Rabu, November 12, 2008

Cerita projek buku masjid - Membuka perjalanan di Negeri Sembilan

Gambar makam Tuan Tulis sebagai hiasan. Diambil daripada artikel Makam (Tomb of) Tuan Tulis di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)

OK. Kita sambung proses luahan seraya bercerita yang dimulakan dengan artikel Menulis balik cerita masjid di waktu malam? tadi. Di bawah ini adalah isi Bab 1 bagi penulisan dalam projek buku masjid yang dicadangkan. Tetapi ia juga harus ditukar cara penceritaan dan penekanan cerita nanti. Ini dia...


------------------

Membuka perjalanan di Negeri Sembilan

Cerita bermula dari Kajang 24 Oktober tempat saya bermalam setelah melaksanakan pelbagai komitmen dari Kuala Lipis, Pahang hingga ke sekitar Lembah Kelang lebih seminggu kebelakangan. Setelah bersolat Jumaat, jurugambar Shamsul Yunos datang dari arah Bukit Damansara untuk mengambil saya di tepian jalan. Langit mendung menandakan hujan akan turun. Baru saya tersedar kasut yang dipakai sudah terkoyak sehingga menyekat langkah.

Keadaan ini memaksa kami singgah di bandar Kajang. Dalam hujan renyai, kami menunggu sekitar 15 minit untuk kasut siap dijahit kiri dan kanan. Seterusnya kami ke pejabat ... (syarikat penerbitan) untuk mengambil barangan yang diperlukan. Kemudian baru ke selatan untuk ke masjid terpilih pertama dalam perjalanan, Masjid Tuan Tulis Ismail di Kuala Talang, Tanjung Ipoh, 8km dari pekan Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

Adapun untuk meliputi masjid-masjid terpilih seluruh Semenanjung (Sabah dan Sarawak tidak dimasukkan kerana kekurangan dana dan masa), pengembaraan harus dipecah tiga – pengembaraan ke selatan hujung minggu itu, Pantai Timur hujung 2 minggu akan datang dan utara 2 minggu seterusnya dengan setiap satu sesi memakan masa tiga hari. Kemudian baru diambil satu hari untuk melawat masjid-masjid terpilih di sekitar Lembah Kelang.

Oleh kerana konsep penceritaan yang ingin diketengahkan menyentuh sejarah serta warisan kemasyarakatan di sekitar masjid terpilih, kami turut memasukkan lawatan ke makam-makam sekitar masjid. Apalah makna sesuatu masjid tanpa kehadiran insan-insan yang mengimarahkan walaupun insan yang dimaksudkan sudah lama kembali ke alam barzakh? Seperti juga, apa lebihnya Masjid Nabawi di Madinah tanpa makam Rasulullah SAW di sisi. Maka pemilihan masjid turut dibuat berdasarkan kewujudan makam tokoh-tokoh penting, misalnya raja-raja, pahlawan juga ulamak besar terutama yang dipercayai bertaraf wali.

Asalnya, penceritaan mahu dibuka dengan kisah Masjid Tengkera dan cerita di sebalik kewujudan makam Sultan Hussin Shah di perkarangannya. Tetapi penceritaan secara kembara menurut langkah dari Lembah Kelang ke selatan memerlukan kami menyatakan sesuatu tentang Masjid Tuan Tulis Ismail terlebih dahulu... kerana lokasinya lebih dekat ke utara.

Dari Bangi, kami memasuki lebuhraya Utara-Selatan sebelum keluar untuk ke pusat bandar Seremban. Niatnya mahu mengambil jalan ke Kuala Pilah, tetapi sebaik sahaja sampai di hadapan Taman Tasik Seremban, terasa mahu membelok kiri melalui tepian tasik hingga ke Ampangan. Rupa-rupanya ada ‘panggilan’ daripada Sheikh Muhammad Said Linggi, ulamak besar Negeri Sembilan yang telah meninggal dunia lebih setengah abad lalu.

Untuk pengetahuan Sheikh Muhammad Said yang pernah menjadi mufti Negeri Sembilan dikatakan bertaraf wali. Beliau adalah orang terawal membawa Tariqat Ahmadiyah, satu jalan penyucian diri melalui zikir dan amalan tertentu yang diasaskan Sayyid Ahmad Idris di Afrika, masuk ke negeri itu. Seluruh keluarga Muhammad Said daripada datuknya Sheikh Idris, bapanya Sheikh Jamaluddin membawa ke anak cucunya hingga kini dikenali sebagai orang kuat agama. Jabatan mufti Negeri Sembilan terus dipegang mereka yang berkaitan.

Sebenarnya kami memang merancang untuk menziarahi makam beliau tetapi selepas ke Masjid Tuan Tulis. Ini kerana masjid terpilih seterusnya terletak di Linggi, didirikan oleh keluarga Muhammad Said. Memang kami perlu melalui Seremban lagi untuk ke sana.

Selesai ziarah kami terus menghala ke Kuala Pilah. Oh... semasa dalam perjalanan dari Bangi ke Seremban, Shamsul meminta saya mengingatkan kembali rancangan perjalanan ke selatan. Saya menjawab, seperti dinyatakan dua minggu sebelumnya, insyaallah kami akan bergerak hingga ke Singapura untuk melawat Masjid Sultan, Masjid Ba’ Alawi dan Masjid Teluk Belanga. Untuk pengetahuan, Masjid Sultan di Kampung Gelam berkait dengan raja-raja terakhir empayar Johor-Riau-Lingga, Masjid Ba' Alawi dengan keturunan anak cucu Nabi Muhammad SAW yang datang dari Hadramaut, Yaman dan Masjid Teluk Belanga dengan keluarga Temenggung Johor yang kini menjadi raja-raja Johor. Kami juga ingin ke makam Habib Nuh, seorang ulamak besar berketurunan Nabi dan bertaraf wali yang sangat dihormati.

Terus Shamsul menepuk dahi. Rupa-rupanya, dia terlupa membawa paspot antarabangsa! Saya menerima ini sebagai jawaban kepada pertanyaan - perlukah perjalanan dibuat hingga ke Johor Bahru dan Singapura? Ini kerana minggu lepas baru saya diberitahu, untuk keseluruhan projek, kami diperuntukkan dana seperempat berbanding kebiasaan kos menyediakan sebuah coffee-table book. Lalu jumlah keseluruhan masa bekerja terpaksa dihadkan ke 10 hari dan kami dicadangkan supaya menziarahi 20 buah masjid sahaja sedangkan senarai asal kami meliputi lebih 50 buah masjid di seluruh Semenanjung, belum dicampur ziarah ke makam-makam. Dari Negeri Sembilan ke Muar sahaja bakal meliputi 13 buah. Jadi bagaimana?

Yang pasti terjawab satu persoalan. Tidak perlu pergi sampai ke hujung selatan, cukuplah hingga ke Muar. Lalu Shamsul mencadangkan agar kami turut pergi ke Pulau Besar, Melaka sebaik sahaja selesai meliputi masjid-masjid terpilih di Melaka.

Kami sampai di Masjid Tuan Tulis jam 6 petang. Walaupun rekabentuknya boleh tahan menarik, masjid itu sendiri tidak begitu bermakna jika tidak kerana kehadiran makam di hadapan, makam seorang ulamak bertaraf wali yang dikenali sebagai Tuan Tulis Ismail.

Tertulis di hadapan masjid, Tuan Tulis Ismail adalah seorang tokoh agama yang terkenal lagi zuhud dan kuat beribadat. Beliau yang lahir tahun 1860an diberi gelaran “Tuan Tulis” kerana menjadi jurutulis kepada gurunya dan pernah menulis sebuah Quran menggunakan tangan.

Tuan Tulis membina masjid ini dalam tahun 1920an sebelum meninggal dunia tahun 1923 dalam bulan Ramadhan sewaktu solat Subuh. Beliau dikatakan banyak melakukan perkara mencarik adat. Diberitakan Tuan Tulis pernah tiba-tiba muncul untuk mengubati Yam Tuan Negeri Sembilan ketika itu, Tuanku Muhammad ketika baginda sedang sakit kuat di London. Sekembali ke tanah-air, baru baginda tersedar Tuan Tulis sudah meninggal dunia ketika itu! Untuk mengenang jasanya, Tuanku Muhammad yang merupakan ayahanda kepada Yang di Pertuan Agung pertama Tuanku Abdul Rahman pun mendirikan bangunan makam.

Sayangnya, pintu bangunan makam terkunci semasa kami sampai. Kami pula tiada masa untuk menghubungi pemegang kunci. Tetapi saya pernah beberapa kali sampai lalu tahu keadaan makam yang diliputi tanah busut besar, kata sesetengah orang tanah dari Mekah!

Kami meninggalkan Masjid Tuan Tulis selepas jam 6.15 petang. Jalan yang agak sibuk menjadi sesak ketika menghampiri Seremban hingga beberapa kilometer kemudian. Lalu kami sampai ke destinasi seterusnya di Pengkalan Kempas masuk jam 7.30 petang.

Sebenarnya kami mahu ke Linggi untuk melihat masjid lama binaan keluarga Sheikh Muhammad Said Linggi. Tetapi memandangkan Pengkalan Kempas terletak cuma 4-5km sahaja ke hadapan dan di sana terdapat sebuah makam lama, dipercayai salah satu makam Islam tertua di Malaysia dengan di sekitarnya berdiri beberapa buah batu hidup atau megalithic stones siap yang terukir berbagai bentuk, elok kami ke sana terlebih dahulu.

Makam ini diisytiharkan sebagai makam Keramat Sungai Udang, Port Dickson. Katanya ia menempatkan jenazah Sheikh Ahmad Majnun, seorang pendakwah bertaraf wali. Berdasarkan inskripsi pada batu bersurat di situ dengan tarikh bersamaan 1467-1468, beliau dipercayai hidup pada zaman kegemilangan keSultanan Melayu Melaka. Tetapi tidak dapat dipastikan jika batu-batu hidup di sekeliling, ada berbentuk pedang, ada berbentuk ikan didirikan pada era yang sama kerana batu-batu hidup dikenali wujud di Malaysia sejak abad ke 2 Masihi lagi.

Pada bahagian kaki makam terdapat sebuah batu berukir tulisan Jawi dengan sebuah lubang. Menurut ceritanya, batu itu pernah digunakan untuk menentukan salah laku orang seperti mencuri dan perlakuan sumbang. Mereka yang didakwa disuruh memasukkan tangan ke dalam lubang. Jika bersalah, tangan mereka akan tersangkut apabila cuba ditarik keluar.

Selesai mengambil gambar dalam suasana kelam, kami ke destinasi seterusnya, Masjid Qariah Linggi. Kebetulan baru masuk waktu Isyak maka kami bercadang mahu bersolat jemaah. Rupa-rupanya masjid ditutup, jarang digunakan kerana ada masjid lebih moden di tempat lain.

Apapun, masjid ini ada sejarahnya yang tersendiri. Ia dibina oleh Sheikh Idris, datuk kepada Sheikh Muhammad Said Linggi pertengahan abad ke 19. Di perkarangan masjid terdapat makam Sheikh Idris sementara makam Sheikh Jamaluddin, bapa kepada Muhammad Said terdapat jauh sedikit ke belakang. Seperti disebut awal tadi, keluarga ini dikenali sebagai orang kuat agama yang dijadikan rujukan masyarakat sehingga ke hari ini.

Seterusnya kami bergegas masuk ke Melaka melalui Lubuk Cina. Masjid seterusnya ialah masjid lama di pekan Masjid Tanah. Shamsul bertanya apa pula keistimewaan masjid ini. Jawab saya, inilah satu-satunya masjid di Malaysia di mana kawasan sekitarnya mengambil nama sempena masjid itu.

“Tentu kamu pernah mendengar nama Masjid Tanah sejak kecil lagi. Tetapi tahukah kamu memang terdapat masjid lama di sini yang dibina dari tanah?”

Sayangnya, masjid yang dibina tahun 1900an ini terkunci rapat kerana ia sedang dibaik-pulih pihak muzium. Kalau tidak, tentu saya boleh tunjukkan satu tepian dinding di mana terdapat kaca menunjukkan bahagian dalam asal yang diperbuat dari tanah.

Ikut rancangan asal, seterusnya kami mahu ke Masjid Tanjung Keling, Masjid Tengkera dan Masjid Kampung Keling serta beberapa makam di sekitar sebelum berehat di Masjid Kampung Hulu di tengah bandaraya Melaka. Tetapi memandangkan hari sudah agak malam dan kami pun kepenatan, kami menghala terus ke Masjid Kampung Hulu.

2 ulasan:

  1. saya minta maaf...mengenai masjid linggi. sepanjang pengetahuan saya & mengikut cerita keluarga. yang membina masjid linggi adalah Dato Muda Linggi Dato Mohd Kattas. kubur yg ada di depan masjid adalah kubur beliau dan isterinya termasuk ahli keluarganya. Mmg keluarga ini mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Syeikh Muhammad Said sbb mereka berasal dari susur galur yang sama.

    Belakang kubur Syeikh Jamaluddin byk lagi kubur terutama di dalam hutan berdekatan.

    BalasPadam
  2. Terimakasih atas maklumat ini. Akan saya sebut ia sekali nanti dalam cerita untuk diimbangi dengan maklumat lain yang mengatakan ia dibina oleh datuk kepada Sheikh Muhammad Said.
    Terimakasih sekali lagi...

    BalasPadam