Rabu, Januari 05, 2022

Pantai Timur penghujung 2021 - Santai dari Tok Bali

Salam hari Rabu 5 Januari 2021 bersamaan 1 Jamadil Akhir 1443 Hijriah. Pada hari ini berlangsunglah ulang tahun kelahiran ke-47 bagi isteri tersayang Nor Afidah binti Yusof menurut kalendar Barat. Biar cerita hari ke-6 perjalanan kami bersama anak-anak di Pantai Timur dikongsikan. Maka bersambung cerita daripada artikel Pantai Timur penghujung 2021 - Membawa bekalan bicara tinggi Tauhid hingga ke puncak Bukit Keluang.

Pagi Khamis 23 Disember 2021. Cuaca kelihatan begitu elok dan terang.

Kami telah menginap di sebuah chalet berdekatan kuala sungai di Tok Bali.

Letaknya juga berdekatan pantai menghadap Laut China Selatan. Lihat artikel Around Tok Bali river mouth and beach di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.

Jam 10.30 kami keluar untuk mencari sarapan.

Bersiar-siar sekali untuk melihat apa ada di Tok Bali...

Kembali ke chalet saya dan anak-anak menukar pakaian lalu keluar untuk mandi laut.

Hampir jam 2 baru meninggalkan Tok Bali untuk menuju ke Kota Bahru.

Kali ini kami tidak perlu langsung terkejar-kejar kerana tempat kami bermalam seterusnya di Kota Bahru cuma terletak 60 km lebih sahaja ke utara Tok Bali. Sengaja diambil jalan-jalan kampung kerana cukup masa untuk bersantai. Pergilah ke satu kuil berdekatan Jalan Raja Sakti.

Kami singgah kerana terlihat patung Buddha gergasi ini dari jauh.

Sejarah berkenaan kuil dan patung Buddha...

Jalan Raja Sakti membawa pada satu jambatan menyeberangi Sungai Pengkalan Datu. Kawasan berkenaan dan sekitarnya pernah menjadi pusat pemerintahan raja-raja Kelantan dari Dinasti Jembal. Dinasti ini pula pernah memerintah sebagai wakil kerajaan Patani. Di satu bahagian ada makam milik seorang raja perempuan Patani. Lihat artikel Rupa baru makam (New look of tomb of) Nang Chayang/Ratu Kuning Patani di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).

Laluan ke Kota Bahru dirancang sebegitu rupa supaya dapat melawat masjid menarik ini ke hilir Sungai Pengkalan Datu. Lihat Masjid (Mosque of) Ar-Rahman, Pulau Gajah, Kelantan.

Laluan sama membawa ke tepian Laut China Selatan. Lihat The sea at Pantai Sabak.

Seterusnya ia membawa ke Pengkalan Chepa dan lapangan terbang.

Selepas jam 5.30 petang sampailah kami ke bandar raya Kota Bahru.

Ini pula gambar dari tempat penginapan kami di tengah bandar raya.

Alhamdulillah. Letaknya dekat dengan dobi basuh sendiri. Dapatlah kami membasuh kemudian mengeringkan pakaian kotor yang berlonggok sejak 5 hari lalu...

Sambil menunggu pakaian siap layan makan dekat Pasar Khadijah.

Malamnya bawa anak-anak berjalan-jalan di tepian Sungai Kelantan dekat menara di sebelah jeti Tambatan Diraja. Kiranya ini segmen perjalanan yang paling santai sebelum harus kembali terkejar-kejar. Sekadar untuk rekod. Hari ini kedua-dua blogspot sokongsan saya iaitu BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) mencapai jumlah 2,146. Cukup cerita.