Jumaat, Januari 18, 2013

Kelantan-Langkawi-Perak hujung tahun - Pusing Pulau Langkawi sampai ke malam

Masuk balik bab pengembaraan bulan lepas. Bersambung daripada artikel Kelantan-Langkawi-Perak hujung tahun - Ke destinasi yang ditunggu-tunggu yang dibuat 15 hari lalu.


Isnin 10 Disember 2012, sampailah masa untuk berpusing melihat Pulau Langkawi.


Hala dahulu ke bandar Kuah untuk melihat Dataran Lang.


Seronok isteri dan anak-anak kerana pertama kali sampai ke sini. Lihat artikel The views from Langkawi's Dataran Lang blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Kemudian kami pun memulakan perjalanan pusing pulau mengikut arah lawan jam. Singgah sebentar di jeti Sungai Kilim. Lihat The entry point to Kilim Geoforest.


Seterusnya kami menghala ke satu lereng bukit.


Kami pergi mandi air terjun. Lihat The waterfalls of Durian Perangin.


Tempat persinggahan berikut adalah Telaga Ayer Hangat.


Sempat makan laksa anak-beranak. Lihat The hotsprings of Ayer Hangat.


Perjalanan disambung ke Tanjung Rhu.


Dah terasa nak jalan-jalan naik bot pula. Tapi sebelum itu kami berhenti di beberapa tempat. Lihat :- 






Bot ini sendiri membawa ke beberapa tempat. Lihat  The waterway from Tanjung Rhu towards jetty to Kilim.


Anak kecil kami, Johan pula asyik mengintai peluang untuk memanjat ke hadapan bot.


Sampai di satu tempat kami berhenti untuk menaiki sebuah jeti kayu.


Ada gua yang menjadi tarikan pelancong. Lihat Gua Kelawar - The Bat Cave.


Anak kami lagi seorang, Rasyid juga suka memanjat ke hadapan.


Dalam perjalanan kembali ke Tanjung Rhu kami singgah di satu lagi gua.


Nampaknya yang ini lebih istimewa. Dipercayai di sinilah burung Garuda dalam cerita Hikayat Merong Mahawangsa pernah menyorokkan puteri dari Cina. Lihat The myth of Gua Cherita.


Beginilah keadaan matahari ketika kami menghampiri kembali Tanjung Rhu.


Kami sampai ke tempat persinggahan seterusnya sejurus sebelum azan Maghrib berkumandang. Lihat Pantai Pasir Hitam, the black sand beach.


Perjalanan pusing pulau diteruskan malam hari dengan singgah di Datai, penghujung barat-laut Pulau Langkawi.


Kemudian lalu di bahagian bawah Telaga Tujuh.


Kalau ikutkan, selepas itu saya mahu membawa keluarga ke Pantai Chenang sebelum ke Porto Malai. Tapi kami sudah kepenatan lalu mengambil jalan terus ke Kuah. Singgah sebentar di Ulu Melaka untuk menziarahi makam lama berbatu nesan Aceh yang dikenali sebagai Makam Purba.


Khamis, Januari 17, 2013

Pameran khat "Nuqtah' di sebuah rumah tradisional Melayu di Sentul

Ini ada cerita kecil dari siang tadi.



Selepas menyelesaikan beberapa perkara di beberapa tempat di Kuala Lumpur saya pergi ke sebuah rumah tradisional  Melayu di Taman Dato' Senu, Sentul.




Rumah kayu yang masih berdiri megah di tengah kepesatan pembangunan rumah-rumah moden dan kedai batu serta pangsapuri tinggi ini dipanggil "Rumah Datin Halijah". Ada pameran seni khat dipanggil "Nuqtah" sedang berlangsung.


 Saya pun masuk ke dalam.


Seperti biasa saya suka mengambil gambar secara candid. Kelihatan seorang ibu muda sedang menyarungkan baju anak...


Beliau adalah isteri kepada saudara Zam, salah seorang ahli atau pelukis khat yang terlibat dalam pameran.


Zam telah menjemput saya untuk datang melihat pameran jam 8 malam. Kalau tak salah ada majlis perasmian.


Tapi saya tidak dapat datang waktu malam. Oleh kerana saya sudah berada di Kuala Lumpur dan selesai segala urusan sekitar jam 4.30 petang saya pun membuat keputusan untuk singgah.


Ternyata rumah kayu tradisional ini menarik dan menenangkan.


Ditambah hasil-hasil kerja seni khat yang tentunya bermotifkan Islam ada rasa yang menyerlah tapi lembut.


Ini adalah kali kedua pameran atas nama "Nuqtah" dibuat. 


Kali pertama ia berlangsung adalah semasa bulan Ramadhan tahun lepas. Lihat artikel "Nuqtah" khat exhibition at Chandan art gallery, Damansara Heights blogspot BERPETUALANG KE ACEH

.



Jika dahulu pameran menampilkan hasil kerja enam orang penulis/pelukis khat, kali ini ia melibatkan 16 orang.


"Nuqtah" dirancang mahu diadakan di beberapa tempat lagi tahun ini. Pameran di Sentul ini kiranya pembukaan untuk kalender 2013. Ia cuma berlangsung tadi dan hari Khamis 17 Januari. Semua dijemput datang tanpa perlu membuat apa-apa bayaran. Pameran dibuka dari jam 2 petang sehingga 11 malam.


Ahad, Januari 13, 2013

Seminar Memartabatkan Islam Agama Negara di Pusat Islam

Assalamualaikum. Hari ini 13/1/13 bersamaan 1 Rabiuawal, hari pertama bulan Maulidur Rasul biarlah dibuat penceritaan yang sudah 'tertunggak' lebih seminggu ini.


Sabtu minggu lepas iaitu pada 5 Januari 2013 saya pergi ke Pusat Islam bersebelahan Masjid Negara di Kuala Lumpur untuk menghadiri satu seminar.



Dianjurkan oleh MUAFAKAT (Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia) dengan kerjasama JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia), difahamkan ia adalah satu daripada rangkaian seminar yang dipanggil SEMAIAN (Seminar Mendaulatkan Islam Agama Negara), rangkaian yang katanya dimulakan tahun 2012.



Saya diberitahu sebelum ini seminar telah diadakan di beberapa tempat pada peringkat negeri. Yang ini baru peringkat nasional. Bertemakan "Memartabatkan Islam Sebagai Agama Negara" ia bermula dengan ucapan aluan oleh Presiden MUAFAKAT, Tuan Ismail Mina Ahmad diikuti ucapan aluan Ketua Pengarah JAKIM, Dato' Othman Mustapha. Kemudian Yang DiPertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar bin Dato' Nika Ujang pun memberikan ucapan perasmian.



Saya sendiri sampai pada sesi selepas itu... ketika ucap utama oleh mantan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim baru hendak bermula jam 10 lebih.


Menyebut beberapa bahagian perlembagaan negara, beliau memberitahu bahawa kedudukan agama Islam sebagai AGAMA PERSEKUTUAN sebenarnya adalah terjamin malah menurut perlembagaan lagi, kedudukan undang-undang syariah mengatasi undang-undang sivil and jenayah berdasarkan common law  mengikut sistem perundangan penjajah iaitu Inggeris. Itupun yang sudah lapuk iaitu undang-undang tahun 1965...



Disebabkan beberapa hal dengan dua fasal dalam common law dijadikan alasan, secara praktiknya penggunaan undang-undang penjajah di Malaysia mengatasi undang-undang syariah dan ini harus ditangani jika kita betul-betul mahu memartabatkan undang-undang Islam.


Sambil mendengar semua ini saya teringat 10 resolusi yang dibuat HIKMAH sehingga menjadi Pernyataan HIKMAH Melaka yang diumumkan di hadapan Istana Kesultanan Melaka 2 Disember 2012. Lihat artikel  Pernyataan HIKMAH Melaka - Blue print kebangkitan Islam akhir zaman? blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH). Pada resolusi ke-enam ada disebut begini :- 


6. Memohon undang-undang syariah diangkat mengatasi common law dan muamalat Islam berdasarkan pengunaan dinar dan dirham mengatasi sistem ekonomi konvensyional seperti pada zaman kesultanan Melayu Melaka sebelum 1511.



Perasan le saya sekejap. Mungkin topik-topik untuk seminar ini dipilih dan mahu dikupas sebegitu rupa setelah mendapat tahu tentang isi Pernyataan HIKMAH Melaka. Chewah...

.

Selepas itu ada sesi pembentangan dengan kertas kerja bertajuk "Islam, Raja dan Melayu Sebagai Paksi Keutuhan Negara Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan" oleh Dato' Mohd Noor Abdullah, mantan Hakim Mahkamah Rayuan diikuti "Ancaman Terhadap Kedudukan Islam Agama Negara" oleh Haji Mahamad Naser Disa dari Biro Undang-undang Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP). Tapi saya pula harus berlepas ke KLCC untuk memenuhi satu jemputan di Petronas Gallery. Lihat artikel  Taman Nurani, Garden of the Heart dan Taman Nurani selected works di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Kemudian KL dilanda hujan lebat sedangkan saya keluar dari rumah menaiki motosikal. Selepas menunggu sehingga jam 2.30 petang begitu nak tak nak saya terpaksa juga meredah hujan yang ketika itu sudah renyai. Terus meletakkan motosikal di pintu masuk luar dewan.



Saya sudah tertinggal satu tayangan khas yang kalau tak salah menunjukkan taktik halus sesetengah pihak mengancam kedaulatan agama Islam dalam usaha mahu memurtadkan orang Melayu di Malaysia. Tapi saya masih sempat mengikuti sesi pembentangan petang yang bermula dengan kertas kerja bertajuk "Kedaulatan Islam Sebagai Agama Negara - Peranan Raja-raja Melayu Berpaksi Perlembagaan Persekutuan" oleh Prof Madya Dr Shamrahayu Abdul Aziz, pensyarah undang-undang UIA dan "Islam Agama Negara : Antara Tuntutan HAM Sejagat dan Kedaulatan Islam Dalam Perlembagaan" oleh Azril Mohd Amin, Naib Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM).


Ketika itulah saya menyedari bahawa saya duduk di belakang barisan kerusi yang mana satu di hadapan kanan saya bernombor 131, satu nombor yang ada makna home sweet home buat saya. Kebetulan pula artikel ini baru ditulis 13 Januari iaitu 13/1. Hmm...


OK. Sebelum ini saya ada menulis artikel bertajuk Majlis perjumpaan Dunia Seni Silat Melayu di Taman Tasik Titiwangsa walhal majlis tersebut berlangsung sehari selepas seminar di Pusat Islam. Artikel tentang seminar ditulis kemudian kerana saya bercadang mahu mengupas banyak perkara berkaitan peruntukan perlembagaan dan undang-undang. Namun setelah difikirkan balik tidak perlulah saya bersusah-payah bercerita secara mendalam. Cukuplah disebut bahawa boleh dirumuskan, seminar menyebut perlembagaan Malaysia sudah cukup memberi jaminan demi mendaulatkan agama Islam sebagai AGAMA PERSEKUTUAN. Kedudukan raja-raja sebagai ketua agama Islam turut terjamin. Cuma persoalan yang timbul, kalau begitu kenapa kedudukan Islam dan raja-raja kini terancam? 

Kesimpulan yang dapat saya lihat, selain ada peruntukan lapuk undang-undang Inggeris mengacau lalu memberi kesempatan kepada pihak bukan Islam memainkan peranan mengancam dan memperkecilkan Islam kelihatannya raja-raja seperti tidak berani ke hadapan atas sebab-sebab tertentu. Habis sahaja sesi seminar, dewan pun dibuka untuk peserta memberi soalan dan melontarkan pandangan. Kalau ikutkan saya mahu bercerita sedikit tentang HIKMAH tetapi disebabkan beberapa penyoal sebelum saya sudah banyak mengambil masa, saya terus mengemukakan soalan. Saya letak di sini seperti yang saya ingat.

1. Apakah yang menyebabkan raja-raja kelihatan tidak dapat bertindak untuk mempertahankan Islam? Apakah kerana mendapat nasihat yang salah dari para ahli politik yang berkepentingan? Saya tanya ini kerana saya pernah mendengar dari mulut beberapa orang politik bahawa raja-raja kini tidak lebih dari rubber stamp. Tugasnya cuma mengesahkan apa yang telah diputuskan ahli politik...

2. Jaminan terhadap kedudukan Islam sebagai agama persekutuan sekarang wujud dalam perlembagaan seperti disebut dalam seminar. Namun katakan satu hari nanti pihak bukan Islam berjaya mendapatkan undi majoriti 2/3 ahli parlimen untuk mengubah perlembagaan. Apakah jaminan yang tinggal demi memartabatkan Islam dan untuk memastikan kedudukan orang Melayu dan raja-rajanya tidak terancam?

Jawaban yang saya dapat tangkap untuk soalan pertama (saya ingat-ingat lupa ya dan jawaban diberikan setelah dikupas beberapa sudut lain) raja-raja harus menunjukkan keperibadian yang tinggi agar dapat dicontohi dan diikuti. Teringat pula perkara kedua dalam Pernyataan HIKMAH Melaka...

2. Memohon raja-raja menonjolkan peranan sebagai ketua agama dan bangsa melalui contoh keperibadian yang tinggi sesuai dengan kedudukan mulia baginda sebagai punca kuasa negeri dan negara yang berdaulat.

Untuk soalan kedua pula jawaban yang diterima adalah dalam perlembagaan ada perkara tidak bertulis yang secara prinsipnya boleh digunakan untuk mempertahankan kedudukan Islam juga hak orang Melayu dan raja-raja. Namun kalau sudah berlaku perlembagaan diubah untuk meminggirkan semua ini adalah elok umat Melayu dan Islam dapat bangkit bersatu untuk sama-sama mempertahankannya. Cukup.