Isnin, Disember 22, 2014

Filem di UKM, gambus di UM dan kamera yang berkabus - Sedikit aktiviti untuk rakan aktivis Aceh


Pagi semalam saya mengambil gambar ke luar rumah lalu mendapati hasilnya kelihatan berkabus.


Bukanlah sebab cuaca berkabus ketika itu walaupun ada masanya kawasan rumah ini akan berkabus waktu pagi. Tapi disebabkan kamera terjatuh ke dalam parit ketika saya mengambil wudhuk petang sebelumnya lalu dimasuki air. Ini menyebabkan perjalanan saya pagi itu ada rasa sedikit terganggu.



Saya telah menaiki kereta api komuter dari Rawang ke UKM (Universiti Kebangsaan Malaysia) untuk menghadiri satu majlis penayangan filem-filem dokumentari dari Aceh. Perjalanan lebih sejam itu diisi dengan membaca buku. Kalau tidak disebabkan keadaan kamera menganggu tentu saya akan mengambil beberapa gambar menunjukkan perjalanan sampai ke bangunan Perpustakaan Tun Seri Lanang tempat acara diadakan. Namun kalau tak rekod langsung apa yang berlaku pun tak boleh juga kerana sudah jadi semacam kewajiban bagi saya. Maka itu diambil juga beberapa gambar menggunakan telefon bimbit...


Sesi soal jawab. Kelihatan 3 orang anak Aceh memakai busana tradisional sana. Mereka yang berada di Malaysia sejak 18 Disember terlibat menghasilkan filem dokumentari yang ditayangkan.





Bersama mereka adalah 6 orang lagi aktivis budaya Aceh yang turut datang berbusana tradisional. Mereka akan berada di Malaysia sehingga 28 Dis.


Saya pula berbusana tradisional Melayu begitu juga seorang rakan aktivis tempatan. Kelihatan di kanan beliau memberikan maklum balas tentang filem.


Rombongan Aceh yang berjumlah 9 orang kesemuanya itu kemudian bersama kami juga seorang lagi aktivis tempatan makan tengah hari di Bangi.


Seterusnya kami ke Muzium Seni Asia di Universiti Malaya (UM).


Ada festival gambus diadakan di tingkat satu muzium. 
.


Kami sampai ketika sesi bengkel muzik sedang dilaksanakan.  Sambil itu, sempat melihat isi pameran muzium. Lihat artikel A foggy look at UM's Asian Arts Museum di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Oh, gambar tadi dan selepasnya diambil menggunakan kamera biasa, tidak lagi telefon bimbit. Ketika ini keadaan kamera sudah tidak begitu berkabus. 


Namun ia masih lagi bermasalah, sesekali menerbitkan gambar seperti kelihatan ini. Ketika itu bengkel sudah tamat, menunggu sesi persembahan pada waktu malam. Ketika menunggu sempat melayan sesi jamming beberapa orang pemuzik...


Makan petang di kantin bawah. Lupa nak cakap, Semasa kami sampai dua orang lagi aktivis busana tradisional Melayu sudah lebih awal mengikuti majlis membawa bersama isteri dan anak-anak.


Isteri saya yang bekerja waktu pagi pula sampai ketika rehat petang. Malam selepas Isyak kami pun berkumpul balik di tingkat satu untuk sesi persembahan.





Sementara menunggu semua pemuzik siap, aktivis-aktivis Aceh diminta berkongsi sedikit ilmu tentang pakaian tradisional mereka.





Dua orang daripada mereka sempat menyanyikan sebuah lagu tradisional sana. Kelihatan isteri saya mengambil gambar...





Tidak lama kemudian bermulalah persembahan gambus...





Ada juga persembahan alatan hampir serupa tetapi versi Cina.











Cuma kami tidak dapat mengikuti acara sampai habis. Ini kerana rakan-rakan Aceh sudah penat dah harus kembali ke tempat penginapan mereka di UKM. Kami pun menghantar mereka ke stesyen KL Sentral...


1 ulasan:

  1. infonya tentang sejarah melayu sangat menarik bang..tapi theme blogspotnya kalo bisa dirubah, supaya kalo baca juga nyaman.
    salam kenal, eddy.

    BalasPadam