Salam semua. Selepas memulakan siri kecil ini pagi Jumaat 3 hari lalu perkongsian dipercepatkan lalu sampailah kita pada artikel ke-8 merangkap artikel terakhir siri. Bersambung daripada Kenangan liputan sukan berkuda di Perancis tahun 2000 - Ladang-ladang kuda membawa ke Marseille.
Termasuk 36 keping gambar sekitar perjalanan yang masih wujud dalam simpanan adalah gambar ini. Ia menunjukkan ruang tamu dan lain-lain bahagian dalam rumah bungalow sewa tempat kami menginap di Montcuq. Di atas itu ada satu sahaja bilik tidur. Di situlah saya menginap tanpa berkongsi ruang dengan sesiapa selama beberapa hari.
Beginilah keadaan dalam bilik dilihat dari tepi katil. Boleh muat satu keluarga saya sekarang dengan isteri dan empat orang anak.
Begini rupa rumah dari luar. Nampak begitu besar. Macam tak tally dengan cuma ada satu bilik di bahagian atas.
Ini adalah gambar kami makan minum beramai-ramai pada suatu malam di ruang tamu.
Fikir saya sebelum ini ia harus berlangsung pada malam terakhir di selatan Perancis iaitu selepas melawat ladang-ladang kuda. Esoknya selepas makan malam baru bergerak ke Paris untuk mengambil pesawat kembali ke Malaysia. Tetapi apabila melihat jarak begitu jauh dari Montcuq ke ladang-ladang yang mendekati sempadan negara Sepanyol terasa mustahil kami ke ladang kemudian kembali ke Montcuq. Lebih masuk akal selepas makan malam esoknya kami check out terus dari bungalow untuk ke ladang pertama iaitu milik keluarga Just. Kemudian menyambung ke ladang-ladang lain sehingga membawa ke Marseille lebih 500 km ke tenggara Montcuq.
Hal tersebut telah telah diceritakan dalam dua artikel sebelum ini iaitu Kenangan liputan sukan berkuda di Perancis tahun 2000 - Ladang kuda dekat sempadan Sepanyol diikuti Kenangan liputan sukan berkuda di Perancis tahun 2000 - Ladang-ladang kuda membawa ke Marseille. Apa yang hendak ditunjukkan adalah kelihatan mustahil kami ada berpatah balik ke Montcuq setelah melawat ladang-ladang kuda sehingga sampai ke Marseille. Soalnya apakah yang dibuat setelah sampai ke sana? Saya cuma ingat sangat sedikit...
Ini adalah satu pemandangan bandar raya Marseille waktu malam yang ditemui di Internet. Kami sampai itu memang sudah malam. Seingat saya tidak berlegar lama. Seingat saya terus bergerak jauh ke suatu tempat. Boleh jadi terus ke Paris lalu ke lapangan terbang Charles de Gaule.
Walaupun jarak terdekat perjalanan adalah hampir 800 km lalu memerlukan pemanduan tanpa henti selama 7 setengah jam harus tiada masalah bagi Datuk Awang Kamaruddin yang menaja perjalanan ke Perancis. Beliau selamba sahaja boleh memandu kereta seorang diri ketika perjalanan lebih 600 km dari lapangan terbang ke Montcuq, boleh pula menunggang kuda sehingga 12 jam sehari dalam tempoh 2 hari pertandingan kemudian membawa saya merata tanpa menunjukkan rasa penat.
Saya harus menyatakan rasa tabik hormat kepada beliau yang ketika itu berumur 55 tahun. Saya yang sedang berumur 30 tahun pula lebih cepat hilang tenaga walhal tidak memandu kereta mahupun menunggang kuda. Teringat ceritanya kepada saya tentang keadaannya suatu masa dahulu ketika berumur 50 tahun. Beliau pernah terlena hidup selesa sebagai orang berduit lalu diserang sakit jantung. Sejak itu tegas menjaga kesihatan, bersenam dan sebagainya untuk memastikan diri fit sentiasa. Boleh kata itulah keadaan beliau seterusnya. Tapi tak tahulah sekarang kerana kami sudah lama tidak berhubung. Mungkin akan cuba dihubungi untuk menunjukkan siri artikel ini.
Dalam artikel Kenangan liputan sukan berkuda di Perancis tahun 2000 - Ladang-ladang kuda membawa ke Marseille ada disebut bahawa aktiviti-aktiviti yang diceritakan di situ harus berlaku pada hari Rabu iaitu setelah 7 hari berada di Perancis. Tarikh yang diperkirakan ini berlaku adalah 8 November 2000. Melihat pada kedudukan dan keadaan memang ada kemungkinan besar selepas itu kami bergerak terus ke Paris lalu ke lapangan terbang. Mungkin ada berhenti rehat di mana-mana. Mungkin juga ada tidur di hotel selama 2-3 jam. Rasa macam ada tapi tak pasti.
Apapun besar kemungkinan kami mula menaiki pesawat pada suatu waktu hari Khamis 9 November. Awang ini jenis orang yang tidak membuang masa - Hendak masuk melihat-melihat ke dalam kawasan pusat bandar raya Paris pun tak ada walhal sudah cukup dekat. Nasib baik saya pernah sampai 5 tahun lebih awal. Rujuk artikel Kenangan perjalanan pusing Eropah secara solo hitchhiking tahun 1995.
Yang jelas kami harus tidak menunggu sehingga hari Jumaat 10 November untuk berlepas. Namun harus sampai ke Malaysia pada suatu waktu hari Jumaat kerana seperti disebut dalam artikel Kenangan liputan sukan berkuda di Perancis tahun 2000 - Kali pertama ke sana setelah lebih 5 tahun... penerbangan ada membuat satu persinggahan lalu memakan masa keseluruhan lebih 16 jam. Campur pula perbezaan waktu 7 jam antara Malaysia dan Perancis dah jadi hampir 24 jam. Ini bermakna pada jam berapa kami berlepas pada sekitar waktu itu juga kami sampai keesokan harinya.
Harus esok yang seterusnya iaitu pada petang Sabtu 11 November masuk kembali bertugas di pejabat kerana sudah begitu kebiasaannya di meja sukan. Cuti saya cuma pada hari Rabu setiap minggu. Pada hari-hari lain harus memunculkan diri jam 3 petang untuk syif selama 8 jam kalau tiada tugasan di luar. Kebetulan terjumpa gambar menunjukkan keadaan di meja berita utama NST pada tarikh 11/11/11. Ini adalah tepat 11 tahun kemudian!
Sekadar memberitahu pada tarikh tersebut saya dan isteri sekarang (bukan isteri semasa ke Perancis tahun 2000) berserta seorang anak sedang berada di Aceh. Ketika itu siang Jumaat kami sedang mengorak langkah menaiki beberapa pengangkutan awam dari makam Sultan Malikus Saleh di Geudong, Lhokseumawe menuju ke kota Sigli untuk pertama kali menziarahi makam seorang moyang yang ada berdarah kerabat diraja Bugis. Lihat artikel Jejak "Berpetualang ke Aceh" : 3 x 11 dan jejak warisan Bugis Aceh
Tapi katakanlah pengarang membenarkan untuk berehat satu hari di rumah atas dasar kasihan baru lepas melakukan perjalanan jauh (naik kapal terbang pun lebih 10,000 km dari Perancis). Maka Ahad 12 November baru masuk kerja. Namun pada hari itu juga harus menyiapkan laporan atau rencana tentang acara di Perancis walaupun tidak disiarkan segera. Maka sama ada kembali bekerja pada 11 atau 12 November tetap bersesuaian dengan fakta bahawa rencana disiarkan pada tarikh 15 November. Lihat Equestrian endurance in France di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.
Sebagai mengakhiri artikel biar dibulatkan jarak terdekat perjalanan dari Marseille ke lapangan terbang iaitu 796 km menjadi 800 km. Kemudian campurkan dengan jarak keseluruhan perjalanan di Perancis sebelum itu seperti dinyatakan dalam artikel Kenangan liputan sukan berkuda di Perancis tahun 2000 - Ladang-ladang kuda membawa ke Marseille iaitu 1,450 km lalu jadilah 2,250 km. Walaupun boleh jadi perjalanan sebenar melebihi 2,300 km kerana ada masuk jauh ke kawasan pendalaman tetapi tidak difaktorkan dalam lakaran perjalanan, walaupun sebetulnya jarak keseluruhan boleh dicampur pergi balik rumah di Kuala Lumpur ke KLIA iaitu lapangan terbang antarabangsa di Sepang (harus mencapai 140 km itu) biar diisytiharkan ia sebagai melebihi 2,250 km sahaja. Ini cukup untuk meletakkannya sebagai antara 15 perjalanan terjauh saya (berdasarkan kiraan atas darat) setakat ini.
Sekian cerita perjalanan di Perancis bagi meliputi sukan berkuda tahun 2000. Selepas ini akan dibuat satu artikel kompilasi bagi mengumpulkan pautan semua artikel berkenaan kemudian baru masuk cerita perjalanan seterusnya. Cerita akan datang ini harus lebih emosional kerana berlaku fasa kesuraman kerjaya sebagai wartawan akibat politik pejabat mahu menjatuhkan. Tetapi ia membuka jalan pula bagi pencarian kerohanian yang lebih bermakna sehingga jadilah diri seperti pada hari ini. Tunggu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan