Khamis, Ogos 26, 2010

Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Melihat warisan Tun Sri Lanang

Malam ini sudah masuk 17 Ramadhan tarikh yang disebut ramai sebagai Nuzul Quran iaitu hari pertama turunnya wahyu yang membentuk ayat-ayat Al-Quran. Namun saya ada terbaca ada pihak berpendapat ayat-ayat pertama Al-Quran iaitu dari Surah Al Alaq (Iqraq... bacalah...) diturunkan kepada Rasulullah SAW pada malam Lailatul Qadar iaitu pada salah satu malam ganjil 10 hari terakhir bulam Ramadhan. Ada yang menambah ini berlaku pada 27 Ramadhan. Apapun kita ikut sahajalah apa yang sudah diterima umum iaitu Nuzul Quran berlaku pada 17 Ramadhan. Dengan itu juga biar disambung penceritaan dari artikel Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Ke tasik 4,000 kaki tinggi dari paras laut dan satu bab mengenai penipuan degil Batak .

Pagi Sabtu 30 Januari 2010, selepas bermalam di sebuah hotel di kota Takengon kami pun bersedia untuk menyambung perjalanan.


Kalau ikutkan mahu sahaja kami duduk lama. Maklumlah kota di ketinggian 4,000 kaki dari paras laut ini cantik dan nyaman. Lihat artikel Morning views of Takengon and Danau Laut Tawar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Namun tengahari Ahad kami harus kembali ke Malaysia dengan kapalterbang dari Banda Aceh. Perlulah mengorak langkah kerana dari Takengon untuk ke Banda Aceh pun memakan masa tidak kurang 6 jam.



Perjalanan turun terasa lebih santai. Lihat The journey down Takengon....


Kami sempat singgah di satu tempat yang kelihatan seperti kawasan burung unta atau makhluk sewaktu dengannya berkumpul.



Ia berdekatan sebuah warung makan kira-kira di tengah perjalanan turun dari pergunungan. Kelihatan Al-Rasyid didukung pemilik warung. Lihat A strange 'emu farm'....




Tidak lama kemudian sampailah kami ke bawah...





Singgah sebentar di satu kawasan dalam daerah Samalanga.






Di sinilah terdapat makam Tun Sri Lanang, Bendahara Johor yang menulis kitab "Sulalatus Salatin" atau "Sejarah Melayu". Lihat artikel Makam (Tomb of) Tun Sri Lanang di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).







Ini pula istana Ampon Sheikh Samalanga, satu jawatan raja bawahan yang pernah dipegang Tun Sri Lanang. Lihat Istana (Palace of) Ampon Sheikh Samalanga.








Tidak jauh dari situ terdapat sebuah masjid lama yang diasaskan oleh beliau. Lihat Masjid (Mosque of ) Kota Blang, Samalanga.






Di satu sisi terdapat sebuah perigi yang airnya dikatakan memiliki khasiat oleh warga tempatan. Katanya ia sudah wujud lebih lama seiring dengan sebuah makam di hadapan. Lihat Makam (Tomb of) Sheikh Abdul Jalil, Kota Blang, Samalanga .






Setelah puas berlegar di Samalanga kami pun berkejar untuk kembali ke Banda Aceh.






Sebenarnya kami ada singgah lagi di Masjid Indrapuri, lebih kurang 25 km sebelum Banda Aceh. Kemudian kami cuma lalu di pinggir bandaraya sebelum berlepas ke satu tempat lain sekitar 40 km ke timur Banda Aceh... untuk menziarahi makam seorang srikandi wanita terkenal bernama Laksamana Kemalahayati. Cerita tentangnya akan dipanjangkan lagi nanti. Buat malam ini cukuplah bercerita tentang Aceh...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan