Khamis, Oktober 24, 2019

Islam dan identitinya di Eropah dan Asia Tenggara

Salam pagi Khamis 25 Safar. Adapun malam tadi saya telah menginap dan beriktikaf entah buat ke berapa kali di masjid ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Ini untuk memudahkan saya mengikut satu majlis ilmu di ISTAC petang karang selepas mengikuti dua majlis ilmu di sini petang semalam. Sekarang biarlah dikongsikan cerita majlis semalam... menulis daripada masjid ISTAC.


Merujuk pada artikel Memasuki fasa baru - Sampai masanya untuk kembali pada penulisan tesis yang ditulis Ahad lalu. Walaupun telah bertekad untuk kembali pada penulisan tesis saya tetap memberikan perhatian pada majlis-majlis ilmu akan datang. Semalam petang Rabu 23 Oktober 2019, selepas menghantar anak-anak ke sekolah agama kemudian menghantar sejumlah buku yang diminta pengedar di Batu Caves saya pun bergegas ke ISTAC untuk majlis ilmu terbaru. Itupun sebenarnya sudah terlepas satu majlis ilmu tentang penulisan tesis pada pagi Selasa 22 Oktober. Asalnya memang hendak pergi tetapi apabila sampai masanya badan terasa tidak sihat, tak larat nak keluar rumah...


Semalam malah hingga kini pun sebenarnya badan terasa tidak berapa sihat. Tetapi kali ini saya tekadkan untuk pergi juga supaya tidak terlepas dua majlis ilmu petang Rabu.


Pertama adalah seperti ditunjukkan dalam poster. Tajuknya boleh diterjemahkan sebagai "Islam dan identitinya di Eropah dan Asia Tenggara".


Majlis dijadualkan bermula jam 3 tapi saya sampai jam 3.30.


Kedengaran ahli panel pertama, Dr Abdennour Bidar memberikan pandangan tentang bagaimana kefahaman tentang aspek spiritual Islam seperti ditekankan dalam ilmu Sufi atau pengajian Tasawuf boleh membantu orang Eropah terutama di Perancis lebih memahami Islam. Pada poster acara (dan ini harus telah diperkenalkan sebelum saya sampai) beliau disebut sebagai ahli falsafah Perancis dan pengarang buku "L'Islam sans Submission" (bahasa Inggerisnya adalah "Islam Without Submission". Saya terjemahkan sebagai  "Islam tanpa Penyerahan").


Beliau yang kelihatan berbaju putih dalam gambar sering menekankan diri sebagai ahli falsafah Islam yang ingin membawa pembaharuan dan penyelarasan antara fahaman. Dalam menangani masalah Islamophobia yang sedang melanda Barat (kebanyakannya akibat propaganda pihak tertentu terutama Yahudi, tetapi saya tidak mendengar hal ini disebut kecuali lebih pada silap faham) memang penting diangkat unsur-unsur spiritual Islam seperti sering disebut ahli Sufi kerana ia memiliki nilai sejagat, bukan menekankan pada hukum feqah yang kelihatan seperti cuma tahu menghukum sesuatu itu halal atau haram. Dalam menangani masyarakat Barat harus difahami bahawa ramai tidak berpegang pada apa-apa bentuk agama. Yang diangkat tinggi adalah apa yang dianggap sebagai nilai-nilai tinggi kemanusiaan.


Hal ini sangat terpakai di Perancis kerana ia merupakan sebuah republik yang berpegang pada fahaman sosialis atau apa yang dianggap mereka sebagai menjaga kepentingan masyarakat. Ia boleh dikatakan berbeza dengan negara-negara seperti United Kingdom (contoh saya, bukan beliau sebut) di mana mereka masih ada raja yang dinyatakan sebagai pelindung agama Kristian, yang mana konsep keTuhanan atau kepercayaan kepada Tuhan masih wujud dalam kenegaraan walaupun apa yang mereka faham tentang Tuhan tidak sama dengan apa yang orang Islam faham. Di Perancis tidak ada lagi konsep keTuhanan dalam kenegaraan sedangkan sistem beraja yang sering disebut sebagai suatu yang wujud akibat 'lantikan Tuhan' sudah lama ditolak masyarakat. Sebaliknya yang diangkat tinggi sehingga seringkali disebut orang menjadi 'agama baru' bagi mereka adalah konsep Laïcité - sekularisma atau pemisahan antara agama dengan negara.

Dalam konsep ini yang diangkat tinggi adalah tiga perkara tonggak :-

Liberty (kebebasan)

Equality (Kesamaan/hak sama rata)

Fraternity (Persaudaraan)


Semuanya bersandarkan pada kemanusiaan tanpa melibatkan agama dan keTuhanan. Maka Bidar sebagai seorang ahli falsafah Islam cuba mencari penyelasaran antara konsep ini dengan apa yang diajar dalam Islam melalui contoh-contoh yang wujud dalam tradisi Sufi. Cuma ada yang saya kurang gemar dalam apa yang cuba dibawa oleh beliau. Misalnya tajuk buku tulisannya yang membawa makna "Islam Tanpa Penyerahan". Sedangkan pada faham saya konsep penyerahan yang membawa makna patuh kepada setiap perintah Allah SWT itu sangat penting dalam beragama.

Menurut faham beliau konsep mengabdikan diri kepada Tuhan itu tidak tepat. Beliau lebih suka mengatakan kita disuruh 'consecrate ourselves' (terjemahan saya - mengangkat tinggi diri dengan cara penyucian/melakukan ibadah suci) kepada Tuhan, bukan mengabdikan diri. Mungkin beliau bermaksud untuk mengambil jalan tengah yang boleh diterima pemikiran moden Barat. Pemikiran moden mereka tidak suka pada konsep harus mengabdikan diri kepada sesiapa, sebab itu mereka lantang bercakap tentang kebebasan (liberty, liberation, liberated) - kononnya tidak perlu tunduk kepada sesiapa walhal hakikatnya mereka tunduk kepada tuntutan nafsu haiwani sendiri juga godaan syaitan. Apapun, mungkin inilah cara seorang ahli falsafah Islam Perancis berfikir. Kalau tanya lebih-lebih karang, kita pula dikatanya tak faham...


Panelis kedua adalah Dr Imtiyaz Yusuf daripada ISTAC. Selepas memberikan sedikit latar belakang lahir dan membesar di Tanzania kemudian penglibatan dalam kajian dan hubungan antara agama Islam dan Buddha di Asia Tenggara beliau menyatakan keadaan di sini berbeza dengan di Eropah. Di sini soal keTuhanan tidak menjadi masalah kerana masyarakat rata-rata percaya pada hal spiritual. Yang berbeza cuma faham tentang apa itu keTuhanan, tidak seperti di Barat di mana ramai sejak daripada awal sudah menolak kewujudan Tuhan malah apa-apa bentuk kewujudan selain daripada apa yang dapat dilihat dan dirasakan dengan panca indera biasa.

Disebutlah bahawa di Asia Tenggara ini Islam dan Buddha adalah dua agama paling besar. Kata Imtiyaz 42% penduduk Asia Tenggara adalah beragama Islam, 40% beragama Buddha. Hmm. Saya tidak pernah mengambil tahupun fakta tersebut sebelum ini. Yang tahu di Asia Tenggara ada lebih kurang 300 juta penganut agama Islam dan kebanyakkannya adalah di Indonesia. 

Saya pun cuba mencari maklumat berkenaan di Internet. Bukanlah pada peratusan Islam/Buddha sangat tapi pada jumlah penduduk menurut negara di Asia Tenggara...



Jadual atas ini diambil daripada Wikipedia baru sebentar tadi (rujuk sini). Walaupun tidak dinyatakan penduduk beragama apa kita boleh mendapatkan gambaran dengan mengetahui yang manakah negara majoriti Islam yang mana majoriti Buddha dan sebagainya. Majoriti Islam adalah Malaysia, Indonesia, Brunei. Berdasarkan maklumat atas jumlah penduduk adalah berikut :-


   31,187,265 + 
        423,196 +
 261,115,456
-----------------
292,725,917
-----------------


Negara majoriti Buddha pula adalah Cambodia, Laos, Myanmar, Thailand dan Vietnam. Jumlah penduduk mereka adalah seperti berikut :=

  15,762,370 +
    6,758,353 +
  52,885,223 +
  68,863,514 +
  94,569,072
------------------
238,838,532
-----------------

Lihat pula negara-negara yang diketahui majoriti Kristian iaitu Timor-Leste, Phillippines dan Singapura. Jumlah penduduk adalah seperti berikut :-

    1,268,671 +
103,320,222 +
    5,622,455
---------------
110,211,348
---------------

Walaupun pada hakikatnya dalam setiap negara itu ada orang beragama berlainan misalnya penganut Buddha, Hindu dan Kristian di Malaysia apa yang ditunjukkan ini sudah cukup untuk memberikan gambaran yang cukup hampir pada kebenaran. Jelas di Asia Tenggara paling ramai adalah penganut agama Islam diikuti Buddha yang tidak begitu jauh beza peratusannya kemudian baru Kristian yang separuh jumlah. Yang pasti penduduk sini rata-rata beragama lalu memiliki konsep keTuhanan walaupun berbeza faham atau cara menanggapinya. Maka tidak sama cabarannya dengan Eropah yang mana agama sudah lama ditolak oleh kebanyakan masyarakat terutama di Perancis.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan