Rabu, April 28, 2010

Menikmati air terjun Lata Kinjang

Assalamualaikum semua. Merujuk kepada artikel Ziarah Al-Rasyid ke makam-makam lama di Perak yand dibuat April 12. Walaupun saya masih ada sejumlah gambar awal yang boleh dijadikan 2 siri penceritaan panjang, saya telah membuat keputusan akan bercerita tentang perjalanan terbaru ke makam-makam di Perak terlebih dahulu. Kalau ikut giliran, mungkin cerita Perak ini cuma dapat dipersembahkan selepas masuk bulan Jun. Tetapi apabila difikirkan masak-masak, elok juga ia dibuat lebih awal untuk menyusul siri "Maulidur Rasul di Aceh" yang baru sahaja tamat.

Ini kerana perjalanan terbaru ke Perak ini asalnya mahu dibuat pada hari Maulidur Rasul 26 Februari. Sebaliknya keadaan telah membawa saya ke Perlak yang terletak di Aceh pada tarikh itu pula. Apapun biar dipersembahkan dahulu artikel ini dari fail gambar bulan Mac. Insyaallah esok Khamis akan saya mulakan cerita perjalanan terbaru ke Perak, dengan mengemukakan tempat-tempat yang diziarahi di Kuala Kangsar. Mari... :]

13 Mac 2010, anak kecil kami Al-Rasyid baru sahaja cukup umur 5 bulan. Ketika itu cuti sekolah. Anak kami yang lain Erin dan Haziq ada di rumah lalu saya dan isteri tergerak untuk membawa ke semuanya berjalan-jalan.

Asalnya kami mahu berjalan setakat ke Kuala Kubu untuk melihat empangan Ulu Selangor, atau pergi ke mana-mana air terjun atau jeram terdekat. Kemudian timbul pula rasa untuk masuk ke Tanjung Malim, Perak, terus tergerak untuk pergi lebih jauh ke Tapah...


Destinasi spontan kami ialah air terjun Lata Kinjang...


Dari lebuhraya, kami perlu keluar di Tapah...


Lata Kinjang terletak 17 km ke utara Tapah...



Kami perlu mengambil simpang masuk ke pekan Chenderiang...

Singgah sebentar di masjid jamek pekan. Lihat artikel Masjid Jamek (Main mosque of) Chenderiang, Perak yang baru dibuat di blogspot BERPETUALANG KE ACEH tadi.


Tidak lama kemudian kelihatan air terjun tinggi Lata Kinjang sayup mata memandang. Teringat lawatan kali pertama saya dan isteri ke sini Ogos tahun lepas di mana kami berkejar masuk ke sini hampir waktu Maghrib, ketika bulan puasa! Lihat artikel Perjalanan ke Pantai Timur bulan Ramadhan - Lata Iskandar, Lata Kinjang, Chenderiang,Tanjung Malim... menjejaki keturunan raja campur sayyid Perak?.





Sampai sahaja di kawasan rehat berdekatan kaki bukit kami makan tengahari.


Kemudian baru kami bersedia untuk mandi. Lihat 20 gambar pelbagai sudut air terjun dari bawah hingga atas yang telah diletakkan dalam artikel A visit to the high waterfalls at Lata Kinjang di blogspot BERPETUALANG KE ACEH tadi.

Video klip yang diambil dari jambatan gantung di bahagian atas...


Puas melihat atas baru saya turun untuk mandi bermain air bersama anak-anak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan