Khamis, Februari 05, 2009

Menyambut Hari Raya Cina di Melaka...

Assalamualaikum semua. Tanpa membuang masa, biar disambung gerak bercerita. Sebenarnya saya mahu menyambung penceritaan di sini sejak semalam lagi tetapi menghadapi masalah menyambung talian dengan website utama blogspot sejak tengahari hingga petang... rasanya ada kaitan dengan kekecohan politik yang sedang berlaku di Perak.

Hari ini kalau sempat saya ingin memperkatakan sesuatu tentang apa yang berlaku di sana. Tetapi biarlah dilepaskan dahulu gerak penceritaan yang tertunda ya. Mari! :]

OK. Rasanya anda semua tentu sudah membaca artikel yang dibuat minggu lepas bukan? Genting setelah beberapa tahun tak ke sana... berdasarkan perjalanan yang dibuat 2 minggu sebelum itu. Sebenarnya selepas ke Genting, saya dan isteri terus ke Janda Baik untuk bermalam di sana. Tetapi saya tak terasa mahu mengambil gambar lagi, cukuplah satu gambar dalam sebuah rumah lama yang kemudian diabadikan pada artikel Seni Melayu lama pada sebuah rumah lama (Malay olden art in an old house) dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) .

Minggu seterusnya kami berjalan lagi. Kebetulan hujung minggu itu cuti panjang kerana sambutan Tahun Baru Cina. Selepas sesi menulis hari itu yang dibuat petang Jumaat (lihat Satu Jumaat dan projek buku masjid ) saya dan isteri bergegas ke Melaka pula. Singgah di Masjid Baginda Ali di Umbai sebelum ke destinasi seterusnya.

Inilah makam Sultan Baginda Ali. Sila lihat artikel Makam (tomb of) Baginda Ali , sekali lagi dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)

Walaupun saya sudah banyak kali ke sini terutama untuk projek buku masjid yang proses penulisannya baru selesai seminggu dua ini, baru kali itu saya terlihat informasi dalam masjid yang menyatakan ia dibina tahun 1852/1853. Kemudian kami bergegas untuk menunaikan satu hajat saya yang sudah lama tertunggak... untuk bermalam 3 malam di Pulau Besar. Lihat artikel BERPETUALANG KE ACEH yang baru dibuat di blogspot BERPETUALANG KE ACEH tadi. Sebahagian gambar dipersembahkan dalam bentuk slide. Sila! :]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan