Jumaat, Januari 13, 2023

Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Berjimba di Patani walau kereta rosak.

Salam pagi Jumaat 13 Januari 2022 bersamaan 20 Jamadil Akhir 1444 Hijriah. Pergi kita pada penceritaan hari ke-6 perjalanan selatan Thailand baru ini. Bersambung daripada artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Dugaan selepas makam Sheik Abdul Samad.



Awal pagi Selasa 28 Disember 2022. Melihat pemandangan betul-betul di luar bilik hotel di Patani.




Tergerak pula naik ke tingkat tertinggi hotel. Selain menikmati pemandangan sambil menunggu matahari naik dapat juga membaca beberapa muka surat Al Quran. Lihat artikel Patani skyline from the hotel di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Selepas matahari terbit tergerak untuk membuat hantaran ke Facebook menggunakan gambar atas dengan teks berikut. Ia adalah kali pertama saya memaklumkan perjalanan kepada umum sejak ia dimulakan...


SEMUANYA DALAM ATURAN ALLAH JUA...

Baru selesai mengaji 4 muka surat terawal juz 3 Al Quran sebagai sebahagian daripada proses mengkhatamkan Al Quran bagi bulan Jamadil Akhir. Berhenti sebentar untuk menikmati suasana selepas matahari terbit di bandar Patani. Adapun saya, isteri dan 4 orang anak sudah masuk hari ke-6 perjalanan dari rumah untuk pusing Selatan Thailand. Perjalanan boleh diringkas begini :-

Hari pertama Khamis 22 Disember 2022 - Rawang-Teluk Intan-Beruas-Jitra

Hari kedua - Jitra- Arau-Wang Kelian-Satun-Tammalang-Pak Bara-Trang

Hari ketiga - Trang-Nakhon Si Thammarat

Hari keempat - Nakhon-Songkhla-Hatyai

Hari kelima (semalam) - Hatyai-Chana-Patani

Semalam petang kami diuji apabila kereta menghadapi masalah lalu enjin mati sekitar 55 km sebelum bandar Patani. Didapati bila main minyak baru boleh hidup, bila tak tekan minyak lalu rev turun ke bawak 1,500 RPM enjin akan mati lagi. Alhamdulillah, setelah beberapa lama akhirnya dapat masuk gear (automatik) untuk menyambung perjalanan walaupun setiap kali ada lampu merah atau banyak kereta perlahan juga road block enjin mati, brake jadi berat seperti tak mahu makan dan power steering pun tak jalan. Perlu kombinasi main minyak dan gear untuk sambung lagi perjalanan lalu dapat juga sampai ke hotel kami lewat petang.

Sekarang kereta berada dalam bengkel sementara kami anak beranak memang mahu berada di Patani sehingga esok tengah hari. Semoga perjalanan kembali lancar selepas ini dan kami dapat mencapai matlamat. Doakan ya...




Suasana di luar halaman hotel.



Apabila mendapati ada kedai makan buka betul-betul di luar hadapan hotel saya mengajak keluarga keluar bersarapan.



Tetapi cuma isteri dan anak perempuan ikut. Yang lain masih mahu berehat dalam bilik. Selepas kami sendiri selesai makan bawa bungkusan untuk anak-anak yang lain lalu dapat dimakan bersama di luar bilik yang terletak sangat dekat dengan kolam renang juga sungai...







Kiranya kali ini beri pulang untuk anak-anak menghabiskan lebih banyak masa di hotel.  Sekitar jam 1.30 petang baru hendak berjalan ke luar lalu meminta seorang kaki tangan menghantar.



Naik kenderaan ala tuk tuk kecil berupa gerabak yang ditarik dengan motosikal.



Cukuplah hingga ke masjid utama di tengah bandar Patani lalu kami minta ditinggalkan. Lihat Lawatan baru ke (New visit to) masjid pusat (central mosque of) Patani  dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)




Selepas itu berjalan kaki melihat pusat bandar. Lihat Walking through Patani town centre.




Selepas masuk ke sebuah pasar raya asalnya hendak membelok ke kiri bagi meneruskan perjalanan. Entah kenapa boleh bertukar fikiran masuk ke kanan ambil satu jalan. Tengok-tengok terserempak dengan kenalan orang tempatan yang membantu kami mendapatkan mekanik bagi melihat kereta yang bermasalah. Rujuk kembali cerita berkenaan dalam Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Dugaan selepas makam Sheik Abdul Samad.

Kebetulan ini berlaku di hadapan sebuah kedai satay yang katanya menjadi kegemaran ramai di Patani. Kami pun disarankan mencuba sambil beliau menyelesaikan satu urusan. Selepas itu boleh menghantar kami ke hotel.




Ketika makan satay sambil menunggu tiba-tiba mendapat panggilan dari mekanik mengatakan kereta kami sudah boleh berjalan dan beliau akan menghantarnya pada malam. Tapi kami pula berfikir elok ambil awal. Apabila kenalan sampai kami meminta menghantar ke bengkel ke luar sikit dari bandar.




Rupa-rupanya mekanik sedang berada di Hatyai. Namun pembantu-pembantunya ada bagi menyelesaikan urusan seperti bayaran. Inilah kereta kami di bengkel.




Walaupun barang ganti bagi alatan yang bermasalah tidak dapat ditemukan sekurang-kurangnya dapat dibaiki sehingga boleh dipakai buat suatu waktu. Cukuplah bagi meneruskan perjalanan malah mungkin boleh pakai setahun dua lagi barangan berkenaan.




Cuma apabila hendak berundur tengok-tengok tak boleh langsung. Gear sudah jadi bermasalah.




Dengan itu kereta ditinggalkan lagi ke bengkel. Adik kepada mekanik (mekanik juga adalah pemilik bengkel di hadapan rumah) pun menghantar kami kembali ke hotel dengan menaiki kereta pick up...




Sampai ke hotel saya mengambil peluang untuk menyelesaikan sedikit bacaan akademik melibatkan pengajian pasca-siswazah di ISTAC (Institut Pemikiran dan Tamadun Islam) di Bukit Tunku, Kuala Lumpur.




Oh. Baru teringat. Ketika berada di dalam kuil terbesar dan terpenting di selatan Thailand iaitu di Nakhon Si Thammarat pada pagi Sabtu 25 Disember penyelia tesis saya di ISTAC, Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar memberitahu melalui WhatsApp bahawa artikel saya yang ditulis bersama beliau dalam jurnal Al-Shajarah terbitan ISTAC telah pun keluar lalu beliau telah menghantar salinan edisi jurnal berkenaan melalui e-mail. Menariknya edisi itu dinyatakan terbit pada 22 Disember. Ia adalah hari pertama perjalanan selatan Thailand ini dimulakan. Lihat Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Mukadimah di Perak dan Kedah.




Lewat malam, selepas sampai ke Patani hari Ahad 26 Disember baru tergerak untuk berkongsi kegembiraan dengan meletakkan gambar-gambar atas berserta teks berikut...


Alhamdulillah. Glad to inform that my journal article written with my supervisor, the eminent world-class thinker Emeritus Professor Datuk Dr Osman Bakar has been published in the 2nd volume of the 2022 edition of the journal Al-Shajarah released on 22/12/22. For information it is a journal of international repute and status published by ISTAC, the Institute of Islamic Thought and Civilisation which is recognised as a place of world-class high intellectual persuasion especially in the Muslim world.

Sesungguhnya ini sesuatu yang membangkitkan semangat dalam perjalanan hidup saya yang sangat sayangkan ilmu. Keluarnya artikel yang ditulis bersama seorang cendekiawan Melayu Islam bertaraf dunia menunjukkan suatu macam pengiktirafan terhadap pemikiran intelektual saya. Ia boleh dicapai di sini. Sekarang menunggu masa sahaja untuk tesis diluluskan dan kajian berkenaan diiktiraf pula.


Rabu, Januari 11, 2023

Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Dugaan selepas makam Sheik Abdul Samad

OK. Pergi kita pada cerita hari ke-5 perjalanan di selatan Thailand. Bersambung daripada artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Jejak kegemilangan kerajaan Melayu Singgora.



Hampir tengah hari Isnin 26 Disember 2022. Selepas bermalam di sebuah hotel ke timur pusat bandar raya Hatyai kami pun bersedia untuk menyambung perjalanan.



Masuk dahulu ke pusat bandar raya.



Makan tengah hari di kedai makan Islam setentang dengan stesyen kereta api sebelum melihat-lihat di tengah bandar raya. Lihat artikel Quick drive through central Hatyai di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.




Seterusnya kami bergerak beberapa kilometer ke luar bandar raya Hatyai menghala kembali ke bandar raya Songkhla untuk ke masjid besar ini. Lihat artikel Masjid pusat (Central mosque of) Songkhla, Hatyai  dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) diikuti Views from Songkhla central mosque in Hatyai.



Selepas itu ikut jalan pendalaman menghala ke Chana atau nama asal Melayunya Chenak sebelum membelok ke arah Songkhla untuk ke tempat ini. Lihat Lawatan baru ke makam (New visit to the tomb of) Sheikh Abdul Samad al-Falimbani.



Hadir seorang pakcik warga tempatan memberitahu bahawa terdapat banyak makam orang mati syahid di sekeliling. Lihat Makam-makam tak bertanda sekeliling makam Sheikh Abdul Samad (Unmarked tombs around the tomb of Sheikh Abdul Samad).



Beliau turut berkongsi cerita melibatkan hal-hal kewalian dan ghaib tentang tempat itu termasuk tentang satu tasik berwarna biru berdekatan...




Perjalanan diteruskan dengan berpatah balik ke arah Chenak kemudian menghala ke Patani.



Kira-kira 55 km sebelum sampai bandar Patani kereta menghadapi masalah lalu mati enjin.




Kemudian didapati enjin boleh dihidupkan tetapi kena sentiasa main minyak. Kami pun menelefon mekanik kami di Malaysia yang rupa-rupanya baru kembali kembali dari Hatyai pada hari sama. Masalahnya bagaimana hendak berjalan menggunakan gear auto kerana hendak tukar dari N ke D perlukan lepaskan minyak terlebih dahulu? Beliau memberitahu cuba main minyak kemudian tekan brek sambil terus minyak, kemudian tukar gear. Alhamdulillah nasihat ini menjadi lalu perjalanan dapat diteruskan.



Cuma setiap kali memperlahankan kereta sehingga bawah 1.5 RPM enjin akan mati sedangkan ini tidak boleh dielakkan kerana ada tempat-tempat yang kereta menjadi begitu perlahan akibat kesesakan, ada kena berhenti akibat lampu merah, ada pula akibat sekatan jalan raya polis dan tentera yang banyak terdapat di Patani kerana mahu mengekang usaha puak pemisah Melayu. Lalu harus diulang proses hidupkan kereta main minyak, tekan brek kemudian tukar gear dari N ke D bagi meneruskan perjalanan ke bandar...

 


Sampai ke satu tempat selepas enjin mati lalu kereta dibawa ke tepi diambil gambar ini untuk menunjukkan perjalanan sejak meninggalkab rumah pada pagi Khamis 22 Disember telah mencapai jarak 1,313 km.




Masih ada 14 km perlu dilalui untuk sampai ke hotel kami.




Fikir saya elok ke hotel dahulu kemudian baru fikir hendak mencari dan membawa kereta ke bengkel. Lainlah kalau terjumpa bengkel dalam perjalanan. Alhamdulillah dapat juga sampai sekitar jam 5.18 waktu tempatan iaitu dekat sejam sebelum Maghrib.




Kami mahu melepaskan anak-anak terlebih dahulu. Di hotel mereka sudah boleh berehat dan tidak perlu menanggung masalah orang dewasa. Dapat pula bilik yang boleh keluar terus ke kolam renang dan menghadap tepian sungai. Lihat Patani river from a hotel besides it.



Alhamdulillah kami dapat menghubungi seorang kawan orang Patani meminta bantuan lalu datang mekanik untuk melihat masalah kereta.



Didapati alat bagi mengawal kadar angin dan minyak ketika kereta tidak bergerak (idle) telah terpecah dua. Kereta pun diangkut ke bengkel...



Apapun nasib baik sempat sampai di hotel di Patani yang mana memang kami sudah menempah untuk menginap dua malam. Semoga sempat diperbaiki untuk meneruskan perjalanan kemudian...


Isnin, Januari 09, 2023

Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Jejak kegemilangan kerajaan Melayu Singgora

Salam semua. Sekarang masuklah kita pada cerita hari ke-4 perjalanan ke selatan Thailand. Kali ini harus menyediakan terlebih dahulu 10 buah artikel sokongan dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan 7 di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Bersambung cerita daripada artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Menyahut panggilan Nakhon Si Thammarat....



Pagi Ahad 25 Disember 2022. Setelah mendaftar keluar dari hotel kami pun menyambung kembali perjalanan.



Pergi kembali ke kuil terbesar dan paling penting di selatan Thailand, kuil yang pernah menjadi lambang kekuasaan kerajaan Ligor (Nakhon Si Thammarat) ke atas negeri-negeri Melayu ke selatan Segenting Kra iaitu sebagai wakil kerajaan Siam Thailand yang berpusat di Bangkok.




Kali ini baru dapat masuk ke dalam lalu mencapai tujuan utama ke Nakhon iaitu melihat meriam-meriam milik kerajaan Kedah yang dirampas dalam Perang Musuh Bisik 1821-1842. Lihat Dalam (Inside of) Wat Phra Mahathat Woramahawihan, Nakhon Si Thammarat diikuti  Meriam-meriam Kedah (Kedah cannons at) Wat Phra Mahathat Woramahawihan, Nakhon Si Thammarat.




Selesai itu baru boleh meninggalkan bandar raya.




Singgah makan di kedai makan Islam yang ditunjukkan dalam Google Map sebagai  kedua terakhir di  selatan luar bandar raya.



Selepas kawasan yang rupa-rupanya ramai orang Islam itu susah hendak mencari makanan halal. 



Perjalanan diteruskan ke arah bandar raya Songkhla sekitar 160 km ke selatan.




Masuk 40 minit kemudian sampai pula ke kawasan yang banyak kincir angin eletrik.



Kawasan ini terletak berdekatan pantai. Dahulu saya, isteri, dua orang anak dan dua orang kawan pernah lalu tetapi dari arah berlawanan. Lihat artikel lama Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Menyahut 'panggilan' Sultan Sulaiman sebelum ke Tambralingga/Sri Dharmaraja/Ligor/Nakhon Si Thammarat.



Sampai ke satu simpang tergerak untuk masuk bagi melihat laut.



Siap ada tempat duduk khas menghadap Teluk Siam. Lihat The sea halfway between Nakhon Si Thammarat and Songkhla.




Selepas itu masuk ke satu semenanjung menjulur masuk ke tasik besar Phattalung bagi melihat pemandangan ke arah bandar Phattalung iatu ke barat tasik besar. Lihat Phattalung lake from a peninsular on its east side.



Perjalanan diteruskan menyusur tasik besar ke arah selatan.



Singgah pula ke kuil ini yang memberikan pemandangan cantik tasik  Songkhla, satu lagi tasik besar yang dahulu saya ingat sama dengan yang di Phattalung tetapi sebenarnya berlainan walaupun bersambung melalui suatu macam sungai besar. Lihat Wat Pa Khat, Songkhla dan Lake Songkhla from Wat Pa Khat.




Selepas itu baru masuk ke bahagian lama Songkhla yang dikenali sebagai Nakhon Singha.




Ziarah ke makam Sultan Sulaiman yang boleh dikatakan pengasas kerajaan Melayu Singgora... atau kerajaan Singgora yang bebas merdeka daripada pemerintahan kerajaan Ayuthiya Siam yang berdiri sebelum wujud kota Bangkok pertengahan abad ke-18. Lihat Lawatan baru ke makam (New visit to the tomb of) Sultan Sulaiman Singgora.



Kemudian ke masjid atas nama baginda, masjid moden yang katanya didirikan di atas tapak asal masjid pada zamannya abad ke-17. Lihat Lawatan baru ke (New visit to) Masjid (mosque of) Sultan Sulaiman, Songkhla.



Seterusnya pergi melihat tinggalan kota-kota lama yang didirikan Sultan Sulaiman.



Di keliling kawasan ini membawa ke puncak bukit panjang setinggi lebih 140 meter dari paras laut pernah berdiri tembok batu dan kota-kota kukuh yang tidak terkalahkan walau diserang angkatan Siam yang besar. Cuma kemudian disebabkan waris Sultan Sulaiman kurang cekap baru jatuh kembali ke Siam. Selepas itu ada keturunan yang diangkat menjadi gabenor di Chaiya, Phattalung dan Nakhon Si Thammarat. Kalau tak salah yang menyerang Kedah tahun 1821 dalam Perang Musuh Bisik itu adalah seorang gabenor berketurunan Sultan Sulaiman yang memihak kepada Bangkok. Lihat cerita berkenaan yang dikongsikan dalam artikel lama Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Mencari jejak sejarah Melayu Islam di Phattalung/Bedelong/Merdelong.




Kesan-kesan dan tinggalan masih wujud di beberapa tempat. Saya pernah sampai ke beberapa yang terletak di satu laluan sehingga ke puncak bukit ketika pertama kali ke Songkhla awal tahun 2017. Lihat artikel lama Misi jejak Aceh-Langkasuka : Masjid Kerisek, makam Sheikh Abdul Samad dan kota atas bukit Singgora diikuti Misi jejak Aceh-Langkasuka : Berjalan kaki melihat Songkhla sebelum menyambung perkara di Hatyai.




Kali ini saya mahu menjejak tinggalan-tinggalan yang dahulu terlepas pandang  dan/atau tidak tahu kedudukan. Lihat artikel-artikel berikut :-









Nasib baik anak-anak cukup seronok melayan...




Selesai itu baru mengorak langkah ke bandar raya Songkhla yang dibina pada zaman pemerintahan Siam.




Ikut satu laluan merentas tasik Songkhla yang sebelum ini tidak pernah diambil kerana dahulu mengambil feri dari bandar lama. Lihat Passing through the island of Koh Yo.





Lepaskan hajat isteri yang mahu pergi ke satu pantai terkenal. Lihat Visit to Samila beach.




Beliau mahu bergambar dengan 'ikan duyung' sebagai tanda sudah sampai ke tempat berkenaan. Lihat Duyung emas di pantai Samila (Golden mermaid at Samila beach), Songkhla.




Selepas itu berkejar ke Hatyai. Isteri dan anak-anak mahu ke pasar terapung terkenal...




Dapatlah melihat keadaan selepas berlaku banjir yang turut melanda kawasan sekitar. Lihat Klong Hae floating market after a recent flood.