Khamis, Oktober 10, 2019

Dekolonisasi Pengajian Melayu - Melepaskan diri daripada belenggu minda tertawan akibat penjajahan Barat

Salam lewat petang Khamis 11 Safar. Menyambung gerak penulisan daripada artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Mendapat restu Imam Ghazzali? yang dipersembahkan pagi tadi. Masih lagi tentang majlis ilmu di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Tetapi bagi acara lain petang tadi.


Selepas menghantar anak-anak ke sekolah agama jam 2.30 petang sekali lagi saya bergegas 40 km ke ISTAC.


Kali ini cuaca kelihatan baik. Cuma ada satu kawasan sahaja ada lalu hujan, itupun tak sampai seminit.


Laluan juga tidak sesak kecuali di Jalan Duta menghampiri Istana Negara. Sampai ke ISTAC jam 3.10.






Poster bagi acara. Saya sudah terlewat 40 minit. Kalau tidak kerana rasa penat selepas mengambil anak-anak kembali dari sekolah kebangsaan jam 1 mungkin boleh bertolak lebih awal dengan menghantar mereka ke sekolah agama sebelum jam 2. Sebaliknya saya perlukan masa untuk melelapkan mata. Sekali lagi saya telah menulis sejak waktu Subuh. Cuma kali ini cepat siap kerana menulis satu sahaja artikel. Tapi tetap muncul hal-hal lain yang memerlukan perhatian lalu menambah rasa penat.


Masuk ke bilik persidangan untuk majlis ilmu kelihatan ia penuh malah ditambah lagi kerusi. Nampaknya ramai tertarik untuk mendengar buah fikiran pembentang iaitu Profesor Dr Syed Farid al-Attas daripada National University of Singapore (Universiti Kebangsaan Singapura).


Untuk pengetahuan beliau adalah anakanda kepada cendekiawan terkenal almarhum Profesor Syed Hussein al-Attas. Syed Hussein pula adalah abang kepada Profesor Tan Sri Syed Naquib al-Attas iaitu pengasas ISTAC.


Syed Farid memiliki reputasi besar dalam bidang sosiologi. Ini senarai buku-buku yang telah ditulisnya. Saya ambil daripada Wikipedia...


  • Ibn Khaldun (Makers of Islamic Civilization), Oxford University Press, 2013
  • Applying Ibn Khaldun: The Recovery of a Lost Tradition in Sociology (Routledge Advances in Sociology), 2014
  • An Islamic Perspective on the Commitment to Inter-Religious DialogueInstitute of Advanced Islamic Studies Malaysia, 2008
  • Alternative Discourses in Asian Social Science: Responses to Eurocentrism, Sage, 2006
  • Democracy and Authoritarianism in Indonesia and Malaysia: The Rise of the Post-Colonial State, Macmillan, 1997
  • The post-colonial state: Dual functions in the public sphere (Department of Sociology working papers), National University of Singapore, 1994
  • Asian Inter-Faith Dialogue: Perspectives on Religion, Education and Social Cohesion (edited) (RIMA and the World Bank, 2003)
  • Asian Anthropology, edited with Jan van Bremen and Eyal Ben-Ari (Routledge, 2005)


Untuk syarahan petang tadi beliau membawa tajuk "Decolonisation of Malay Studies : The Persistence of Orientalism". Ini boleh diterjemahkan sebagai "Dekolonisasi Pengajian Melayu : Kegigihan Orientalisma". 

Secara rata apa yang diperkatakan adalah bagaimana kita di Alam Melayu/Asia Tenggara/Nusantara ini masih terbelenggu dengan segala macam teori, terma dan piawaian Barat sehingga hendak mengkaji tentang bangsa kita Melayu pun masih diangkat tinggi sudut pandang mereka, tidak diambil sudut pandang kita sebagai orang tempatan yang sepatutnya lebih tahu tentang bangsa sendiri. Ini adalah akibat penjajahan Barat iaitu kolonialisma sejak sekian lama. Barat mungkin tidak lagi menjajah secara nyata kerana negara kita sudah merdeka. Tetapi pemikiran masih tertawan lalu cara melihat bangsa kita orang Melayu sendiri pun perlu mengikut pengajian mereka dalam bidang Orientalisma - kajian tentang bumi sebelah timur (dari kedudukan mereka di Barat).


Usaha perlu dilakukan untuk keluar daripada kepompong pemikiran tertawan ini. Disebutlah dalam dunia akademik janganlah diterhadkan pada pemikiran induktif (daripada yang umum membawa kepada yang khusus  - misalnya jika semua orang Cina gilakan duit maka Ah Chong juga mesti gilakan duit sebab dia orang Cina) dan deduktik (daripada yang khusus membawa kepada yang umum) dalam menanggapi suatu persoalan seperti dilakukan Barat. Harus diambil kira cara-cara lain juga seperti pernah dilakukan ulama silam Islam misalnya cara pemikiran dialektik (saya pun kurang faham ini. Yang tahu ia cara menggunakan ilmu logik ataupun mantik seperti terdapat dalam ilmu kalam). Selain itu ada cara yang agak romantik (terlupa pula terma sebenar yang digunakan Farid, saya dah penat amat ni tetapi harus melepaskan cerita sebelum Maghrib).

Beliau memberi contoh gambar-gambar atas. Kedua-keduanya lukisan tentang Pengeran Diponegoro (pejuang hebat Pulau Jawa, hidup  1785-1855 Masihi) selepas terpaksa menyerah kalah kepada Jeneral Belanda. Lukisan atas dibuat oleh orang Belanda. Lukisan bawah oleh orang Jawa. Perhatikan perbezaan. Perhatikan lukisan atas cerah melambangkan hari baik bagi orang Belanda. Diponegero dilukis berdiri lebih rendah daripada Jeneral Belanda. Lukisan bawah pula berwarna mendung melambangkan hari buruk bagi orang Jawa. Jeneral Belanda diletakkan berdiri sama aras tetapi ke kiri Diponegero. Ini adalah pernyataan berlawanan dalam melihat peristiwa yang sama.


Masuk sesi soal jawab pelbagai perkara terbit. Jiwa pembentangan tadi tamat sekitar jam 3.38 petang, soal jawab menyaksikan acara dilanjutkan sehingga jam 5. Antara yang ditanyakan adalah tentang banyaknya terdapat manuskrip berbahasa Melayu bertulisan Jawi di merata tempat. Tetapi kurang usaha untuk mentransliterasikan daripada Jawi kepada Rumi agar ramai dapat membaca dan mengkaji. Kata Farid satu adalah masalah membaca Jawi klasik. Tidak semua orang tahu dengan baik. Tapi lebih penting lagi adalah keperluan akademik yang terikat pada kolonisasi atau jajahan minda/minda tertawan yang masih wujud sehingga ke hari ini.

Disebutlah tentang ahli akademik lebih sibuk mengejar ranking untuk naik pangkat mengikut standard atau piawaian sedia ada yang mengikut cara Barat. Perlu terbitkan artikel untuk masuk jurnal-jurnal yang diiktiraf mereka sedangkan kerja-kerja seperti transliterasi kitab tidak dipandang langsung dalam piawaian sebegini. Kalau begitu berapa ramaikah ahli akademik kita sanggup berkorban masa untuk melakukannya? Inilah antara persoalan penting dalam menanggapi apa-apa bentuk pengajian terutama untuk membuat dekolonisai Pengajian Melayu iaitu melepaskan diri daripada belenggu minda tertawan akibat penjajahan Barat dalam mengkaji tentang bangsa kita sendiri.

Cukuplah ya. Sebentar lagi harus berkejar untuk berbuka puasa sunat hari Khamis. Selepas Isyak pula hendak mengikut majlis zikir satu tariqat yang diadakan setiap malam Jumaat di Bukit Damansara. Sekian. Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan