Isnin, Oktober 03, 2011

Gulai asam rong punya pasal

OK. Ini adalah artikel pertama untuk aktiviti perjalanan bulan Oktober. Bukan pertama bulan Oktober ya kerana artikel sebelum ini iaitu Mengenang ulasan siri "Berpetualang ke Aceh" dalam majalah dan persediaan untuk siaran langsung dibuat 1 Oktober... tetapi bukan tentang perjalanan malah menggunakan isi majalah dan gambar-gambar lama.


Sabtu 1Oktober 2011, pagi selepas jam 10 kami anak beranak keluar ke negeri Pahang. Sampai ke Bentong singgah di masjid lama bandar.



Niatnya nak ambil gambar untuk dijadikan artikel dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART. Tapi rupanya masjid sudah dijadikan pejabat agama sejak sebulan dua.





Perjalanan pun diteruskan ke Raub...


Terus ke Simpang Kallang untuk menikmati hidangan ikan keli masak gulai asam rong.


Alhamdulillah! Sudah lama kami suami isteri mengidam nak makan hidangan tersebut. Rasanya kali terakhir kami makan adalah hujung tahun lalu. Kemudian kami disibukkan dengan banyak hal lain, sejurus sebelum masuk bulan Ramadhan baru sempat ke Raub tetapi kedai kegemaran kami tutup, begitu juga keadaaanya apabila cuba mencari di kedai-kedai lain.

Sebenarnya hidangan yang cuma boleh didapati di daerah Raub ini ada dijual di bazaar Ramadhan tapi tak syoklah makan bulan puasa. Masuk bulan raya pula seperti biasa kami disibukkan lagi hal-hal. Hujung minggu lepas baru dapat datang dan alhamdulillah semasa sampai tinggal 3 ekor ikan keli, semuanya kami 'sapu'. Di atas adalah gambar ketika mahu pergi ke rumah seorang bapa saudara. Selepas itu bertandang ke rumah seorang sepupu...



Seterusnya kami singgah di masjid Kampung Sempam Baru sebelum menziarahi kubur almarhum Nenek.




Ini adalah gambar keesokan harinya di Janda Baik.




Alhamdulillah juga, di kampung yang lebih hampir ke Kuala Lumpur ini kami dapat menunaikan hajat. Malam sebelumnya sebaik sampai dari Raub kami makan sup tulang special di gerai kegemaran, pagi itu pula nasi lemak di seberang surau tempat kami bermalam sebelum makan pulut sambal hijau di gerai lain. Di atas adalah gambar di satu kawasan perkelahan yang dipanggil Pulau Santap. Nampaknya semakin ramai orang suka bertandang ke Janda Baik.


Selepas itu anak dan isteri menyambung rehat di surau sementara saya berjumpa seorang kawan lama. Kemudian saya masuk ke rumah dan taman penulis buku politik terkenal, Pak Habib atau S.H. Alattas.


Sebenarnya saya malas nak ambil gambar lagi. Tetapi apabila melihat pokok dengan buah-buah seperti kena penyakit untut ini di salah sebuah rumah yang terdapat dalam kawasan rasa tak sah pula kalau tidak merekodkan. :]



2 ulasan:

  1. http://mistisfiles.blogspot.com/
    salam bro..link ni ada kisah kota gelanggi..apa pendapat bro..

    BalasPadam
  2. saya dah baca. Betul le tu. Kota-kota Melayu zaman purba, lebih purba dari zaman Melaka...

    BalasPadam