Selasa, Mac 12, 2019

Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan yang meliputi banyak perkara mengujakan

Salam semua. Ada rasa keterujaan yang ingin dikongsikan daripada satu majlis ilmu pagi semalam.



Merujuk pada artikel Menerbitkan sistem pengajaran matematik dan sains yang bebas daripada belenggu pemikiran Barat yang dipersembahkan Sabtu lalu. Dalam majlis ilmu berkenaan iaitu pada pagi Jumaat 8 Mac 2019 Sheikhul Kulliyah ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam), Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar memberitahu bahawa ada pelajar telah meminta beliau untuk membuat satu siri syarahan tentang buku beliau yang bertajuk "Classification of Knowledge in Islam". Buku berbahasa Inggeris ini pertama kali diterbitkan tahun 1992 oleh Institut Kajian Dasar di Kuala Lumpur. Di atas adalah kulit edisi kemudian terbitan The Islamic Text Society di United Kingdom tahun 1998.

Ia sebenarnya adalah hasil kajian berupa tesis PhD Osman di Temple University, Amerika Syarikat tahun 1988 yang dibukukan untuk bacaan awam. Dalam satu pertemuan awal tahun Osman yang kini menyelia tesis saya di ISTAC memberitahu bahawa isi buku dibuat sama seperti tesis tanpa apa-apa perubahan teks lalu mencadangkan agar dilakukan perkara sama dengan tesis saya iaitu jadikan ia dalam bentuk yang sedia boleh dijadikan buku terus. Ketika itu saya sudah berjaya mengkhatamkan buku tersebut daripada muka surat pertama (betul-betul yang pertama, bukan yang ditandakan muka surat 1 ya) hingga muka surat paling belakang tetapi dalam bentuk PDF. Saya pertama kali mendapat tahu tentang buku dalam pertemuan pertama dengan Osman di ISTAC bulan September tahun lepas.

Saya menjadi tertarik apabila diberitahu tesis yang dijadikan buku adalah di bawah seliaan Seyyed Hossein Nasr. Untuk makluman beliau adalah tokoh Islam terkemuka peringkat dunia yang buku-bukunya tentang Sufi dan Tasawuf rajin saya telaah ketika mengaji sarjana muda Matematik di University College of London tahun 1991-1995. Cuma komen saya adalah format setiap bab meletakkan end notes (nota-nota akhir pada setiap bab) agak mengganggu aliran pembacaan. Ini kerana nombor rujukan (yang ada nombor kecil pada ayat-ayat pilihan sebagai nombor rujukan nota) diletakkan pada suatu muka surat sedangkan rujukan atau notanya terletak beberapa muka surat selepas itu. Kalau nak rujuk dah kena cari muka surat akhir bagi setiap bab kemudian patah balik ke muka surat yang sedang dibaca untuk menyambung pembacaan dan pencernaan ilmu.




Pada saya kalau nak buat nombor rujukan maka biarlah nota dan rujukannya terletak dalam muka surat sama berupa nota kaki. Beliau bersetuju dengan cadangan lalu menyuruh saya menulis tesis dengan format tersebut. Cuma ada kemusykilan kerana ISTAC terletak di bawah pentadbiran UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) yang mana semua tesis haruslah menurut format rasmi UIAM. Ia adalah menurut format APA (American Psychological Association) di mana nombor nota tidak digunakan lalu tiada nota kaki mahupun nota akhir pada setiap bab. 

Yang dipakai adalah rujukan dalam bentuk nama akhir (last name) pada hujung ayat terpilih, misalnya (Sapiee, 2018) jika satu buku saya  atas nama pena/penulis Radzi Sapiee yang terbitkan tahun 2018 dirujuk. Maklumat penuh rujukan seperti tajuk buku, penerbit, tempat buku diterbitkan dan sebagainya akan dilonggokkan pada bahagian akhir tesis atas nama rujukan ataupun references. Kata Osman tak mengapa. ISTAC akan mendapat autonomi untuk mengikut format sendiri, bukan menurut format rasmi UIAM lagi. Apapun biar diberikan ulasan ringkas buku berdasarkan paparan pada kulit belakang buku. Saya terjemahkan terus tanpa menambah atau mengubah apa-apa :-


Klasifikasi ilmu pengetahuan adalah suatu tema yang berulang dalam kesarjaaan Islam. Berturut-turut generasi sarjana Islam, daripada al-Kindi pada abad kesembilan hingga Shah Waliallah Delhi pada abad kelapan belas, telah mengabdikan usaha yang tidak sedikit untuk mendalami tema ini. Kehidupan dan buah fikiran tiga orang pemikir dibincangkan dalam Klasifikasi Ilmu Pengetahuan Dalam Islam - al-Farabi (870-950 Masihi), al-Ghazzali (1058-1111M) dan Qutb al-Din al-Shirazi (1236-1311) - meliputi zaman-zaman tunggak dalam sejarah Islam daripada kali pertama mekarnya ilmu sains falsafah hingga Baghdad dihancurkan oleh orang Mongol. Sebagai tambahan, setiap pemikir merupakan sama ada pengasas atau ahli terkemuka suatu aliran pemikiran besar Islam. al-Farabi adalah pengasas dan salah seorang wakil terkemuka aliran ahli falsafah-saintis Mashsha'I (Peripatetic). al-Ghazzali masih diakui sebagai ahli teologi/sufi paling terkenal Islam. Qutb al-Din al-Shirazi mewakili aliran falasah Ishraqi (kumpulan iluminasi). Klasifikasi Ilmu Pengetahuan Osman Bakar ialah hasil kerja pertama sepertinya dalam bahasa Inggeris, dan ini berdasarkan kesarjanaan meluas dengan rujukan kepada teks-teks asli.

'Buku ini mesti dipertimbangkan sebagai satu sumbangan penting untuk memahami dengan lebih baik aspek-aspek ketara tertentu tentang pemikiran Islam. Hasil kerja ini adalah juga satu sumbangan penting terhadap falsafah sains Islam...' - Daripada kata pengantar Seyyed Hossein Nasr.




Ini pula kulit buku suatu edisi lain. Osman memberitahu saya bahawa ia adalah terbitan ISTAC ketika ia masih berpengkalan di satu bangunan kecil dalam kampus lama UIAM di Petaling Jaya. Lupa nak tanya tahun berapa. Berdasarkan sejarah ISTAC diasaskan tahun 1987 sebelum dirasmikan tahun 1991 oleh Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad mungkin edisi ini dicetak dalam tempoh waktu tersebut. Apapun buku ini telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa utama dunia Islam. Maka sangat sesuailah diadakan kelas-kelas syarahan tentangnya.



Cuma saya tidak menyangka kelas diadakan begitu cepat selepas cadangan mengadakannya disuarakan kepada umum pagi Jumaat 8 Mac. Sebelum solat Jumaat para pelajar mendapat berita Osman mahu mengadakan kelas pada jam 10 pagi Isnin 11 Mac. Pagi Sabtu keesokan harinya keluar poster atas berserta undangan terbuka kepada sesiapa sahaja yang mahu mengikutinya.


Sampai waktu pagi semalam saya pun bergegas ke bilik syarahan. Ia adalah bilik sama saya mengambil tiga kelas wajib untuk pelajar ISTAC pada semester lalu. Adapun para pelajar Masters seperti saya harus mengambil tiga kelas tersebut, pelajar PhD tambah lagi satu kelas wajib. Kelas mesti diikuti dalam tempoh pengajian (2 tahun untuk Masters, 3 tahun atau lebih untuk PhD) lalu boleh diagih-agihkan iaitu ambil satu kelas sahaja bagi satu semester. Tetapi saya memilih untuk mengambil ketiga-tiga kelas wajib semester supaya dapat memberikan tumpuan penuh  pada kajian dan penulisan tesis bermula semester sekarang. Lihat Sedikit perkongsian setelah sebulan setengah menyambung pengajian di ISTAC.



Osman membuka dengan sedikit pengenalan tentang buku. Disebutlah hal ia asalnya tesis PhD beliau di Temple University di bawah seliaan Seyyed Hossein Nasr, Diberitahu bahawa beliau akan membuat syarahan menggunakan isi buku menurut makna sebenar syarah. Ini bermaksud isi buku akan diteliti ayat demi ayat lalu diberikan penerangan dan dihuraikan maksud setiap ayat. Kemudian ditambah apa yang terasa patut ditambah

Pembelajaran bergantung kepada maklum balas dan penyertaan aktif pelajar. Ini bukan komunikasi sehala Osman mengingatkan. Ia harus dua hala. Jika pelajar tidak bertanya apa-apa atau tidak memberikan maklum balas maka pendeklah penerangan. Dianggap pelajar sudah cukup tahu. Tapi kalau diberikan penyertaan dua hala yang sepatutnya maka banyaklah ilmu yang boleh digali dan diperolehi.


Setiap pelajar  diberikan salinan satu bahagian terpilih isi buku. Sebetulnya ada sejumlah hadirin  orang luar yang bukan pelajar kerana syarahan diadakan secara terbuka dan percuma kepada sesiapa sahaja yang berminat. Tapi bila masuk kelas bolehlah dikira sebagai pelajar.



Ia merupakan bab pengenalan tentang kenapa perlunya dibuat klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam.















 
Ada 5 muka surat teks dan 1 muka surat akhir bab mengandungi rujukan yang dipanggil Endnotes - nota-nota akhir. Ia mengandungi senarai buku-buku, tulisan, jurnal dan sebagainya yang dirujuk untuk membentuk bab berserta sedikit ulasan.


Kiranya syarahan ini, syarahan pembukaan tentang buku Classification of Knowledge in Islam atau Klasifikasi Ilmu Pengetahuan Dalam Islam disasarkan untuk meliputi semua yang diperkatakan dalam bab pengenalan atau mukadimah. Untuk itu masa 2 jam telah diperuntukkan. Tetapi Osman mengingatkan. Pengalaman beliau bersyarah di Brunei (beliau terikat dengan Universiti Brunei Darussalam selama beberapa tahun sebelum menyertai ISTAC September tahun lepas) menunjukkan satu syarahan yang cukup bermakna cuma dapat meliputi satu sahaja muka surat buku.

Masuk perenggan pertama mukadimah diterangkan tentang tajuk perkara 1 atau sub-topik yang berbunyi General Domain of Study - Lingkungan Umum Pengkajian (terjemahan saya). Pemilihan tajuk dan duduk letak dalam mukadimah diterangkan sebagai satu cara menyusun tesis. Penerangan pun melompat kepada tajuk-tajuk untuk sub-sub-topik seterusnya dalam bab sama seperti berikut.  Rujuk pada muka-muka surat yang tertera di atas :-


2. Classification Chosen for Study (Klasifikasi Yang Dipilih Untuk Kajian)

3. The Nature and Scope of the Present Study (Hal dan Jangkauan Kajian yang Dibuat - merujuk kepada kajian tesis Osman)

4. Contemporaray Scholarship on the Subject (Kesarjanaan Semasa Tentang Perkara - iaitu pada sekitar zaman penulisan tesis dibuat)


Jika perkara 1 dan 2 merupakan penerangan-penerangan tentang pengenalan buku perkara 3  merujuk kepada bagaimana subjek besar buku iaitu klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam akan ditangani oleh Osman.. Perkara 4 pula merujuk kepada setakat mana ia telah ditangani oleh para pengkaji lain jika ada. Dalam penulisan tesis perkara 4 itu boleh disamakan dengan apa yang biasa dipanggil sebagai literature review atau sorotan literatur. Ia boleh jadi panjang atau pendek bergantung kepada tahap mana kajian sudah dibuat tentang suatu perkara.

Dalam kes tesis PhD Osman didapati tidak ada lagi apa-apa penulisan tentang klasifikasi ilmu Islam telah dibuat pada zaman moden. Maka perkara 4 dapat dirangkumkan dalam 3 perenggan ayat yang tak sampai pun satu muka surat. Perkara 3 pula merujuk kepada kajian Osman sendiri dalam tesis. Ia adalah ringkasan bagi skop kajian beliau dan perkara-perkara yang akan diketengahkan dalam bab-bab seterus buku.



Sekarang baru penumpuan dapat dibuat kepada perkara 1 dan tajuknya dalam mukadimah. Baru dimulakan penerangan ayat demi ayat. Ayat pertama dalam perkara boleh terjemahkan seperti berikut  :--


Satu tema berulang dalam kesarjanaan tradisi Islam adalah klasifikasi dan penerangan terhadap sains-sains (al-'ulum).


Ayat belum lagi habis Osman dah masuk pada penerangan panjang tentang apakah tradisi kesarjanaan Islam yang dimaksudkan. Ini untuk membezakan kefahaman tentang tradisi seperti budaya, adat, pemakaian dan sebagainya dengan tradisi yang disentuh dalam buku. Kata Osman bila bercakap tentang tradisi keilmuan Islam maka yang dimaksudkan adalah ilmu berdasarkan atau bersumberkan Al-Quran juga hadis atau sunnah perbuatan junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Dalam erti kata lain ada tradisi buatan manusia, ada pula tradisi berdasarkan wahyu.

Kemudian baru masuk penerangan tentang bahagian akhir ayat. Apa itu klasifikasi? Apakah sekadar pembahagian jenis-jenis ilmu atau bagaimana? Ilmu bagaimanakah yang harus dimasukkan ke dalam senarai klasifikasi? Secara rata tesis dan buku Osman cuba menggapai kesemua jenis ilmu yang pernah dikaji atau dihasilkan para sarjana Islam dahulukala. Maka itu digunakan perkataan Inggeris sciences (banyak jenis sains) juga perkataan Arab al-u'lum yang membawa maksud pelbagai jenis ilmu.

Masuk bab bahasa Arab ini harus diakui ia adalah kelemahan saya. Sesungguhnya sejumlah yang hadir terutama mereka yang pernah bersama UIAM sejak sarjana muda boleh menulis dan bertutur dalam bahasa Arab yang baik malah ada yang menulis tesis dalam bahasa Al-Quran itu. Ada yang memang hafiz Quran pun dan saya lihat Osman sendiri pandai berbahasa Arab. Saya pula setakat pernah pernah belajar bahasa Arab semasa bersekolah agama di Muar tahun 1980an tapi selalu ponteng kelas dan main-main.

Pun begitu saya faham apa yang dihuraikan Osman seraya disambut pelajar-pelajar yang tahu bahasa Arab. Cuma tak ingat dan tak hafal lalu tidak dapat mengulangi penerangan . Cukuplah dikatakan hal ini dibincangkan cukup panjang lebar untuk menjawab kenapa Osman memilih tajuk tesis (yang menjadi tajuk buku) iaitu "Klasifikasi Ilmu Pengetahuan dalam Islam". Habis penerangan berkenaan baru beliau berhenti sejenak untuk membuka ruang soal jawab. Sebelum itu setakat ada pelajar mencelah untuk mendapatkan kepastian tentang penggunaan beberapa terma.

Seorang pelajar terus bertanya bagaimanakah tahap pengkajian klasifikasi ilmu Islam ini. Baru Osman masuk ke ayat kedua. Ia boleh diterjemahkan seperti berikut :-


Daripada al-Kindi pada abad ketiga/kesembilan hingga Shah Waliallah Delhi pada abad ke dua belas/kelapan belas, berturut-turut generasi sarjana Islam telah mengabdikan tidak sedikit bakat intelek dan kegeniusan mereka untuk mendalami tema ini. 


Maka diterangkan bagaimana usaha mengklasifikan  ilmu dalam Islam itu bermula akibat perkembangan zaman. Abad ketiga/kesembilan bermaksud ketiga Hijriah/kesembilan Masihi. Dikesan usaha sebegini menjadi mekar apabila kerajaan Daulah Abbasiyah mula mencapai kegemilangan di ibu kotanya Baghdad. Banyak kitab-kitab lama ilmu warisan sarjana Yunani diterjemahkan ke dalam bahasa Arab. Ini adalah atas inisiatif khalifah yang sayangkan ilmu selain menyedari status empayar Islam yang sudah meliputi banyak wilayah ketamadunan lama seperti Mesir dan Parsi memerlukan mereka cakna dengan pelbagai jenis ilmu yang diwarisi daripada tamadun-tamadun lama tersebut. 





Terkeluarlah sekali bab Bait al-Hikmah atau Baitul Hikmah iaitu suatu badan penterjemahan di Baghdad yang membawa kepada kewujudan perpustakaan terawal dalam dunia Islam diikuti kajian dan pengembangan ilmu-ilmu berkenaan. Bayangkan dua ayat awal daripada perenggan pertama bab mukadimah tesis atau buku pun sudah boleh membawa kepada begitu banyak huraian. Apatah lagi ayat-ayat seterusnya. Maka diterangkanlah kenapa ulamak-ulamak Islam zaman itu begitu berminat dengan karya-karya pemikiran tokoh-tokoh besar Yunani seperti Plato dan Aristotle. Ini kerana mereka dapat melihat kebenaran yang wujud di sebalik ajaran-ajaran mereka.

Bukan semua karya dan pemikiran tokoh Yunani dijadikan pelajaran lalu dikembangkan. Mana-mana yang dilihat ada bersifat keberhalaan atau tidak selari dengan pemahaman Islam ditolak melalui tapisan. Kata Osman justifikasi dibuat berdasarkan ayat Al-Quran menyatakan bahawa setiap umat pada setiap zaman ada menerima nabi atau pemberi ingatan tentang kebenaran. Maka kebenaran boleh wujud daripada mana-mana pihak kerana boleh berasal daripada ajaran atau syariat nabi-nabi terdahulu.

Perkara ini ditapis luar dalam oleh para sarjana Islam sebelum digunapakai dan dikembangkan. al-Farabi (870-950 Masihi) yang merupakan seorang tokoh Islam yang menjadi seorang daripada tiga tokoh utama rujukan dalam tesis menjadi pengasas aliran ahli falsafah-saintis yang dipanggil sebagai Mashsha'I. Ia adalah bahasa Arab merujuk kepada golongan atau pengikut aliran pemikiran Peripatetic yang diasaskan oleh Aristotle di Yunani purba pada abad ke-empat sebelum Masihi. Nama Mashsha'I atau Peripatetic itu merujuk kepada cara Aristotle mengajar iaitu dengan membawa anak-anak muridnya berjalan-jalan ke dalam taman sambil berdialog mengenai ilmu atau suatu kejadian. Tokoh perubatan terkenal, Ibnu Sina juga termasuk dalam golongan ini.




Menurut Osman usaha pengaplikasian ilmu-ilmu Yunani purba terutama berbentuk falsafah masuk ke dalam dunia Islam itu adalah usaha pertama Islamisasi ilmu pengetahuan. Terma Islamisasi ini mula terkenal tahun 1970an melalui gagasan pemikir besar tempatan bertaraf dunia, Tan Sri Profesor Syed Naquib al-Attas yang merupakan pengasas ISTAC. Namun proses yang dimaksudkan iaitu menerima dan mengembangkan apa-apa sahaja ilmu, daripada apa sekali sumber asalkan berguna dan tidak melanggar konsep ketauhidan dan ajaran Islam sudah dilakukan sejak sebelum Farabi lagi. Osman memberitahu penyair terkenal Omar Khayyam yang juga seorang pakar matematik Islam adalah orang yang memulakan kerja klasifikasi ilmu (Allah! Saya sangat minat koleksi syair beliau yang dipanggil sebagai Rubaiyat ketika belajar di London tahun 1991-1995 dahulu)


Begitu banyak ilmu terkeluar melalui syarahan dan perbincangan, begitu banyak dicurahkan sehingga saya terasa hendak menangis terharu. Terkeluar kupasan al-Ghazzali tentang falsafah dan ilmu, bantahan Ibnu Rusd dan berbagai lagi yang tidak larat untuk dipanjangkan dalam artikel ini. Saya begitu terharu  kerana mengingatkan betapa diri ini begitu sayangkan ilmu sejak sekolah tadika lagi sehingga sanggup membuka 6 jilid ensaiklopedia orang dewasa sekali gus untuk membuat rujukan silang. Tetapi apabila ke sekolah rendah dan seterusnya berurusan dengan orang ramai pemahaman dan rasa cinta tentang ilmu didapati sangat berlainan sehingga saya selalu mengalami konflik dalaman. 

Keadaan inilah yang menyebabkan saya menjadi rebel atau pemberontak sehingga beberapa kali dibuang sekolah juga kolej. Kini di ISTAC saya merasa selesa menjadi pelajar kembali malah tidak pernah ponteng kelas kecuali ketika harus membuat satu perjalanan ke luar negara yang sudah dirancang lama sebelum memasuki institusi (rujuk Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - The compilation). Syarahan ini pula membuat saya terasa begitu puas dan gembira sehingga buat pertama kali sejak mengenali Osman saya ke hadapan selepas syarahan semata-mata untuk mencium tangan beliau lalu menyatakan rasa seraya mengakui beliau sebagai Sheikh dalam pembelajaran.

Untuk perkongsian ini cukuplah ditambah sedikit lagi. Antaranya bahawa klasifikasi ilmu pengetahuan harus dibuat supaya jelas keutamaan juga dapat dikelompokkan beberapa jenis ilmu yang berkaitan. Osman memberitahu al-Farabi mengambil pendekatan begini :-


1. Klasifikasi ilmu yang pertama adalah melibatkan bahasa. Tanpa bahasa kita tidak boleh menangkap atau memahami apa-apa ilmu.

2. Logik. Dengan aturan logik baru suatu ilmu boleh difahami dengan baik.

3. Matematik. Selepas bahasa dan logik ia adalah cabang ilmu terbaik untuk menggapai segala sesuatu. Cuma kaedah pengajaran matematik yang digunakan semasa zaman kegemilangan Islam tidak lagi dipakai pada zaman moden (rujuk perbincangan berkenaan dalam artikel Menerbitkan sistem pengajaran matematik dan sains yang bebas daripada belenggu pemikiran Barat).

Menariknya matematik dikatakan seiring dengan muzik. Menurut Osman begitulah halnya dahulukala sehingga hampir zaman moden pun mereka yang hendak mendaftar untuk pengajian muzik  di University of Oxford juga University of Cambridge (dua universiti paling terkemuka di United Kingdom malah di dunia) harus melakukannya di jabatan matematik. Ini disebabkan muzik secara rasmi termasuk dalam cabang ilmu matematik.


Begitu banyak perkara dan ilmu terkeluar dalam syarahan 2 jam ini sehingga peringatan Osman tentang pengalaman mengupas buku di Brunei menjadi kenyataan. Ini baru kupasan daripada muka surat pertama iaitu permulaan bab mukadimah. Itupun belum cukup satu muka surat sebenarnya kerana belum masuk kupasan perkara atau sub-topik ke-2 yang perenggannya bermula pada bawah muka surat sama. Cuma memang ada lompat melompat campur aduk perkara daripada tajuk-tajuk dan perkara-perkara seterusnya muncul dalam kupasan sub-topik 1 itu kerana memang saling berkaitan.

Begitu senang dan rasa kenyang jiwa sehingga saya orang pertama menyatakan kelas syarahan kupasan buku "Klasifikasi Ilmu Pengetahuan Dalam Islam" ini harus diadakan setiap minggu. Dengan itu tetaplah masa syarahan di bilik sama, bilik kuliah 8 ISTAC pada setiap hari Isnin jam 10 pagi hingga 12 tengah hari. Selepas itu bolehlah diadakan perbincangan secara empat mata dengan Osman untuk menangani tesis saya. Sekian perkongsian daripada saya tentang syarahan yang begitu mengujakan ini.




Ahad, Mac 10, 2019

Rancangan perjalanan pusing utara Sumatera dan Aceh berserta acara HIKMAH ke-21 di kompleks makam Sultan Malikus Saleh 1 Muharram 1441

Ini ada artikel yang ditulis di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) siang tadi. Keadaan yang membawa kepada kemunculan artikel mungkin adalah hasil daripada menurut gerak melepaskan tiga cerita terbaru di blogspot CATATAN SI MERAH SILU seperti berikut :-


1. Pesta Buku Selangor 2019 dan aspirasi buku baru

2.  Wadah Cendekia "Francis Light" - Menolak naratif pro-Barat yang menafikan keberadaan awal Melayu di Pulau Pinang

3. Menerbitkan sistem pengajaran matematik dan sains yang bebas daripada belenggu pemikiran Barat


-------------------


Salam hari Ahad 3 haribulan Rejab tahun 1440 Hijriah. Adapun hampir 2 tahun lalu saya telah membuat artikel bertajuk Maulidur Rasul dan Hol di Gunung Jerai - Sampai masa untuk menutup cerita untuk memberitahu bahawa saya tidak mahu lagi menulis di blogspot HIKMAH buat suatu tempoh.  Setengah bulan sebelum itu saya telah membuat artikel bertajuk Menyerahkan HIKMAH kepada orang Aceh - Ke mana hala tuju selepas ini? untuk memberitahu tidak mahu lagi menganjurkan apa-apa lagi acara HIKMAH. Maka acara ke-20 yang telah diadakan di Aceh sebulan lebih awal boleh dikira sebagai acara terakhir kami. Lihat Acara kedua puluh HIKMAH di Rumah Cut Nyak Dhien, Aceh 19 Mac 2017.

Namun pada bulan April tahun lepas saya mendapat isyarat agar menghidupkan kembali acara HIKMAH lalu memberitahu dalam artikel Gerak HIKMAH dan majlis hol almarhum Sheikh Abdullah al-Qumairi 2.0. Cuma ketika itu belum tahu bila lalu ditambah, ia bukanlah dalam masa terdekat. Penghujung tahun itu baru mendapat ilham tarikh yang sesuai untuk acara. Saya pun menyatakan dalam Facebook berserta satu gambar peta seperti berikut :-



JEJAK AWALUN ISLAM DAN ACARA KE-21 HIKMAH DI ACEH OGOS 2019

Salam semua. Saya sedang berkira-kira hendak membuat perjalanan pusing lawan arah jam seperti boleh dilihat dalam peta. Asalnya saya bercadang cuma mahu melawat makam-makam di Barus (penghujung selatan perjalanan) yang katanya ada makam-makam pendakwah Islam zaman khalifah ketiga empayar awal Islam, Saidina Uthman Affan. Oleh kerana saya belum pernah menjelajah kawasan pantai barat Aceh kecuali hingga ke Lhoong sekitar sejam perjalanan dari Banda Aceh maka biar dimulakan perjalanan dari bandar di hujung utara itu. Kembali nanti lalu pantai timur Sumatera. Bolehlah singgah ke Pulau Samosir di Danau Toba kemudian Berastagi kemudian Medan. Bolehlah singgah ke tapak- tapak kerajaan lama seperti Perlak dan Samudera Pasai. 

Perjalanan dijangka memakan masa seminggu. Cukup satu pusingan saya bercadang hendak mengadakan acara ke-21 HIKMAH di Banda Aceh. Tarikh yang terasa cantik adalah hari Sabtu 31 Ogos 2019. Saya dapati ia adalah bersamaan 1 Muharram 1441 Hijriah.

Rancangan perjalanan boleh dibahagi dua. Satu untuk hardcore atau pengembara/pengkaji sejarah tegar. Ini yang akan pusing seminggu seperti ditunjukkan dalam peta. Cadangan tak lebih 12 orang bersamaan 2 kereta. Maksimum 18 orang = 3 kereta. Kumpulan ini kena bertolak ke Banda Aceh seawal 22 Ogos lalu perlu mengambil cuti lebih seminggu. Kita akan cuba menjejak kesan sejarah awal Islam sebanyak mungkin sepanjang perjalanan itu.

Kumpulan kedua adalah mereka yang boleh mengikuti kesan-kesan sejarah Islam di Banda Aceh dan sekitar. Mereka boleh bertolak ke Banda Aceh paling lewat petang Jumaat 30 Ogos. Kedua-kedua kumpulan akan bersama untuk acara HIKMAH 31 Ogos pagi hingga tengah hari di satu lokasi dalam Banda Aceh. Lepas Zohor buat lawatan lapangan ke tapak kerajaan Lamuri 40 km ke timur bandar. Amacam? Sila berikan maklum balas...


-------------------------


Antara maklum balas yang diterima adalah cadangan agar majlis HIKMAH ke-21 itu dibuat di kompleks makam Sultan Malikus Saleh. Yang mencadangkan adalah seorang rakan yang memegang jawatan sebagai duta Muzium Aceh di Banda Aceh, 6 jam perjalanan dari kompleks makam. Saya jawab boleh sahaja kalau beliau dapat mengatur perkara.

Sejak itu saya menyimpan hajat untuk mengadakan acara di makam pengasas kerajaan Samudera-Pasai. Ini kerana baginda merupakan seorang moyang utama sebelah bapa. Namun tak nampak lagi cara untuk menjadikan ia nyata. Rakan warga Aceh yang mencadangkannya pula memberitahu harus menunggu dahulu selesai Pilpres (majlis pilih presiden) Indonesia yang akan berlangsung pertengahan bulan April. Baru dia boleh menumpukan fikiran kepada bagaimana hendak menjayakan acara.

Hendak dijadikan cerita malam tadi saya sukar untuk melelapkan mata walaupun sebenarnya sudah penat dan kurang tenaga. Selepas jam 2 pagi tergerak untuk menyemak harga tiket kapal terbang Air Asia ke Banda Aceh kerana teringat isteri ada memberitahu sudah muncul tawaran murah malah tambang yang dikatakan percuma. Adapun selepas muncul ilham untuk tarikh mengadakan acara iaitu pada penghujung tahun lepas kami ada menyemak harga. Tetapi didapati ia amat mahal. Pergi balik untuk tempoh cadangan kami memerlukan sehingga RM500 satu kepala. Sedangkan kami nak pergi empat beranak. Tak larat nak bayar harga...

Tadi didapati tarikh pergi dan balik yang cukup sesuai memberikan harga minimum tiket RM134 satu kepala. Itupun kerana saya memiliki keahlian website Airasia. Kalau tiada keahlian harga minimum yang dapat ditemui adalah RM241 seorang. Kan banyak beza tu? Lebih RM400 murah untuk saya, isteri dan dua orang anak sekolah rendah.

Tarikh yang memberikan harga minimum itu adalah pergi hari Rabu 28 Ogos dan kembali Rabu 4 September. Kebetulan tiket balik memang tinggal 4 sahaja, cukuplah untuk kami sekeluarga. Dengan tarikh terbaik sudah didapati terus dapat membayangkan bagaimana jadual perjalanan pusing utara pulau Sumatera boleh diatur dengan acara ke-21 HIKMAH dapat diadakan pada 1 Muharram 1441. Cuma bila disemak kembali tarikh tersebut didapati jatuh pada hari Ahad 1 Sepmber 2019. Tetapi ini bukanlah masalah malah memberikan lebih banyak ruang masa untuk melihat-lihat tempat-tempat sepanjang pantai barat Sumatera hingga ke Barus membawa ke Medan lalu naik ke pantai timur...

Begitu banyak perkara bermain dalam fikiran tentang perancangan yang boleh dibuat sehingga dah dekat jam 5 pagi masih belum benar-benar dapat tidur. Selepas sedikit tidur ayam saya membuat update berikut ke FB menggunakan telefon pintar :-


BILA DAH DAPAT ILHAM DAN ISYARAT

Ya Allah susah betul nak lelap. Cuma dapat paksa diri agar tidur ayam sekejap demi memenuhi syarat boleh solat Tahajud iaitu selepas bangkit daripada tidur malam. Kepala jadi hyper-active sangat. Dah dapat ilham bagaimana perjalanan bersama keluarga boleh dibuat meliputi sebanyak mungkin tempat bersejarah dari Banda Aceh menyusur pantai barat Sumatera menghadap Lautan Hindi ke Barus kemudian masuk Pulau Samosir di tengah Danau Toba sebelum melaksanakan acara ke-21 HIKMAH di kompleks makam Sultan Malikus Saleh, tapak pusat kerajaan Samudera-Pasai pada 1 Muharram 1441 Hijriah insyaallah. Selepas itu menyusur pula pantai timur Sumatera menghadap Selat Melaka kembali ke Banda Aceh sambil singgah lagi ke sebanyak mungkin tempat bersejarah.



---------------------


Selepas solat Tahujud kemudian bersahur lalu menunggu waktu Subuh masuk, setelah berbincang dengan isteri tentang tarikh penerbangan pergi balik Aceh yang memberikan harga minimum tiket kami pun melakukan transaksi atas talian menggunakan komputer riba lalu membeli 4 keping tiket. Dengan itu tetaplah tarikh kami bertolak ke Aceh pagi Rabu 28 Ogos 2019 dan kembali petang Rabu 4 September. Sekarang bolehlah diwar-warkan rancangan perjalanan supaya siapa yang berminat untuk turut serta boleh membuat rancangan yang selari. Selain dapat bersama kita juga boleh berkongsi kos sewa mobil/kereta. Semakin ramai semakin boleh menjimatkan belanja...




Secara kasar inilah laluan yang akan digunakan dalam jelajah lawan arah jam dari Banda Aceh menyusuri pantai barat utara Sumatera sehingga Barus di selatan sebelum menaik ke arah utara melalui Medan kemudian menyusuri pantai timur hingga kembali ke Banda Aceh. Jika dahulu saya bercadang harus on the road seminggu sebelum sampai ke kompleks makam Sultan Malikus Saleh pada siang 1 Muharram 1441 kini terasa cukuplah 4 hari 4 malam berjalan kemudian ke makam. Tempoh masa yang sudah ditetapkan dengan pembelian tiket penerbangan ke Banda Aceh pagi Rabu 28 Ogos dan kembali ke Malaysia petang Rabu 4 September itu sendiri akan memakan tempoh keseluruhan 8 hari 7 malam. Jarak kasar diliputi berdasarkan lakaran dalam peta mencapai 1,599 km perjalanan darat.

Tetapi itu tidak dicampur lagi jarak perjalanan dalam setiap bandar yang akan disinggahi juga persinggahan tambahan yang mungkin akan dibuat, misalnya pusing Pulau Samosir di tengah tasik luas Danau Toba. Nak keliling pulau yang sebesar Singapura itu sendiri memakan jarak 120 km. Saya rasa jarak keseluruhan perjalanan darat boleh melepasi 1,800 km. Untuk mengoptimumkan perjalanan agar dapat singgah ke sebanyak mungkin tempat menarik dan bersejarah sambil mendapat penghayatan juga rehat secukupnya tempoh perjalanan  keseluruhan iaitu 8 hari 7 malam boleh dibahagikan begini :-




Hari 1 – Rabu 28 Ogos 2019


Walaupun sudah ke Aceh 8 kali perjalanan menyusuri pantai barat menghadap Lautan Hindi adalah sesuatu yang baru buat saya. Sebelum ini saya cuma pernah sampai ke satu tempat bernama Lhoong 50 km atau sejam lebih sedikit perjalanan dari Banda Aceh. Kali ini bolehlah melihat apa yang ada di tempat seperti Meulaboh sebelum bermalam di Tapak Tuan.



Hari 2 – Khamis 29 Ogos 2019


Esoknya hari Khamis perjalanan boleh disambung hingga ke Barus. Inilah asbab asal jelajah ini dibuat. Seperti ada disebut di atas saya teringin hendak menziarahi sejumlah makam lama yang katanya dimiliki pendakwah zaman sahabat Nabi. Ia dikatakan bukti paling awal pernah wujud komuniti beragama Islam di Asia Tenggara.




Selain itu Barus juga dipercayai pernah dikenali sebagai Fansur lalu dikatakan tempat asal pujangga dan ulamak besar Melayu Aceh abad ke-16 dan 17 Masihi iaitu Sheikh Hamzah Fansuri. Walaupun pernah menziarahi makam beliau di satu tempat lain yang turut dikatakan pernah dikenali sebagai Fansur tetapi begitu dekat dengan Banda Aceh dikatakan di Barus juga ada makam beliau. Cuma bila Google tadi lokasi tepat dikatakan adalah Subussalam yang jaraknya agak jauh sebelum Barus. Semak lagi lebih teliti. Kelihatan lokasi makam adalah 25 km ke barat Subussalam. Kena ikut laluan lain untuk memotong dari arah Tapak Tuan.

Selain itu teringin hendak ke Singkil, tempat asal seorang lagi ulamak besar Aceh abad ke-17 iaitu Sheikh Abdul Rauf Singkil. Untuk itu kena keluar jauh juga daripada laluan utama Tapak Tuan ke Barus. Pergi balik ada juga dalam 60 km jarak...




Hari 3 – Jumaat 30 Ogos 2019


Selepas bermalam di Barus perjalanan boleh diteruskan ke Medan hari Jumaat. Ada dua laluan boleh digunakan. Yang diwarnakan biru itu merentas bandar atas gunung atau tanah tinggi Berastagi lalu dapat dilihat pemandangan cantik gunung berapi Sinabung yang terkenal. Laluan ini pernah diambil bersama isteri tetapi dari arah berlawanan iaitu dari Medan menuju ke Danau Toba. Ketika itu penghujung tahun 2011 isteri sedang sarat mengandungkan anak bongsu kami Johan sedangkan abangnya Rasyid yang ikut sama baru berumur 2 tahun. Lihat artikel lama Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Dari Medan ke Berastagi diikuti Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Dari Berastagi ke Danau Toba di blogspot CATATAN SI MERAH SILU




Oleh kerana laluan ini sudah cukup dekat Danau Toba malah menghampiri satu bahagian di mana terdapat satu-satunya jambatan masuk ke Pulu Samosir (disebabkan perairan yang memisahkannya dengan daratan besar paling sempit di belah situ) boleh dibuat sekali perjalanan pusing pulau. Cuma ini akan menambah jarak perjalanan lagi 150 km. Kalau masa tidak menghalang eloklah dibuat perjalanan pusing pulau. Kami anak beranak pernah melakukannya dengan menaiki motosikal kecil walau harus meredah suku pulau dalam kegelapan malam dan hujan renyai. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Cabaran pusing pulau.

Selepas itu kami ke Medan menggunakan laluan lain iaitu dari Parapat. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Keluar pulau untuk ke Medan. Di Medan yang merupakan bandar raya terbesar di Sumatera kita boleh melawat Istana Kesultanan Deli yang sudah dijadikan muzium. Namun satu bahagian masih diduduki anak cucu raja yang sudah lama hidup seperti rakyat biasa. Ada juga masjid lama kebanggaan kesultanan iaitu Masjid Al-Mashun yang terletak berdekatan.

Dahulu kami anak beranak pernah bermalam di sebuah hotel yang terletak betul-betul di sebelah masjid lalu menyambut Hari Raya Aidil Adha di sana. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Raya Haji di Medan... dan penceritaan sebenar pun bermula. Kali ini ada baiknya kami bermalam dan beriktikaf dahulu di Masjid Deli Tua. Dari arah Danau Toba dan Berastagi kita akan sampai ke situ terlebih dahulu sebelum masuk ke Medan 11 km perjalanan.

Saya memikirkan ini kerana teringat ada ahli jawatankuasa masjid mengalu-alukan kami datang. Ini disebabkan dia pernah terbaca tulisan yang berkenaan. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Kerajaan Haru Deli Tua dan legenda Puteri Hijau. Selepas bermalam bolehlah melihat tempat-tempat menarik di Medan. Rasanya ini memang sesuai kerana perjalanan dari Barus ke Medan yang mana kalau boleh akan dibuat sekali dan perjalanan pusing Pulau Samosir bakal memakan masa yang agak lama.




Hari 4 – Sabtu 31 Ogos 2019


Adapun perjalanan tahun 2011 itu dibuat untuk menunjukkan kepada isteri laluan yang pernah diambil seorang diri ketika pertama kali masuk ke Aceh awal tahun 2004. Ketika itu darurat disebabkan perang antara puak pemisah GAM (Gerakan Aceh Merdeka) dengan TNI (Tentera Nasional Indonesia) masih teruk melanda. Pengalaman inilah yang menjadi latarbelakang utama buku-buku terawal saya iaitu siri trilogi "Berpetualang ke Aceh". Buku pertama terbit Jun 2006 diikuti buku kedua Mei 2007 dan ketiga November 2007.

Cuma ketika itu saya tidak pergi ke Danau Toba. Selepas beberapa malam di Medan saya bergerak mengikut laluan seperti ditunjukkan di atas. Di Tanjung Pura kami singgah ke rumah suluk dan makam seorang ulamak dan wali Allah terkenal abad ke-19 iaitu Sheikh Abdul Wahab. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Tanjung Pura Langkat, Amir Hamzah, Sheikh Abdul Wahab dan Kampung Besilam



Dalam perjalanan kita akan lalu di bandar Pengkalan Brandan. Ia pernah menjadi tempat saya berehat sambil memohon petunjuk setelah ditahan askar di sempadan Aceh lalu dihalang daripada masuk wilayah. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Jeti bercat kuning dan masjid di Pengkalan Brandan. Kalau cukup masa elok keluar sedikit dari laluan utama untuk singgah ke Pengkalan Susu bagi mendapatkan bot ke Pulau Kampai. Ini harus memakan masa kerana bot cuma ada beberapa kali dalam sehari dan setiap kali pergi memakan masa setengah jam, begitu juga kembali. Tapi kalau dapat alhamdulillah kerana ia memiliki tinggalan sejarah yang tersendiri. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Pulau Kampai , keberadaan kerajaan Haru dan faktor Sheikh Abdul Qadir Jilani.

Seterusnya boleh singgah di Langsa yang terletak tidak beberapa jauh setelah memasuki Aceh. Di situ ada kenangan yang sangat bermakna dan manis apabila percubaan kali kedua memasuki Aceh  tahun 2004 membuahkan hasil. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Mengenang 3 malam di Langsa, tempat pertama kali bertapak di Aceh. Selesai itu baru ke Perlak di mana kami akan bermalam. Saya bercadang agar menginap di pondok musollah sebelah makam Sultan pertama Perlak iaitu Sultan Sayyid Maulana Abdul Aziz Shah. Untuk pengetahuan baginda dikatakan telah ditabalkan pada 1 Muharram 225 Hijriah iaitu pada tahun 840 Masihi. Dalam perjalanan baru ini malam kami berada di Perlak itu sudah masuk 1 Muharram 1441 Hijrah.



Hari 5 – Ahad 1 September 2019 @ 1 Muharram 1441 Hijriah


Untuk pengetahuan lagi Sultan Abdul Aziz adalah berketurunan Nabi Muhammad SAW. Dengan membawa aura bermalam sambil beramal di makam 1 Muharram kami akan bergerak ke makam Sultan Malikus Saleh selepas Subuh. Menurut kajian saya Malikus Saleh yang hidup 400 tahun selepas Abdul Aziz juga berketurunan Rasulullah SAW. Saya percaya ini adalah gerak tepat yang boleh membantu mengangkat kembali Daulah Islamiah sejati di Alam Melayu.  Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Menelusuri sejarah Perlak sebelum ke makam Sultan Malikus Saleh.




Adapun ada kawan-kawan di Banda Aceh telah mencadangkan agar diadakan sekali satu majlis ilmu lain di tempat mereka sempena kedatangan saya untuk jelajah dan acara ke-21 HIKMAH.  Selepas selesai majlis di kompleks makam Sultan Malikus Saleh, mungkin paling lewat selepas Asar (insyaallah akan diziarahi beberapa lagi makam penting di sekitar) bolehlah bergerak menuju ke Banda Aceh. Dalam perjalanan boleh singgah ke makam tokoh bangsawan Melayu terkenal abad ke-17 Masihi iaitu Tun Sri Lanang. Beliau pernah menjadi Bendahara kerajaan Johor lama lalu menulis kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu sebelum menetap lalu meninggal dunia di Samalanga, Aceh.

Sampai di Pidie elok bermalam di sana. Keluar sedikit ada satu makam yang sangat penting dalam perjalanan hidup saya. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : 3 x 11 dan jejak warisan Bugis Aceh. Di situ juga terdapat sejumlah kawan aktivis yang gigih memperjuangkan pemakaian pakaian adat atau busana tradisional Aceh. Mungkin boleh diadakan satu majlis ad hoc di tempat mereka seperti mana pernah dilakukan untuk meraikan persinggahan saya ke Pidie dalam satu sesi jelajah lain tahun 2014. Rujuk artikel Misi HIKMAH Aceh - Sambutan di Pidie dan perjalanan ke Takengon.

Ini berlaku dalam rangka kerja mahu melaksanakan acara ke-10 HIKMAH di Banda Aceh. Lihat Acara kesepuluh HIKMAH di Muzium Aceh, Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014. Pada saya tak perlu pun majlis hebat. Cukup sekadar berjumpa beramai-ramai berbual-bual dengan pakaian tradisional pun sudah jadi majlis yang bererti buat perjuangan kami.



Hari 6 – Isnin 2 September 2019


Selepas majlis di Pidie yang mungkin berlangsung tak sampai setengah hari bolehlah kami bergerak ke Banda Aceh. Terdapat  beberapa tempat menarik dan bersejarah boleh disinggah.




Cuma tu le ada dua laluan berbeza, Setiap satu ada tarikan tersendiri. Yang biasa orang guna memang seperti dalam peta sebelum ini. Saya pernah sekali sahaja mengambil laluan lain yang banyak menyusuri garisan pantai seperti kelihatan dalam peta atas. Hasillnya, saya belum puas kerana ketika itu sudah lewat petang lalu setengah laluan  diambil pada waktu malam. 



Hari 7 – Selasa 1 September 2019


Apapun yang penting adalah dapat sampai lalu bermalam di Banda Aceh Isnin malam Selasa. Esok siang Selasa bolehlah diadakan majlis ilmu seperti diminta.




Selepas majlis mungkin boleh meliputi apa-apa yang tak sempat. Kalau ambil laluan pantai dari Pidie ke Banda Aceh lalu dapat singgah di makam Laksamana Kemalahayati bolehlah pergi masjid lama di Indrapuri petang Selasa. Kalau ambil jalan pendalaman hari Isnin bolehlah dilakukan sebaliknya...



Hari 8 – Rabu 2 September 2019


Hari terakhir di Aceh boleh santai-santai sebelum ke lapangan terbang untuk mengambil pesawat kembali ke Malaysia petang Rabu. Melihat ruang waktu boleh sahaja rancangan jelajah ini ditukar sedikit iaitu selepas acara HIKMAH ke-21 di kompleks makam Sultan Malikus Saleh hari Ahad 1 Muharram 1441 boleh bermalam di sekitar itu. Esoknya Isnin baru bertolak ke Pidie. Selasa bertolak ke Banda Aceh. Majlis-majlis yang dicadangkan mahu diadakan di dua tempat ini boleh sahaja diatur pada suatu celah dalam tempoh masa itu.

Oh, ada satu perkara lupa nak cakap. Merujuk kepada artikel Menyerahkan HIKMAH kepada orang Aceh - Ke mana hala tuju selepas ini? yang ditulis 2 tahun lalu. Ada disebut dalam artikel tersebut bahawa saya telah menyerahkan bunting atau sepanduk besar HIKMAH kepada seorang sahabat warga Aceh. Ia pernah digunakan untuk menghiasi hampir setiap 20 acara HIKMAH meliputi hampir seluruh Semenanjung membawa ke Aceh. Selepas itu ia disimpan atau 'ditapakan' di rumahnya di Banda Aceh.

Rumah itu terletak betul-betul di sebelah kapal atas rumah yang terkenal akibat hentaman ombak dahsyat Tsunami 26 Disember 2004. Sahabat tersebut adalah antara orang yang terselamat kerana berlindung di dalam kapal berupa bot nelayan besar. Bot pula ditolak ombak dari laut sehingga tersangkut di atas rumah. Sebelum memulakan perjalanan pusing utara Sumatera ini saya secara rasmi ingin mengambil kembali sepanduk. Ia akan dibawa dalam jelajah kemudian menghias kembali majlis pada acara ke-21 HIKMAH di makam Sultan Malikus Saleh 1 Muharram 1441. Selepas itu saya akan membawanya kembali ke Malaysia. Semoga ada semangat kuat perjuangan Aceh dapat dibawa bersama untuk mendaulatkan Melayu dan Islam di tanah air tercinta. Amin.