Jumaat, Januari 10, 2020

Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - 'Melompat' dari pulau ke pulau hari Jumaat

Salam petang Jumaat. Masuk pada cerita hari ke-5 perjalanan Krabi dan selatan Thailand yang kebetulan jatuh pada hari Jumaat. Bersambung daripada Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Ke destinasi utama walau terlewat satu hari.

Pagi Jumaat 20 Disember 2019 tepat 3 minggu lalu. Pemandangan hotel atau lebih tepat resort tempat kami menginap di Krabi menghampiri pantai Aonang. Kami mengambil satu bilik keluarga dengan kedudukan peribadi dan selesa menghadap kolam renang. Seronok anak-anak dapat bermain air dan berenang.

Ketika itu mereka tidak tahu ada lagi perkara lebih seronok telah dirancang. Jam 9.05 datang kenderaan untuk mengambil kami 6 beranak.

Kami dibawa menuju ke pantai Aonang 4 km ke barat resort.

Suasana pantai kelihatan begitu cantik terang benderang. Lihat artikel On to Aonang beach di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.

Jam 9.46 sampailah bot besar untuk membawa kami berjalan-jalan.

Cuma kena berjalan kaki masuk air untuk menaiki bot.

Bermulalah apa yang dipanggil sebagai pakej '4 pulau'.

Ia membawa kami ke 4 persinggahan termasuk tempat untuk snorkelling melihat ikan berenang. Kami sudah menempah pakej untuk 6 beranak sejak sebelum sampai. Lihat artikel-artikel berikut :-

Cuma ia asalnya ditempah untuk hari Khamis 19 Disember.

Menurut rancangan asal sepatutnya kami telah mendaftar keluar dari resort tengah hari Jumaat selepas menginap 2 malam lalu saya dan anak-anak laki-laki menunaikan solat Jumaat di masjid utama Krabi sebelum menuju ke Nakhon Si Thammarat 160 km ke arah timur.

Nak buat bagaimana? Rancangan dah lari 1 hari disebabkan masalah kereta. Tapi jangan pula kata kami engkar tak bersolat Jumaat. Itulah sahaja masa yang sempat untuk kami berjalan lompat pulau di Krabi. Dan tidak menjadi kewajiban pun untuk kami bersolat Jumaat di masjid disebabkan sedang bermusafir jauh.

Jam 4 lebih kami kembali ke resort. Alhamdulillah beg-beg sandang yang baru dibeli di Ipoh beberapa hari sebelum itu sudah kering setelah terpaksa dibasuh bersih sebaik sahaja sampai ke bilik pada malam sebelumnya iaitu malam Jumaat. Lihat Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Patah sayap bertongkat paruh tetap kami melangkah ke sasaran. Beg-beg terpaksa dibasuh kerana melekat bau ikan. Mana kami tahu ada orang memasukkan guni ikan mentah atau sebagainya ke dalam ruangan letak barang bas dari Hatyai ke Krabi. Rujuk artikel Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Ke destinasi utama walau terlewat satu hari.

Oh. Sebaik sahaja dihantar kembali ke resort selepas 'lompat' pulau kami menyewa 2 buah skuter bagi tempoh 24 jam bermula jam 4.30 petang. Selepas puas berehat, mandi manda dan bersiap kami 6 beranak bersedia untuk keluar jam 5.40.

Misi pertama kami dengan menaiki skuter adalah untuk mengejar pemandangan matahari terbenam di pantai Aonang sebelum masuk waktu Maghrib jam 6.10 petang. Lihat Proper sunset at Aonang.

Dengan menaiki skuter juga kami dapat menunaikan solat di masjid Aonang juga makan malam di sekitar...