Rabu, April 19, 2017

Mengambil kekuatan dalaman daripada matawang lama dinar dirham

Sambung lagi gerak penulisan yang bermula dengan perkongsian artikel Ke Pesta Buku Selangor 2017 Ahad lalu diikuti Menyambung talian keluarga di Teluk Intan dan 'Tersesat' masuk lebuhraya ke neraka semalam.


Ini adalah gambar isteri saya memegang dua keping wang lama dirham dan dinar berumur lebih 1,000 tahun. Sekadar hendak membantu mempromosikan perniagaan beliau. Sila lihat artikel terbaru di blogspot beliau BONA FIDA iaitu Bona Fida merantau merata....


Yang kanan adalah dari zaman Bani Umaiyah. Walaupun tidak dinyatakan dengan jelas kita boleh menganggarkan ia berumur lebih 1,250 tahun kerana Bani Umaiyah memerintah empayar Islam di Timur Tengah tahun 661–750 Masihi. Yang di kiri pula tidak jelas daripada kerajaan mana tetapi nampaknya di Eropah, harus daripada Empayar Rom atau salah satu negeri/kerajaan takluknya. Tetapi tertulis dengan jelas zaman ia wujud iaitu sekitar 602-610 Masihi.


Duit-duit lama ini kami lihat ketika berkunjung ke sebuah syarikat Bumiputera yang ada mencetak wang dirham (dibuat daripada perak) dan dinar (dibuat daripada emas) selain menjual emas murni. Nama syarikat adalah NUBEX, singkat untuk Nusantara Bullion Exchange.



Wang yang dipegang isteri termasuk 5 yang dikeluarkan untuk perhatian kami. Kami diberitahu semuanya didapati melalui proses bidding di luar negara.


Ini dirham Umayyad atau Bani Umaiyah tadi.


Ini pula duit dinar atau koin emas tadi. Apabila ditanya kepada direktor syarikat yang membawa keluar wang-wang ini untuk tontonan kami dia pun tak ingat asalnya daripada mana...


Yang ini jelas tertulis Sassanian merujuk pada Dinasti Sassanid yang memerintah Empayar Parsi 224–651 Masihi. Termaktub dengan terang ia daripada zaman pemerintahan Raja Hormaad IV (579-590).


Ini pula ditulis sebagai wang Arab-Sasanian pada zaman seorang pentadbir bernama Ubaidillah bin Ziyad 673-683 Masihi. Ini merujuk pada era selepas Empayar Parsi jatuh ke tangan Islam iaitu di bawah khalifah kedua umat Islam, Saidina Umar al-Khattab (633-644 Masihi). Pun begitu sejarahwan sering menulis Empayar Sassanid Parsi berakhir pada tahun 651. Ini kerana walaupun telah kalah secara total kepada tentera Islam tahun 644, Maharaja Yazdegerd III dapat meloloskan diri lalu lari dari satu daerah ke daerah. 

Selagi dia hidup ada kekhuatiran bahawa maharaja terakhir Sassanid ini dapat mengumpulkan kekuatan untuk menakluki kembali Parsi sampailah dia dibunuh oleh orangnya sendiri tahun 651. Tamat zaman empat Khalifah yang dikenali sebagai Khulafah al-Rasyidin (Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman dan Saidina Ali) Parsi jatuh ke bawah pemerintahan Bani Umaiyah dan Ubaidillah adalah gabenor yang dilantik untuk mentadbir wilayah itu.


Yang ini dari wilayah Tabaristan di utara Parsi, bersempadan dengan tasik air tawar terbesar di dunia yang dikenali sebagai Laut Kaspian. Tidak dinyatakan zaman tapi kelihatan ia seperti sisa Dinasti Sassanid. Walaupun Parsi telah kalah secara total kepada tentera Islam sejak tahun 644 masih ada wilayah luaran yang dapat meneruskan kehidupan dan pentadbiran sendiri buat suatu masa. Tabaristan dikatakan masuk ke dalam pemerintahan Islam pada tahun 761 Masihi. Ketika itu pemerintahan Bani Umaiyah sudah jatuh lalu digantikan oleh Bani Abbasiyah yang berpusat di Baghdad 750-1258).

Menariknya bagi saya, dalam wilayah Tabaristan inilah terdapat satu daerah bernama Jilan. Di situlah lahir dan membesar Sultanul Awliya iaitu raja segala Sheikh Abdul Qadir al-Jilani yang memiliki darah keturunan Saidina Hassan (cucu lelaki sulung Nabi Muhammad SAW) daripada sebelah ayah, darah keturunan Saidina Hussein (adinda Saidina Hassan) daripada sebelah ibu. Beliau atau lebih tepat baginda dikatakan hidup 1077–1166. Ada kaitan tertentu dengan moyang saya, Sultan Malikussaleh yang mengasaskan kerajaan Samudera dan Pasai (kini dalam Aceh) hampir 800 tahun yang lampau.


Bila dah disimpan balik 5 keping wang dinar dirham emas perak tadi baru saya perasan ada 2 keping lagi wang lama tidak dibawa keluar.


Ia dipamerkan dalam satu ruang yang sama dengan beberapa wang dinar dirham cetakan baru pelbagai jenis dan rupa dari bermacam tempat termasuk buatan Malaysia. Apa yang kelihatan adalah tidak sampai 1/3 daripada apa yang boleh ditonton di ruang legar pejabat NUBEX.


Berbalik pada hal wang lama. Pada saya paling menarik adalah dua daripada wang tersebut wujud pada zaman kehidupan junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Baginda diketahui hidup 570-632 Masihi. Ketika itu belum ada lagi apa-apa wang terbitan kerajaan Islam. Lalu baginda dikatakan menggunakan matawang Parsi dan Rom untuk urusan jual beli...

Satu perkara tentang wang emas perak atau dinar dirham ialah tak kira siapa pun mengeluarkannya ia boleh digunakan di mana-mana kerana nilainya terletak pada 'ain atau zat matawang itu sendiri, bukan melalui janji seperti terdapat pada wang kertas. Yang penting adalah ketulenan dan sukatan, misalnya emas 999 atau 916 pada berat 4.25 gram untuk menetapkan nilai piawai. Tidak ada masalah inflasi yang menyebabkan kuasa beli suatu matawang menyusut mengikut masa, tidak ada perbezaan nilai matawang yang menerbitkan industri Forex (Foreign Exchange) dan segala macam instrumen keuntungan atas angin. Hakikatnya semua itu adalah riba' lalu haram di sisi Islam. Inilah punca sebenar kelemahan ekonomi umat Islam berbanding kafir sejak dua abad lalu. Semoga kita dapat melakukan sesuatu untuk mengembalikan kegemilangan sebenar ummah...


1 ulasan:

  1. Saya ada memiliki 2 coin sasaniah King Khusru II,yg 1 darinya sudah digrade NGC..

    BalasPadam