Salam lewat petang Jumaat. Adapun sehari dua ini saya sibuk menyajikan cerita-cerita tentang kempen Melayu bertanjak 16 September. Lihat artikel-artikel berikut :-
1. Mari kembali bangkit bangsa Melayu bertanjak 16 September 2020
2. Meninjau sambutan kempen Melayu bertanjak di Kuala Lumpur pada Hari Malaysia 2020
3. Melayu bertanjak hingga ke Indonesia pada Hari Malaysia 2020
Sekarang, sementara ada baki tarikh Islam 30 Muharram biar dipersembahkan cerita hari terakhir perjalanan saya dan keluarga ke utara baru ini. Sebetulnya perjalanan itu sudah hampir 3 minggu selesai, mennggu masa sahaja untuk dilengkapkan penceritaan. Maka bersambunglah kisah daripada artikel Misi menghantar anak balik kolej - Meronda Tanjung pada Hari Kemerdekaan sebelum bergerak ke Kuale yang dipersembahkan 3 hari lalu.
Pagi Selasa 1 September 2020. Setelah bermalam di surau Kampung Temong, Kuala Kangsar kami bersedia untuk menyambung perjalanan kembali ke arah Lembah Klang. Adapun itulah surau atau masjid pertama kali keluarga malah saya sendiri bermalam semenjak PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) untuk membendung wabak virus Covid-19 dilaksanakan bermula 18 Mac. Saya sudah biasa bermalam di masjid dan surau sejak hampir 20 tahun lalu manakala isteri menurut sama sejak kami berkahwin penghujung tahun 2008. Anak-anak kecil kami pula sudah dibiasakan sejak berumur kurang 2 bulan. Cuma sejak PKP boleh kata-kata rata masjid dan surau ditutup lalu dikunci semua pintu bangunan dan pagar selepas solat Isyak.
Kami sendiri pergi ke surau Temong malam sebelumnya dalam keadaan belum pasti dapat menginap. Bukan tiada tempat lain boleh ditumpang di Kuala Kangsar. Terdapat sekurang-kurangnya satu keluarga sedia menerima pada bila-bila masa. Tetapi sengaja kami mahu menginap di surau kerana kedudukannya yang dekat dengan makam Tok Temong. Alhamdulillah surau yang tidak lagi digunakan untuk bersolat jemaah tetapi masih terjaga itu tidak berkunci. Orang rumah sebelah pun kenal kami. Dari surau kami pun ke makam jam 9.30 pagi. Saya turun sebentar ke Sungai Perak di sebelah untuk mengambil wudhu. Walaupun masih ada wudhu dari surau saya suka memperbaharui dengan air sungai.
Makam Tok Temong, watak pemimpin wanita yang sangat terkenal dalam sejarah awal Kesultanan Perak 500 tahun yang lampau. Tak perlulah diberikan penerangan. Sudah banyak kali diceritakan dalam artikel-artikel di blogspot ini. Boleh kata tiap kali singgah ke Kuala Kangsar atau lalu di sekitar saya akan pergi menziarahi. Letaknya dari bandar diraja sekitar 11 km ke utara.
Bergerak ke arah selatan kami pergi ke Kampung Seberang Karai untuk melihat jambatan lama besi kereta api...
Asalnya sekadar hendak tunjuk kepada anak lelaki sulung kerana belum pernah sampai. Nampak sahaja jambatan terus dia teringan hendak naik lalu adik-adik pun ikut sama. Saya keluar sekali menemani, isteri menunggu dalam kereta. Seronok anak-anak terutama yang bongsu. Saya pula seriau kerana dia hendak mencuba bahagian yang bahaya. Lihat artikel
Another family visit to Victoria Bridge di
blogspot BERPETUALANG KE ACEH.
Perjalanan diteruskan dengan mengambil jambatan lama kereta menyeberangi sungai sama iaitu Sungai Perak beberapa kilometer lagi ke selatan...
Belok kiri masuk ke pekan Karai untuk melihat jambatan lama kereta api dari belah sana...
Perjalanan diteruskan ke arah Sungai Siput mengikut jalan lama ke Ipoh...
Singgah di sebuah bengkel kereta di Chemor di mana kereta kami yang ini pernah ditinggalkan selama 6 bulan kerana masalah tertentu. Rujuk artikel-artikel lama berikut untuk penjelasannya :-
Kami menyambung perjalanan sekitar jam 1.08. Kami ada berjanji untuk mengambil seorang kenalan di Ipoh sekitar jam 2. Ketika ini brake pad telah ditukar baru dan masalah alatan berkenaan sudah berjaya diselesaikan. Penghawa dingin pun dapat berfungsi tetapi rupa-rupanya untuk sementara sahaja. Selepas beberapa kilometer berjalan ia mati lagi. Tak boleh salahkan bengkel kerana ia bukan khas untuk penghawa dingin dan mereka pun sudah memberitahu.
Tentang kenalan di Ipoh beliau telah menawarkan untuk membawa kami masuk ke suatu tempat istimewa. Beliau telah menghubungi saya melalui Facebook sekitar seminggu sebelum itu, setelah mendapat tahu daripada seorang lain bahawa isteri saya berminat untuk masuk ke tempat tersebut. Rupa-rupanya beliau ada kaitan darah keturunan dengan pemilik tempat.
Gambar ini diambil setelah mengambil kenalan tersebut keluar Ipoh melalui jalan ke Seri Iskandar.
Kami mahu ke pekan kecil Papan. Tanpa dirancang masuk dahulu ke tanah perkuburan atau jirat Cina atas bukit.
Sebetulnya kami mahu pergi ke rumah seorang tokoh pemimpin besar orang Mandailing penghujung abad ke-19 hingga awal abad ke-20 yang dikenali sebagai Raja Bilah. Apabila kenalan mendapat tahu kami belum pernah sampai ke makamnya sedangkan ia terletak berdekatan dia pun menunjukkan jalan.
Seterusnya kami dibawa ke tempat utama mahu diziarahi iaitu rumah besar tokoh yang turut dikenali sebagai Istana Raja Bilah. Sebenarnya makam terletak tidak jauh daripada rumah. Tetapi laluan berkenan sudah ditutup hutan belukar. Laluan mudah adalah daripada jirat Cina...
Dengan adanya Kak Fatimah dapatlah kami masuk ke rumah yang sudah berusia lebih 120 tahun itu. Dahulu tak dapat masuk kerana ia tidak terbuka kepada umum. Dan dahulu ia tidak begitu sesuai untuk dikunjungi kerana belum dibaik pulih. Lihat
Dalam Istana Raja Bilah (Inside the Palace of Raja Bilah).
Dahulu kami masuk dengan berjalan kaki dari pintu pagar luar. Kini kami boleh membawa kereta hingga ke halaman rumah. Semua ini disebabkan Kak Fatimah adalah anak cucu Raja Bilah. Beliau adalah generasi ke-3 melalui seorang anak perempuan Raja Bilah yang diberi nama Raja Siti Awan. Katanya bandar Sitiawan dekat Lumut sana mengambil sempena nama neneknya itu.
Kak Fatimah memberitahu sedikit tentang sejarah Raja Bilah dan rumahnya. Kata beliau rumah besar batu ini dibina untuk menyambut kedatangan Sultan Idris, Sultan ke-28 Perak (1887-1916). Kalau tidak moyangnya itu lebih selesa setakat memiliki rumah kayu kecil sahaja.
Rumah tersebut masih wujud di sebelah rumah besar batu. Ia diduduki dan dijaga oleh seorang anak cucu juga seorang pembantu. Di sinilah sebenarnya Raja Bilah menetap di Papan. Saya tak mahu menyebut rumah sebagai kediaman sepanjang hidup kerana ada menyebut beliau pernah membawa diri ke Raub, Pahang.
Rumah batu besar hanya digunakan untuk majlis-majlis rasmi juga menjamu orang ramai makan. Ini memandangkan beliau juga memegang jawatan Penghulu Papan selain menjadi pemimpin orang Mandailing yang paling utama di Perak. Dan lagi memang beliau berketurunan raja malah bertaraf raja bagi masyarakat. Walaupun ada menyebut orang Mandailing adalah berasal daripada orang Batak yang beragama Islam saya lihat ini kurang tepat.
Memang ada yang berasal daripada orang Batak tetapi saya melihat Mandailing adalah suku kaumnya yang tersendiri. Yang Batak masuk Islam itu menjadi orang Mandailing setelah menyertai kemudian, bukan Mandailing berasal daripada Batak. Dan lagi ada yang sebenarnya daripada suku kaum lain bersemenda menjadi orang Mandailing. Misalnya Raja Bilah adalah daripada marga atau keluarga besar Nasution yang berasal daripada kerabat diraja Pagar Ruyung di Alam Minangkabau...
Kami sekeluarga diajak masuk lalu mahu dijamu dengan pulut kuning yang disediakan sendiri lalu dibawa Kak Fatimah dari Ipoh. Saudaranya yang menjaga rumah juga pembantu mahu membawa menghidangkan di rumah besar. Kami kata jangan susah-susah. Cukuplah dihidangkan di dalam rumah kayu. Kami lebih suka makan di situ kerana satu, memang kami suka rumah kampung kayu. Kedua, di sinilah Raja Bilah menetap, sebuah rumah kayu biasa, bukannya megah.
Ini menandakan beliau adalah orang yang merendah diri. Apa-apa pakaian dan penampilan rasmi yang boleh kelihatan megah adalah sekadar untuk memenuhi tuntutan sebagai seorang pemimpin besar masyarakat yang diharap. Lihat
Kediaman (Residence of) Raja Bilah. Sebetulnya ketika menulis perenggan atas sambil melihat gambar timbul rasa sebak. Walaupun tidak arif semua sejarah berkenaan, walaupun berasal daripada kaum keluarga berlainan puak di Perak, saya seolah-olah dapat merasakan beratnya beban perlu ditanggung oleh Raja Bilah demi menjaga kelangsungan masyarakat Mandailing yang dikatakan berhijrah ke Semenanjung akibat Perang Paderi di Sumatera tahun1803 hingga 1837.
Setakat yang saya tahu orang Mandailing telah masuk ke Selangor tetapi atas sebab apa entah mereka dibunuh beramai-ramai lalu saki bakinya melarikan di Perak. Di sana mereka dapat hidup dengan lebih aman, antara sebabnya menurut sejarah rasmi adalah kerana kesediaan untuk bekerjasama dengan British yang gigih mahu mencengkam selepas Perjanjian Pangkor 1874. Saya datang daripada keluarga Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin yang dibuang ke Pulau Seychelles tahun 1877 bersama Sultan ke-26 Perak, Sultan Abdullah (memerintah 1874-1877), Mereka dituduh terlibat dengan pembunuhan Residen pertama British ke Perak, J.W.W. Birch tahun 1875.
Akibat daripada pembunuhan yang disusuli Perang Perak-Inggeris 1875-1876 banyak harta pembesar Perak termasuk lombong-lombong bijih timah dirampas lalu diserahkan kepada pihak yang menyokong British termasuk Raja Bilah. Berdasarkan sejarah tersebut kami harus tidak sebulu dengan orang Mandailing. Tetapi itu cerita dahulukala. Sekarang saya ada ramai saudara mara hasil persemendaan dengan orang Mandailing termasuk daripada keluarga Ngah Jabor yang bersaudara dengan Dato' Maharajalela. Dan bila dibaca sekali hal yang berlaku di Selangor tidak boleh disalahkan Raja Bilah kerana bekerjasama dengan British. Ini kerana sebagai ketua malah raja bagi masyakarat Mandailing beliau harus mengutamakan kesejahteraan kaum dan masyarakat.
Daripada satu segi saya boleh berkata ah... Raja Bilah berjaya menjadi kaya raya dan membina pengaruh akibat bersekongkol dengan British lalu mendapat lombong-lombong bijih timah milik para pembesar Perak dan raja yang ada kena-mengena dengan keluarga saya. Itu sahaja boleh menimbulkan marah. Tetapi apabila melihat rumah kediaman Raja Bilah begitu ringkas dan rendah hati (humble) saya dapat merasakan bukan itu yang beliau mahu. Apapun selepas bertandang hampir 2 jam kami pun meninggalkan Papan lalu menurunkan Kak Fatimah di pekan Pusing.
Kata Kak Fatimah beliau boleh naik sendiri bas untuk kembali ke Ipoh hampir 20 km perjalanan sementara kami meneruskan perjalanan ke arah berlawanan menuju ke Seri Iskandar di selatan kemudian ke Bota. Dari situ kami mahu mengambil jalan ke Kampung Gajah lalu ke Teluk Intan. Tu dia, respect. Umur 73 tetapi masih aktif boleh berjalan seorang diri dengan menaiki kenderaan awam. Duduk suami isteri pun di rumah yang sangat sederhana walaupun pernah memiliki kedudukan sebelum pencen. Oh, saudara beliau yang menjaga rumah Raja Bilah itupun sudah berumur 79 atau 80 tahun, pembantunya sebaya. Masih larat jaga rumah besar walaupun sudah sedikit bongkok dan sangat beradab pada tetamu.
Perjalanan diteruskan melepasi Teluk Intan sehingga sampai ke masjid lama di Batak Rabit.
Saya mahu menziarahi makam datuk juga moyang sebelah bapa dan kaum kerabat lain daripada keluarga Laksamana Raja Mahkota.
Ketika sampai ke rumah lewat malam meter kereta menunjukkan kami telah berjalan sejauh lebih 860 km. Cukuplah cerita tentang perjalanan ke utara yang berlangsung sekitar cuti Hari Kemerdekaan 31 Ogos. Untuk makluman artikel ini sebenarnya siap ditulis dan disemak pada jam 12.07 pagi Sabtu 19 September. Tetapi sengaja disiarkan walaupun belum lengkap sebelum Maghrib petang Jumaat kerana mahukan tarikh Islam 30 Muharram. Selepas Maghrib sudah 1 Safar. Sekian selamat malam dan wassalam.
salam bang, itu versi cerita mak cik Timah je bang. pasalnya sejarah orang Mandailing ni komplikated sket.
BalasPadamWassalam. Kalau begitu bagaimanakah versi sebenar?
BalasPadamSebenarnya Raja Bilah itu bukan seorang figura sahaja yang merantau ke Tanah Melayu dan yang diceritakan seperti diatas. Masih ada individu2 lain yang bernama/bergelar Raja Bilah yang berhijrah kesini. Tetapi mereka semua saling berkait rapat tetapi sejauh kaitannya itu tidak tahu, Kerana Bilah ini ialah suatu sungai yang terletak di Labuhan Batu, Sumatera Utara.
BalasPadamDi sisi keturunan kami ada sebuah cerita berdasarkan sumber tradisi lisan orang tua2 dahulu yang menerangkan Raja Bilah yang merupakan seorang putera raja Kesultanan Bilah.
BalasPadam