Rabu, Oktober 17, 2012

Explorasi bermotosikal besar Pantai Timur bersama rakan - Jumaat di Ulu Terengganu, tapak kebangkitan Islam akhir zaman?

Subhanallah! Sedang tak sedar sudah masuk 1 Zulhijjah 1433. Eloklah disambung cerita daripada artikel Explorasi bermotosikal besar Pantai Timur bersama rakan - Cabaran laluan Gua Musang ke Tasik Kenyir.




Artikel tersebut ditamatkan seminggu lalu apabila ditunjukkan kami berhenti di satu tempat rehat malam hari. Ini adalah pandangan awal pagi...



Di sinilah kami bermalam, di surau kawasan rehat.



Kami telah menghabiskan malam Jumaat di kawasan hutan yang agak terpencil, ada tempat rehat pun disebabkan jalan di sebelah merupakan laluan ramai pemandu lori.




Hari itu 28 September 2012. Kami membuat keputusan untuk berpatah balik ke arah barat.


Kami mahu melihat kembali tempat-tempat yang dilepasi malam sebelumnya dalam kegelapan. Untuk itu kami berpatah balik sekitar 22.5 km hingga ke pusat pemeliharaan gajah ini. Lihat artikel Elephant sanctuary at Sungai Ketiar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Selepas itu kami menjejak kembali lokasi-lokasi yang menawarkan pemandangan indah tasik kenyir.


Pemandangan tasik dari sebelah ini sudah lama saya dambakan kerana cuma pernah pergi ke bahagian barat sahaja sebelum ini. Lihat artikel The first obvious section of Lake Kenyir from the west diikuti Lake Kenyir further north-east.



Kami singgah lagi ke tempat rehat untuk mencari jam tangan mahal sahabat saya, Zaidi yang tertinggal di sebelah surau. Nasib baik jumpa kemudian kami makan pagi.


Perjalanan diteruskan ke arah timur. Singgah di satu lagi bahagian Tasik Kenyir yang apabila diteliti adalah sebenarnya adalah kawasan hulu Sungai Terengganu. Lihat Northern end of Terengganu river which flows into Lake Kenyir.


Kami suka melihat tasik terbesar di Malaysia itu daripada beberapa arah dan lokasi. Maka kami masuk ke satu kawasan lagi iaitu di Sungai Lawit. Lihat Lake Kenyir at Sungai Lawit.


Ini pula pemandangan di Pengkalan Gawi, tempat paling sinonim dengan Tasik Kenyir. Ini disebabkan kebanyakan bot berpengkalan di sini. Dari Pengkalan Gawi baru orang menuju ke serata tasik. Lihat Pengkalan Gawi... again

Hmm. Saya rasa mahu berhenti rehat. Sebelum itu biar dimaklumkan gambar-gambar artikel ini dimuat-naik selepas tengah malam, cerita pula cuma dimulakan setelah jam 5. Sekarang sampai ke perenggan ini sudah 5.45 pagi.   Ada sesuatu yang terasa mahu dikongsi.




Adapun 4 hari lepas saya telah menulis artikel pengenalan acara Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) di mana pada penghujung diberitahu anak saya Muhammad Al-Aminul Rasyid genap umur 3 tahun. Sekarang, pada pertengahan artikel ini biar diberitahu adiknya Muhammad Alauddin Johan pula genar umur 8 bulan selepas lahir 17 Februari jam 5.21 pagi.

Di atas adalah gambar di hadapan kawasan empangan Sungai Terengganu yang membentuk Tasik Kenyir. Dahulu saya pernah masuk sekali dua ke dalam. Ingatkan nak bawa Zaidi melihatnya, tengok-tengok dah jadi kawasan larangan. Kita rehat dahulu... yeeehaaaaa! :]



OK, dah dekat 12 tengah hari baru dapat sambung cerita. Penat wooo. Lepas Subuh baru dapat tidur. Bangun pula terus membuat surat berkenaan penganjuran HIKMAH, setelah mendapat satu berita, kemudian baru dapat menyemak perkembangan minat terhadap acara di Internet. Sekarang baru boleh disambung tulisan...


Apabila mendapati pelawat tidak dibenarkan masuk lagi ke kawasan empangan kami pun mencari jalan lain untuk melihat lebih dekat. Dari tepian kawasan rehat luar pagar boleh kelihatan bahagian hadapan empangan. Turun cerun bukit di sebelah kelihatan pula pemandangan cantik Sungai Terengganu. Lihat Terengganu river near its main dam.


Selepas itu kami pergi ke Jenagor yang terletak 2-3 km gitu menghilir daripada empangan untuk masuk ke satu kawasan tertentu.


Setelah ditemuduga agak panjang lebar tentang asal daripada mana dan tujuan datang baru kami diberi  kebenaran untuk masuk lebih jauh dan kemudahan.



Kemudahan yang dimaksudkan adalah menaiki bot masuk ke satu kawasan hulu Sungai Terengganu yang terpencil. Lihat Terengganu river at Jenagor.


Ia adalah penempatan satu kumpulan yang katanya sedang membuat persediaan untuk menghadapi zaman fitnah dan penuh panca roba akhir zaman. Penempatan dibuat di sekeliling sebuah makam lama yang katanya milik Sharif Muhammad Al-Baghdadi, tokoh berketurunan Nabi Muhammad SAW dari Timur Tengah, orang yang dikatakan menulis Batu Bersurat Terengganu 1303 Masihi.


Seterusnya kami menziarahi makam waris-waris keluarga Sharif Muhammad Al-Baghdadi yang terletak dalam perjalanan ke bandar Kuala Berang.


Tak perlulah dipanjangkan cerita tentang waris-waris ini. Baca sahaja artikel lama saya Wasilah kekeluargaan Tok Pulau Manis, wali agung Terengganu abad ke 17....


Kami bersolat Jumaat di Kampung Temir, sebuah kampung terpencil yang menurut satu cerita pernah menjadi tapak pemerintahan Sharif Muhammad Al-Baghdadi diikuti beberapa anak cucunya. Selepas solat kami berehat sejam gitu melepaskan penat. Lihat artikel Masjid (Mosque of) Kampung Temir, Kuala Berang blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).



Selepas itu baru ke bandar Kuala Berang. Sampai di jambatan ambil gambar sungai sat. Lihat Terengganu river from Kuala Berang bridge.


Akibatnya kami makan tengah hari lewat. Dah masuk Asar baru nak makan daaa. Begitulah keadaan bila keluar mengembara singgah banyak tempat. Selepas makan kami kembali menghala ke hulu tetapi melalui jalan lain iaitu di sebelah selatan Sungai Terengganu (jalan ke Jenagor dan empangan di sebelah utara). Kami singgah di Memorial Batu Bersurat Terengganu, ziarah makam Tok Raja Ri diikuti makam Tok Gajah sebelum singgah di sebuah makam terpencil yang saya percaya adalah tempat sebenar jasad Sharif Muhammad Baghdadi disemadikan.


Perjalanan diteruskan sehingga ke penghujung jalan raya masuk Kampung Dusun untuk singgah di masjidnya. Di sini ada ukiran menarik kayu yang seperti membayangkan perjuangan orang lama. Lihat Masjid (Mosque of) Kampung Dusun, Kuala Berang.


Apabila keluar dari masjid baru tersedar meter motosikal menunjukkan nombor yang menarik.


Dengan itu saya menganggap selesailah misi kami di kawasan Kuala Berang dan lingkungan besar hulu Sungai Terengganu yang termasuk Tasik Kenyir. Kami pun meluncur laju menghala ke bandar. Tapi sampai di jambatan menyeberangi Sungai Berang timbul rasa yang kuat agar saya berpatah balik sedikit untuk masuk ke Kampung Bulu sehingga ke pinggir Sungai Tersat. Saya teringat, Batu Bersurat Terengganu yang kini berada di dalam simpanan Muzium Negeri katanya pertama kali ditemui di tepian sungai tersebut. Tadi saya semak di Internet. Dalam wikipedia  ada disebut...


Batu Bersurat Terengganu yang dianggarkan telah berusia lebih kurang 700 tahun ini merupakan batu bersurat yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan Jawi pertama ditemui di Malaysia. Ia membuktikan Islam telah sampai ke Terengganu sebelum 1326 atau 1386. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899.





Ah. Nampaknya mungkin disebabkan itu saya 'ditarik' sebentar ke situ. Untuk membaca lebih lanjut tentang Batu Bersurat Terengganu boleh masuk sini. Selepas itu baru saya boleh meneruskan perjalanan melepasi bandar untuk menghala ke Kuala Terengganu pula. Kelihatan dalam gambar kami berhenti sebenar di rumah orang untuk memakai pakaian hujan. Ketika ini juga saya mencuba memakai poncho di badan. Hasilnya saya hampir-hampir kemalangan apabila poncho ternaik menyelebungi kepala dan separuh badan ketika motosikal meluncur laju di tengah jalan.



Nasib baik Allah memanjangkan umur untuk membawa kami sampai ke makam Tok Pulau Manis sejurus sebelum masuk waktu Maghrib. 



Untuk pengetahuan Tok Pulau Manis adalah wali besar dari keturunan Sharif Muhammad al-Baghdadi. Sahabat saya Zaidi sudah lama berhasrat untuk ke sini sedangkan saya pula sudah lebih setahun, mungkin dua tahun kalau tak salah tidak berziarah. Kiranya hari Jumaat itu kami dapat menyelesaikan misi menjejak sejumlah tempat yang ada kena-mengena dengan warisan baginda khalifah Sharif Muhammad (siapa yang faham, faham le kedudukan sebenar Ahlul Bait keturunan Rasulullah SAW ini). Kalau sampai selepas masuk Maghrib dah kira masuk hari Sabtu dah menurut perkiraan Melayu dan Islam.


Tentunya kami sampai di Kuala Terengganu yang terletak 25 km ke barat-laut Kampung Pulau Manis waktu malam. Selepas membersihkan diri dan bersolat di Masjid Tokku Tuan Besar kami pun menziarahi makam tokoh ulamak Terengganu abad ke 19 Masihi itu. Untuk pengetahuan Tokku Tuan Besar adalah ayahanda kepada wali besar Tokku Paloh, seorang lagi Ahlul Bait terkenal tetapi daripada jalur keturunan berbeza dengan Tokku Pulau Manis yang hidup 200 tahun lebih awal. Anda boleh membaca cerita tentang keluarganya pada artikel lama Keluarga besar Tokku Paloh, wali agung Terengganu abad ke 19 Masihi...

Dari masjid dan makam yang terletak di Chabang Tiga kami singgah di Losong membeli keropok lekor lalu membawa untuk makan di kawasan bertambak tepian Sungai Terengganu berdekatan Kampung Cina. Ada le cerita menarik di situ kerana kami sampai ketika satu sambutan besar orang Cina mahu dimulakan, saya tak pasti apa. Kami sempat makan telur penyu di Pasar Payang, naik Bukit Puteri menziarahi makam Syed Yassin kemudian melihat sambutan orang Cina dengan tanglung-tanglung terbangnya dari atas bukit. Kemudian kami melalui Pantai Buruk sebelum singgah ke masjid terapung di Kuala Ibai. Sebelum hari ditutup kami bertafakur dalam kegelapan malam yang cuma diterangi sedikit cahaya bulan di Pantai Pandak, satu lokasi yang menurut kajian peribadi beberapa orang kenalan pernah menjadi pelabuhan besar yang katanya turut disinggahi armada besar Laksamana Cheng Ho daripada Dinasti Ming di benua Cina. Selesai cerita... :]


5 ulasan:

  1. Assalamualaikum,

    Saudara razie,

    28 Oktober 2012?????. hari ini baru 17 Oktober 2012

    BalasPadam
  2. Wassalam. Alamak! Back to the future la plak. OK, saya betulkan...

    BalasPadam
  3. Salam tuan..

    Nak minta tolong tuan jelaskan,adakah semua keturunan Rasullullah S.A.W berada dalam kelompok Ahlul Bait?

    BalasPadam
  4. Wassalam. Yang saya tahu begitulah definasinya. Ada pula yang menyatakan Ahlul Bait atau ahli rumah Rasulullah SAW cuma mereka yang wujud semasa baginda masih hidup. Maka kalau begitu keturunan yang dikira Ahlul Bait cuma Saidina Hassan dan Saidina Hussin sahaja. Anak cucu Saidina Hassan dan Saidina Hussin tidak lagi dikira sebagai Ahlul Bait tapi disebut sebagai keturunan Ahlul Bait.

    Namun definasi popularnya, setiap keturunan itu juga keluarga walaupun dah jauh asalkan ada garis darah yang sambung menyambung tanpa putus. Sebab itu kita semua disebut sebagai Bani Adam walaupun dah hidup entah berapa ribu tahun jarak dengan baginda. Namun tak semua kita adalah Ahlul Bait Nabi Muhammad SAW kerana lebih ramai yang berasal daripada pecahan lain anak cucu Nabi Adam.

    BalasPadam
  5. bab poncho tu memang kelakar, sampai sekarang kalau ingat balik. tergelak dibuatnya.

    Poncho menyelubungi kepala semasa menunggang motor.

    Tapi alhamdulillah, walaupun motor melintang tengah jalan. Masih mendapat perlindungan lagi. La haw la wala quwata ila billah.

    BalasPadam