Isnin, Julai 09, 2007

Raja Suran dan keturunan Iskandar Zulkarnain dalam "Berpetualang ke Aceh"

Sekali lagi, cerita daripada buku "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"... Sambungan daripada posting Persoalan Iskandar Zulkarnain dalam"Berpetualang ke Aceh".
Cerita ini berkisar kepada bagaimana keturunan Iskandar Zulkarnain boleh menjadi Raja-raja Melayu terutama di Melaka. Dan apakah itu kontrak sosial asal antara rakyat dan raja yang menyebabkan munculnya konsep daulat dan derhaka... Bacalah...

-----------------------

Sejarah Melayu menceritakan Raja Suran telah masuk ke dalam laut dan berkahwin dengan puteri seorang raja kerajaan di bawah laut. Daripada perkahwinan ini, terbitlah tiga orang anak, Nila Pahlawan, Kerishna Pendita dan Nila Utama yang kemudian muncul di Bukit Siguntang, di tengah Sungai Melayu yang hulunya di Gunung Maha Miru, dekat padang Penjaringan dalam negeri Palembang. Negeri inilah yang sering disamakan sarjana Barat dengan kerajaan Buddha Sriwijaya yang pernah menguasai seluruh Nusantara sebelum kemunculan kerajaan Hindu Majapahit.
Hikayat Hang Tuah yang lebih fantastic ceritanya pula menyatakan tiga-beradik ini turun daripada kayangan. Mereka adalah anak seorang raja “keinderaan” yang biasa bertukar alam, menetap di kayangan tetapi selalu turun bermain-main di muka bumi. Apapun, kedua-dua kitab Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu ada menyatakan, setelah mereka muncul di Bukit Siguntang, tiga beradik ini bertemu dua orang wanita, Wan Empok dan Wan Walini yang sedang berladang di sana. Dipendekkan cerita, Wan Empok berkahwin dengan Nila Pahlawan, Wan Malini dengan Kerishna Pendita. Nila Utama pula mendapat gelaran baru sebagai Sang Si Perba.
Menurut kitab Sejarah Melayu, pada masa itu Palembang sedang diperintah oleh seorang raja yang dipanggil Demang Lebar Daun. Apabila mendengar khabar ada anak raja besar keturunan Iskandar Zulkarnain turun di Bukit Siguntang, baginda pun terus ke sana untuk bertemu-muka dan mengambil berkat kebesaran anak raja itu. Berita ini tersebar jauh ke merata tempat sehingga raja-raja lain pun turut sama bertumpu ke situ.
Sesetengah raja datang membawa kaum keluarga mereka. Maka Sang Si Perba pun mengambil mana-mana puteri raja yang elok untuk dibuat isteri dan mereka menerima sahaja kerana rasa bertuah bermenantukan anak cucu Iskandar Zulkarnain. Malangnya, semua puteri ini kedal setelah “dijamah” baginda. (Inilah bahasa yang digunakan dalam kitab itu, Rasyid tidak pasti apakah itu penyakit kedal, mungkin seperti gatal-gatal kot?) Mengikut ceritanya, ini berlaku disebabkan ketinggian daulat baginda.
Tersebutlah nama Wan Sendari anak Demang Lebar Daun yang cantik paras rupa. Sang Si Perba ingin memperisterikannya tetapi si bapa pula takut puterinya pun akan kedal juga. Maka sembah Demang Lebar Daun: “Jikalau anak patek tuanku peristeri, nescaya kedal ia. Tetapi jikalau tuanku mahu berwa’adat (berjanji sumpah setia) dengan patek, maka patek persembahkan anak patek ke bawah duli Yang di-Pertuan.”
Mengikut Sejarah Melayu, Demang Lebar Daun adalah orang yang pertama menggunakan bahasa “Yang di Pertuan” dan “Patek” apabila bercakap dengan raja, kerana Sang Si Perba itu keturunan raja-raja besar... Maka titah Sang Si Perba: “Apa yang dikehendaki oleh bapaku itu?”
Sembah Demang Lebar Daun: “Adapun tuanku, segala anak cucu patek sedia akan jadi hamba ke bawah duli Yang di-Pertuan; hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu duli tuanku. Dan jika ia berdosa, sebesar-besar dosanya pun, jangan difadhihatkan, dinusta dengan kata-kata jahat. Jikalau besar dosanya dibunuh, itupun jikalau berlaku pada hukum Shara’.”
Sang Si Perba pun bertitah: “Akan minta bapa itu hamba kabulkanlah. Tetapi hamba minta satu janji pada bapa hamba...”
“Janji yang mana itu, tuanku?”
“Hendaklah akhir zaman kelak anak cucu bapa hamba jangan derhaka pada anak cucu kita. Jikalau ia zalim dan jahat pekerti sekali pun.”
“Baiklah tuanku. Tetapi jikalau anak buah tuanku dahulu mengubahkan dia, maka anak cucu patek pun mengubahkanlah.”
Titah Sang Si Perba: “Baiklah, kabullah hamba akan wa’adat itu.”
Mereka pun bersumpah-sumpahan serta berteguh janji, barang siapa yang mengubah perjanjian itu dibalikkan Allah bumbung rumahnya ke bawah, tiangnya ke atas. Itulah sebabnya anak Melayu tidak boleh derhaka kepada raja walau seburuk-mana sekali pun perangai raja itu... Kalau derhaka, maka tulah dimakan sumpah. Raja pula tidak boleh memberi aib atau malu terhadap anak Melayu walau besar mana sekali pun kesalahannya. Kalau dilakukan juga, raja itu akan jatuh “terpele’ot” juga nanti...
-------------------
Begitulah alkisahnya... OK... Saya akan cuba membuat posting yang ke 141 di blogspot ini... Adalah sebabnya.
Adapun ketika ini sudah masuk jam 6.10pm dan rasanya sudah ketinggalan bas terakhir untuk kembali ke rumah almarhum nenek di batu tiga jalan ke Cheroh. Mungkin terpaksa naik teksi dan membayar mahal sedikit nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan