Selasa, Julai 02, 2013

Terhencot-hencot ke Tanah Bugis - Fort Rotterdam dan 'gegaran' Muzium La Galigo

Salam semua. Pada artikel Terhencot-hencot ke Tanah Bugis - Sampai ke Makassar setelah 2 tahun menyimpan hajat yang dibuat 5 hari lalu telah diterangkan panjang lebar sebab-musabab perjalanan ini terjadi dan kenapa siri penceritaannya diberi tajuk besar "Terhencot-hencot" itu. Sekarang masuklah pada penceritaan setelah sampai. Kiranya ini tentang hari kedua perjalanan...


Pagi Sabtu 4 Mei 2013. Saya memandang ke luar rumah tempat menginap milik kenalan di Makassar. Biasanya apabila berada di perantauan saya akan mula berjalan-jalan melihat persekitaran sebaik sahaja sudah bangun pagi dan mandi. Tapi disebabkan kecederaan kaki saya cuma mampu memandang ke luar.


Jam 3 petang setelah tuan rumah menyelesaikan beberapa hal baru saya dan keluarga dibawa berjalan-jalan.


Kami mulakan dengan melihat persekitaran Universitas (universiti) Hassanuddin, tempat kawan kami bekerja. Beliau ialah seorang profesor dan pensyarah kanan di sini. Lihat artikel A look at the University of Hasanuddin, Makassar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Rumah profesor iaitu tempat kami menginap terletak sekitar 2-3 km dari sempadan kota Makassar, Universitas Hassanuddin pula 1 km lebih hampir. Kami meneruskan perjalanan ke kota. Monumen yang kelihatan di hadapan menandakan masuk ke dalam sempadan.


Ternyata kota Makassar agak besar, kota paling besar dan makmur di Timur Indonesia iaitu ke timur dari Pulau Jawa. Nak sampai ke pusat harus berjalan lagi beberapa kilometer. Lihat On to Makassar city.


Kami melepasi pusat untuk melawat sebuah kota pertahanan peninggalan Belanda. Ia adalah Fort Rotterdam yang didirikan setelah kuasa penjajah dari Eropah itu berjaya mengalahkan kerajaan Makassar Goa tahun 1660an. Goa adalah kerajaan paling besar di Sulawesi dan timur Nusantara, dapat mengawal lalu-lintas perdagangan dari Kalimantan hingga ke selatan Filipina membawa ke Papua. Kejatuhan kerajaan ini yang mana kota Makassar, juga dikenali sebagai Ujung Pandang adalah pelabuhan utamanya, menjadi titik permulaan penghijrahan besar-besaran orang Bugis ke luar termasuk ke Semenanjung Tanah Melayu.


Kalau ikutkan kami harus meninggalkan kereta di luar lalu berjalan kaki ke dalam. Tetapi disebabkan saya kecederaan kaki pengawal membenarkan kereta masuk.


Lagipun profesor ada kawan di dalam, kawan yang mengambil satu bangunan peninggalan Belanda dalam Fort Rotterdam sebagai markas aktiviti seni teater. Lihat Fort Rotterdam...


Gambar bersama profesor (dua dari kiri) bersama kawan yang dimaksudkan (paling kiri). Ah. Saya terlupa  nama kawan tersebut. Tetapi menurut profesor yang bernama Nurhayati, kami panggil Buk (ibu) Nur, kawan tersebut adalah seorang sutradara yang agak terkenal di Indonesia, pernah mengarah beberapa sinetron (drama tv) popular. Sutradara ini ada menghadiahkan saya senaskah skrip terbaru karya beliau. Pada skrip itu ada nama dan apabila saya Google kemudian boleh jumpa nama tersebut. Tapi saya tak ingat letak skrip di mana. Dalam keadaan kaki cedera masih belum pulih, masih tak boleh berjalan kecuali berkerusi roda atau bertongkat kiri kanan, bukan senang saya hendak mencarinya.


Dalam kawasan kota terdapat muzium yang memakai nama La Galigo, merujuk pada teks tertua dalam sejarah bangsa Bugis. Oh, biar diberitahu. La Galigo inilah yang menjadi punca perkenalan saya dengan Buk Nur. Lihat artikel La Galigo dan makna Daeng buat orang Bugis yang dibuat lebih setahun lalu. Dalam artikel ada banyak penerangan tentang orang Bugis dan pola masyarakat di Sulawesi Selatan. Antara yang patut difahamkan adalah di sini ada suku kaum Makassar yang memiliki bahasa sendiri namun sangat hampir cara dan budaya dengan suku kaum Bugis. Namun luar dari Sulawesi terutama di negara kita Malaysia mereka sering diserkap jarang sebagai orang Bugis kesemuanya.


Untuk melihat pameran muzium kita perlu naik tangga kayu lama. Bolehkah anda bayangkan bagaimana saya  mahu naik dengan keadaan kaki cedera retak tulang itu? Saya malah meloncat sebelah kaki dari anak tangga ke anak tangga. Bayangkan penatnya berbuat begitu selain menahan kesakitan yang masih ada...


Nah. Lihatlah keadaan saya. Kaki kanan tidak boleh digunakan untuk melangkah namun saya bertegas untuk naik juga. Maka terhencot-hencotlah lagi. Sekurang-kurangnya saya harus melihat apa yang ada. Lihat artikel Muzium (Museum of) La Galigo di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Tengok tu kaki saya bengkak membiru. Masuk hari itu sudah 11 hari kecederaan dialami. Kalau ikut kebiasaan bengkak harus surut dalam tempoh 3 hari atau paling lama pun seminggu. Inilah akibatnya bila banyak berjalan malah terlompat-lompat. Segala macam gegaran yang dialami menyebabkan sistem badan bertindakbalas menghasilkan cecair dalam badan yang terzahir sebagai bengkak


Nasib baik kami ada membawa kerusi roda dalam kereta, kerusi roda yang dibawa dari Malaysia. Dapatlah juga saya melihat persekitaran kota peninggalan penjajah yang agak luas ini.


Namun sekali lagi saya harus menaiki tangga untuk melihat pameran di bahagian lain muzium. Lihat Muzium La Galigo lagi (More of La Galigo Museum). Cuma kali ini saya lebih bijak apabila memilih untuk naik tangga dengan gaya hampir merangkak menggunakan kedua-kedua tangan untuk menaikkan badan sambil kaki diangkat setapak demi setapak. Taklah terlalu teruk gegaran...


Keluar dari Fort Rotterdam kami singgah di gerai tepi jalan.


Berehat sat minum petang. Saya harus meletakkan kaki atas kerusi untuk mengurangkan kesan bengkak. Kelihatan di belakang pemandu kereta yang merupakan saudara dua pupu Buk Nur.


Gerai-gerai sini rata-rata menjual makanan yang sama.


Ia dipanggil pisang epe, pisang bakar yang ditekan hampir leper.


Kami lalu di sebuah jalan dipanggil Jalan Somba Opu di mana terdapat banyak kedai emas.


Dari situ kami pusing sebentar melihat satu kawasan moden yang didirikan atas tanah tambak.


Menghala kembali ke pusat kota Makassar, kami lalu di satu kawasan tepi laut yang dipanggil Pantai Losari. Ia bukanlah pantai untuk bermandi-manda, sekadar kawasan hadapan laut yang sangat popular menjadi tempat rehat muda-mudi.


Satu tarikan di Losari adalah masjid atas air ini. Pada mulanya saya sekadar melihat dari jauh sementara menunggu Buk Nur bersolat Maghrib. Maklumlah saya dan isteri boleh menjamakkan di rumah, Buk Nur takut tak sempat. Namun akhirnya saya terpaksa juga ke masjid kerana tak tahan sakit perut. Bukan senang wooo bagi saya yang bertongkat kiri kanan ini mahu jalan begitu jauh ke sana turun naik tangga. Lihat Masjid 'terapung' ('Floating' mosque of) Losari..


Sesungguhnya di kota Makassar ini terdapat banyak masjid, beberapa darinya sangat besar.


Kalaulah tidak kerana kecederaan kaki tentu saya akan singgah masuk ke sekurang-kurangnya 4-5 masjid  untuk mengambil gambar luar dan dalam. Inilah salah satu kebiasaan saya apabila keluar mengembara. Gambar-gambar masjid terpilih kemudian diabadikan pada blogspot  SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Namun dalam keadaan ini cukuplah dapat masuk ke halaman melihat dari dalam kereta...


------------


Nota tambahan (dibuat jam 9 malam) : Tadi selepas Maghrib isteri saya terjumpa skrip yang diberikan sutradara yang ditemui di Fort Rotterdam tetapi saya terlupa namanya ketika menulis artikel. Biar ditambah sutradara berbangsa Bugis ini suka hidup seperti seniman jalanan kerana tidak mahu menjadi alatan kapitalis katanya. Tertera pada kulit skrip nama beliau adalah Fahmi Syariff. 

Ia adalah skrip drama teater terbaru beliau "Jenderal Terakhir" (terbaru pada waktu itu le...). Saya belum berkesempatan membacanya dengan teliti. Sekadar yang saya nampak sepintas lalu ia adalah mengenai perlawanan yang dipimpin bangsawan Bugis terhadap penjajah Belanda. Kata Pak Fahmi ketika menghadiahkan skrip kepada saya, tunjukkanlah kepada mana-mana kawan yang berminat. Mungkin ada orang Malaysia ingin menerbitkannya?,


Tiada ulasan:

Catat Ulasan