Rabu, Mac 06, 2024

Pertemuan kefalsafahan : Islam dan keagamaan lain

Salam semua. Adapun artikel Bermusafir mengikuti pelbagai majlis dan aktiviti selama 2 hari yang dipersembahkan 3 hari lalu telah meliputi secara ringkas 5 majlis akademik, satu majlis zikir/ maulud serta pelbagai aktiviti lain termasuk mendaki bukit. Sekarang biar dipersembahkan satu artikel untuk satu majlis ilmu sahaja seperti kebiasaan saya sejak bertahun lama walau tidaklah panjang dan terperinci.



Tajuk majlis kali ini boleh diterjemahkan sebagai "Pertemuan Kefalsafahan : Islam dan Keagamaan Lain". Dianjurkan secara atas talian oleh S. Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University Singapore ia mengenengahkan guru saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam), Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar sebagai pembicara.



Sampai masa jam 3 petang saya pun mula mengikuti melalui Zoom. Kelihatan pihak penganjur sedang memperkenalkan majlis. Mereka kemudian memperkenalkan Osman. Cuma saya tidak dapat memberikan tumpuan 100 peratus kerana fikiran asyik memikirkan tentang tesis saya di ISTAC yang sedang dalam usaha suntingan untuk dijadikan buku. Rujukan cerita berkenaan dalam artikel Bermusafir mengikuti pelbagai majlis dan aktiviti selama 2 hari.  Sampai tak tidur sejak malam sebelumnya lagi kerana turut membuat reka bentuk kulit lalu lalu asyik mencuba pelbagai gaya.




Nasib baik saya sudah biasa mengikuti syarahan, pembentangan dan bicara beliau lalu dapat menangkap apa yang dibicarakan. Sekurang-kurangnya pasti ada mendengar Osman memberitahu beliau cuma menyediakan 2 slaid. Menggunakan slaid pertama Islam diberi 4 makna yang berlainan tetapi saling berkait rapat. Ia adalah :-


1. Ia membawa makna etimologikal (sejarah asal usul dan perkembangan penggunaan suatu perkataan) yang bermaksud penyerahan dan aman. Aman adalah hasil daripada penyerahan.

2. Ia membawa makna konseptual dan kefalsahan-teologikal (persoalan keTuhanan) yang bermaksud "penyerahan terhadap Kehendak Ilahi.

3. Ia membawa makna skriptural (berdasarkan kitab) agama yang lebih tepatnya adalah Ad-Din, cara kehidupan yang menyeluruh.

4. Ia membawa makna keinstitusian (diinstitusikan, dijadikan pegangan suatu kelompok besar) sebagai tiang kemasyarakatan agama.

Kesemua empat makna ini boleh didapati di dalam Al-Quran. Dalam kitab suci itu makna konseptual dan kefalsahan-teologikal Islam adalah sama dengan makna etimologikal.




Empat makna itu pun dikembangkan sebelum disatukan dalam satu makna serba meliputi iaitu menTauhidkan atau mengEsakan Allah SWT. Daripada situ disebutlah bahawa semua umat manusia sejak zaman Nabi Adam AS dihantar utusan untuk membawa agama yang sama, tiada lain iaitu Islam dalam erti katanya yang sebenarnya. Dalaman atau hakikatnya semua sama, menTauhidkan atau mengEsakan Allah SWT. Luaran atau kaedah luaran, syariat dalam menjalankan kehidupan beragama itu sahaja yang boleh berbeza disebabkan keadaan masyarakat dan perbezaan zaman.

Beginilah Islam yang difahami sekarang, Islam syariat Nabi Muhammad SAW, nabi dan rasul terakhir, utusan akhir zaman melihat  "the religious other" atau keagamaan lain. Ini merujuk kepada orang-orang lain agama yang setia pada agama lalu berbuat baik mengikut kepercayaan mereka. Islam hari ini melihat mereka sebagai penganut agama yang berasal daripada syariat-syariat Islam yang terdahulu lalu menerima baik mereka. Pada ajaran-ajaran mereka ada kebaikan yang diakui sama (kerana berasal daripada Islam jua). 

Falsafah, yang merupakan ilmu mencari dan memahami kebenaran tentang kewujudan alam, juga berasal daripada ajaran sebegitu. Dalam Islam sekarang falsafah lebih merujuk pada hikmah. Maka memang ada pertemuan kefalsafahan antara Islam dengan "keagamaan lain". Pada zaman perkembangan Islam (syariat Nabi Muhammad SAW) misalnya ia berlaku apabila jangkauan pengaruh dan penganut Islam berkembang luas sehingga memasuki benua Hindi lalu terserempak dengan orang agama sana, baik yang dikenali sebagai Hindu mahupun ajaran Buddha. Kelainan" memang wujud tetapi ada persamaan yang boleh diharmonikan. Ini boleh didefinisikan pada tingkat kerapatan mereka dengan Tauhid iaitu tahap pengEsaan terhadap Yang Maha Pencipta.


Ahad, Mac 03, 2024

Bermusafir mengikuti pelbagai majlis dan aktiviti selama 2 hari

Mengumpulkan sejumlah cerita yang diringkaskan dalam satu artikel. Ia meliputi 5 majlis akademik, satu majlis zikir/ maulud serta pelbagai aktiviti lain termasuk mendaki bukit.



Pagi Khamis 29 Februari saya memulakan satu permusafiran seorang diri selama 2 hari.




Perginya setakat di Lembah Klang tetapi ada pelbagai majlis mahu diikuti serta aktiviti. Mula sekali di Arkib Negara.



Alhamdulillah kali ini baru mendapat satu bahan yang dicari sejak lebih sebulan lalu. Sebelum mendapat bahan timbul niat untuk menghadiahkan senaskah buku "Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arshad : Perjuangan yang Belum Selesai" untuk simpanan arkib. Tanpa disangka diberikan sijil seperti yang tertera.

Ps : Saya letak sijil "berconteng" kerana dinasihatkan begitu. Ini kerana katanya di luar sana ada sahaja kaki scam juga kaki sailang yang sanggup mengambil kesempatan atas sijil-sijil sebegini.




Seterusnya ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamaduan Islam) di Bukit Tunku.




Ada "Seminar Pengukuhan Nilai Dari Perspektif Syariah Ke Arah Kemampanan Tadbir Urus Baik" anjuran JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia).



Menjengok sebentar majlis di dewan utama...




Namun tujuan utama saya ke ISTAC hari itu adalah untuk mengikuti majlis lain .








Diadakan di kafe ISTAC, ia lebih merupakan sesi sembang-sembang bersama Duta Besar Pakistan ke Malaysia.



Selepas itu  mengikuti majlis tentang "naik haji" secara atas talian. Boleh tonton rakaman Facebook livenya di sini.




Selepas beberapa lama baru betul-betul mengikut majlis anjuran JAKIM. Rakaman penuhnya ada di sini.




Petang selepas Asar bergerak ke satu bukit yang sudah dekat sebulan gitu dihajati mahu didaki. Rujuk cerita berkenaan dalam artikel Kapal terbang bunian di Gombak?.




Alangkah seronoknya apabila dapat sampai puncak. Dekat sejam juga melepak di atas itu. Sempatlah membaca seluruh Surah Fatir, surah ke-35 Al-Quran. Lihat artikel Going up the hill called Bukit Guling Ayam di blogspot BERPETUALANG KE ACEH diikuti Views from the top of Bukit Guling Ayam.



Berjalan-jalan pula di Taman Melawati dan persekitaran bukit bukau di Klang Gate.


Majlis seterusnya dituju berlangsung malam Jumaat.



Sebelum itu mandi dan bersalin pakaian di sebuah masjid di Taman Melawati. Selepas solat Maghrib habiskan bacaan Surah Yasin yang selain menjadi kebiasaan pada malam Jumaat merupakan juga sambungan daripada Surah Fatir yang dibaca di atas puncak bukit, dalam usaha untuk mengkhatamkan Al-Quran bagi bulan Sya'aban.




Keadaan awal pagi Jumaat ketika menunggu solat Subuh berjemaah, dalam masjid Kampung Sungai Chinchin.



Dari luar masjid boleh kelihatan Bukit Guling Ayam yang didaki pada petang Khamis.




Saya pernah beriktikaf dan bermalam di masjid itu sekurang-kurangnya sekali. Kali ini saya menginap di makam pengasas masjid dan kampung, Sheikh Muhammad Nor al-Khalidi yang dikatakan bertaraf wali. Rujuk cerita berkenaan dalam artikel Berkenaan 7 wali Melayu dan lawatan ke makam-makam mereka....

Oh. Ketika membaca artikel lama tersebut tiba-tiba teringat tentang datuk kepada datuk saya Orang Kaya Arshad bin Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin. Baru teringat bahawa beliau hidup sezaman dengan Sheikh Muhammad Nor dan wali-wali tersebut. Sebelum itu tidak pernah terfikir sebegitu. Apakah mereka pernah bersua muka? Semoga ada pembukaan baru selepas ini.




Selepas bersarapan pagi jalan-jalan di kampus utama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), badan induk yang menaungi ISTAC. Untuk pengetahuan ISTAC adalah institusi pengajian pascasiswazah iaitu bagi peringkat sarjana (Master) dan kedoktoran (PhD) sahaja. Untuk mengeluarkan ijazah ia harus bernaung di bawah satu badan bertaraf universiti penuh. Untuk menjadi universiti penuh harus menaungi pelbagai bidang dan ada beberapa fakulti, harus mengeluarkan ijazah sarjana muda selain Master dan PhD.



Dari UIA bergerak ke Batu Caves untuk urusan buku. Sukacita dimaklumkan pihak berkenaan telah bersetuju untuk menerbitkan tesis saya di ISTAC menjadi buku. Sasarannya mahu keluar untuk Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2024 iaitu pada pertengahan tahun nanti.




Tentang tesis dan pengisiannya boleh lihat artikel lama Antara dunia Melayu dan pemikiran ketamadunan Islam sejagat. Oh. Selepas urusan buku saya ke rumah kawan di Desa Sri Hartamas kemudian ke medan selera dekat pejabat lama saya, akhbar The New Straits Times untuk menikmati sepinggan nasi beringin.




Selepas makan baru bergegas ke ISTAC untuk solat Jumaat.






Kemudian mengikut majlis ini di salah satu bilik syarahan ISTAC.




Sebetulnya inilah tujuan utama saya keluar bermusafir Khamis dan Jumaat. Saya telah mendapat tahu tentang majlis sekitar sebulan lalu. 



Ini rakaman video sebahagian daripada majlis melalui Youtube...




Majlis-majlis selain itu baru dapat tahu dalam tempoh 2-3 hari sebelum itu lalu diatur supaya dapat hadir sekali jalan. Aktiviti-aktiviti seperti memanjat bukit, urusan buku dan ke rumah kawan di Desa Sri Hartamas (pergi sekali lagi selepas jam 5 petang) diatur sekali setelah menetapkan mahu ke ISTAC bagi syarahan petang Jumaat. Ia adalah yang pertama bagi tahun 2024 di bawah siri falsafah tajaan Kursi Al-Ghazali.  Sebelum itu telah diadakan 3-4 kali tahun 2023. Saya berkesempatan hadir dua kali. Lihat Mendekati falsafah melalui persoalan-persoalan fundamental tentang keadilan sosial manusia diikuti Dari nasi beringin ke hal ilmu pengetahuan ke Janda Baik

Apabila kembali ke rumah didapati saya telah memandu hampir 200 km sepanjang 2 hari. Sampai rumah ikuti pula majlis ilmu seperti dalam poster atas. Sebelum itu saya tersilap menyangkakan ia mahu diadakan jam 9 pagi padahal 9 malam. Saya sebenarnya bercadang untuk mengikutinya secara fizikal di ISTAC selepas urusan buku pagi Jumaat . 



Sebaliknya saya harus menunggu orang berkenaan sampai jam 10 dan perbincangan berlanjutan sehingga jam 11. Sebelum beliau sampai saya cuba mengikuti secara atas talian (konon) tetapi mendapati majlis tak mula-mula. Dah sampai ke rumah selepas Maghrib baru menyedari ia berlangsung waktu malam. Cuma saya juga telah menetapkan mahu mengadakan sesi sembang santai melalui Zoom bersama beberapa orang ahli Kelab Buku Merah Silu bermula jam 9.30 malam lalu dapat mengikuti cuma setengah jam sahaja. 



   

 Tonton rakaman penuh di atas ini.