Jumaat, Mac 02, 2018

Meninjau kedai buku Khazanah Fathaniyah di Setiawangsa

Satu lagi artikel berkenaan buku...


Salam semua. Siang Jumaat tadi saya ke Kuala Lumpur untuk beberapa urusan. Tengah harinya saya ke Setiawangsa untuk meninjau kedai buku Khazanah Fathaniyah.


Sudah lebih 10 tahun saya selalu berurusan dengan institusi ini melalui seorang penerajunya, Ustaz Halim. Untuk pengetahuan Khazanah Fataniyah agak terkenal dalam kalangan mereka yang mengaji agama sebagai penerbit semula kitab-kitab lama juga penulisan tentang ulama silam oleh pengasas institusi, almarhum Ustaz Mohd Wan Saghir Abdullah.


Namun ini adalah kali pertama saya singgah di kedai mereka di Setiawangsa. Selalunya saya jumpa Ustaz Halim mempamer dan menjual buku-buku terbitan Khazanah Fathaniyah di majlis-majlis ilmu.


Saya pertama kali mengenali institusi ini secara tidak sengaja sekitar tahun 2003 akibat gerak hati untuk berjalan kaki ke arah tertentu demi mencari wasilah kerohanian sampai ke Aceh. Lihat cerita berkenaan dalam artikel lama Ustaz Wan Saghir, Khazanah Fathaniyah, perjuangan Islam dan aku ....


Tahun 2007 pula saya mengadakan majlis pelancaran siri trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" (buku pertama hingga ketiga saya), ketika kedai mereka berada di Chow Kit. Namun tak sampai setahun kalau tak salah mereka terpaksa menutup kedai kerana jualan yang diperolehi tidak setimpal dengan harga sewa yang tinggi. Selepas itu mereka sekadar beroperasi daripada pusat institusi di Gombak yang sebenarnya adalah sebuah rumah. Lihat artikel-artikel lama berikut :-


Kenangan pelancaran siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Khazanah Fathaniyah 2 bulan lalu...




Sekitar tahun 2013 atau 2014 baru mereka kembali membuka kedai iaitu di tempat yang kelihatan ini. Saya ingat sekitar waktu itu Ustaz Halim ada menelefon menawarkan kedai baru itu sebagai tempat untuk saya melancarkan buku lagi. Tetapi ketika itu saya tidak ada buku baru. Buku terakhir saya diterbitkan dalam tempoh waktu berdekatan adalah buku ke-7 saya, Jejak Keluarga Yakin : Satu Sketsa Sejarah. Ia terbit Oktober 2011, mana logik lancar tahun 2013 atau 2014 (saya lupa waktu tepat Ustaz Halim membuat tawaran).


Kini saya dah ada buku baru merangkap buku ke-11 dan ke-12 saya, buku-buku berkembar "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" dengan "Benua Tua Melayu : Sumber Peradaban Dunia". Walaupun ia keluar dari kilang awal bulan Februari lalu mula dimiliki pembaca tidak lama kemudian tarikh rasmi ia terbit seperti terpampang dalam buku adalah bulan Mac 2018. Walaupun sudah diadakan satu majlis pelancaran buku di rumah saya hujung minggu lalu (rujuk artikel Soft launch buku Nabi Adam dan Orang Melayu dengan Benua Tua Melayu berserta sedikit hal susulan) itu baru soft launch. Biar majlis pelancaran rasmi diadakan di kedai buku Khazanah Fathaniyah dan ini saya cadang mahu adakan antara pertengahan ke penghujung bulan April insyaallah.


Secara rata saya dapati kedudukan kedai juga keadaan bangunannya sendiri cukup sesuai untuk melancarkan majlis. Untuk menyemak kedudukan boleh cari dalam Google Map perkataan "Khazanah Fathaniyah" atau klik sini.



Maklumat lanjut tentang institusi, kedai dan buku-buku penerbitan mereka boleh diperolehi melalui Facebook (klik sini) juga website mereka (klik sini dan sini)). Sukacita dimaklumkan buku berkembar "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" dengan "Benua Tua Melayu : Sumber Peradaban Dunia" boleh didapati di kedai mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan