Sabtu, Januari 23, 2021

Islam sebagai jalan ta'at dan jihad

 OK. Ada sedikit perkongsian daripada satu majlis ilmu Selasa lalu.



Merujuk pada artikel Islam sebagai jalan berkasih sayang yang telah dipersembahkan lebih sebulan lalu. Pada 19 Januari iaitu 4 hari lalu berlangsunglah syarahan yang menyambungnya dalam siri. Tapi entah kenapa, walau jelas tertera waktu syarahan petang Selasa saya tersilap faham lalu cuma membuka komputer untuk mengikutinya pada jam 8 malam. Nampaknya otak saya sudah tersilap memproses waktu disebabkan dua syarahan siri sebelum ini memang diadakan pada waktu malam.

Untuk pengetahuan syarahan oleh guru saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam), Profesor Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar ini merupakan ketiga dalam satu siri syarahan penglibatan masyarakat oleh ISTAC. Syarahan pertama telah dikongsikan ceritanya dalam artikel  Islam sebagai satu jalan ilmu dua bulan lalu. Syarahan kedua diceritakan dalam artikel Islam sebagai jalan berkasih sayang bulan lalu.  

Oleh kerana sudah terlepas syarahan saya cuma boleh mengikutinya kembali melalui rakaman Youtube di Facebook ISTAC. Itupun saya menghadapi masalah memberikan tumpuan - tubuh badan terasa kurang sihat, akal fikiran pula terasa lemah untuk memikirkan hal-hal tinggi. Sesungguhnya sepanjang sebulan lalu saya lebih banyak memberikan tumpuan pada kerja-kerja mencantikkan taman kebun di seberang rumah juga membina sebuah rumah pokok menggunakan kayu-kayu terpakai berserta batang-batang pokok dari belukar berdekatan. 

Alhamdulillah rumah pokok tersebut sudah cukup siap untuk diduduki. Cuma ada beberapa perkara yang dirancang seperti meletakkan atap nipah atau rumbia belum dapat dilakukan disebabkan PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) yang mula berkuatkuasa 13 Januari menghalang daripada keluar jauh mencari dan membeli bahan-bahan.


Pun begitu saya tetap juga berusaha untuk mengikuti syarahan. Pada pagi Rabu saya dapat mengikuti selama 15 minit sahaja sebelum merasa terganggu oleh bunyi bising televisyen anak-anak sedang menonton di ruang tamu. Lewat petang semalam baru dapat mengikuti lebih lama dari atas rumah pokok. Dengan ini bolehlah dikongsikan secara ringkas isi syarahan.

Tajuk syarahan yang berlangsung dalam bahasa Inggeris boleh diterjemahkan menjadi "Islam Sebagai Jalan Ta'at dan Jihad". Selepas pengenalan oleh Profesor Madya Dr Imtiyaz Yusuf, juga dari ISTAC, pensyarah iaitu Prof Osman pun membuka tentang makna ta'at. Rasanya semua orang faham ta'at itu adalah akur pada titah perintah. Kata Osman sifat ta'at merupakan sesuatu yang asas buat semua orang. 

Semua manusia perlu melakukan keta'atan kerana ia adalah satu sifat yang telah terbina secara semulajadi dalam diri manusia. Tetapi manusia juga boleh menjadi tidak ta'at (disobedient). Jadi bagaimana boleh menjadi tidak ta'at sedangkan sifat ta'at itu sesuatu yang asas sudah ada dalam diri manusia? Di sini Osman mengemukakan pandangan secara falsafah.,, 

Yang sebenar tidak ada langsung sifat tidak ta'at dalam diri manusia. Sebaliknya apa yang berlaku adalah beralihnya keta'atan dari sesuatu kepada sesuatu. Misalnya apabila tidak mengikut perintah Allah SWT maka kita tidak ta'at kepada Tuhan. Tetapi sebenarnya kita ta'at kepada sesuatu (selain Allah). Walaupun Osman tidak menyatakan ta'at kepada apa sekurang-kurangnya saya boleh faham ia menjadi ta'at kepada kepada hawa nafsu.

Maka bolehlah difahami bahawa memang manusia itu harus bersifat ta'at kepada sesuatu. Kecenderungan untuk mengikuti apa yang orang ramai buat (following the crowd) termasuk dalam sifat ta'at tersebut. Maka itu Osman memecahkan ta'at kepada 3 bahagian. Saya terjemahkan seperti berikut :-

1) Ta'at tanpa faham (ignorant obedience)

2) Ta'at berpura-pura (hypocritical obedience)

3) Ta'at penuh faham (enlightened obedience)

Contoh ta'at tanpa faham adalah apabila anak-anak mengikut perintah ibu bapa tanpa mengetahui apa sebabnya. Namun ia juga boleh berlaku pada orang dewasa yang mengikut sahaja suruhan orang atasannya lalu boleh menjadi ta'at membabi buta (blind obedience). Ta'at berpura-pura pula sering berlaku apabila tiada kejujuran dalam mengikut suatu perintah kerana ada kepentingan tertentu. Ini biasa berlaku dalam dunia politik. Yang kita kehendaki adalah ta'at penuh faham. Ini cuma boleh berlaku dengan memiliki ilmu. Lalu kita dengan sukarela pun menurut suatu perintah kerana faham akan kebaikannya.

Ah. Banyak pula saya menulis tentang ta'at sedangkan ini cuma hasil daripada mengikut 50 minit pertama syarahan dari atas rumah pokok lewat petang semalam sehingga malam. Masih ada lebih sejam termasuk sesi soal jawab tidak sempat diikuti apabila kembali ke rumah setelah menunaikan solat Isyak di sana. Ini baru cuba diikuti siang tadi.

Ada beberapa contoh ayat Quran diberikan tentang ta'at termasuk yang bersifat pura-pura. Biar diringkaskan bahawa keta'atan yang terbaik adalah ta'at kepada Allah dan Rasul. Ini boleh memasukkan kita ke dalam golongan terpilih seperti para Sidiqin, Solehin dan Syuhada. Antara yang perlu dita'ati adalah seruan untuk berjihad.

Namun jihad tidak semata-mata bermaksud pergi berperang untuk menegakkan agama seperti yang ramai faham. Sebaliknya maknanya lebih meluas kerana jihad sebenarnya bermaksud berusaha (to strive) sebaik mungkin untuk memperbaiki keadaan. Sebab itu sekembalinya daripada satu perang Rasulullah SAW pernah menyebut kita kembali daripada satu jihad kecil pergi ke satu jihad yang lebih besar. Yang dimaksudkan adalah jihad melawan hawa nafsu sendiri. Untuk mengikuti sendiri syarahan sila masuk sini.


3 ulasan:

  1. Taat Hang Tuah pula jatuh didalam kategori taat yang mana Tuan?

    BalasPadam
  2. Wallahualam. Cuma saya melihat ta'at beliau adalah dalam konteks menjaga keutuhan suatu kerajaan. Kalau tidak dijaga ini boleh runtuh institusi. Tidak ingin saya berdebat dengan bermacam2 pendapat.

    BalasPadam
  3. Terima kasih atas pencerahan. Bukan lah niat saya ingin berdebat pendapat. soalan saya kepada tuan hanyalah soalan yang hadir dari perassan ingin tahu pendapat tuan memandangkan saya senantiasa mengikuti blog tuan. Terima kasih lagi sekali atas pencerahan pendapat tuan.

    BalasPadam