Jumaat, Mei 21, 2010

Projek buku keretapi : Stesyen-stesyen selatan hari Ahad. Apa ada di Bekok?

Kita sambung lagi cerita keretapi... hooraaayyyy!!! :]


Pagi Ahad, 7 Februari, sampai masanya untuk melihat stesyen keretapi Johor Bahru...


Nampaknya kedatangan kami tepat pada masanya. Adapun stesyen keretapi yang dibina sejak zaman British ini mungkin akan hilang fungsinya tidak lama lagi...



Seperti stesyen keretapi Kuala Lumpur yang kini sudah turun taraf menjadi stesyen keretapi komuter bertaraf hentian tempatan demi memberi laluan kepada KL Sentral sebagai stesyen baru utama, stesyen keretapi JB juga harus akur dengan ketentuan masa yang lebih menekankan pemodenan. Lihat artikel JB railway station old and new di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Satu pemandangan bandaraya JB dari jejantas masuk ke bangunan stesyen baru yang belum dibuka penuh. Lihat juga The blooming skyline of Johor Bahru.




Ini adalah pemandangan Selat Tebrau dengan Singapura di latar-belakang.




Kami singgah sebentar di Masjid Abu Bakar...





Kemudian baru bergerak meninggalkan JB untuk ke Bekok. Rasa teruja pula apabila alat pemanduan GPS (betul ke panggilan tu?) menganggarkan kami akan sampai dalam tempoh 1 jam 31 minit... ada nombor 131, nombor yang sangat bermakna buat saya, nombor home sweet home...




Adapun kami ke Bekok kerana ia adalah antara sedikit stesyen keretapi yang belum kami lawati dalam perjalanan ini, stesyen keretapi yang terletak dalam laluan selatan hingga ke JB. Kebanyakan stesyen sudah kami lawati hari Sabtu. Lihat Projek buku keretapi : Stesyen-stesyen selatan hari Sabtu... satu permulaan. Namun ada yang kami 'simpan' untuk hari Ahad kerana perlu mengejar masa dan cahaya terang siang hari...




Satu setengah jam kemudian sampailah kami ke sini. Bagaimana saya tahu? Kerana pada gambar paparan GPS yang menunjukkan kami akan sampai ke Bekok dalam tempoh 1 jam 31 minit ada rekod menunjukkan gambar itu diambil pada jam 10.51 pagi.

Gambar di atas pula diambil pada jam 12:20 tengahari. Maka beza masanya memang sekitar satu setengah jam atau lebih tepat, 1 jam 29 minit. Tapi ini masih lagi di persimpangan masuk ke empangan Bekok. Rekod menunjukkan gambar seterusnya yang diambil sebaik sahaja sampai (ada papan tanda bertulis "Selamat datang ke empangan Bekok") diambil pada jam 12:22, tepat 1 jam 31 minit selepas gambar paparan GPS diambil. Lihat The Bekok dam .

Ketika memilih gambar untuk artikel ini pula baru saya tersedar gambar di atas memiliki filename P2070131.jpg. Ah... ada lagi satu 131. Nampaknya ada 3 kali 131 yang melibatkan tempat ini... 1:31 waktu jangkaan untuk sampai ke Bekok yang sebenarnya waktu jangkaan untuk sampai ke stesyen keretapi bukan ke empangan kerana itulah koordinat yang kami letak dalam GPS sewaktu meninggalkan JB. Ini diikuti 1:31 untuk waktu sebenar sampai ke empangan dan 131 dalam nama fail gambar menunjukkan jalan masuk ke empangan, jalan yang ditemui terlebih dahulu sebelum dapat sampai ke stesyen dari arah selatan. Untuk pengetahuan stesyen keretapi Bekok terletak lebih 30 km dari empangan Bekok!




Apakah ada sesuatu yang perlu dirungkai di Bekok, sesuatu yang ada kaitan peribadi buat diri ini? Yang pasti di sini saya terasa begitu nyaman dan tenang...


Baik stesyen mahupun pekan kecil Bekok terasa begitu menarik juga mengujakan. Tetapi saya tidak pasti sebab apa. Lihat Bekok's train station. Apakah kedudukannya berhampiran Taman Negara Endau-Rompin menjadi satu faktor? Lihat Something about Bekok....




Semasa meninggalkan Bekok menghala ke Segamat saya tertarik dengan gunung-ganang di latar-belakang. Apakah di tengah itu Gunung Bekok? Hati saya mengatakan memang kena sangatlah bentuknya dengan nama Bekok... mungkin sebab ia berlekok...

Dalam pada itu teringat zaman saya bersekolah asrama penuh di Sekolah Menengah Sains Johor , Kluang lebih 20 tahun lalu. Dari tingkat 3 asrama yang terletak di atas bukit saya sering memandang jauh ke ufuk utara di mana kelihatan gunung-gunung terbentang begitu cantik, indah. Peta menunjukkan yang paling tinggi sekitar itu (kalau tak salah ingatan) bernama Gunung Bekok. Siapa sangka, setelah begitu lama baru saya dapat sampai ke Bekok?











Sekitar 15 minit kemudian kami sampai ke Labis. Seperti di Bekok, baru hari ini kami tergerak untuk singgah ke stesyen keretapi Labis. Walhal tidak seperti Bekok yang terletak hampir 9 km dari jalan besar, bandar Labis dan stesyen keretapinya terletak cuma 200 meter gitu dari laluan utama Air Hitam-Yong Peng-Segamat.





Jam 2:25 kami sampai ke Segamat...







Perjalanan diteruskan ke Gemas. Kelihatan Gunung Ledang sepanjang perjalanan...








Dari Gemas kami memilih untuk masuk ke Bahau yang terletak kurang sedikit 40 km perjalanan. Walaupun stesyen keretapinya terletak pada laluan Pantai Timur, bukan laluan selatan elok juga diambil gambarnya sekali. Sekurang-kurangnya tak perlu lagi datang ke sini nanti. Lihat The unique station at Bahau.





Namun sebab utama saya mengajak Faiz ke Bahau adalah untuk menunjukkan laluan lama Jalan Penarikan yang penuh sejarah.






Laluan purba yang dimulakan dengan Sungai Muar bertemu Sungai Jempol ini pernah diceritakan panjang lebar dalam artikel lama Kembara terbaru ke Pantai Timur... Sesi dibuka dengan menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan! diikuti Sambungan cerita "Menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan!"... Menyusuri juga makna sebuah mimpi lebih 10 tahun lalu dan kehadiran hantu Siam?.





... dapat juga sekali lagi menziarahi makam Datuk Sempedang @ Shah Pedang yang pernah memimpin rombongan 9 orang keluarga berhijrah dari Pasai di Aceh melalui Sungai Muar lalu membuka Jempol, katanya sebelum berdiri keSultanan Melaka seperti diketahui sejarah!





Dari Bahau kami menuju ke Kuala Pilah melepasi Seri Menanti sebelum mengambil jalan melalui Dangi menyeberangi Banjaran Titiwangsa untuk ke Rembau...



Bukan apa... kan saya perlu mengambil anak isteri yang tidur di rumah ibu angkat? Dengan ini tamatlah cerita mengenai stesyen-stesyen di selatan. Insyaallah selepas ini akan diceritakan perjalanan menaiki keretapi hampir 1,000 km hujung minggu lalu untuk meliputi laluan ke Pantai Timur... selepas kembali dari tugasan sambungan yang bakal meliputi jarak lebih jauh hujung minggu ini. :]


3 ulasan:

  1. gambar jejantas dekat stesen keretapi bekok tu dari dulu tak berubah sama je...kawasan sekitar stesen tu...lama tak gi bekok sejak pakcik dah pindah muor ni...dulu pakcik duk sana selalu jugak jalan gi bekok...

    kawasan bekok tu dulu banyak komunis...antu-antu jin puaka pon banyak...memang perkampungan depa dekat sinun...

    BalasPadam
  2. salam saudara Radzi Sapiee

    Tahniah kerana saudara rajin sekali mencari maklumat tentang sejarah negeri Perak Darul Ridzuan.

    Bagaimanakah caranya saya ingin menghubungi saudara?

    Terima kasih

    Engku Iskandar (Raja Adley Paris Ishkandar Shah bin Raja Baharudin)

    BalasPadam
  3. Wassalam. Saudara boleh menghubungi saya melalui e-mail di merahsilu@hotmail.com

    BalasPadam