Khamis, Mac 23, 2023

Misi kedaulatan Singgora

Salam pagi Khamis 23 Mac 2023 (23/3/23) bersamaan 1 Ramadhan 1444 Hijriah. Selamat berpuasa kepada semua. Seperti biasa ada artikel kompilasi bagi satu siri cerita perjalanan. Kali ini untuk perjalanan ke selatan Thailand yang selesai dilakukan 11 hari lalu.


Perjalanan ke selatan Thailand 9-12 Mac 2023 tercetus dengan cara yang tidak disangka. Awal bulan Februari saya dan keluarga menziarahi bapa dan ibu saudara di Bukit Damansara. Entah bagaimana terkeluarlah cerita tentang perjalanan kami di selatan Thailand penghujung 2022 seperti telah dikongsikan dalam Kompilasi cerita perjalanan selatan Thailand penghujung 2022. Timbul rancangan agar saya, isteri dan anak menemani mereka dan sejumlah ahli qariah masjid Bukit Damansara untuk mengambil kereta api laju ETS hingga ke Padang Besar di Perlis. Kemudian ke Hatyai dengan van mewah untuk ke Hatyai kemudian ke Patani. Bapa saudara yang belanja. 

Namun seminggu sebelum sampai masa untuk membuat perjalanan bapa saudara memberitahu mahu menunda ke selepas raya kerana ada ahli rombongan kurang sihat. Setelah memikirkan perkara kami anak beranak memilih untuk meneruskan memandang tiket kereta api ETS pergi balik ke Padang Besar sudah dibeli dan kami masih ada baki duit Baht yang cukup daripada perjalanan terdahulu. Rancangan kami mudah. Cukup sekadar berjalan di Hatyai dan Songkhla. Namun berlaku beberapa hal yang tidak dirancang menyebabkan perjalanan kali ini terasa ada kena mengena dengan kedaulatan kerajaan lama Melayu Islam Singgora. Terasa ada makna tertentu berkenaan keberadaan orang Melayu Islam di selatan Thailand. Lihat cerita-cerita berikut :-


1. Misi kedaulatan Singgora - Satu pengenalan

2. First time on the ETS 

3. Padang Besar to Hatyai on train with the family

4. Checking out Greenway and Asean Bazaari

5. Misi kedaulatan Singgora - Pertama kali naik ETS diikuti insiden kereta api ke Hatyai

6. Hatyai skyline from a hotel at Lee Garden

7. Pintu gerbang bandar lama Songkhla (Gate of old Songkhla town)

8. Jumaat prayers at the oldest mosque in Songkhla

9. Walking through Songkhla old town with the family























Tiada ulasan:

Catat Ulasan