Isnin, Julai 08, 2013

Terhencot-hencot ke Tanah Bugis - Sheikh Yusuf dan pertentangan antara Sultan Hasanuddin dengan Arung Palakka

Subhanallah. Malam ini selepas Maghrib proses melihat anak bulan untuk menandakan masuknya bulan Ramadhan akan dibuat. Namun menurut perkiraan falak, kita cuma akan mula berpuasa hari Rabu. Sebelum itu saya mahu menamatkan bahagian awal penceritaan perjalanan ke Makassar-Tanah Bugis 3-12 Mei. Nanti akan diceritakan kenapa ada bahagian awal ya. Dan kalau ada bahagian awal, tentu ada bahagian kemudian bukan? Sekarang biarlah cerita disambung dari artikel Terhencot-hencot ke Tanah Bugis - Fort Rotterdam dan 'gegaran' Muzium La Galigo.


Tengah hari Ahad 5 Mei 2013 kami keluar lagi untuk melawat tempat-tempat.


Sasaran kami adalah ke timur, luar kota Makassar.


Kami mahu ke kota kecil Sungguminasa di mana terdapat beberapa peninggalan penting kerajaan lama Gowa.


Kami mulakan dengan melawat sebuah istana lama yang telah dijadikan muzium.


Dalam istana terjumpa sebuah buku dengan lukisan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah sebagai penghias. Saya tidak hairan kerana  tahu Najib dan bapanya Tun Razak berasal dari keturunan Sultan Abdul Jalil, raja Gowa yang ke-19. Cuma saya kurang berkenan Rosmah turut ditonjolkan. Buku ini menceritakan sedikit sebanyak sejarah kerajaan Gowa terutama tentang raja tersebut diikuti bagaimana seorang putera kerajaan yang dikenali sebagai Karaeng Haji telah berhijrah ke Pahang sekitar tahun 1720an lalu menerbitkan keturunan yang sampai pada Tun Razak. 

Kebetulan hari itu orang Malaysia sedang sibuk membuang undi untuk PRU-13. Saya dan isteri tidak mempedulikan sangat kecuali berharap apa pun keputusannya biarlah ia yang terbaik untuk bangsa Melayu dan Islam. Yang penting jangan sampai bangsa lain dapat memegang tampuk pemerintahan. Walaupun ada mengatakan mustahil ini boleh berlaku kerana perlembagaan menghalang orang bukan Melayu menjadi pemerintah tertinggi, secara efektif dan praktikal ia telah pun berlaku buat beberapa lama. Ini akibat terlalu sangat mahu menjadi hati orang sehingga sanggup meminggirkan bangsa sendiri.. Selain itu terdapat para pemimpin Melayu yang senang dibeli wang ringgit dan mudah diugut mengikut kata bangsa lain kerana ada kes tidak patut menjadi jerangkung dalam almari, skeletons in the closet...


Adapun kerajaan Gowa pernah menjadi kerajaan terbesar di Pulau Sulawesi, memegang jalur perdagangan di sekitar pulau menjangkau ke beberapa tempat. Menurut peta dalam istana merangkap muzium ini pengaruhnya meluas ke separuh Kalimantan membawa ke pulau-pulau di timur Jawa dan barat Papua.


Beginilah keadaan orang kecederaan kaki seperti saya. Apabila sudah penat bertongkat berjalan sebelah kaki saya harus berhenti rehat. Alangkan berdiri bertongkat hendak meneliti pameran pun boleh memenatkan apatah lagi apabila harus berjalan turun naik tangga dan sebagainya. Nasib baik di sini boleh duduk malah berbaring pun orang tak kisah. Lihat artikel Muzium (Museum of) Balla Lompoa di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).

Hmm. Ketika menulis ayat ini sudah masuk jam 5.11 petang. Dah terasa penat pula menulis - untuk membuat artikel ini saya telah terlebih dahulu menyediakan 8 artikel sokongan di blogspot tersebut. Nampaknya saya harus bertukar suasana buat sejam dua. Insyaallah malam karang saya akan sambung cerita... :]


OK. Menyambung penulisan jam 8.44 malam. Tadi Pemegang Cap Mohor Raja-raja telah mengumumkan 1 Ramadhan secara rasminya jatuh pada hari Rabu. Sesuailah cerita disambung dengan lawatan ke tempat seterusnya, makam seorang ulamak hebat Alam Melayu abad ke-17 yang juga dikatakan seorang wali besar.


Beliau adalah Sheikh Yusuf Makassar, seorang kerabat diraja Gowa yang memilih jalan keagamaan. Menurut cerita yang saya tahu beliau pernah bersama Tok Pulau Manis dari Terengganu, Sheikh Muhyi Pamijahan dari Jawa Barat dan Sheikh Burhanuddin Ulakan dari Minangkabau berguru dengan Sheikh Abdul Rauf Singkel, ulamak dan wali besar Aceh yang juga dikenali sebagai Syiah Kuala. Difahamkan selepas atau ketika berguru dengan Syiah Kuala ketiga-ketiga berjaya mencapai taraf wali. Untuk maklumat lanjut biar saya copy paste dari Internet...


----------------


Syeikh Yusuf dilahirkan pada 3 Julai 1626 di Makasar. Nama ringkasnya Muhammad Yusuf dan gelarannya Syeikh Yusuf Abdul Mahasin Hidayatullah Tajul Khalwati Al-Magasyari (Syeikh Yusuf yang empunya pelbagai macam kebajikan, Anugerah Allah, Mahkota Khalwatiyah, anak Makasar). Gelaran “Syeikh” diterimanya kerana telah diberi izin oleh gurunya mengajar tarikat Ilmu Tasawuf kepada orang lain, setelah lulus dan mencapai darjat yang tinggi dalam Tarikat Khalwatiyah. Gurunya telah memberikan gelaran Tajul Khalwatiyah.

Syeikh Yusuf adalah keturunan daripada keluarga bangsawan. Beliau dilahirkan setelah kira-kira 23 tahun keluarga Kerajaan Makasar memeluk Islam dengan rasminya pada tahun 1603. Sejak kecil lagi beliau telah diajar hidup secara Islam, belajar al-Quran, fikah dan ilmu bahasa Arab, tetapi kecenderungannya ialah kepada Ilmu Tasawuf. Di samping itu, sebagaimana bangsawan Makasar yang lain, beliau juga belajar ilmu peperangan.

Setelah tamat pelajarannya di Makasar, Syeikh Yusuf mencari guru di luar negeri pula. Beliau meninggalkan negerinya pada 22 September 1645, menumpang sebuah kapal dagang kepunyaan orang Portugis dan pergi ke Bantam (Jawa Barat). Di situ beliau sangat dihormati kerana ketinggian ilmu pengetahuannya, di samping beliau juga bersahabat dengan guru-guru di tempat tersebut. Pada masa inilah Syeikh Yusuf bersahabat dengan Putera Mahkota bernama Tirtajasa yang kemudiannya menjadi Sultan Bantam.


Dari Bantam, Syeikh Yusuf pergi pula ke Acheh dan belajar daripada ulama besar Syeikh Nuruddin ar-Raniri pada zaman pemerintahan Sultanah Tajul Alam (balu Sultan Iskandar Thani). Daripada Syeikh Nuruddin, beliau mendapat ijazah Tarikat Qadariyah.


Setelah belajar di Acheh, Syeikh Yusuf meneruskan pelajarannya ke Yaman dan mendapat ijazah Tarikat Naqshabandiyah. Di Zubaid (salah sebuah tempat di Yaman), beliau menerima ijazah Assadah Al-Baalawiyah. Dari situ beliau pergi ke Mekah dan menunaikan fardu haji. Kemudian terus ke Madinah dan menerima ijazah Tarikat Shatariyah. Dari Madinah, Syeikh Yusuf pergi pula ke Syam untuk belajar dan menerima ijazah Tarikat Khalwatiyah. Syeikh tarikat itu adalah imam di Masjid Shaikhal Akhbar Muhyidin Ibnu Arabi di Damsyik. Beliaulah yang memberi gelaran Tajul Khalwatiyah kepada Syeikh Yusuf kerana pengetahuannya dan darjat yang tinggi dalam tarikat itu. Setelah itu ada juga cerita yang mengatakan Syeikh Yusuf telah pergi ke Istanbul. Pengembaraannya untuk mendalami ilmu pengetahuan ini telah memakan masa selama lebih kurang 22 tahun.


Setelah cukup pelajarannya, Syeikh Yusuf pun kembali ke Makasar untuk mengembangkan ilmunya. Tetapi beliau mendapati negerinya telah dijajah Belanda setelah Sultan Hassanudin kalah dan menandatangani Perjanjian Bongaya pada 18 November 1667. Beliau cuba mengadakan reformasi moral di Makasar mengikut ajaran Islam kerana pada pandangannya moral yang sedia ada itu telah menyebabkan rakyat menjadi lemah. Beliau telah mengadap Sultan supaya melarang orang meminum arak, berjudi dan melakukan maksiat-maksiat yang lain. Sultan tidak bersetuju dengan saranannya itu dengan alasan bahawa kebiasaan itulah yang membuat orang-orang Makasar menjadi perkasa. Syeikh Yusuf berkata dengan terus terang: “Inilah pangkal kejatuhan Makasar. Makasar akan hancur pecah berderai laksana perkapuran ini,” sambil menghempaskan tepak kapur sirih ke lantai hingga hancur.

Setelah rancangannya gagal, beliau telah menumpukan masa untuk mengajar dan memberi ijazah kepada beberapa orang muridnya di samping terus mengembangkan ajaran-ajarannya. Kemudian beliau meninggalkan Makasar walaupun ditahan oleh Sultan dan penduduk negeri itu. Beliau berasa agak terkilan kerana Sultan tidak menyokong usahanya untuk mengadakan reformasi moral itu.

Syeikh Yusuf pergi ke Bantam yang ketika itu di bawah pemerintahan Sultan Ageng Tirtajasa (1651-1662) dan mendapat sambutan yang baik daripada Sultan dan rakyat Bantam. Disebabkan Bantam masih merdeka, perhatian orang kepada agama lebih kuat daripada di Makasar. Sultan Ageng pula amat tertarik akan ilmu tasawuf dan baginda pun mempelajarinya daripada Syeikh Yusuf. Akhirnya, Syeikh Yusuf berkahwin dengan puteri Sultan Ageng. Oleh kerana alim dan luas pengalaman serta pengetahuannya, Syeikh Yusuf telah dilantik oleh Sultan menjadi mufti kerajaan dan penasihatnya dalam urusan pemerintahan. Ilmu peperangan yang dipelajarinya dahulu amat berguna dalam tugas barunya itu.



Sultan Ageng inginkan Bantam menjadi sebuah kerajaan yang besar serta menjadi pembela dan penyebar agama Islam. Untuk memberi pengalaman kepada putera mahkotanya, baginda telah melantik puteranya itu menjadi Sultan Muda. Bagi mengukuhkan semangat keislaman Sultan Muda, baginda telah menyuruhnya pergi menunaikan fardu haji di Mekah dan melawat tempat-tempat tamadun Islam di Timur Tengah termasuk Madinah dan Baitulmaqdis. Sultan Muda juga telah melawat Istanbul dan menjalin hubungan diplomatik dengan Sultan Turki pada tahun 1675.

Setelah berada di luar negeri selama setahun, beliau pun pulang ke Bantam pada tahun 1676 dan terkenal dengan gelaran Sultan Haji. Sekembalinya ke Bantam, beliau mendapati bahawa adiknya, Pangeran Purbaya yang berkahwin dengan anak Perdana Menteri Bantam akan dijadikan putera mahkota. Beliau pun mencari jalan untuk mendapatkan sokongan Belanda supaya terus berkuasa di Bantam. Akhirnya, terjadilah peperangan antara Sultan Haji dengan bapanya, Sultan Ageng. Tentera bapanya diketuai oleh Syeikh Yusuf, manakala tenteranya dibantu oleh tentera Belanda dan orang-orang Kristian Ambon di bawah Kapten Jongker. Oleh sebab mempunyai senjata yang banyak, pihak Belanda berjaya mengalahkan Sultan Ageng dan menawan markasnya di Tirtajasa pada tahun 1682. Sultan Ageng dan Syeikh Yusuf berundur ke pedalaman untuk terus berjuang. Tetapi selepas berjuang selama setahun, mereka telah kehabisan alat-alat dan kelengkapan perang yang akhirnya terpaksa menyerah kalah kepada Belanda pada tahun 1683. Sultan Ageng telah dibuang ke Betawi dan mangkat di situ pada tahun 1695.



Syeikh Yusuf pula telah ´diasingkan´ ke Selon (Ceylon – Sri Lanka sekarang) pada tahun 1683 kerana Belanda bimbang pengaruhnya boleh menaikkan semangat rakyat Bantam bangun menentang kuasa penjajah tersebut. Ketika itu beliau berusia 57 tahun. Di Selon, beliau telah mengajar ilmu tasawuf kepada orang Melayu dan Islam yang lain. Di sini beliau telah mengarang beberapa buah kitab tasawuf untuk panduan pelajar-pelajar atas cadangan seorang ulama tasawuf Hindustan bernama Syeikh Ibrahim bin Michan. Mereka berkomunikasi dengan menggunakan bahasa Arab.


Kitab-kitab yang dikarang oleh Syeikh Yusuf adalah seperti berikut :



1. At-Tahfatus-Sailaniyah
2. Al-Habul Warid
3. Tahfatul Labib
4. Safinat An-Najat
5. Zubdatul Asrar
6. Tuhfatur Rabbaniyah


Kitab-kitab tersebut juga dihantar kepada bekas murid-muridnya di Makasar dan Bantam melalui jemaah haji yang singgah di Selon dalam perjalanan pulang dari Mekah.

Apabila orang-orang Makasar, Bantam dan Acheh dalam perjalanan pergi atau pulang dari Mekah, mereka selalu singgah di Selon untuk belajar dan menziarahi Syeikh Yusuf. Orang-orang dari Hindustan (India) juga datang belajar kepadanya sehingga namanya menjadi masyhur di benua kecil India. Namanya juga terkenal dan sampai ke pengetahuan Maharaja Moghul, Aurangzeb (1659-1707) yang warak dan telah mengingatkan Belanda supaya menjadi Syeikh Yusuf dengan baik. Kalau tidak, baginda tidak akan memandang ringan perkara itu.

Disebabkan Belanda berasa curiga akan Syeikh Yusuf yang masih dapat memainkan peranan menggalakkan penentangan terhadap mereka di Indonesia melalui para jemaah haji tersebut, mereka pun memindahkan Syeikh Yusuf ke Cape Town, Afrika Selatan pada tahun 1694. Bersama-sama Syeikh Yusuf ialah dua orang isteri dan anak-anaknya serta 94 pengiring dan murid-muridnya. Mereka telah ditempatkan di sebuah kampung bernama Zandfliet. Syeikh Yusuf terus mengajarkan ilmu tasawuf kepada orang-orang Arab dan Hindustan yang berniaga, juga orang-orang Indonesia yang dibuang negeri ke situ. Beliau terus menjadi imam dan menyusun sebuah masyarakat Islam yang lebih teratur. Setelah berada di situ selama lima tahun, beliau menghembuskan nafas terakhir di Earste River, Zanfliet pada 23 Mei 1699 dalam usia 73 tahun.

Empat tahun kemudian, atas desakan pembesar-pembesar, ulama-ulama dan Sultan Makasar, Belanda telah membawa peti jenazah Syeikh Yusuf ke Makasar dan dikebumikan semula di Jongaya, Makasar pada 23 Mei 1703. Bagaimanapun, orang-orang Islam Cape Town masih menghormati kuburnya kerana mereka menganggap di Zanfliet itulah kubur Syeikh Yusuf yang sebenarnya. Sehingga sekarang kubur Syeikh Yusuf dianggap sebagai keramat di kedua-dua tempat tersebut (Cape Town dan Makasar). Wallah hu a´ lam...



------------------------------

Secara rata, menurut sedikit pengetahuan yang saya ada maklumat di atas boleh dipakai kecuali sedikit yang berbeza. Ia menyebut Sheikh Yusuf berguru dengan Sheikh Nuruddin di Aceh sedangkan pada zaman itu, Sheikh Nuruddin yang pernah menjadi ulamak besar telah lama meninggalkan tanah di hujung utara pulau Sumatera itu, Sheikh Abdul Rauf Singkel mengambil alih kedudukan sebagai tokoh agama tertinggi kerajaan sehingga beberapa dekad. Dengan ini biar saya mengambil secebis dari tulisan almarhum Wan Mohd. Saghir yang pernah keluar dalam akhbar Utusan Malaysia, tulisan tentang Sheikh Abdul Rauf...


------------------------


Adapun mengenai Syeikh Yusuf Tajul Mankatsi yang berasal dari tanah Bugis ada riwayat menyebut bahawa beliau juga murid Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Riwayat lain menyebut bahawa Syeikh Yusuf Tajul Mankatsi itu adalah sahabat Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri, sama-sama belajar kepada Syeikh Ahmad al-Qusyasyi dan Syeikh Ibrahim al-Kurani.

Walau bagaimanapun, selembar salasilah yang ada pada penulis, yang ditemui di Kalimantan Barat, menyebut Syeikh Yusuf Tajul Mankatsi menerima Tarekat Syathariyah kepada Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri itu. Memang diakui bahawa Syeikh Yusuf Tajul Mankatsi ialah orang pertama menyebarkan Tarekat Syathariyah di Tanah Bugis atau seluruh Sulawesi Selatan.

Bahkan dianggap juga beliau sebagai orang pertama menyebarkan pelbagai tarekat lainnya, di antaranya Tarekat Qadiriyah dan Tarekat Naqsyabandiyah. Tetapi berdasarkan manuskrip Mukhtashar Tashnif Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fanshuri oleh Syeikh Abdur Rauf bin Makhalid Khali-fah al-Qadiri al-Bantani bahawa Syeikh Yusuf al-Mankatsi adalah cucu murid kepada Syeikh Abdur Rauf al-Fansuri, tertulis, “... kerana kata ini daripada Syeikh Yusuf (al-Mankatsi/al-Maqasari) turun daripada Syeikh Muhyuddin Karang (Pamijahan), turun daripada Syeikh Abdur Rauf al-Asyi”.


------------------------


Komen saya tentang tulisan ini pula merujuk pada perenggan terakhir yang menyebut sebuah manuskrip meletakkan Sheikh Yusuf sebagai cucu kepada murid Sheikh Abdul Rauf. Berdasarkan fakta bahawa Sheikh Yusuf hidup 1626-1699 sedangkan Sheikh Abdu Rauf dikatakan lahir 1592 (ada yang kata 1615) dan wafat 1693, kenyataan bahawa Sheikh Yusuf sendiri yang berguru dengan Sheikh Abdul Rauf harus lebih tepat.


Kelihatan dari kaki lima menuju ke dalam bangunan makam adalah Masjid Sheikh Yusuf. Kebiasaan saya apabila keluar mengembara akan singgah ke seberapa banyak masjid yang mungkin. Tapi kali ini saya rasa cukuplah ke makam. Saya tak larat nak jalan bertongkat ke masjud apalagi masih ada beberapa tempat mahu dilawati selepas ini.


Inilah makam Sheikh Yusuf Makassar. Sesungguhnya saya dan isteri sudah lama menyimpan hajat untuk menziarahinya. Alhamdulillah, pada Ahad itu, pada 5/5/13, ketika orang di Malaysia sedang membuang undi untuk PRU-13 kami akhirnya sampai lalu mengambil peluang mendoakan kesejahteraan Malaysia dengan wasilah Sheikh Yusuf. Lihat artikel Makam (Tomb of) Sheikh Yusuf Makassar.


Dari makam kami melalui jalan hadapan melepasi satu kawasan yang nampaknya dilanda banjir...


Jalan yang sama membawa ke sebuah masjid lama.


Ia adalah masjid tua Tatangka, tercatat sebagai masjid tertua di Sulawesi Selatan. Kami ingin masuk bersolat tetapi ketika itu masjid berkunci. Jadi kami cuma bersolat di serambi luar.


Setelah duduk agak lama tetapi masjid masih lagi terkunci, kami meneruskan perjalanan ke tempat lawatan seterusnya. Kereta mendaki bukit yang boleh kelihatan dari tepi masjid. Di puncak bukit ada satu lagi tinggalan penting kerajaan lama Gowa.


Ia adalah Kompleks Makam Sultan Hasanuddin merujuk pada satu nama besar dalam sejarah Bugis-Makassar. Lihat artikel Makam (Tomb of) Sultan Hasanuddin juga Makam raja-raja Gowa (Tombs of the rulers of Gowa. Walaupun di sini terdapat makam beberapa orang lagi raja Gowa termasuk Sultan Abdul Jalil, moyang pada Datuk Najib dan Tun Razak, nama Sultan Hasanuddin lebih terserlah kerana terkenal melawan penjajahan Belanda ke atas Makassar dan Tanah Bugis. Ini merujuk pada usaha awal penjajahan yang bermula nyata tahun 1660an. Biar dicopy paste lagi maklumat dari Internet...


------------------------


Sultan Hasanuddin lahir di Makasar, merupakan putera kedua dari Sultan Malikussaid, Raja Gowa ke-15. Sultan Hasanuddin memerintah Kerajaan Gowa, ketika Belanda yang diwakili Kompeni sedang berusaha menguasai perdagangan rempah-rempah. Gowa merupakan kerajaan besar di wilayah timur Indonesia yang menguasai jalur perdagangan.

Pada tahun 1666, di bawah pimpinan Laksamana Cornelis Speelman, Kompeni berusaha menundukkan kerajaan-kerajaan kecil, tetapi belum berhasil menundukkan Gowa. Di lain pihak, setelah Sultan Hasanuddin naik takhta, ia berusaha menggabungkan kekuatan kerajaan-kerajaan kecil di Indonesia bagian timur untuk melawan Kompeni.

Pertempuran terus berlangsung, Kompeni menambah kekuatan pasukannya hingga pada akhirnya Gowa terdesak dan semakin lemah sehingga pada tanggal 18 November 1667 bersedia mengadakan Perdamaian Bungaya di Bungaya. Gowa merasa dirugikan, karena itu Sultan Hasanuddin mengadakan perlawanan lagi. Akhirnya pihak Kompeni minta bantuan tentara ke. Batavia. Pertempuran kembali pecah di berbagai tempat. Sultan Hasanuddin memberikan perlawanan sengit. Bantuan tentara dari luar menambah kekuatan pasukan Kompeni, hingga akhirnya Kompeni berhasil menerobos benteng terkuat Gowa yaitu Benteng Sombaopu pada tanggal 12 Juni 1669. Sultan Hasanuddin kemudian mengundurkan diri dari takhta kerajaan dan wafat pada tanggal 12 Juni 1670.



Puas melawat makam kami kembali ke masjid tua. Selepas berehat beberapa lama baru datang orang membuka pintu sebagai persediaan untuk solat jemaah Asar.


Saya pun masuk ke dalam mengambil gambar. Lihat Masjid tua (Old mosque of) Katangka. Selepas itu saya berehat di mihrab yang katanya memiliki keajaiban - semua orang boleh masuk berdiri tegak di dalamnya tak kira berapa tinggi walaupun siling mihrab agak rendah. Seolah-olah ia boleh berubah mengikut ketinggian orang yang masuk ke dalam. Oh, lupa pula. Di sebelah masjid ada satu kawasan pemakaman. Tapi saya setakat melihat dari luar, rasa tak larat nak bertongkat jalan lebih jauh ke dalam. Lihat Makam keluarga keturunan raja Gowa (Tombs of families of descendants of the rulers of Gowa).


OK. Pada sedutan yang diberi tentang Sultan Hasanuddin, telah disebut kerajaan Gowa akhirnya jatuh ke tangan Belanda pada zaman baginda. Biar ditambah, ini boleh berlaku kerana Belanda mendapat bantuan seorang raja Bugis yang memerintah kerajaan Bone. Raja Bugis ini dikenali sebagai Arung Palakka.

Kejatuhan kerajaan Gowa kemudian diikuti penjajahan Belanda ke atas kerajaan-kerajaan Bugis. Inilah  yang membawa ramai anak-anak raja Bugis dan para bangsawan keluar meninggalkan tanah air untuk mengadu nasib di tempat orang termasuk di Semenanjung Tanah Melayu. Atas sebab menolong Belanda menjatuhkan Gowa itu Arung Palakka disebut ramai sebagai seorang pengkhianat bangsa. Begitulah juga pandangan saya sejak mengenali sejarah Bugis, sehinggalah muncul petunjuk lain selepas menjejakkan kaki di Makassar.


Adapun tidak terfikir saya sebelum itu akan menziarahi makam Arung Palakka yang saya anggap pengkhianat. Namun setelah membaca sebuah buku tentang tempat-tempat menarik sekitar Makassar menyebut makam Arung Palakka terletak tidak jauh dari makam Sultan Hasanuddin, saya rasa apa salahnya menjejakkan kaki. Sesungguhnya walaupun ramai menganggap baginda pengkhianat, ada juga percaya baginda adalah pembela rakyat. Jadi tidak salahkan jika saya cuba mendapat 'rasa' dalam mencari pokok pangkal perkara? Biar dicopy paste sedikit cerita mengenainya...


------------------------


Arung Palakka lahir sekitar tahun 1635 di Desa Lamatta, daerah Mario Wawo Soppeng, sebagai pewaris takhta Kerajaan Bone. Ketika umurnya delapan tahun, Bone diperangi Kerajaan Gowa dan berhasil menaklukkannya. Sejak berumur 11 tahun Arung Palakka dan keluarganya dibawa sebagai sandera ke Istana Gowa. Mereka beruntung karena menjadi pelayan Karaeng Pattinggaloang, tokoh penting dan jenius di Kerajaan Gowa. Di bawah asuhannya, Arung Palakka tumbuh menjadi pangeran yang mengesankan dalam olah otak maupun olahraga.

Meski dia terlibat aktif di Istana Gowa dan berkawan dengan para pemuda Makassar, siri’ dan pacce mengingatkannya selalu sebagai putra dari seorang Bugis pembuangan dan bahwa rakyatnya menderita. Awal 1660 dia merasa penderitaan itu semakin hebat karena harus menyaksikan 10.000 orang tua maupun muda diseret dari Bone ke Makassar atas perintah Sultan Hassanudin melalui Karaeng Karunrung dan Regent (Bupati) Bone, Tobala. Mereka dijadikan pekerja paksa penggali kanal di sepanjang garis pertahanan pantai Makassar agar ada pemisah antara Kerajaan Goa dan Benteng Pa’nakkukang yang diduduki VOC.

Lantaran banyak yang sakit dan melarikan diri, seluruh bangsawan Bone dan Soppeng diperintahkan keluar dari istana, bekerja bersama rakyatnya. Ini melipatgandakan pelecehan siri’ yang sudah diderita oleh rakyat Bone dan Soppeng karena junjungannya dipaksa melakukan pekerjaan kasar yang tidak seharusnya. Pelecehan siri’ itu menjadi derita kolektif orang Bone dan Soppeng dan menebalkan pacce di antara mereka. Perlawanan pun dirancang.

Arung Palakka adalah salah satu perancangnya, tetapi perlawanan itu patah oleh kekuatan Gowa yang besar. Ia terdesak. Akhir tahun 1660 dia meninggalkan Sulawesi Selatan bersama pengikutnya menuju Batavia dengan bantuan VOC, namun dalam hatinya terpatri sumpah tidak akan berhenti mencari cara untuk kembali, buat perhitungan, dan merdekakan negeri Bone.

Setelah menunggu lima tahun, keinginannya terkabul. VOC yang kagum akan daya tempur pengikut Arung Palakka yang disebut Toangke ("Orang Angke", diambil dari Kali Angke yang mengalir melewati perkampungan Bugis di Batavia) saat membantu memadamkan pemberontak Minangkabau, mengajaknya memerangi Gowa yang dinilai mengganggu kepentingan ekonomi VOC.

Andaya memberi ruang luas buat mengisahkan Perang Makassar. Salah satu yang menarik adalah ditunjukkannya psikologi Arung Palakka dan Cornelis Speelman yang menjadi aktor utama pilihan VOC memimpin ekspedisi ke Kerajaan Gowa. Keduanya menderita oleh apa yang mereka anggap ketidakadilan sehingga rela berkorban apa pun demi memulihkan nama. Speelman yakin cuma kemenangan yang bisa membersihkan namanya dari noda dipecat dengan tidak hormat karena perdagangan gelapnya sebagai Gubernur VOC di Coromandel tahun 1665. Sementara bagi Arung Palakka, kemenangan akan membebaskannya dari beban berat bahwa siri’-nya telah mati.

Hanya dengan memulihkan siri’-nya dan rakyatnya dia dapat memperlihatkan wajah di Sulawesi Selatan. Dia yakin lebih baik mati untuk mempertahankan siri’ (mate ri siri’na) ketimbang hidup tanpa siri’ (mate siri’). Mati untuk memulihkan siri’ adalah "mati dengan siraman gula dan santan" (mate ri gollai, mat ri santannge). Situasi psikologis itulah yang mendorong keduanya "mentafsir ulang" perintah VOC.

Hal lain yang menarik adalah kajian Andaya mengenai dampak perang itu atas rakyat Makassar. Melalui cerita rakyat Bugis, Sinrili’na Kappala’ Tallumbatua, dia memperlihatkan Arung Palakka dan Perang Makassar yang dimaknai rakyat pedesaan Makassar dan Bugis sebagai kemenangan rakyat dan keunggulan nilai-nilai mereka yang didasarkan pada kebiasaan dan praktik (ada’) yang sudah sangat tua dalam masyarakat, yaitu siri’, pacce, dan sare.

Ini sangat berlainan dengan tulisan para sejarawan Barat maupun sejarawan Indonesia yang melulu bergantung pada sumber Kerajaan Makassar dan/atau dokumen VOC. Mereka cenderung menggambarkan kepahitan dan pesimisme di kalangan para raja dan ningrat Makassar sebagai pantulan perasaan seluruh rakyat Makassar. Jadi, seharusnya masyarakat Sulawesi Selatan dapat menurunkan kadar emosional dan lebih rasional setiap mendiskusikan mengenai implikasi Perang Makassar.

Seusai Perang Makassar, Arung Palakka sangat memahami bahwa VOC telah menjadi kekuatan "di", namun bukan "milik", Sulawesi Selatan. Perbedaan ini disadari dan dimanipulasi untuk menciptakan dirinya sebagai salah satu penguasa atasan yang berhasil dalam sejarah Sulawesi Selatan. Jalan menuju ke sana dirintisnya tidak saja dengan kesadaran dia tidak akan berbalik melawan VOC yang telah memulihkan hidupnya dan rakyatnya, tetapi juga dengan selalu membuktikan kesetiaannya. Ia rela meninggalkan negerinya pada Mei 1678 untuk berperang membantu VOC menyelesaikan persoalan pengungsi Makassar pimpinan Karaeng Galesong yang membantu perlawanan Trunojoyo di Jawa.

Akhirnya, Andaya menyimpulkan Arung Palakka adalah tokoh yang diberkati visi dan kepiawaian politik yang kuat sehingga mampu menggunakan pengaruhnya dengan efektif terhadap negara lokal, bahkan membuat pemerintah pusat VOC di Batavia bergantung dan rela mengabaikan suara wakilnya di Fort Rotterdam agar membelenggu Arung Palakka yang memaksa mereka semua berbagi mimpinya akan Sulawesi Selatan bersatu.

Mimpi Arung Palakka yang dalam 30 tahun kekuasaannya berhasil diwujudkan, tetapi sekaligus membuat banyak pangeran dan pengikutnya yang tak setuju dikarenakan politik kotor yang dilakukannya. Sehingga mengakibatkan pangeran dan pengikutnya lari dan mencari rumah di tanah seberang sehingga mewarnai sejarah daerah tujuan itu. Inilah yang menurut Andaya sebagai warisan Arung Palakka, tidak hanya bagi Sulawesi Selatan tetapi juga bagi Nusantara, selain pribadinya sebagai pemimpin yang sadar, paham, teguh memegang serta menjalankan tradisi sebagaimana tersebut dalam amanat leluhur yang tertulis maupun tak tertulis.


Sampai sahaja ke bangunan makam hati saya terasa sayu. Lihat Makam (Tomb of) Arung Palakka. Gerak hati memberitahu orang ini telah disalah anggap. Malah saya dapat merasakan ada aura kewalian pada makamnya. Lalu saya harus meneliti balik pokok pangkal cerita, tentang bagaimana rakyat kerajaan Bone yang dipimpinnya, 10,000 orang katanya telah dijadikan buruh paksa di Gowa, dipukul diherdik tak cukup makan, ada yang mati begitu saja.

Ya, baginda telah bekerjasama dengan Belanda, kuasa penjajah yang berniat jahat mahu menguasai Alam Melayu. Tetapi mungkin saja pada fikirannya ketika itu tidak terfikir mahu menolong kuasa Barat itu menjajah tetapi sekadar sebagai sekutu untuk mengalahkan kerajaan Gowa yang telah menakluki Bone dan menindas rakyatnya. Sesungguhnya tiada sebab untuk saya membela Arung Palakka apalagi leluhur Bugis saya berasal dari kerajaan Wajo yang walaupun pernah bersekutu dengan Bone kemudian jadi berbalah dalam hal campur tangan Belanda. Wajo pernah menyokong Gowa untuk melawan Belanda sedangkan Bone di bawah Arung Palakka adalah sekutu penjajah.

Malah penaklukan Gowa oleh Belanda diikuti antaranya penguasaan Bone ke atas Wajo. Seorang moyang saya pernah melarikan diri dari Tanah Bugis ketika remaja akibat diburu orang Bone. Apabila dewasa dan sudah cukup kekuatan, baginda memimpin angkatan memerdekakan Wajo dari tangan Bone. Namun gerak hati saya hari itu memberitahu apa yang berlaku adalah hasil permainan siasah Belanda beberapa dekad mahu menjatuhkan kerajaan-kerajaan di Sulawesi Selatan. Ini dibuat dengan cara mencari titik perbezaan dan perkara-perkara yang boleh mencetuskan perbalahan lalu memperbesar-besarkannya. 

Cukuplah dikatakan sejak hari itu saya yakin Arung Palakka bukanlah orang yang sangat bersalah seperti disebut ramai. Sesungguhnya bagi orang Bone juga kerajaan Soppeng yang berjiran dengan Bone, kerajaan yang rakyatnya pernah turut dijadikan buruh paksa oleh Gowa, raja Bone ini adalah tokoh pembebasan yang sangat prihatin terhadap nasib rakyat. Kalau baginda pernah bersalah pun saya percaya Allah telah memaafkannya. Saya melihat Arung Palakka sebagai seorang raja yang mangkat sebagai orang alim bertaraf wali.


Di belakang makam Arung Palakka terdapat makam cendekiawan besar berbangsa Makassar yang pernah menjadi ayah angkat kepada baginda. Cendekiawan tersebut pernah menjadi mangkubumi kerajaan Gowa di samping menjadi raja kerajaan Tallo, kerajaan berkembar yang bertaraf 'adik' pada Gowa. Menariknya, raja Tallo ini menjadi mangkubumi kepada Sultan Malikussaid, ayahanda Sultan Hasanuddin. Malah baginda turut menjadi bapa mertua Sultan Hasanuddin apabila raja itu mengahwini seorang puterinya. Lihat Makam (Tomb of) Karaeng Pattingalloang.

Sesungguhnya Arung Palakka dan Sultan Hasanuddin pernah sama-sama membesar dalam lingkungan istana kerajaan Gowa juga Tallo. Cuma agak tragik mereka akan bermusuhan apabila besar menjadi raja kerana masing-masing nampaknya memperjuangkan apa yang difikirkan terbaik untuk rakyatnya. Saya anggap ini cuma lakonan dunia yang diterbitkan Yang Maha Kuasa untuk melengkapkan penceritaanNya tentang perkembangan dunia. Selanjutnya saya mahu copy and paste sebahagian artikel yang baru ditemui di Internet petang tadi mengaitkan Sheik Yusuf Makassar, tokoh yang boleh dikatakan membuka cerita "Terhencot-hencot ke Tanah Bugis" kali ini dengan Karaeng Pattingalloang, tokoh penutup artikel. Kerana isi artikel juga sangat kena-mengena dengan pertikaian antara Sultan Hasanuddin dan Arung Palakka yang membawa pada kejatuhan kerajaan Gowa selanjutnya penghijrahan ramai anak Bugis ke merata Alam Melayu...


------------------------


Di zaman pemerintahan Sultan Malikussaid Raja Gowa dengan gelar anumerta Tummenanga ri Papambatuna, tersebutlah dua orang tokoh sejarah yang terkenal yaitu Syaikh Yusuf Tuanta Salamaka dan Karaeng Pattingalloang. Syaikh Yusuf adalah tokoh berkaliber internasional, dengan predikat ulama dalam kwalitas sufi, ilmuwan penulis puluhan buku, pejuang yang gigih di mana saja ia berada: di Gowa, di Banten, di Ceylon (Srilangka sekarang) dan di Tanjung Pengharapan, negaranya orang Boer (petani emigran Belanda, sekarang Negara Afrika Selatan). Karaeng Pattingalloang adalah Perdana Menteri kerajaan kembar Gowa-Tallo’, negarawan, politikus, ilmuwan, yang publikasi karya ilmiyahnya belumlah ditemukan hingga dewasa ini.

Syahdan, inilah dialog di antara keduanya dalam Hikayat Tuanta Salamaka menurut versi Gowa, sebagaimana dituturkan oleh Allahu Yarham Haji Ahmad Makkarausu’ Amansyah Daeng Ngilau’. Materi dialog itu ada lima perkara: anynyombaya saukang, appakala’biri’ sukkuka gaukang, a’madaka ri bate salapanga, angnginunga ballo’ ri ta’bala’ tubarania, dan pa’botoranga ri pasap-pasaraka.

Maka berkatalah Tuanta Salamaka : “Telah kulihat alamat keruntuhan Butta (negeri) Gowa. Oleh sebab itu, pertama, hentikan dan cegahlah rakyat menyembah berhala (saukang), yang kedua, hentikan menghormati atribut kerajaan (gaukang) secara berlebih-lebihan, yang ketiga, hentikan Bate Salapang bermadat, yang keempat, hentikan pasukan kerajaan minum tuak, dan yang kelima, hentikan perjudian di pasar-pasar.” (bahasa aslinya seperti dituturkan Daeng Ngilau di atas itu). 

Maka menjawablah Karaeng Pattingalloang : “Pertama, susatongi nipamari anynyombaya saukang, susahlah menghentikan rakyat menyembah saukang, sebab melalui saukang itulah wibawa raja ditegakkan, yang kedua, sukarlah juga menghentikan penghormatan gaukang, karena di situlah letaknya kemuliaan sang raja, anjoreng minjo kala’biranna sombaya, yang ketiga, tidaklah gampang Bate Salapang menghentikan bermadat, karena jika demikian takkuleami nagappa nanawa-nawa kabajikanna pa’rasanganga, tidak akan timbul gagasan-gagasan baru mengenai konsep pembangunan, yang keempat, kalau pasukan kerajaan dihentikan minum tuak, lalu kedatangan musuh, inaimo lanisuro a’jjallo’, siapalah yang akan dikerahkan membabat musuh, yang kelima, juga tidak mungkin menutup perjudian di pasar-pasar, karena tenamo nantama baratuwa, tidak ada lagi pajak judi yang masuk dalam perbendaharaan kerajaan, antekammamo lanibajiki pa’rasanganga, lalu bagaimana mungkin menggalakkan pembangunan?”

Setelah dialog selesai, Tuanta Salamaka mengeluarkan pernyataan : “Punna tenamo takammana lakupilari butta Gowa, kalau keputusan kerajaan sudah demikian itu, akan kutinggalkan Butta Gowa. Tamangeai nyawaku anciniki sallang sare-sarenna Butta Gowa. Tak sampai hati saya menyaksikan kelak keruntuhan Butta Gowa.”


Nah. Perbezaan pendapat dan cara menangani keadaan antara Sheikh Yusuf dengan Karaeng Pattingalloang menunjukkan pada kejatuhan Gowa suatu hari nanti. Apabila ia akhirnya berlaku penghujung 1660an, Sheikh Yusuf sudah lama berhijrah ke Banten sedangkan Karaeng Pattingalloang pula sudah mangkat 1654. Cerita sudah pun berlaku menurut Qada' dan Qadar Allah belaka. Terpulanglah kepada kita untuk mengambil natijahnya. Selamat malam dan bersedialah untuk berpuasa hari Rabu. Untuk pengetahuan cerita ini akhirnya disiapkan selepas jam 11. Al-fatihah untuk semua marhum yang disebut dalam cerita... :]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan