Selasa, Mei 29, 2007

Mari bersama war-warkan "Berpetualang ke Aceh"


Assalamualaikum para pembaca sekalian terutama kawan-kawan dan mereka yang mengenali saya tak kira di manakah anda berada. Perhatikan gambar di atas... Apa macam, cantik tak?
Adapun gambar ini adalah poster promosi untuk siri buku "Berpetualang ke Aceh" atau BKA yang dicipta hasil cetusan ilham pagi Ahad semasa berehat seorang diri di sebuah rumah keluarga di Kajang. Sekadar mengingatkan, BKA I dengan sub-title "Mencari Diri dan Erti" (berkulit kuning) telah diterbitkan Jun 2006 sementara BKA II "Membela Syiar yang Asal" (berkulit hijau) baru siap dicetak 2 minggu lepas dan sedang memasuki pasaran. Lalu beberapa keping poster ini dengan saiz kertas A3 telah dicetak kemudian diserahkan kepada pihak pengedar petang Isnin keesokannya.
Saya rasa ramai yang sedia maklum bahawa saya adalah seorang penulis dan penerbit bebas yang kekurangan dana lalu mengharapkan cakap-cakap orang atau word of mouth untuk mempromosi siri buku BKA. Maka penerbitan poster ini adalah usaha julung-kali bagi pihak saya untuk merancakkan minat awam terhadap siri buku ini.
Di sini, saya ingin mengajak semua pihak malah meminta jasa baik saudara dan saudari sekalian supaya turut bersama memeriahkan usaha mempromosi siri buku "Berpetualang ke Aceh". Caranya mudah... Ikut sahaja langkah yang diberikan di bawah:-

1. Doube-click (atau click butang mouse sebelah kanan dan open in new window) pada gambar poster di atas, nescaya poster itu akan di load kan kepada komputer anda dalam saiz file yang asal.

2. Save gambar yang keluar... Oh... Sebenarnya masa click butang mouse sebelah kanan tadi, ada pilihan save picture as. Nak gunakan ini pun boleh...

3. Print menggunakan mana-mana printer... Pastikan gambar telah di set-up supaya tidak senget atau terkeluar fokus dan sebagainya. Nak bagi warna boleh, hitam-putih pun boleh.

4. Tampalkan di bilik anda, tempat kerja atau mana-mana yang orang boleh nampak. Lebih elok lagi di tempat-tempat yang menjadi laluan orang ramai tetapi janganlah sampai melanggar undang-undang atau menyemakkan pandangan masyarakat OK.
Kalau ada sesiapa nak buat jadi poster kat baju pun boleh. Saya tak melarang asalkan jangan dijadikan kertas mengesat najis atau apa-apa yang sewaktu dengannya.
Dari segi hakcipta, saya dengan rasminya memberikan kebenaran untuk poster ini digunakan SECARA BAIK oleh mana-mana pihak. Hakcipta segala hasil kerja saya dipelihara Allah SWT. Hasbunallah wa nikmal wakil... Cukup Allah sebagai wakil ku, insyaallah!

5. Sampaikan ini kepada kenalan dan kawan-kawan lain. Inilah salah satu cara yang saya mampu buat untuk mempromosikan siri buku "Berpetualang ke Aceh".
Yang utama bagi saya adalah supaya lebih ramai orang dapat berkongsi cerita-cerita tertera di dalamnya, lalu kita wujudkan kesedaran akan kegemilangan sejati bangsa Melayu Islam dengan menghidupkan Mim (siapa yang faham, fahamlah...) dalam diri kita lalu diketengahkan ke peringkat negara, Insyaallah! :]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan