. Namun orang Filipina yang juga merupakan bangsa Melayu merasakan agak terpinggir akibat satu lagi takrif mewajibkan Melayu beragama Islam.


Sesungguhnya orang Filipina yang peka tentang asal usul sebenar mereka, misalnya pujangga Jose Rizal sangat bangga mengaku berbangsa Melayu walaupun mereka beragama Kristian.



Maka masuklah kita pada takrif ketiga apa itu Melayu. Itulah yang mewajibkan Melayu mesti Islam seperti tercatat dalam perlembagaan negara Malaysia.


Alhamdulillah, wacana ini dapat menelusuri segala perjalanan Melayu yang perlu...






Yang nyata perkataan "Melayu" dan konsep "Tanah Melayu" bukan sesuatu yang baru. Dan asal usul orang Melayu itu sendiri adalah dari Kepulauan Melayu bukan dari luar seperti didakwa sesetengah orang.





Ditekankan lagi 3 takrif Melayu agar terang konsep dan konteks.


Tamat pembentangan soal jawab pun dibuka. Terus saya menerpa dengan pertama sekali menyatakan betapa ini adalah pencerahan terbaik tentang Melayu pernah saya hadiri sejak rajin ke majlis-majlis serupa 2-3 tahun lalu. Syabas Prof. Saya juga memberikan pendapat bahawa ketiga-tiga takrif Melayu yang beliau berikan adalah sesuai dan tepat menurut konteks lingkungan kegunaan masing-masing. Dengan itu kepentingan menjaga takrif Melayu menurut perlembagaan Malaysia ditekankan dan dipertahankan. Ini kerana Prof Saleh ada menyebutnya sebagai eksklusif lalu meminggirkan orang Melayu Filipina yang beragama Kristian tetapi pada masa sama membenarkan orang bukan dari bangsa Malayo-Polynesia 'masuk Melayu'. 

Saya kata takrif ini perlu dikekalkan menurut konteks. Kalau tidak bagaimana hendak menjawab Raja-raja Melayu adalah dari keturunan Iskandar Zulkarnain dari Makaduniah di Eropah seperti dinyatakan dalam kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu?  Kemudian baru saya menyatakan 3 soalan :-

1. Apakah makna perkataan Melayu itu sendiri? Apakah bermakna gunung berdasarkan gelaran orang Hindi yang menyebut bumi sebelah sini sebagai Malayadvipa yang bermakna pulau bergunung?

2. Apakah itu kayangan memandangkan pengkhususan Prof Saleh adalah dalam bidang folklore iaitu cerita-cerita rakyat, lebih tepat sastera rakyat (ketika menulis ayat ini baru terfikir perkataan sastera lebih tepat ).

3.  Kenapa orang Jawa di Indonesia seperti hendak menafikan makna Melayu, menyempitkannya sebagai penduduk asal di sebahagian Pulau Sumatera sahaja sedangkan bukankah mereka sendiri berasal daripada bangsa besar Melayu atau Malayo-Polynesia juga?

Jawab beliau :-

1. Kalau mengikut panggilan dari luar Alam Melayu iaitu seperti disebut orang Hindi/India dahulukala maka ya, memang Melayu itu bermaksud gunung, orang gunung. Dari dalam Alam Melayu pula ada satu versi merujuk pada sungai yang airnya deras melaju. Lalu jadilah nama Sungai Melayu di selatan Sumatera, satu tempat awal munculnya kerajaan bernama Melayu. Satu lagi adalah menurut bahasa orang Filipina. Melayu itu bermakna merdeka. Kalau tak salah Prof Saleh ada menyebut satu lagi makna Melayu dalam bahasa Filipina tapi saya terlupa.

2. Tentang kayangan, apa itu kayangan beliau menjawab ia adalah dunia di atas dunia. Ia muncul dalam banyak sastera rakyat orang Melayu. Malah Hikayat Hang Tuah sendiri menyebut asal usul raja Melaka adalah daripada anak raja yang turun dari Keinderaan iaitu kayangan. Tentang sejauh mana kayangan itu merujuk pada realiti, apakah satu wilayah jauh di dunia nyata seperti halnya negeri atas angin, beliau cuma menyebut ia wujud di dalam imaginasi penulis.

3. Tentang orang Jawa itu beliau menyebut mereka memiliki penduduk atau ahli suku yang sangat besar, paling besar di Indonesia. Bahasa Jawa itu sendiri tiada lain adalah satu pecahan/dialek bahasa Malayo-Polynesia yang kemudian membentuk keunikan sendiri sehingga kedengaran seperti bahasa yang terasing. Ada kebanggan pada suku dan jumlah orang Jawa yang besar. Tetapi dari segi kegunaan bahasa mereka terpaksa tunduk pada kelebihan dan sifat praktikal bahasa Melayu sebagai Lingua Franca di Alam Melayu yang mereka lebih suka panggil sebagai Nusantara ini.

Saya fikir mungkin beliau akan masuk pada persaingan 1000 tahun lalu kerajaan Singhasari yang berpusat di Pulau Jawa dengan Srivijaya yang berpusat di Sumatera, persaingan yang diteruskan dengan kemunculan kerajaan Majapahit 1293 Masihi yang sangat dibangga-banggakan orang Jawa. Sebaliknya beliau memberikan saya satu pengetahuan baru iaitu tentang Sumpah Pemuda 1928 di mana para pemuda yang berjuang mahu menghalau Belanda bersumpah untuk bersetuju dengan beberapa perkara piawai. Satu, negara yang bakal diwujudkan selepas Belanda dihalau dinamakan Indonesia. Kedua, Bahasa Melayu akan digunakan sebagai bahasa perhubungan semua, ya, Bahasa Melayu tetapi mereka panggil Bahasa Indonesia. Ini kerana Melayu dianggap sebagai satu suku, bukan bangsa yang meliputi semua. Secara sedar ataupun tidak mereka sebenarnya mengakui kebesaran dan keluasan takrif bangsa Melayu apabila memilih Bahasa Melayu sebagai bahasa perantara untuk semua. Namun kebanggaan Jawa sambil takut dibayangi Melayu yang dianggap cuma satu suku  menyebabkan ia dipanggil Bahasa Indonesia.

Untuk memahami ini dengan lebih baik Prof Saleh menyarankan kita membaca sejumlah karya tertentu karyawan besar Indonesia, Pramoedya Ananda Toer. Saya lupa nama karya-karya itu, beliau menyebut 4 tajuk. Pramoedya ternyata tersurat dan tersirat mengakui kebesaran bangsa Melayu yang meliputi semua walaupun ini merupakan satu risiko di sebuah negara yang kita tahu pemerintahannya memang pro-Jawa. Subhanallah. Ada satu macam rasa nyaman apabila menyatakan ini, menyebut nama Pramoedya. Mungkin benar, sampai satu tahap saya akan tenggelam ke dalam dunia sastera...



Sebetulnya ada 2-3 soalan saya mahu bertanya lagi tetapi terlupa apa ketika itu. Antaranya, (saya baru ingat tadi ketika menulis jawaban 1) adalah apa kena-mengena nama Banjaran Himalaya dengan bangsa atau orang Melayu? Apakah ada cerita di sebaliknya? Orang kedua bangkit adalah seorang staf DBP kalau tak salah. Beliau sebenarnya tidak menyatakan persoalan tetapi berkongsi pemandangan dan pengalaman. 

Kelihatan di kanan Puan Zaharah Sulaiman yang agak terkenal dengan ceramah-ceramahnya tentang bagaimana orang Melayu sudah lama diancam oleh kedatangan migran dari selatan Cina. Kebetulan saya ambil tempat duduk betul-betul di hadapannya... apabila menoleh ke belakang baru tersedar. Zaharah pernah membentang pada acara ke-6 HIKMAH iaitu di Galeri Shah Alam lebih setahun lalu. Lihat artikel HIKMAH Merdeka Raya - Dari DNA Melayu ke pencarian makna besar kemerdekaan. Selepas itu ada seorang pemuda bertanya bilakah Melayu itu mula terkenal sebagai nama sebuah bangsa, apakah pada zaman Srivijaya? Seingat saya Prof Saleh menjawab Srivijaya tidak berapa memperkenalkan nama Melayu itu sendiri. Yang betul-betul naik adalah pada zaman Kesultanan Melaka....


Orang seterusnya dan terakhir mengenengahkan sesuatu adalah Dato' Jumaat Mohd Noor, Bendahari Agung Kehormat Persatuan Sejarah Malaysia (PSM). Ketika nampak dari sisi, saya rasa macam selalu nampak orang ini... selepas beliau menegur bertanyakan apakah saya ada pergi ke majlis-majlis PSM lalu memberikan kad baru saya tahu siapa. Saya sebut 'mengenengahkan sesuatu' kerana sudah lupa apakah beliau ada menyatakan apa-apa soalan. Yang saya ingat beliau ada menyebut tentang kajian sendiri di Filipina lalu Prof Saleh menjawab ada seorang aktivis Filipina bernama Vinson (ke sebutan untuk Vincent?) malah dengan bangganya menubuhkan Persatuan Melayu semasa belajar di universitu sana.

Sesungguhnya majlis atau wacana ilmu ini memberikan pencerahan yang sangat banyak. Inilah penerangan terbaik tentang Melayu pernah saya terima sejak rajin menghadiri majlis-majlis ilmu serupa atau sepertinya 2-3 tahun kebelakangan. Saya malah menahan rasa kuat hendak membuang air sejak jam 3 kerana takut terlepas slaid dan penerangan, mungkin akibat meredah hujan lebat menaiki motosikal untuk mengejar majlis ini. Selepas soal jawab tamat sekitar 4.45 baru saya bergegas keluar untuk melepaskan hajat, itupun sempat bersalam dahulu dengan beberapa orang termasuk Prof Saleh, sempat meminta kebenaran beliau menggunakan hasil kajian ini untuk pembentangan saya sendiri akan datang. 

Oh. Isi pembentangan dalam bentuk PDF boleh dilihat dan dimiliki semua. Sila klik sini. Entah bagaimana selepas menunaikan hajat boleh terserempak dengan Dato' Jumaat lagi di dalam tandas. Turun ke lobi terserempak lagi lalu sempat menyambung cerita sementara menunggu pemandu beliau sampai. Setelah beliau keluar baru saya ternampak satu bunting di hadapan tempat bertanya dan pengawal memaparkan muka dan nama bekas-bekas ketua pengarah DBP. Rupa-rupanya Dato' Jumaat adalah salah seorang daripada mereka. Hmm... :]



3 ulasan:

  1. Salam Saudara Merah Silu,

    Berkenaan dengan;

    "Prof Saleh menjawab ada seorang aktivis Filipina bernama Vinson (ke sebutan untuk Vincent?) malah dengan bangganya menubuhkan Persatuan Melayu semasa belajar di universitu sana."

    rasanya yang dimaksudkan itu ialah Wenceslao Vinzons.Cuba tuan cari kat internet.Beliau adalah antara orang yang mahu menyatukan seluruh bangsa Melayu dari Filipina ke Kepulauan Melayu lainnya melalui satu persekutuan yang digelar sebagai Malaysia Irredenta.Beliau mengakui yang orang Filipina berasal dari bangsa Melayu.

    ~Raja Ariff Danial~

    BalasPadam
  2. Wassalam. Ya, benar. Prof Saleh ada menyebut pasal Irredenta itu. Terima kasih kerana memberitahu...

    BalasPadam