Khamis, Januari 31, 2019

Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Bersantai di Hatyai

Salam malam Jumaat. Adapun siang tadi Khamis 31 Januari 2018 telah berlaku istiadat permasyhuran Yang di-Pertuan Agong yang ke-16 di Istana Negara. Sementara tarikh 31/1 itu masih terpakai ingin saya mempersembahkan artikel ini. Masuklah ke hari ke-11 perjalanan saya dan keluarga ke Cambodia dan Thailand.

Dalam artikel sebelumnya iaitu Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Berjalan pusing Bangkok sebelum bermalam dalam kereta api ke selatan telah diceritakan bagaimana kami naik kereta api malam di Petchaburi tetapi harus turun di Hua Hin sebelum mengambil satu lagi kereta api ke selatan. Gambar atas ini diambil pada jam 6.18 pagi Sabtu 2 Disember 2018. Ketika itu kami sudah 8 jam 24 minit bergerak dari Hua Hin..

Jam 9.55 pagi baru sampai ke destinasi iaitu Hatyai. Kalau dimasukkan perjalanan sejak meninggalkan Bangkok jam 2 petang hari sebelumnya sudah hampir 20 jam kami berada di jalanan. Lihat artikel Night train to Hatyai di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.

Tidur dalam gerabak kelas 3 tidak begitu selesa. Kami mahu berehat lagi di hotel.

Sebelum itu makan dahulu di kedai makan halal yang terdapat di hadapan stesyen kereta api.

Kemudian baru naik Grab ke tempat penginapan...

Kami menempah sebuah hotel baru  melalui Internet. Inilah kali pertama saya membawa keluarga menginap di Hatyai setelah beberapa kali sampai. Rujuk artikel-artikel lama perjalanan :-

Hotel tadi ditempah kerana menyangkakan kedudukannya bersebelahan sahaja dengan satu tempat tarikan pelancong yang terkenal tetapi kami belum lagi sampai. Rupa-rupanya letaknya lebih 3 km dari hotel. Nasib baik pemilik hotel memberi pinjam motosikal lalu kami keluar lewat petang.

Sekali lagi, apa-apa hal cari dahulu kedai makan halal.

Dengan motosikal berserta bantuan Google Map kami dapat mencari jalan belakang yang boleh mengelakkan kesesakan menuju ke tempat tarikan.

Ia melalui kawasan sebuah kuil lalu kami meletakkan motosikal.

Dari kuil kami berjalan kaki...

Tidak lama kemudian kelihatanlah tarikan yang dimaksudkan, pasar terapung Hatyai.

Baru kami tahu rata-rata makan sini halal dijual orang Islam. Lihat Klong Hae floating market.

Malamnya pula saya membawa keluarga bersiar santai di pusat bandar Hatyai...