Ahad, Januari 27, 2013

HIKMAH III - Bersedia untuk memacu kebangkitan ummah


----------

Salam Maulidur Rasul. Cerita dari siang tadi sebagai persediaan untuk acara siang karang...


Tadi pagi jam 10 saya dan keluarga sampai ke masjid lama pekan Kuala Selangor lalu memasang banner HIKMAH di hadapan masjid. Tujuannya adalah supaya siapa yang mahu mengikuti konvoi saya ke Lumut untuk menghadiri acara HIKMAH III Ahad 27 Januari 2013 tahu saya sudah sedia menunggu.


Perkara tentang konvoi ini telah diumumkan di Facebook. Sebenarnya saya berbuat begitu kerana ada kawan yang mahu turut serta ke Lumut tidak tahu jalan. Apabila difikirkan balik alang-alang perlu menunggu kawan tersebut elok juga dibuat jemputan terbuka kepada semua. Tengok-tengok kawan itu akhirnya memilih untuk mengambil jalan lain. Namun tetap ada beberapa kenalan yang mengikuti konvoi.


Sebelum ini saya cuma perlu meletakkan kereta Kenari hitam di mana-mana tempat yang dicadangkan untuk pertemuan dan ia sudah cukup sebagai pengenalan. Ini kerana ramai juga mereka yang mengenali saya malah para pembaca penulisan saya di blogspots dan FB boleh cam kereta tersebut lantaran selalu digunakan untuk mengembara lalu ditunjukkan dalam gambar-gambar apabila berkongsi cerita. Kali ini kereta tersebut tidak dapat digunakan kerana ada masalah dan masih dalam bengkel. Saya terpaksa meminjam kereta orang untuk ke Lumut.


Kami singgah sebentar di masjid lama Batak Rabit, Teluk Intan. Saya mengambil peluang untuk menziarahi makam kaum keluarga.


Kemudian baru ke Lumut.


Masuk ke Marina Island, pulau buatan di perairan menghadap Pulau Pangkor.


Di situlah terletak dewan yang akan digunakan untuk HIKMAH III 8 pagi hingga 6 petang.


Malamnya baru saya melihat persiapan di dalam.


Ternyata acara ketiga HIKMAH di mana Persatuan Pencak Silat Daerah Manjung (PESADA) bertindak sebagai penganjur memang mahu diadakan secara besar-besaran dan berdarjat.


Ah. Saya bercakap seolah-olah tidak tahu HIKMAH mahu diangkat sebegitu rupa. Sebenarnya kali ini saya lebih banyak lepas tangan lantaran sudah kepenatan menjayakan acara HIKMAH I di Shah Alam 4 November 2012 dan HIKMAH II di Melaka 25 Nov (dianjurkan bersama MAGMA Melaka, persatuan guru-guru seni bela diri sana). Pihak PESADA yang banyak bertungkus-lumus mahu menjayakan HIKMAH III.


Semoga acara ini dan HIKMAH itu sendiri dapat mencapai matlamat penyatuan tanpa mengira latar belakang demi kebangkitan umat Melayu Islam dalam menghadapai cabaran getir akan datang akhir zaman. Sila lihat artikel-artikel berikut untuk sedikit latar belakang...










Tiada ulasan:

Catat Ulasan