Sabtu, Julai 05, 2025

Jejak Langkasuka 2025 - Ke Batu Kaoseng dan Hatyai sebelum kembali ke Malaysia

Adapun ketika hendak memulakan cerita hari ke-5 perjalanan ini (termasuk hari pertama bergerak dari rumah ke Seberang Perai, esoknya hari ke-2 baru masuk Thailand melalui Padang Besar) baru teringat. Dalam artikel pertama aitu Jejak Langkasuka 2025 - Bagaimana ia bermula ada dinyatakan bahawa kami boleh berada di selatan Thailand 3 hari 2 malam sahaja. Ini disebabkan salah seorang peserta sangat terhad masa. Maka itu diaturlah agar dapat memulakan perjalanan dari Padang Besar, Perlis pagi Rabu dan keluar petang Jumaat.

Terlupa hendak menyatakan bahawa malam sebelum masuk Thailand telah diputuskan ditambah tempoh menjadi 4 hari 3 malam. Ini kerana apabila disenaraikan betul-betul tempat-tempat yang mahu disinggahi baru disedari sangat terkejar-kejar jika sekadar 3 hari 2 malam. Selain itu peserta yang masanya terhad itu tidak jadi ikut disebabkan muncul hal tertentu. Yang lain tidak begitu terikat. Sekarang biar disambung cerita daripada Jejak Langkasuka 2025 - Ma'al Hijrah di Singgora.


Kalau mengikut rancangan asal 3 hari 2 malam sahaja berada di Thailand petang Jumaat 27 Jun 2025 bersamaan 1 Muharram 1447 Hijriah harus sudah berada di Padang Besar, Thailand untuk masuk kembali ke Malaysia. Sebaliknya kami masih berada di bandar raya Songkhla pagi Sabtu 28 Jun bersamaan 2 Muharram, selepas bermalam di penginapan yang namanya kelihatan.


Saya memilih tempat itu untuk bermalam setelah puas menjejak tempat-tempat bersejarah melibatkan kerajaan Melayu Singgora pada hari Jumaat supaya pagi Sabtu boleh membawa ke satu tempat menarik berdekatan.



Tidak jauh dari tempat penginapan ada apa yang dipanggil Kaoseng Rock atau Batu Kaoseng.




Pemandangan menarik dari batu ini dan sekitar boleh dicapai melalui artikel Raya Aidilfitri 2025 di selatan Thailand - Dari Kao Seng ke makam Sheikh Abdussamad ke Patani yang dibuat selepas lawatan pertama kurang 3 bulan lalu.




Selepas bersarapan di kawasan Melayu berdekatan bergeraklah kembali ke bandar raya Hatyai.




Memang untuk ke Padang Besar dari Songkhla perlu lalu Hatyai. Pergi membeli belah di kawasan pasar Kim Yong...










Makan tengah di satu tempat keluar sedikit dari Hatyai menghala ke Padang Besar.




Sebetulnya sepanjang perjalanan 4 hari 3 malam banyak tempat makan dengan makanan sedap disinggahi termasuk pada malam sebelumnya di Songkhla. Namun cukuplah ditunjukkan sedikit sahaja gambar sekadar untuk kesinambungan cerita.




Tadi tu di sebuah kedai kopi di Padang Besar, Thailand di mana sempat menghabiskan beberapa muka surat juzuk ke-3 untuk proses pengkhataman Al Quran bagi bulan Muharram. Sampai ke sempadan alhamdulillah tak perlu tunggu lama untuk dapat masuk kembali ke Malaysia.



Kembali ke tempat kereta kawan diparkir baru masuk melihat masjid berdekatan. Lihat Masjid (Mosque of) Ahmad, Padang Besar di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN.




Pergi ke Alor Setar, Kedah singgah di rumah pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah, Dr Ibrahim Langkawi untuk berbincang hal-hal sejarah.




Beliau dan isteri menyambut dengan baik. Kalau tidak kerana ada urusan lain tak mustahil hingga tengah malam masih rancak berbincang.



Saudara dua pupu saya yang menetap di Alor Setar, daripada keluarga Laksamana Raja Mahkota Perak, mahu membelanja makan.



Layan sekali makan durian...


Jumaat, Julai 04, 2025

Jejak Langkasuka 2025 - Ma'al Hijrah di Singgora

Salam petang Jumaat 8 Muharram. Kembali pada cerita perjalanan ke selatan Thailand baru ini. Bersambung daripada Jejak Langkasuka 2025 - Ziarah ke makam-makam dan tempat bersejarah Patani sebelum ke makam Sheikh Abdussamad.



Pagi Jumaat 27 Jun 2025 bersamaan 1 Muharram 1447 Hijriah iaitu tepat seminggu lalu. Bergambar di hotel tempat kami menginap malam Jumaat itu di satu bahagian pinggiran bandar raya Hatyai.




Hotel milik orang Islam itu baru beberapa bulan dibuka. Seorang peserta perjalanan yang merupakan warga Thailand memilih untuk kami. Rumah beliau terletak tidak jauh dari situ.




Pemandu yang berasal dari Teluban dekat Patani kemudian membawa kami keluar bersarapan ke satu kedai makan atas saranan peserta dari Thailand. Tempat yang dipilih bersebelahan masjid ini. Lihat artikel Masjid (Mosque of Nuruddeen), Hatyai di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN.




Setelah melihat masjid lebih dekat lalu bertanya kepada peserta baru dapat memastikan pernah sampai ke masjid dan kedai 8 tahun lalu. Ketika itu orang baru selesai solat Jumaat. Lihat artikel lama Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Langkah-langkah akhir di Trang, Phattalung dan Hatyai. Terasa sampai lagi tanpa dirancang pagi Jumaat itu ada makna tersurat dan tersirat.




Berjalan-jalan di pusat bandar raya Hatyai. 




Selepas tengah hari bergerak ke masjid terbesar di seluruh wilayah Songkhla yang bertaraf negeri, wilayah yang meliputi daerah Hatyai yang mengandungi bandar raya Hatyai juga bandar raya Songkhla yang merupakan ibu negeri. 



Peserta warga Hatyai menunjukkan makam seorang tokoh di perkarangan masjid, satu-satunya makam yang ada di sekitar. Lihat Makam (Tomb of) Sheikhul Islam Thailand, Songkhla.




Bergambar di hadapan tasik empat segi buatan di hadapan masjid. 







Menunaikan solat Jumaat, pada tarikh berkat 1 Muharram, hari Ma'al Hijrah. Seingat saya ini adalah kali ke-3 sempat bersolat Jumaat di Thailand merangkap kali ke-2 di selatan Thailand. Pertama kali adalah di Ayuthia ke utara Bangkok. Lihat artikel  lama Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Jumaat di Ayutthaya dan kawasan menghadap kiblat diikuti Misi kedaulatan Singgora - Pertama kali sempat bersolat di Jumaat di selatan Thailand. Apakah yang tersirat?.




Perjalanan diteruskan ke satu bahagian pinggir bandar raya Songkhla.




Ziarah makam Sultan Sulaiman Singgora.




Melihat tinggalan kota yang dibina baginda 400 tahun lalu dari dalam van. Inilah kota Melayu Singgora yang asal. Selepas ditakluki Siam Thai ditukar nama menjadi Songkhla kemudian dialih kota ke daratan di seberang tasik berdekatan.




Ada belasan tinggalan kota boleh dijejaki tetapi ada yang memerlukan stamina tinggi untuk mendaki bukit. Ada yang boleh dicapai dengan mudah namun kesuntukan masa. Di tinggalan kota yang ini baru turun untuk melihat lebih dekat. Ini kerana cantik dan mudah dicapai. Lihat Lawatan baru (New visit to) kota no.9 (fort no. 9), Songkhla.



Yang ini pula perlu mendaki sedikit bukit. Namun amat berbaloi berpenat lelah kerana kedudukan cukup tinggi menghadap perairan dan daratan dapat memberikan gambaran baik tentang bagaimana keseluruhan kota lama Singgora berfungsi menangkis serangan musuh. Lihat  diikuti Lawatan baru (New visit to ) kota no.8 (fort no. 8), Songkhla.




Dari situ sangat dekat dengan jeti bagi menyeberang tasik Songkhla menaiki feri untuk ke bandar raya Songkhla.



Naik Bukit Tang Kuan lalu menikmati pemandangan. Dari atas sini dapat ditunjukkan keadaan muka bumi yang boleh membantu memahami sejarah kerajaan Singgora sehingga bertukar nama dan kedudukan kota menjadi Songkhla. Lihat artikel New visit to Tang Kuan Hill di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Dahulu pernah naik bersama keluarga. Tak ingat jika ada terperasan ada meriam lama di puncak bukit. Lihat Meriam lama di Bukit Tang Kuan (Old cannon at Tang Kuan Hill)
 .


Pergi pula ke kawasan Muslim dalam bandar lama Songkhla yang mula wujud selepas pengalihan kota dari bandar lebih awal di seberang tasik, bandar yang dilindungi sistem kota keliling bukit berkenaan.




Melepaskan dahaga.




Di pintu gerbang bandar lama berusia hampir 200 tahun. Dari persekitaran inilah bandar berkembang sehingga membentuk bandar raya Songkhla sekarang.

Khamis, Julai 03, 2025

Asas struktur perlembagaan - Isu dan implikasi

Pergi pada majlis ilmu ketiga yang mahu dihadiri secara berturut. Bersambung daripada artikel Ciri-ciri Madani kota sempurna : Bayangan Madinah Nabi.



Selepas selesai majlis di kampus utama UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) di Gombak Rabu malam Khamis saya ke Kampung Pusu yang terletak bersebelahan lalu beriktikaf dan bermalam di masjid sana. Hampir tengah hari Khamis 3 Julai 2025 baru bergerak meninggalkan kawasan.




Pergi ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) di Bukit Tunku untuk majlis seterusnya.



Di ruang legar bangunan utama buka komputer riba lalu menulis dan mempersembahkan artikel Forum tentang pencerobohan Amerika-Israel terhadap Iran iaitu tentang majlis ilmu pertama petang Rabu di Petaling Jaya.




Menurut poster, majlis yang tajuknya boleh diterjemahkan sebagai "Asas Struktur Perlembagaan - Isu dan Implikasi" ini dijadualkan bermula jam 2 petang. Mereka yang terlibat adalah seperti yang tertera.




Gambar ini diambil di luar bilik majlis jam 2.13.



Masuk ke dalam didapati ada masa untuk menulis dan mempersembahkan artikel majlis kedua iaitu Ciri-ciri Madani kota sempurna : Bayangan Madinah Nabi.



Malah masih sempat membaca 1/4 juzuk ke-7 bagi proses pengkhataman Al Quran bulan Muharram.



Ketika gambar ini diambil jam 3.03 majlis baru 2-3 bermula.



Sudah ramai memenuhi bilik.




Difahamkan kebanyakan adalah ahli-ahli NGO bagi memartabatkan Melayu dan Islam.




Tun Zaki Azmi, mantan Ketua Hakim Negara membuka setelah disoal oleh moderator, Profesor Madya Datuk Dr Wan Ahmad Fauzi dari ISTAC. Disebutlah bagaimana doktrin "constitutional basic structure" yang boleh diterjemahkan sebagai "asas struktur perlembagaan" bermula dengan meniru perkara sama yang mula dipakai di India berdasarkan undang-undang kolonial British setengah abad lalu. Secara asasnya ia adalah tentang prinsip-prinsip yang dianggap menjadi intipati perlembagaan. Menggunakan prinsip ini mahkamah boleh menolak undang-undang yang digubal oleh parlimen jika dilihat melanggar asas struktur perlembagaan.

Pun begitu doktrin itu sendiri tidak pernah termaktub dalam perlembagaan mahupun undang-undang negara. Tun Zaki menyatakan tidak bersetuju dengan doktrin kerana melanggar prinsip pembahagian kuasa yang mana undang-undang digubal oleh parlimen (melalui wakil rakyat), dilaksanakan oleh legislatif (jemaah menteri) dan ditafsirkan oleh mahkamah. Doktrin ini memberi ruang untuk mahkamah membatalkan suatu undang-undang sedangkan itu sebenarnya adalah dalam bidang kuasa parlimen.



Panelis kedua Profesor Dr Nik Ahmad Kamal pula mengupas daripada aspek akademik, panelis ketiga tuan Shamsul Bolhassan sebagai peguam yang pernah berhadapan dengan kes-kes berkenaan di mahkamah. Dapatan saya, doktrin itu ada bagus kalau kembali pada asal asbab perkara bahawa perlembagaan daripada segi sejarah yang panjang berpunca daripada raja-raja Melayu mewakilkan kuasa kepada rakyat. Lalu struktur asas harus kembali pada peranan raja-raja Melayu sebagai pelindung agama Islam dan orang Melayu sambil turut menjaga hak asas bangsa dan penganut agama lain. Ia menjadi bermasalah apabila perkara seperti hak asasi manusia ala Barat yang antaranya membenarkan hubungan sejenis dihujahkan oleh pihak berkepentingan sebagai asas untuk memenangkan kes di mahkamah. 


Ciri-ciri Madani kota sempurna : Bayangan Madinah Nabi

Meneruskan tentang acara ilmu seterusnya. Bersambung daripada artikel Forum tentang pencerobohan Amerika-Israel terhadap Iran.



Semalam Rabu malam Khamis 2 Julai 2025, sebaik sahaja selesai mempersembahkan artikel Jejak Langkasuka 2025 - Ziarah ke makam-makam dan tempat bersejarah Patani sebelum ke makam Sheikh Abdussamad (dari tepian jalan di Bangsar sambil menunggu kesesakan lalu lintas surut) saya pun bergegas ke lokasi majlis ilmu seterusnya iaitu di kampus utama UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) di Gombak.



Majlis merupakan yang ketiga dalam siri "Syarahan Idea Madani". Disampaikan oleh guru saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam), Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar yang juga rektor IIUM ia diadakan setiap Rabu malam Khamis awal bulan bermula Mei. Syarahan pertama ada dikongsikan dalam artikel Mengapa idea madani wajar dipopularkan, syarahan kedua dalam Dari Yathrib ke Madinah Nabi : Sebuah Transformasi. Madani. Kali ini tajuk yang ingin dibawa adalah "Ciri-ciri Madani Kota Sempurna : Bayangan Madinah Nabi".



Cuma dahulu, kedua-dua syarahan diadakan di auditorium utama UIAM. Kali ini di dewan senat.




Apapun saya sampai lewat iaitu pada hampir jam 9. Difahamkan Osman telah memulakan perkongsian sekitar jam 8.15.



Ketika saya sampai beliau sedang mengulas perkara pertama dalam slaid iaitu tentang tauhid mutlak. Dinyatakan tentang bagaimana Nabi Muhammad SAW memurnikan tauhid yang asalnya harus sama dianuti oleh penganut agama Nasrani juga Yahudi tetapi sudah menyimpang. Mengenai perkara kedua, Osman menyatakan baginda Rasulullah membawa demokrasi spiritual. Dalam Islam sesiapa sahaja layak menuntut ilmu bukan golongan tertentu sahaja. Bagi menunaikan solat jemaah sesiapa yang cukup umur boleh memimpin sebagai imam.



Ditunjukkanlah bahawa syarahan kali ini, walau ketiga dalam siri, adalah yang pertama menurut senarai topik atas. Sila ikuti sendiri acara melalui video bawah...