Rabu, Februari 19, 2014

Memanjat bukit-bukau di sekitar rumah baru


Sudah dinyatakan bahawa saya dan keluarga telah berpindah ke rumah baru di Sungai Buaya, Rawang, Selangor. Satu perkara menarik tentang kawasan ini adalah kewujudan banyak bukit-bukau yang nampak begitu menarik untuk dipanjat. Cuma keadaan diri yang masih belum 100 pulih dari kecedaraan patah kaki yang dialami penghujung April tahun lepas sahaja menghalang. Tulang kataya sudah baik tapi sakit urat masih mengganggu sehingga nak lipat jari kaki pun tak boleh sampai habis kerana terasa sakit. Solat pun masih duduk kerana susah nak duduk antara dua sujud juga bertahyat.

Dalam keadaan ini saya belum berani untuk melompat mahupun berlari. Maka kelincahan pergerakan jadi tersekat, tak mahu le kaki terpelecok ke hapa. Saya diingatkan dalam keadaan pemulihan selepas patah kaki jangan main-main perkara ini. Kalau tidak kerana itu turun naik bukit pun insyaallah saya boleh melompat dan berlari kerana kalau stamina tak kuat seperti dahulupun saya cukup lincah untuk mengelak dan melepasi halangan. Kalau terjatuh atau tergelincir cepat bangun kembali mendapat keseimbangan. Kalau momentum terlebih apabila turun saya boleh ikut sahaja keadaan dengan berlari laju sambil mengelak halangan, sesekali melompat ke tempat yang lebih kukuh.

Panjat memanjat ini adalah permainan saya sejak kecil lagi. Zaman tadika saya suka melompat keluar dari tingkap ke tanah sedangkan sekolah terletak tinggi atas tiang-tiang. Saya boleh berlari-lari terus naik pokok, melompat dari pokok ke pokok, dari akar Tarzan ke akar Tarzan dan sebagainya. Jadi bila dah patah kaki dan tak boleh buat semua ini memang terasa. Saya cuma boleh menyedapkan hati dengan akur terhadap faktor umur yang tahun ni masuk 44 tahun selain dah lama tak jaga badan.

Namun satu hari tu saya rasa tak tahan lagi hendak memanjat apabila memandang sebuah bukit di Sungai Buaya. Lama-lama pandang saya rasa harus panjat juga. Alhamdulillah dapat meneruskan ke puncak walau perlahan-lahan, walau merasa juga sakit jatuh tergelincir ketika turun. Setelah itu saya beberapa kali naik bukit di sekitar dan baru ini dapat naik bersama anak kecil sampai ke satu puncak bukit yang dilihat paling 'memanggil-manggil'. Dengan ini biar dikongsikan 3 buah artikel yang baru dibuat di blogspot BERPETUALANG KE ACEH...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan