Jumaat, Februari 28, 2020

Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Keunggulan ilmu metafizik dan 'pampasan' Ilahi bagi masyarakat kini

Salam petang Jumaat pertama bulan Rejab 1441 Hijriah. Meneruskan gerak penceritaan yang bersambung daripada artikel Pameran "The Lost Kingdoms" di Muzium Negara - 'Meneroka' kerajaan-kerajaan 'hilang' di Alam Melayu.


Dari Muzium Negara kami bergerak ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) untuk mengikuti edisi ke-3 siri syarahan buku "Classification of Knowledge in Islam" (Klasifikasi Ilmu Pengetahuan Dalam Islam") tulisan Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar bagi tahun 2020. Kami sampai seawal jam 3.27 petang sedangkan syarahan dijadualkan bermula jam 5.15. Sebelum itu kami sempat singgah ke perkarangan Istana Negara untuk meninjau perkembangan terbaru melibatkan politik dan pentadbiran tanah air.


Ia adalah susulan daripada kejatuhan pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan selepas sejumlah 37 orang wakil rakyat mengisytiharkan diri keluar daripada Pakatan hari Isnin 23 Februari 2020.  Ini diikuti tindakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir menghantar surat perletakan jawatan dan beberapa hal lain. Ketidakpastian yang muncul menyebabkan Yang di-Pertuan Agong membuat keputusan untuk memanggil lalu menemubual secara berhadapan empat mata setiap 221 orang ahli Dewan Rakyat (selain Tun M) dalam dua sesi Selasa dan Rabu. Akibat daripada itu berpuluh wakil media berkampung di hadapan Pintu 2 Istana Negara bagi melaporkan perkembangan.


Isteri yang mengajak lalu membuat live video atau rakaman siaran langsung melalui Facebook memandangkan istana terletak dalam perjalanan dari Muzium Negara ke ISTAC. Lihat sini. Selepas itu iaitu sebaik sahaja sampai ke ISTAC kami dimaklumkan oleh kawan-kawan bahawa kedatangan kami memakai busana tradisional lengkap Melayu dengan saya berkeris, bersampin dan bertanjak menarik perhatian media sehingga jelas kelihatan begitu lama dalam rakaman satu web portal. Lihat di sini bermula minit 3:12. Sekarang pergi kita pada syarahan Osman.


Ia adalah sambungan bagi syarahan terdahulu petang Rabu 19 Februari. Lihat Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Hierarki yang wujud dalam semua peringkat kejadian dan tahap cahaya yang bertingkat-tingkat. Namun beliau memilih untuk berpatah balik dahulu satu perenggan.





Maka kembalilah kita pada perenggan terakhir muka surat 45. Sudah disebut dalam artikel terdahulu bahawa ia secara rata menyebut sudah cukup contoh daripada Quran dan Hadith diberikan untuk menunjukkan memang terdapat hierarki pelbagai perkara atau aturan kedudukan dan kepentingan  dalam Islam. Ayat-ayat akhir perenggan yang bersambung ke muka surat 46 menyatakan hieraki sebegitu sedia difahami oleh masyarakat (zaman itu) lalu membentuk cara mereka melihat konsep-konsep dan falsafah sains.



Disebut kembali tentang cara ulamak silam Islam besar al-Farabi (hidup tahun 258-339 Hijrah bersamaan 870-950 Masihi) melihat psikologi atau ilmu jiwa. Beliau menggunakan cara rasional (berdasarkan prinsip logik/mantiq falsafah) untuk menanggapi persoalan-persoalan metafizik melibatkan hieraki kedudukan makhluk dan ilmu. Osman mengulas dengan menyebut metafizik sebagai ilmu al-Ilahi (ilmu keTuhanan). Dipanjangkan bahawa setiap manusia adalah 'alam kecil' (little cosmos) lalu kepandaian (terjemahan saya untuk perkataan Inggeris intelligence) setiap makhluk selain kita sebenarnya ada wujud dalam diri kita. 

Pengetahuan dan pemahaman sebegini rata-rata diterima pakai oleh para ilmuwan zaman itu. Tetapi ia telah menjadi sesuatu yang susah dan rumit lalu memerlukan penerangan panjang untuk manusia sekarang menerima. Osman pun menyebut tentang satu hadis Rasulullah SAW menyatakan masyarakat secara rata menjadi semakin buruk semakin jauh daripada zaman keNabian. Ia adalah realiti yang tidak dapat dielakkan kecuali oleh sedikit sahaja yang diberi faham.

Perkara sebegini pernah berlaku lebih awal pada zaman Yunani purba, beliau memberikan contoh. Pada zaman Plato (hidup sekitar 429–347 Sebelum Masihi) masyarakat lebih mudah menerima konsep-konsep tinggi tanpa memerlukan penerangan panjang lebar kerana begitulah cara fikir dan faham biasa mereka. Oleh itu pemikir besar Yunani yang dilihat ulamak silam Islam sebagai salah seorang ahli hukama lama ini boleh menyebut konsep-konsep keTuhanan secara terus tanpa menimbulkan bingung. Tetapi masuk zaman Aristotle (hidup 384–322 SM) yang juga dilihat sebagai seorang ahli hukama masyarakat telah menjadi lebih skeptik. Oleh itu ilmu logik/mantiq diperlukan bagi membuat mereka menerima dan faham.

Namun Allah SWT tidaklah membiarkan kita pada zaman-zaman kemudian terkapai-kapai begitu sahaja. Disebabkan realiti zaman yang semakin memburuk diberikan pula beberapa kelebihan bagi generasi-generasi kemudian. Osman memperkenalkan konsep divine compensation yang boleh diterjemahkan sebagai 'pampasan' Ilahi. Disebabkan cabaran zaman yang semakin getir mereka yang berbuat amal kebaikan akan diberikan balasan berganda berbanding masyarakat-masyakat terdahulu.





Dalam artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Hierarki yang wujud dalam semua peringkat kejadian dan tahap cahaya yang bertingkat-tingkat ada diberitahu bahawa walaupun tinggal beberapa ayat sahaja lagi sebelum sub-topik 2.1 tamat syarahan ditutup kerana hampir masuk waktu Maghrib. Oleh itu saya menggunakan sedutan muka-muka surat berkenaan daripada artikel tersebut untuk menyambung perkara dalam artikel baru. Cuma bezanya kali ini syarahan dipanjangkan sehingga melengkapi sub-topik. Perenggan terakhirnya menyatakan walaupun konsep hieraki diterima oleh pemikir silam Islam ia tidaklah difahami melalui satu cara sahaja. Al-Farabi memiliki cara beliau sendiri. Ini akan dipanjangkan melalui 3 bab seterusnya dalam buku "Classification of Knowledge in Islam".




Maka masuklah kita pada subtopik 2.2. Tajuknya "The Bases of the Hierarchy of Sciences" boleh diterjemahkan sebagai "Asas-asas hieraki bagi ilmu-ilmu sains". Menurut al-Farabi asas yang benar bagi membuat aturan terdiri daripada satu atau lebih daripada tiga elemen. Elemen-elemen yang menentukan kecemerlangan suatu ilmu sains mahupun seni ini adalah seperti berikut :-


1. 'Kebangsawanan' perkara dalam ilmu tersebut. Saya terjemahkan terus daripada ungkapan 'nobility of subject matter' kerana tidak tahu apakah perkataan Melayu yang sesuai untuk membawa makna nobility ini. Yang faham adalah makna nobility yang memang terjemahan terusnya (direct translation) adalah kebangsawanan.  Ia membawa makna sifat-sifat kemuliaan seperti tidak pentingkan diri sendiri, selalu memikirkan kemaslahatan orang lain melebihi diri sendiri dan sedia berkorban demi menegakkan kebenaran. Hmm... mungkin kita boleh gunakan ungkapan "kemuliaan suatu perkara".

2. Kedalaman dalam pembuktian ilmu (profundity of proofs). Maksudnya begitu bermakna dan dalamnya perkara dalam membuktikan kebenaran ilmu tersebut

3.  Keluasan (immensity) faedah ilmu. Ini lebih jelas. Faedah-faedah yang diberikan oleh suatu ilmu.


Contoh ilmu yang memberikan faedah yang luas adalah ilmu agama. Ia sangat penting kerana boleh membentuk segenap aspek cara kehidupan manusia. Satu lagi adalah ilmu kraf atau kemahiran yang diperlukan bagi setiap zaman dan setiap negara. Contohnya ilmu pertanian. Ia amat diperlukan dan memberi faedah setiap orang.

Contoh ilmu yang memiliki pembuktian mendalam adalah geometri. Cabang ilmu matematik ini memang diketahui sangat penting pada zaman silam. Pembuktian yang terlibat untuk menunjukkan kebenaran suatu perkara dalam ilmu memang mendalam sekurang-kurangnya daripada segi pemikiran.

Contoh ilmu yang cemerlang kerana memiliki kemuliaan perkara adalah astronomi atau kaji bintang. Kata Osman ini disebabkan ia berurusan dengan badan-badan di langit (planet, bintang dan sebagainya, umum dalam bahasa Inggeris disebut sebagai celestial bodies). Apapun 3 perkara atas atau 2 daripadanya boleh tergabung dalam satu ilmu misalnya metafizik. Dalam buku ia diberikan nama bahasa Arab al-ilm al-ilahi atau ilmu Ilahi.

Osman pun mengulas panjang dengan menyatakan metafizik sebagai ilmu keTuhanan. Jika dilihat pada asal usul daripada perkataan Inggeris metaphysics yang pula berasal daripada gabungan perkataan-perkataan Yunani meta dan fysiki ia membawa makna melangkaui alam fizikal atau alam yang boleh dilihat. Dengan itu ia juga meliputi ilmu-ilmu tentang malaikat dan perkara-perkara akhirat.

Saya meminta beliau untuk memberikan ulasan tentang dua makna bertentangan metafizik yang ditemui dalam Internet. Satu, adalah seperti disebut tadi, tentang konsep-konsep tinggi di luar alam fizikal biasa. Satu lagi pula meremehkan metafizik sebagai suatu perkara buruk bersifat angan-angan kerana tidak bersandarkan pada realiti (konon).

Jawab Osman, apa-apa takrifan elok yang diberikan Barat dan dunia moden terhadap metafizik pun sebetulnya masih belum cukup kerana maksudnya lebih tinggi dan meluas daripada yang ramai faham. Apa-apa yang buruk dan merendahkan pula menunjukkan kejahilan terhadap realiti sebenar kewujudan yang memiliki banyak dimensi di luar apa yang manusia biasa mampu lihat. Apapun metafizik sebagai ilmu Ilahi atau ilmu keTuhan memang sangat unggul.




Perenggan terakhir muka surat 46 yang bersambung ke muka surat 47 secara rata menegaskan kembali 3 elemen yang menjadi asas bagi membina aturan atau hieraki ilmu tadi. Selepas menamatkan pembacaan perenggan sehingga separuh muka surat syarahan pun tamat. Untuk makluman ini adalah artikel ke-1,910 di blogspot ini.



2 ulasan:

  1. Terbaik artikel ni. Saya sangat suka... Ilmu metafizik adalah istilah yang kita nampak berbeza pada istilah Bahasa saja.

    BalasPadam