Sabtu, Mac 14, 2015

Pelancaran buku "Sejarah Melayu" dari Batam di DBP - Mengingatkan Raja Isa Nongsa

Pada awal artikel Perjalanan ke-7 di Aceh - Bincang Sejarah Adat dan Budaya Aceh-Malaysia yang dibuat 4 hari lalu ada disebut siang itu saya telah menghadiri satu majlis yang bermakna di DBP, Dewan Bahasa dan Pustaka, Tetapi saya belum boleh bercerita tentangnya kerana harus menurut corak tertentu dalam penulisan siri "Perjalanan ke-7 di Aceh". Penurutan corak ini telah terlaksana apabila artikel terakhir siri, Perjalanan ke-7 di Aceh - Masjid Oman, Maulud di makam Syiah Kuala dan sapaan puncak Gunung Seulawah selamat disajikan semalam. Sekarang bolehlah kita bercerita tentang hal di DBP.


Pagi Rabu 10 Februari 2015 saya bergegas untuk menghadiri majlis pelancaran buku bertajuk "Sejarah Melayu".


Ini bukan "Sejarah Melayu" yang merupakan panggilan moden untuk kitab Sulalatus Salatin tulisan pujangga Melayu terkenal abad ke-17, Tun Sri Lanang.



Sebaliknya ia buku baru tulisan orang dari Batam di Indonesia. Sebab itu saya sebut "Sejarah Melayu" dari Batam dalam tajuk artikel ini.


Saya lihat majlis ini dihadiri ramai cendekiawan ternama dalam dunia sejarah dan budaya Melayu Malaysia.


Saya sendiri telah diundang oleh pihak penganjur hampir sebulan lalu. Tetapi apabila diberitahu tarikhnya 10 Mac saya memberitahu kemungkinan besar tidak dapat pergi kerana menjangkakan akan berada di London, England ketika itu atau sudah bergerak ke Leiden, Belanda untuk satu tugasan tertentu,


Selepas itu baru saya diberitahu tugasan ditangguhkan ke bulan April atau kemudian. Saya pula terlupa tentang undangan ke DBP sehinggalah lewat malam sebelum majlis saya terlihat update kawan-kawan silat daripada Melaka menyatakan mereka baru selesai rehearsal untuk majlis. Barulah tersedar majlis akan dilangsungkan siang itu, teringat juga jemputan yang diterima hampir sebulan lalu.


Kelihatan kawan-kawan dari Melaka sedang berpencak membuat persembahan silat di hadapan hadirin terhormat.


Duduk di hadapan daripada kiri adalah penulis buku "Sejarah Melayu",  Dr Ahmad Dahlan, ketua eksekutif Yayasan Karyawan, Datuk Zainal Abidin Borhan, tokoh pentadbir terkenal (pernah mengetuai beberapa badan nasional) Tun Ahmad Sarji, ketua pengarah DBP, Datuk Dr Awang Sariyan dan ketua Persatuan Kebajikan Zuriat Keturunan Pusaka Bentan Malaysia, Datuk Nazri Kamal.






Selesai persembahan silat saya keluar sebentar melihat pemandangan dari atas anjung bangunan.


Majlis diadakan di tingkat tertinggi bangunan DBP, tingkat 31. Cantik sungguh pemandangan dalam keadaan cuaca begitu terang. Lihat artikel KL from top floor of the DBP di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Kembali ke dalam dewan kelihatan Tun Ahmad Sarji sedang memberikan ucapan.


Beliau bercakap panjang lebar tentang beberapa aspek sejarah lalu mencadangkan agar beberapa perkara diangkat dalam tulisan akan datang. Yang saya ingat antara perkara disebut adalah Batu Bersurat Terengganu yang ditulis lebih 700 tahun lalu dan catatan kerajaan lama Ryukyu di Jepun menyebut hubungan perdagangan dengan Melaka lebih 500 tahun lalu.


Selepas itu Tun pun melancarkan majlis. Para VIP dijemput naik ke pentas.


Kawan-kawan daripada kumpulan persilatan Melaka menyusul membawa barang 'persembahan'. 


Rehearsal atau latihan untuk bahagian inilah (kumpulan persilatan membawa barangan) yang dinyatakan dalam update di FB malam sebelum majlis. Gambar-gambar yang dikongsikanlah mengingatkan saya untuk menghadiri majlis...


Ahmad Dahlan bersama Tun memegang buku. Untuk pengetahuan Ahmad adalah walikota (seperti datuk bandar) Batam.


Beliau kemudian menerangkan isi buku. Secara rata ia menggabungkan kisah pelbagai kerajaan di Alam Melayu yang selama ini terpisah atau terpecah-pecah. Kata beliau kali terakhir muncul buku menggabungkan cerita pelbagai kerajaan adalah semasa kitab Sulalatus Salatin selesai dihasilkan Tun Sri Lanang 400 tahun lalu. Buku  "Sejarah Melayu" karangan beliau diterbitkan Gramedia, salah satu penerbit buku terbesar di Indonesia jika tak pun paling besar...


Profesor Dato' Dr Abdullah Zakaria Ghazali daripada Universiti Malaya (UM) pula mengulas isi buku setebal 600 muka surat itu. Selepas menyatakan Ahmad Dahlan sebagai lulusan PhD daripada UM beliau pun menyatakan penulisan Ahmad mengambil jalan tengah menangani beberapa isu lama sejarah yang agak panas dengan mengenengahkan perspektif yang berlawanan tanpa menyokong mana-mana pihak. Misalnya tentang Raja Kecil dari Siak (di Sumatera, sekarang dalam Indonesia) menyerang Johor  Di Malaysia kita biasa disajikan dengan cerita bahawa itu sekadar dakwaan Raja Kecil untuk merampas kuasa daripada Bendahara yang telah naik menjadi Sultan, kerana Sultan Mahmud katanya mangkat tanpa meninggalkan zuriat. Sedangkan di Siak pengakuan ini adalah mutlak... Raja Kecil memang anak Sultan Mahmud dan ini tidak boleh dipersoalkan.


Sebelum majlis tamat satu gimik tak dirancang telah diadakan di mana beberapa naskah buku "Sejarah Melayu" dipersembahkan kepada VIP atas pentas kemudian diambil gambar. Sebetulnya setiap VIP sudah mendapat hadiah senaskah buku bersama beberapa barangan tetapi ini telah dibungkus. Kemudian pula wartawan meminta VIP diambil gambar dengan buku maka buku-buku yang tidak dibungkus pun digunakan. Untuk gimik ini saya diminta membawa sebakul buku ke atas pentas. Ini kerana kebetulan saya datang berbusana Melayu tradisional penuh...


Beginilah saya berpakaian untuk majlis. Yang berbaju biru itu adalah Datuk Nazri, seorang pejuang kedaulatan Melayu dan Islam yang pernah menghadiri majlis HIKMAH anjuran saya. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH). Beliaulah yang menjemput saya untuk datang ke majlis. Malah memang majlis diatur beliau. Saya diberitahu beliau juga bertanggungjawab membawa 35 orang daripada Batam terutama para pegawai pejabat Wali Kota untuk bersama. Sekarang bolehlah kita pergi ke satu cerita di belakang tabir...

Apabila mendapat tahu begitu ramai orang Batam datang saya pun bertanya kepada beberapa ahli delegasi apakah ada yang berasal dari satu kawasan bernama Nongsa? Saya bertanya ini kerana ada terbaca bahawa Pulau Batam dibuka (dimajukan?) oleh seorang kerabat diraja Bugis bernama Raja Isa, juga dikenali sebagai Raja Nong Isa. Untuk makluman nama tempat Nongsa terbit daripada nama panggilan kerabat diraja ini. Dikatakan di situ terdapat ramai kerabat keturunannya.

Saya sendiri belum pernah sampai ke Batam maka itu saya mengambil peluang untuk bertanya pada majlis. Ah. Saya menghadapi masalah meneruskan cerita tentang Raja Isa. Ada rasa sedih dan sebak muncul dalam dada malah air mata telah pun bergenang memikirkannya. Nampaknya biar diluahkan begini dahulu. Biar dicari penulisan terdahulu yang ada menyebut tentang Raja Isa.

Bila disemak melalui blogger.com ternyata cuma ada satu sahaja penulisan di blogspot saya sebelum ini yang menyebut tentang beliau. Ia adalah artikel Trip anak-beranak ke Desaru - Mencari makam Si Bongkok Tanjung Puteri yang dibuat 3 bulan lalu. Sedikit petikan berkaitan :-


Ketika menulis artikel tentang makam lalu menyebut Si Bongkok pernah dituduh sebagai lanun, tiba-tiba teringat pembuka Pulau Batam di Indonesia, Raja Nong Isa. Beliau merupakan anakanda sulung kepada Raja Ali Marhum Bayan (Yamtuan Muda Riau yang ke-5) ibni Daeng Kemboja (Yamtuan ke-3) ibni Daeng Parani (saudara tertua antara 5 Opu Daeng Bersaudara yang sangat terkenal dalam sejarah Johor-Riau-Lingga tahun 1720an). Atas sebab itu beliau sepatutnya menjadi Yamtuan Muda Riau yang ke-7 tahun 1831 tetapi diketepikan oleh Belanda atas alasan pernah melanun.


Dalam artikel itu turut disebut begini : "... dipercayai Raja Isa ini adalah moyang saya sebelah ibu yang dapat menyambungkan nasab Bugis keluarga kami hingga ke Daeng Parani." Cukuplah ini untuk menerangkan kenapa saya cuba mencari kerabat Raja Isa pada majlis di DBP. Dan ini juga boleh menerangkan kenapa saya terasa sebak memanjang apabila cuba menyentuh perkara...

Saya diberitahu oleh beberapa orang ahli delegasi Batam bahawa Ahmad Dahlan yang menulis buku "Sejarah Melayu" itu berasal dari Nongsa. Saya pun bertanya kepada Ahmad tentang ini. Jawab beliau : "Ya, saya orang Nongsa, memang berketuruna Bugis. Tetapi saya bukan ahli keluarga raja."

Ketika makan tengah hari saya bertanya lagi kepada beberapa orang Batam, apakah ada kerabat Raja Isa datang bersama. Seorang menjawab tiada lalu memberitahu dua orang rakannya yang ada dekat saya ketika itu : "Sepatutnya adakan seorang wakil daripada kerabat Raja Isa datang bersama untuk majlis begini bermakna." Oh. Ayat saya atur balik ya, bukan rekod secara ad verbatim iaitu sebiji-sebiji seperti diucapkan dengan loghat Indonesianya.

Malah orang itu mula bercakap panjang lebar menyatakan rasa tidak puas hati betapa majlis ini padanya tidak menurut protokol yang sepatutnya. "Mereka (orang pejabat Walikota Batam) ada orang-orang yang menjaga protokol. Mengapa tidak menjaga hal sepenting ini memandangkan memang Raja Isa adalah pembuka Batam dan kaum kerabatnya masih ada?" Saya pula yang terpaksa mengambil jalan tengah menenangkan. Kata saya : "Mungkin mereka ,mengikut protokol kebiasaan REPUBLIK Indonesia yang mana raja-raja tidak dipandang tinggi lagi kecuali Hamengkubowno Raja Jawa."

Orang itu bertanya : "Bapak (merujuk kepada saya) sendiri merasa janggal bukan? Kenapa tidak ada wakil Raja Isa untuk majlis seperti ini yang melibatkan ikatan budaya dan sejarah Melayu, yang bukunya bercakap tentang kerajaan-kerajaan Melayu? Apa pula pandangan orang Malaysia melihat kami tidak mengikut protokol membawa wakil kerabat diraja kami?"

Jawab saya : "Orang Malaysia sendiri sudah tiada berapa peduli tentang kerabat diraja. Kecuali dalam majlis rasmi yang dihadiri satu daripada 9 orang sultan yang masih ada. Jadi mereka tak sedar pun jika tiada kerabat diraja daripada Batam datang sama. Saya seorang sahaja yang sibuk bertanya kerana ini hal peribadi."

Selain itu saya cuma menyebut kehadiran wakil kerabat diraja penting untuk majlis sebegini yang berniat memartabatkan Melayu sambil menjalin silaturrahim sesama kita kerana ada contact batin yang boleh membantu melancarkan perkara. Hal ini dipersetujui orang-orang Batam yang mendengar. Dengan ini saya rasa cukuplah artikel ini Saya dah ceritakan apa yang patut tentang majlis berserta sedikit luahan berkenaan Raja Isa.  Sekian, wassalam.




Jumaat, Mac 13, 2015

Perjalanan ke-7 di Aceh - Masjid Oman, Maulud di makam Syiah Kuala dan sapaan puncak Gunung Seulawah

Salam pagi Jumaat13 Mac, Friday the 13th. Sampai sudah masa untuk menutup siri. Masuk kita pada hari ke-7 dan terakhir perjalanan di Aceh 13-19 Februari, perjalanan ke-7 saya ke bumi Serambi Mekah itu. Bersambung daripada Perjalanan ke-7 di Aceh - Bincang Sejarah Adat dan Budaya Aceh-Malaysia.


Awal pagi 19 Februari 2015. Setelah 7 hari berada di Aceh saya tergerak untuk bersolat Subuh di Masjid Baiturrahman.



Sebelum ini bukan tak nak solat Subuh di masjid tapi tak berkesempatan. Paling dekat saya menginap adalah apabila berada di Hotel Medan, 1.3 km jarak berjalan kaki (kenderaan cuma dapat dipakai siang hari).  Dalam tempoh 7 hari 6 malam berada di Aceh kali ini cuma 3 malam saya menginap di hotel, pada masa lain di tempat-tempat yang begitu jauh daripada masjid. Pada 2 malam pertama di Hotel Medan pula iaitu ketika 5 orang lagi daripada Malaysia ada bersama 13-15 Feb, aktiviti harian kami begitu padat. Bila dah kepenatan, cukuplah bersolat Subuh di hotel. Lihat Perjalanan ke-7 di Aceh - Memberi rasa dan cinta kepada penggiat muda dan Perjalanan ke-7 di Aceh - Hol Tuan di Kandang dan Emansipasi Citra Lamuri.


Jam 9 Agam yang turut bermalam di hotel membawa saya keluar menaiki motosikal ke satu tempat. Kalau tak salah ingatan Muammar ikut sama dengan motosikalnya. Kami keluar untuk bertemu sejumlah aktivis budaya dan sejarah Aceh yang lebih tua


Terlihat gambar yang diambil dalam perjalanan baru teringat hari itu 19 Februari adalah sambutan Tahun Baru Cina termasuk di Malaysia. Di Indonesia ia dipanggil Imlek. Di Aceh ada masyarakat Cina tetapi kecil. Namun begitu mereka tetap menyambut perayaan tahun baru secara terbuka namun di kawasan-kawasan tertentu.



Satu lagi gambar menarik perhatian saya adalah iklan Minyak Cap Kapak. Baru teringat. Tadi tu yang nampak papan sepanduk tahun baru Cina itu adalah ketika melalui kawasan bernama Peunayong. Ia terkenal sebagai kawasan pasar yang menjadi penempatan utama kaum Cina di Aceh.


 Aktivis mahu ditemui di perkarangan masjid yang dipanggil Masjid Oman.


Seperti biasa apabila sampai ke masjid terutama yang belum pernah saya singgah (masjid ini selalu saya lihat daripada luar apabila lalu di jalan hadapan tetapi tak pernah masuk) saya pun mengambil peluang untuk melihat ke dalam. Lihat artikel Masjid Oman di Aceh (Oman mosque in Aceh) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART.


Hampir jam 11 kami kembali ke hotel lalu check-out. Ustaz Mujib kemudian mengambil dengan kereta untuk ke satu majlis.





Ia adalah Maulidur Rasul di makam Syiah Kuala, ulamak besar bertaraf wali abad ke-17 yang sangat disanjung tinggi masyarakat Aceh.



Kelihatan pada mata kasar majlis dihadiri tidak kurang 10,000 orang. Lihat artikel Maulidur Rasul celebration at tomb of Syiah Kuala di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Nampaknya Maulidur Rasul dihadiri orang daripada seluruh Aceh. Setiap wilayah menghantar wakil dengan masing-masing ada membawa usungan seperti ini. Saya tertarik mengambil gambar kerana ada nombor 131 tertera. Untuk pengetahun nombor ini memiliki makna home sweet home atau rumahku syurgaku buat saya dan isteri...


Beginilah pakaian saya ke majlis.


Bergambar bersama Muammar.


Sebelum meninggalkan majlis kami menziarahi dahulu makam Syiah Kuala.


Makam beliau terletak di dalam kurungan besi, di sisi kanan dan kiri adalah makam murid-murid kanan...


Kami meninggalkan majlis sekitar jam 12.05 kerana saya harus berada di lapangan terbang untuk menaiki pesawat jam 2 lebih kembali ke Malaysia. Daripada sana saya cuba lagi mencuri pandang pemandangan Gunung Seulawah yang biasa tersergam indah begitu gagah. 


Untuk makluman sepanjang perjalanan kali ini di Aceh susah betul hendak kelihatan gunung akibat langit kurang terang. Pada hari ke-5 iaitu ketika keluar jauh daripada Banda Aceh menuju ke selatan baru kelihatan sedikit, itupun separuh. Lihat Perjalanan ke-7 di Aceh - Silaturrahim Daruddunia-Pedir, khususan Teungku Chik di Reubee Daeng Mansur.... Begitu juga keadaannya dari lapangan terbang pada hari terakhir saya di Aceh ini...


Siapa sangka puncak gunung itu akan 'menyapa' saya di atas kapal terbang? Sebetulnya apabila pesawat berlepas saya mula melelapkan mata akibat kepenatan pelbagai aktiviti sepanjang 7 hari susah hendak dibendung lagi. Selepas beberapa lama tiba-tiba terasa hendak melihat ke luar tingkap. Terus nampak puncak gunung yang saya sangat pasti adalah Seulawah. Kelihatan sekali sekelompok awan yang menutup pemandangan daripada arah Banda Aceh.


Setelah satu jam setengah penerbangan kapal terbang pun mendarat di KLIA2. Dengan ini cukuplah cerita. Adapun artikel ini adalah yang ke 1,297 di blogspot ini. Ia mengingatkan bahawa Sultan Malikus Saleh yang mengasaskan kerajaan Samudera dan Pasai telah mangkat pada tahun tersebut mengikut kiraan Masihi. Sekian, wassalam. :]


Selasa, Mac 10, 2015

Perjalanan ke-7 di Aceh - Bincang Sejarah Adat dan Budaya Aceh-Malaysia

Siang tadi saya telah menghadiri satu majlis yang agak bermakna di Dewan Bahasa dan Pustaka. Kalau ikutkan pada 'kesegaran' cerita mahu sahaja terus berkongsi tentangnya di blogspot hari ini. Tetapi memikirkan corak penceritaan siri "Perjalanan ke-7 di Aceh" yang muncul sejak dimulakan 2 minggu lalu (lihat penjelasan dalam artikel Up balik : Kenangan zaman UK) eloklah ia dibuat selepas 2 lagi artikel siri selesai dipersembahkan. Dengan ini bersambung cerita daripada Perjalanan ke-7 di Aceh - Silaturrahim Daruddunia-Pedir, khususan Teungku Chik di Reubee Daeng Mansur....


Pagi Rabu 18 Februari 2015. Saya telah bermalam di rumah Ustaz Mujib yang terletak di sebelah tempat bot nelayan tersadai atas rumah akibat pukulan ombak Tsunami 26 Disember 2004.



Selepas Subuh saya mengambil udara segar sambil bersenam mengelilingi kampung. Jam 8.40 baru kami keluar jauh untuk menghadiri satu majlis.



Majlis diadakan di Rumah Budaya Kota Banda Aceh. Saya difahamkan bangunan ini yang kalau tak salah adalah peninggalan daripada zaman pendudukan Belanda baru beberapa hari siap diperbaiki untuk dijadikan rumah budaya. Lihat artikel Rumah Budaya (Culture house of) Banda Aceh di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).



Ini menjadikan majlis yang dihadiri acara pertama di Rumah Budaya Banda Aceh. Majlis diberi nama "Bincang Sejarah Adat dan Budaya Aceh-Malaysia"...


Nampak tak nama yang tertera pada sepanduk? Itulah nama pena saya sebagai penulis, nama yang digunakan untuk laporan dalam akhbar berbahasa Inggeris terkemuka di Malaysia, The New Straits Times ketika bertugas sebagai wartawan 1996-2001. Pada pertengahan artikel Perjalanan ke-7 di Aceh - Makam raja-raja dari Semenanjung Tanah Melayu dan beberapa makam lama, artikel yang menceritakan aktiviti hari ke-4 ada disebut kawan-kawan di Aceh merancang untuk mengadakan satu majlis ilmu hari Rabu mengambil kesempatan atas kehadiran saya di Aceh sehingga Khamis. Nah. Inilah majlisnya...


Alhamdulillah, walaupun dirancang cuma 2 hari sebelum acara dengan segala urusan rasmi surat menyurat dan sebagainya dimulakan petang itu, sepanduk pula ditempah keesokan harinya acara dapat juga berlangsung dengan lancar. Kami mendapat restu dan pertolongan DisBudPar iaitu Dinas Budaya dan Parawisata (jabatan budaya dan pelancongan) Banda Aceh. Merekalah yang memberikan kebenaran menggunakan rumah budaya. 

Kelihatan dalam gambar ketua DisBudPar, Pak Fadhil kalau tak salah memberikan kata-kata aluan. Beliau pernah menyambut kedatangan saya dan 5 orang anak muda dari Malaysia di satu majlis maulud pada hari ke-2 saya di Aceh. Rujuk Perjalanan ke-7 di Aceh - Hol Tuan di Kandang dan Emansipasi Citra Lamuri


Turut hadir adalah sejumlah kaki tangan...


Yang lain rata-rata adalah aktivis sejarah dan budaya Aceh.


Saudara Muammar memanaskan suasana dengan membaca rangkap-rangkap daripada kitab Bustanus Salatin karangan Sheikh Nuruddin ar-Raniri. Secara rata ia menceritakan zaman pemerintahan Sultan Iskandar Thani, anak Raja Pahang yang diangkat menaiki takhta Aceh hampir 400 tahun lalu.



Sambil bahagian pembukaan acara diteruskan muncul lagi beberapa hadirin baru.


Ustaz Mujib bertindak sebagai pengacara/moderator.


Oleh kerana saya harus berada di hadapan sepanjang majlis berlangsung peluang untuk merakamkan keadaan agak terhad. Gambar ini juga dua gambar seterusnya diambil oleh orang lain. Kelihatan saya sedang menyerahkan satu set buku trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" kepada ketua Disbudpar untuk simpanan pejabatnya. Siri ini diterbitkan syarikat saya Wasilah Merah Silu Enterprise 2006-2007. 

Buku pertama iaitu yang berwarna kuning sudah kehabisan stok sejak lebih setahun lalu.  Saya sendiri datang ke Aceh tanpa membawa apa-apa buku. Mujib yang menyampaikannya kepada saya untuk diserahkan kepada Disbudpar. Entah daripada koleksi peribadinya, entah daripada pembelian selepas itu, saya kurang periksa.


Setelah beberapa lama sampai masa untuk saya berkongsi ilmu. Ini dimulakan dengan menerangkan apa itu Melayu menurut beberapa definisi popular. Satu, menurut perlembagaan negara Malaysia - asalkan seorang itu beragama Islam, biasa bertutur dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu maka dia boleh dikira orang Melayu. Kedua, mengikut pemahaman di Indonesia di mana Melayu cuma satu suku, bukannya bangsa. Orang Melayu dikatakan kebanyakannya menetap di sekitar Palembang dan Jambi, ada sedikit di Deli, ada sedikit di Riau dan beberapa tempat. Suku-suku lain seperti Bugis, Banjar, Jawa dan sebagainya tidak dikira Melayu, berbeza dengan keadaan di Malaysia di mana semua itu adalah suku-suku di dalam bangsa besar Melayu.

Selepas itu saya memutar masa ke zaman purba 8,000 tahun yang lampau di mana paras air laut lebih rendah akibat air banyak membuka lapisan ais di hemisfera utara dan selatan bumi.  Ketika itu Selat Melaka dan Laut Cina Selatan masih lagi daratan. Bersama muka bumi Asia Tenggara yang kita kenali sekarang, ini membentuk satu daratan benua yang besar, disebut pengkaji sebagai Sundaland (Tanah Sunda). Ini disebabkan ia terletak di atas bahagian plet bumi yang dipanggil Pentas Sunda. 

Saya buat ini untuk menetapkan satu lagi definisi Melayu iaitu berdasarkan kajian genetik menunjukkan orang Melayu adalah bangsa besar yang menduduki benua purba ini. Akibat banjir besar yang membawa kepada pembentukan bentuk muka bumi sekarang, banga Melayu menyebar merata sehingga ada yang membentuk pribumi di tempat sejauh New Zealand, kepulauan Pasifik dan Hawaii. Dengan ini orang-orang Indonesia termasuk suku Jawa (yang paling kuat menolak hakikat mereka semua asalnya Melayu) juga suku Aceh dapat dibawa kembali ke dalam ruang lingkup besar konsep Melayu Raya. Saya bercakap terus daripada hati tanpa menggunakan nota mahupun alat bantuan persembahan seperti Power Point, projektor dan slaid. Apabila perlu untuk memberikan gambaran suatu tempat termasuk rupa Sundaland atau Benua Pentas Sunda saya melukis atas papan putih menggunakan marker.


Seterusnya saya membawa hadirin menelusuri sejarah hubungan Aceh-Malaysia atau lebih tepat, Aceh dengan Semenanjung. Menggunakan cerita daripada Hikayat Merong Mahawangsa, saya mengemukakan pandangan bahawa hubungan telah wujud seawal zaman Nabi Sulaiman lebih 900 tahun Sebelum Masihi. Selesai pembentangan kami bergambar beramai. Didapati jumlah hadirin adalah mencapai lebih 30 orang. Walaupun ia tidak seramai yang diharap - 50 orang telah diundang untuk hadir - ia masih boleh dikira satu majlis yang berjaya kerana dapat dibuat 2 hari setelah dirancang. Dan dalam masa sesingkat itu susah untuk mendapatkan komitmen lebih ramai apalagi ia dibuat pada hari bekerja. Sedangkan berita tentang acara tidak cukup masa untuk betul-betul menyebar memberi lebih ramai tahu.


Saya sendiri merasakan majlis ini ialah satu penghormatan yang sangat besar buat diri. Walaupun sudah banyak kali berkongsi ilmu dalam majlis-majlis serupa di mana saya membentang seorang diri (kalau membentang bersama orang lain tu dah rasa begitu biasa) acara di Aceh ini terasa terlebih istimewa. Ini kerana saya membentang di wilayah asal leluhur belah bapa. Tapi kalau itu sahaja sebabnya maka saya sudah melakukannya awal tahun lalu. Lihat artikel Acara kesepuluh HIKMAH di Muzium Aceh, Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014  di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH)

Yang ini terlebih istimewa kerana saya membentang seorang diri dalam majlis yang dirancang cuma 2 hari sebelum berlangsung. Kenyataan bahawa aktivis Aceh sanggup mengatur acara untuk mengambil kesempatan atas kehadiran saya menunjukkan mereka sangat menghargai ilmu yang saya ada.
.


Hampir jam 2 saya dibawa ke Hotel Medan untuk berehat. Jam 5.30 baru keluar bersama Agam, Muammar dan seorang lagi aktivis.


Kami bertandang ke rumah Pak Abdul Rahman Kaoy seorang bekas pensyarah yang merupakan ilmuwan tua yang dihormati ramai.


Sebetulnya kami sudah bertandang ke rumah beliau Sabtu malam Ahad bersama 5 orang lagi daripada Malaysia. Cuma saya tidak menyebutnya dalam artikel tentang aktiviti hari tersebut iaitu Perjalanan ke-7 di Aceh - Hol Tuan di Kandang dan Emansipasi Citra Lamuri.


Kami mengulangi lawatan kerana semasa bertandang beberapa hari lebih awal tak sempat melihat sejumlah barangan lama termasuk pedang yang katanya milik seorang Sultan Aceh. Kali ini Pak Rahman malah mengajak kami semua memakai pakaian adat Aceh. Inilah kali pertama saya mencubanya setelah sekian lama mengenali wilayah asal leluhur sebelah bapa ini. Muncul satu macam semangat yang susah hendak digambarkan sebaik sahaja selesai menyarungkan baju.


Nah. Siap berpakaian penuh dengan senjata tradisional Aceh iaitu rencong tersisip pada pinggang, Tangan kanan memegang sebatang... hmm... apa nak panggil ini ya... cokmar, tongkat kerajaan? Oh. Atas tu bukan tanduk. Kebetulan posisi saya bergambar selari dengan apa yang kelihatan seperti perahu hiasan.


Bergambar bersama kawan-kawan. Seorang sedang mengambil gambar.


Mencuba rasa pedang yang katanya pernah dimiliki sultan. Ia datang bersama sarung yang membentuk sebatang tongkat.





Bergambar bersama Pak Rahman. Bukan selalu dapat bergambar begini, bersama seorang tokoh ilmuwan Aceh yang dihormati.