Selasa, Januari 26, 2016

Meninjau lebih dalam hutan berdekatan dan rupa baru Kampung Tauhid

Selepas syarahan tamat saya berlegar-legar di UTM sehingga tengah malam kemudian ke KL Sentral menghantar orang. Selepas itu saya ke Gombak lalu masuk ke dalam hutan berdekatan.

Saya mahu masuk ke satu penempatan yang dibuka oleh seorang kawan dah ahli-ahli kumpulannya. Sampai di penempatan hampir 1.30 pagi.

Esok pagi baru dapat melihat persekitaran dengan jelas.

Selamat datang ke penempatan dalam hutan yang dipanggil Kampung Tauhid.

Ketika saya pertama kali sampai Gotong royong di tadika, qeqah di Bukit Damansara dan air terjun pembentangan di Gombak hampir setahun lalu belum ada rumah batu.

Ketika saya sampai kali kedua iaitu sekitar 10 hari selepas itu kolam renang baru boleh digunakan. Lihat Bermalam di Kampung Tauhid - Berkhemah bersama isteri dan anak-anak.

Saya pun melihat rupa baru penempatan daripada beberapa sudut...

Saya diberitahu rumah siap dibina 3 bulan lalu.

Kalau dah masuk sini rasa tak sah kalau tak masuk lebih dalam ke hutan melihat air terjun yang ada. Namun saya agak kepenatan disebabkan beberapa aktiviti yang dilakukan hari sebelumnya. Sekitar 2.30 petang baru mengorak langkah dan seperti biasa saya lebih suka meneroka seorang diri...

Kali ini saya pergi lebih jauh daripada apa yang pernah dilakukan...

Seterusnya biarlah dicopy paste perkongsian yang dibuat di Facebook semalam dengan sedikit suntingan dan tambahan...

-----------------

ANTARA PENAT MASUK HUTAN DAN DIEKORI HARIMAU...

Penat tapi tak boleh tidur lagi. Sabtu pagi hingga petang berada di Janda Baik untuk mengatur apa yang perlu untuk acara ke-16 HIKMAH di sana 30-31 Jan. Lihat artikel Penggunaan ruang untuk HIKMAH Janda Baik dan penginapan percuma untuk semua di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH). Malam, pergi syarahan Prof Naquib al-Attas di UTM. Lihat Tentang keadilan dan fitrah manusia - Satu syarahan Prof Syed Naquib al-Attas. Lepas tengah malam masuk penempatan yang didirikan seorang kawan di dalam hutan belakang Gombak, penempatan yang mereka panggil sebagai Kampung Tauhid. Lepas Zuhur siang tadi pi trekking seorang diri ikut air terjun yang diaorang panggil Air Terjun Tujuh Puteri pas tu follow sungai sambil mendaki bukit dengan niat nak cari hulu sungai. Makin lama makin jauh masuk hutan. Ada le sesuatu yang saya jumpa tapi diingatkan jangan bagitau kepada umum.

Selain tu saya dapat merasakan ada harimau mengekori, tak pasti daripada belakang atau sisi. Bau hamis yang biasa dikaitkan dengan rimau muncul di tiga tempat, ada sekali tu terdengar bunyi macam deruan kapal terbang. Tapi deruan kapal terbang bunyinya lama, yang ni dalam 5-6 saat je. Bila diamati betul2 macam ngauman perlahan pun ada.

Diakui ada juga rasa cemas timbul dalam hati. Tapi saya ingatkan diri. Bukan sekali dua saya pernah masuk hutan berbekalkan tawakal dan Allah bagi selamat. Takkan kali ni rasa cuak pulak? Mungkin sebab saya dah tak berapa lasak macam dulu. Bila dah tetapkan hati saya teruskan perjalanan masuk lebih jauh ke dalam hutan tapi tetap dalam keadaan berhati-hati. Kalau rasa semacam saya berhenti dahulu meninjau keadaan sambil merangka apa yang patut dilakukan kalau betul-betul diancam.

Dalam perjalanan keluar balik saya lebih menjaga ruang. Lalu di celah pokok dan sebagainya supaya kurang ruang untuk apa-apa makhluk datang menerkam. Apapun bila dah sampai balik bawah kat penempatan saya menceritakan apa yang berlaku, tentang kawasan yang saya masuk dan bau hamis itu. Saya diberitahu, ya memang ada harimau di situ. Tetapi ia biasanya tak kacau orang, setakat meninjau keadaan...

Saya keluar daripada penerokaan sekitar 6.30 petang. Kelihatan ahli-ahli penempatan sedang bermain panah.

Sambil itu juga ada kumpulan lain sudah masuk untuk bermalam. Mereka sedang berehat menikmati pemandangan, ada yang mandi di kolam renang, ada yang sedang makan-makan.

Di sini ingin saya memanjangkan pesanan tuan punya tempat dan kawan-kawan. Kata mereka datanglah bawak kawan-kawan rehat beramai-ramai dan beriadah di Kampung Tauhid. Ada bermacam-macam aktiviti, boleh berenang, boleh main panah, main tombak pun ada. Boleh buat jungle trekking, boleh berkhemah, bermalam, tak perlu nak bayar apa-apa kerana mereka memang suka orang ramai datang memeriahkan. Kalau nak bagi sumbangan mungkin sekadar duit minyak untuk menghidupkan generator. Tempat ni takda bekalan eletrik daripada luar. Kalau nak lampu, kipas atau apa-apa barangan elektrik hidup kena le pakai generator...

Sekian pesanan. Sukacita dimaklumkan, dengan ini saya telah berjaya melepaskan segala gerak penceritaan yang patut daripada aktiviti hujung minggu lalu. Semoga acara ke-16 HIKMAH yang pihak saya akan laksanakan di Janda Baik 4 hari sahaja lagi akan bergerak lancar dan mencapai matlamat demi keredhaan Ilahi dunia dan akhirat. Untuk cerita berkenaan rujuk artikel Penggunaan ruang untuk HIKMAH Janda Baik dan penginapan percuma untuk semua.