Sabtu, September 16, 2017

Istana Darud Dunya, putra mahkota Meurah Peupok dan perkembangan yang terus mengujakan di Aceh

Salam semua. Salam 25 Zulhijjah. Sekali lagi saya tidak dapat menahan diri untuk menulis akibat dicetuskan suatu perkara. Ada kena mengena dengan gerak yang membawa pada penulisan artikel Isu ancaman terhadap tapak kerajaan lama Aceh di Kampung Pande - Satu gerak kebangkitan Islam di Alam Melayu akhir zaman? 2 hari lalu. Berikut biar dikongsikan status update yang baru dibuat di Facebook 3 jam tadi...




KE MANAKAH PUTRA MAHKOTA ACEH MENGHILANGKAN DIRi 400 TAHUN LALU? HAL SEBENAR MEURAH PEUPOK, ANAKANDA  SULTAN ISKANDAR MUDA MAHKOTA ALAM?

Sedang melihat video seminar keraton (istana Darud Dunya) Aceh terdengar ada yang menyebut bagaimana tata kota atau atur letak bangunan dan infrastruktur Banda Aceh berubah akibat penaklukan Belanda 1874. Teringatlah akan kuburan besar Belanda yang dikenali sebagai Kherkoff. Di celah2 itu ada makam Meurah Peupok, putra mahkota Aceh yang dihukum bunuh oleh ayahandanya sendiri Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam kerana dikatakan berzina dengan isteri orang. Lalu timbullah persoalan buat generasi kemudian...

Kenapa makam Meurah Peupok berada di tengah  ribuan kubur orang kafir Belanda? Apakah akibat telah berbuat salah zina maka dihukum Allah SWT dengan penghinaan sebegitu rupa?

Lalu teringat beberapa tahun lalu ketika naik memanjat bangunan bernama Gunongan yang didirikan Sultan Iskandar Muda untuk isterinya Puteri Kamaliah dari Pahang. Ada seorang separuh umur naik bersama, kaki tangan muzium kalau tak salah ingatan memberitahu sambil menunjuk ke arah perkuburan Kherkoff di seberang jalan : "Di situ ada makam anak Iskandar Muda, Meurah Peupok yang dihukum bunuh kerana berzina dengan isteri orang." Terus hati saya berkata beliau sebenarnya difitnah!

Beberapa lama kemudian saya mendapat semacam ilham bayangan tentang bagaimana Meurah Peupok difitnah. Saya ditunjukkan bayangan seorang laki2 dan perempuan, masing2 termakan semacam ubat dadah lalu pengsan dan diletakkan di atas satu katil atau pembaringan.  Tidak lama kemudian muncul sang suami melihat keadaan tersebut. Ini memyebabkan beliau mengadukan hal kepada sultan.

Ada cerita menyebut sang suami sampai sanggup membunuh diri di hadapan sultan akibat begitu kecewa isterinya didapati berselingkuh dengan putra mahkota Aceh. Hal ini menyebabkan baginda tiada pilihan kecuali menjatuhkan hukuman bunuh terhadap anak yang sepatutnya menggantikan baginda di atas takhta .  Sultan harus dilihat adil menjatuhkan hukuman tanpa mengira siapakah yang terlibat.

Apapun sejarah rasmi menyebut Meurah Peupok dihukum bunuh oleh Sultan Iskandar Muda  akibat berzina dengan isteri orang. Sebagai ganti, anak angkat baginda, seorang anak raja Pahang yang turut menjadi menantu dijadikan putra mahkota baru. Apabila Iskandar Muda mangkat tahun 1636 naiklah anak raja tersebut memerintah Aceh dengan memakai nama Sultan Iskandar Thani. Sejak itu Aceh tidak lagi agresif  menyerang kedudukan Portugis di Melaka mahupun melebarkan pengaruh dan kekuasaan di mana2.

Disebut sesetengah pihak bahawa Iskandar Muda mangkat tidak lama selepas Meurah Peupok dihukum bunuh akibat kesedihan. Saya diihamkan bahawa walaupun tahu anaknya tidak bersalah baginda harus menjatuhkan hukuman disebabkan bukti kesaksian orang ramai tidak dapat disangkal sambil baginda didesak2 untuk menjatuhkan hukuman. Namun ilham menambah yang dijatuhkan hukuman itu adalah satu tubuh bayangan yang diterbitkan dengan cara ilmu tertentu untuk memuaskan hati semua orang. Meurah Peupok lari menghilangkan diri memakai identiti lain, tidak dikenali lagi hal diri serta asal-usulnya yang sebenar.

Saya pernah bertanyakan tentang perkara kepada  seorang yang agak arif tentang hal2 ghaib berserta sejarah yang digelapkan. Kata beliau memang benar putra Sultan iskandar Muda itu tidak mati dihukum bunuh.  Memang benar dia menukarkan identiti. Malah tambah beliau Meurah Peupok berhijrah ke Semenanjung Tanah Melayu atas nama lain lalu menerbitkan keturunan.

Kalau tak salah  ingatan orang ini juga menyebut Meurah Peupok atau anak cucunya dapat menaiki takhta sebuah kerajaan. Berbalik pada hal makam dikelilingi kuburan Belanda di Kherkoff.  Adapun kuburan itu sebenarnya terletak di dalam kawasan istana Aceh Darud Dunya yang sangat luas. Oleh itu tidak hairanlah jika makam Meurah Peupok boleh wujud di situ tak kiralah apakah benar beliau menghilangkan diri memakai identiti lain atau tidak. Yang pasti ada tanda rasmi bahawa nama Meurah Peupok telah diabadikan pada satu makam di Banda Aceh.

Mereka yang melihat secara negatif mungkin menganggap itulah laknat akibat berzina dengan isteri orang. Sebab itu makamnya kekal berdiri dikelilingi ribuan kuburan kafir Belanda. Mereka yang melihat secara positif akan nampak lain. Satu, makam berada  di situ kerana Meurah Peupok disemadikan dalam kawasan istana Darud Dunya. Selepas istana dan segala kesan kebesaran dan keIslaman Aceh dihancurkan maka baru didirikan kuburan Belanda selain bangunan Barat lain sebagai ganti. Kalau begitu kenapa tidak dihapuskan sekali makam  Meurah Peupok? Jawaban yang baru terbit dalam fikiran saya hari ini adalah inilah bukti beliau tidak bersalah. Belanda sebenarnya pernah cuba menghancurkan makam tetapi tidak berjaya. Lalu ia turut menjadi penanda bahawa memang benar seluruh kawasan Kherkoff itu sebenarnya didirikan di dalam kawasan istana Aceh…


Di sini biar ditambah saya dan keluarga pernah berpeluang menziarahi makam Meurah Peupok awal tahun 2010. Menariknya ia berlaku akibat satu silap faham yang menyebabkan kami tertinggal pesawat untuk kembali ke Malaysia selepas beberapa hari berjalan di Aceh lalu harus kembali dengan pesawat hari seterusnya. Lihat artikel lama Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Pesanan akhir dari putera mahkota si Merah Pupok?.  Di bawah biar diletakkan video seminar tentang istana Aceh yang menyebabkan saya tergerak untuk membuat update atas. Sungguh, apa yang berlaku di bumi Serambi Mekah itu beberapa hari kebelakangan membuat saya amat teruja dan bersemangat...




Video sepanjang 4 jam ini dilihat muncul di FB setengah hari lalu. Biar saya copy paste teks update yang disertakan bersama video...


---------------


Seminar Kepurbakalaan, Keraton Kesultanan Aceh "Darud Dunya"

Dilaksanakan pada:
Kamis, 14 September 2017
Mulai Pukul 09.00 WIB
di Hotel Hermes Palace, Banda Aceh

Pelaksana:
Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Aceh

***

Tanggapan dari Taqiyuddin Muhammad ketika menanggapi pernyataan dari peserta seminar. (Durasi 01:46:00)

"
Akar yang mengatur Aceh ini, itu adalah Islam.. Islam..
Ini yang harus dipelajari; warisan Islam, keilmuan Islam, pengetahuan Islam dalam persoalan kota-kota Islam, karena disini fiqh sangat menentukan dalam aspek tata kota.

Kemudian masalah sungai sumber air:

(Surat Al-Anbiya Ayat 30) وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ
" Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup"

Gagasan-gagasan itu sebenarnya Islam, dan disini (Aceh) Islam yang mendominasi, jadi tidak ada cerita Hindu Budha disini, walaupun kita perlu menelusuri ke zaman pra-Islam. Jadi Titik pusatnya disitu, waktu kita mengkaji dan memahami bagaimana Bandar Aceh Darussalam.

"Jangan khianati orang-orang Aceh yang hidup dulu..!".

Mereka membaca Al-Quran, mereka menyalin Mushaf, mereka mengerti hidup mereka dalam ajaran Islam.

Kita jangan mengerti mereka dengan pandangan orang lain, dengan pandangan Belanda, dengan pandangan yang lain. Kita harus mengerti mereka dengan pandangan mereka, kita melihat mereka dengan bagaimana mereka waktu itu, "itu baru sejarah", bukan dengan intepretasi kita.

***
SESI PERTAMA
Moderator: Almuliza Kamal

00:00:02:00 - Pemateri (I): Rusdi Sufi
00:38:28:00 - Pemateri (II): Taqiyuddin Muhammad

Tanggapan dan pertanyaan peserta seminar
01:06:39:12 - Nasruddin As
01:09:29:08 - ?
01:12:24:18 - Deni Sutrisna (Kepala Balai Pelestarian Cagar Budaya (BPCB))
01:20:21:09 - Tuanku Warul Waliddin

Tanggapan dan Jawaban
01:28:44:00 - Pemateri (I) Rusdi Sufi

Tanggapan dan Pertanyaan peserta seminar
01:39:23:10 - Mujiburrizal
01:41:25:05 - Teuku Muhammad Ikhsan (Mahasiswa sejarah Unsyiah)

Tanggapan dan Jawaban
01:43:08:23 - Pemateri (II): Taqiyuddin Muhammad
01:52:19:18 - Pemateri (I): Rusdi Sufi

***

SESI KEDUA:
Moderator: Syukri

01:59:22:06 - Pemateri (III): Misri A Muchsin
02:43:39:03 - Pemateri (IV): Yudi Andika

Tanggapan dan pertanyaan peserta seminar
03:03:29:22 - ? (Lembaga Aliansi Indonesia)
03:06:24:11 - ? : (Mahasiswa UIN Ar-Raniry, Jurusan sejarah Kebudayaan Islam)
03:09:37:16 - ?
03:14:52:13 - ? (Aliansi penjaga aset-aset perbekalan Aceh)

Tanggapan dan Jawaban
03:15:54:03 Pemateri (III): Misri A Muchsin
03:39:44:17 Pemateri (IV): Yudi Andika

***
Note:
? : Mohon disarankan nama.


--------------------


OK. Nampaknya waktu tepat bermulanya suatu perkongsian ilmu/pembentangan juga mereka yang mengemukakan persoalan/pandangan ditanda tepat mengikut durasi atau tempoh masa rakaman video. Tanda-tanda soal muncul kerana penulis update tidak ingat atau tidak mendapat nama/butiran orang yang bertanya atau berkongsikan pandangan. Apapun saya benar-benar teruja seminar sebegini berfaedah dapat diadakan Khamis 2 hari lalu. Saya tidak nampak bilakah mereka merancang untuk mengadakan acara. Tiba-tiba aje dah jadi sehingga saya tergerak untuk berkongsi video di FB saya berserta teks/komen berikut :-


---------------------


MENANTIKAN ZAMAN KEEMASAN...

Alhamdulillah. Terus bergerak kawan2 di Aceh. Terus dan terus sampai Aceh kembali gemilang menjadi petunjuk buat seluruh penduduk Alam Melayu/Nusantara akan kesyumulan Islam yang sebenar. Hingga terbina daulah di sebelah timur yang ditunggu2 itu lalu perjuangan dapat dilanjutkan ke arah Timur Tengah, Baitul Muqaddis, Palestin juga dua Tanah Haram kota suci Mekah dan Madinah lalu betul2 terbela semua umat Islam sedunia. Amin, amin ya Rabbul Alamin...


---------------------


Tidak lama kemudian saya terlihat update baru kawan Aceh menunjukkan telah berlangsung satu lagi majlis ilmu dan diskusi yang sangat bermakna hari Jumaat semalam. Biar dikongsikan 2 keping gambar...





Majlis ini pula memfokuskan pada hal menaikkan kembali warisan sejarah lama di Kampung Pande. Tentang apa yang terdapat di situ boleh rujuk  artikel Isu ancaman terhadap tapak kerajaan lama Aceh di Kampung Pande - Satu gerak kebangkitan Islam di Alam Melayu akhir zaman?. Semoga berjaya hasrat kawan-kawan untuk melihat ibu kota malah seluruh Aceh kembali berdiri gemilang menurut tata cara lama kerajaan kesultanan yang penuh dengan falsafah yang selari dengan tuntutan fiqh atau fekah Islam. Pada saya perkembangan mengujakan yang terbaru di Aceh ini sangat cocok dikongsikan pada Hari Malaysia, hari ini 16 September... ulang tahun Malaysia terbentuk setelah Sabah dan Sarawak digabungkan ke dalam Persekutuan Tanah Melayu tahun 1963.  Usaha kawan-kawan di Aceh yang tidak kenal penat lelah walau tidak punya dana harus menjadi contoh.

Aceh lebih berpeluang untuk merealisasikan daulah Islamiah sebenar berbanding kita di sini kerana penduduknya 99.9 peratus Islam. Dan ia memang memiliki sejarah gilang gemilang sebagai pusat dakwah dan rujukan keilmuan Islam untuk seluruh Alam Melayu/Nusantara selama beberapa ratus tahun. Naiknya kembali istana Darud Dunya dan Kampung Pande untuk mengembalikan semula tata atur kota Islami Banda Aceh boleh membantu kami di Malaysia yang Islamnya cuma tinggal sekitar 50% untuk sekurang-kurangnya berusaha melakukan hal sama di kota-kota kami terutama di Melaka. Insyaallah. Subhanallah, Allahuakbar...


2 ulasan:

  1. Adat bak poe teumeureuhoem,Hukom bak Syiah kuala,qanun bak putroe phang,reusam bak laksamana.saudaraku satu indatu.adakah saudara mngetahui" bila masakah wujud Istilah itu..??...TTT..Aneuk Nanggroe..

    BalasPadam
  2. Maaf. Saya tidak tahu. Cuma bila melihat adanya perkataan "Hukom bak Syiah Kuala" harus pada zaman Syiah Kuala @ Sheikh Abdul Raof sudah menjadi Qadi Malikul Adil atau kemudian, mungkin pada zaman ratu pertama, Sultanah Safiatuddin (bermula tahun 1641 Masihi).

    BalasPadam