Sabtu, Jun 26, 2010

Projek buku keretapi : Ipoh ke Hatyai...

OK. Kita sambung penceritaan dari artikel Projek buku keretapi : Perjalanan Kuala Lumpur ke Ipoh.... Mari! :]


Masuk tengah malam kami kembali ke stesyen keretapi Ipoh...


Sementara menunggu keretapi Ekspress Langkawi yang akan membawa kami ke Hatyai sampai, kami berlegar-legar di ruang menunggu. Sempatlah berbual-bual dengan 3 orang gadis Barat. Rupa-rupanya mereka baru pertama kali sampai ke Malaysia dan setelah beberapa hari, mereka kini mahu kembali ke Bangkok melalui Hatyai. Peliknya 3 gadis ini berasal dari 3 tempat yang berjauhan... seorang dari California, seorang Ireland, seorang Austria. Entah kenapa mereka boleh menuntut di universiti yang sama di Hong Kong...

Sambil itu ada sejumlah orang lain menunggu keretapi yang sama.


Tidak lama kemudian keretapi yang ditunggu pun sampai...



Saya mengambil kesempatan untuk mendapatkan sedikit rehat. Maklumlah, kan dah lewat malam? Namun apabila keretapi berhenti, saya akan terbangun lalu mengambil gambar. Lihat artikel Ipoh railway station and others in the dark di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.




Sampai ke Sungai Petani langit mula kelihatan cerah...





Tapi kami harus menunggu lagi sehingga menghampiri Gurun sebelum langit cukup terang untuk dikatakan siang lalu kelihatanlah Gunung Jerai yang penuh lagenda itu. Lihat banyak lagi gambar di Views of Gunung (Mount) Jerai from train.... Turut disertakan adalah klip video memaparkan pemandangan gunung dikelilingi sawah padi menghijau...




Sawah menghijau terus memenuhi pemandangan apabila menghampiri Alor Setar.



Ibunegeri Kedah ini memiliki stesyen keretapi yang agak menarik. Lihat Alor Setar and on.





Sesuai dengan gelaran Kedah sebagai negeri "jelapang padi" sawah terus memenuhi pemandangan...









Sawah juga terus mengisi pemandangan apabila memasuki negeri Perlis yang pernah menjadi sebahagian daripada Kedah. Namun selepas melepasi Arau, bukit-bukit batu kapur mula mencuri tumpuan.




Bukit-bukit batu kapur terus berdiri megah sehingga menghampiri Padang Besar. Lihat The limestone hills of Perlis.





Di Padang Besar kami harus turun keretapi untuk pemeriksaan immigresyen...






Sambil itu saya mengambil peluang melihat keadaan stesyen yang terletak di sempadan negara Malaysia dan Thailand. Lihat Enter Padang Besar, gateway to Thailand.






Perjalanan diteruskan masuk ke Hatyai.












Setelah sejam gitu meninggalkan Padang Besar kami pun menghampiri stesyen...





Di sini keretapi diletakkan tidak semestinya betul-betul di sebelah platform. Ada masanya penumpang perlu turun di atas landasan...




Kemudian pandai-pandailah memanjat ke atas platform berdekatan...





Ada masanya pula kita perlu memanjat naik keretapi lain untuk sampai ke platform di sebelah!







Nah. Sekarang baru kami sampai ke bangunan utama stesyen. Lihat The station at Hatyai.




Seterusnya kami berjalan kaki sekeliling bandaraya Hatyai. Lihat The colours of Hatyai.





Masalahnya saya mendapati sukar untuk mendapatkan tandas awam yang ada paip di dalam. Sampai waktunya saya terasa perlu untuk membuat 'deposit bank' dan kami juga sebenarnya perlu mandi membersih seraya menyegarkan badan. Kami pun mendapatkan perkhidmatan pengangkutan awam tempatan untuk ke masjid terdekat.





Pemandu membawa kami ke masjid yang kelihatan di kanan ini. Kebetulan ada restoran Islam bernama Sumatra di sebelah.









Melihat perkarangan masjid saya deja vu panjang. Lihat artikel Masjid Pakistan di Hatyai (Pakistan mosque in Hatyai) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).



Di masjid kami sempat menjamakkan solat Zuhur dan Asar. Kemudian baru makan di restoran sebelah...


Isnin, Jun 21, 2010

Projek buku keretapi : Perjalanan Kuala Lumpur ke Ipoh...

Assalamualaikum semua. Kali terakhir saya bercerita mengenai perjalanan menaiki keretapi adalah pada artikel Projek buku keretapi : Tumpat ke Kuala Lipis sebelum kembali menaiki bas 27 Mei. Sekarang sampailah masa untuk menyambung kembali penceritaan dengan perjalanan yang dibuat ke utara... mari. :]


Sabtu 22 Mei saya melangkah lagi ke stesyen KL Sentral.


Tetapi tidak seperti perjalanan ke Pantai Timur yang dimulakan 5 pagi, kali ini saya melangkah selepas Zuhur dan cukup masa untuk makan di KFC bersama anak dan isteri.

Al-Rasyid turut makan sama tapi cuma kentang putar. Kami sedang menunggu jurugambar Faliq dari Karnadya datang sementara keretapi Ekspress Rakyat akan berlepas jam 3:17...


Tidak lama kemudian jurugambar pun sampai. Sampailah masa untuk meninggalkan anak isteri.



Keretapi sampai tempat pada waktunya dan kami pun bergegas ke dalam.




Keretapi singgah sebentar di stesyen lama Kuala Lumpur...





Walaupun kedudukannya sebagai stesyen utama telah digantikan KL Sentral, stesyen ini tetap penting dan ada daya tarikan.




Keretapi pun meninggalkan bandaraya...







Pemandangan dan latar-belakang menjadi penunjuk arah di manakah kami berada...






Keretapi terus meluncur sebelum berhenti di stesyen Tanjung Malim.






Perjalanan diteruskan sambil pemandangan Banjaran Titiwangsa terus menemani di sebelah timur.






Pemandangan luar terus menjadi teman bagi mereka yang tidak mahu terlelap.













Senaskah peta Malaysia turut menjadi penolong untuk mengisi masa dan mengenal-pasti apa yang bakal ditempoh.





Misalnya kita boleh tahu yang kita menghampiri Ipoh apabila melihat latar-belakang dengan banyak bekas lombong juga bukit batu kapur.




Oh... stesyen sepanjang perjalanan pula hampir sama sahaja serupa hingga membosankan. Lihat artikel The new but boring train stations between Kuala Lumpur and Ipoh di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Nasib baik stesyen Ipoh masih dikekalkan bangunan lama. Oh, di sini kami berhenti dan turun atas sebab tertentu. Lihat Ipoh railway station.



Di hadapan stesyen terdapat pokok ini...






Inilah pokok Ipoh yang menjadi asal-usul nama bandaraya.







Seterusnya kami berjalan-jalan di sekitar Ipoh.







Kelihatan Sungai Kinta sungai utama di sebelah sini.





Oh, sebenarnya kami turun di Ipoh kerana mahu menaiki keretapi lain kemudian. Keretapi yang mahu dinaiki adalah Ekspress Langkawi hingga ke Hatyai, Thailand dan ia akan sampai ke Ipoh sekitar 1 pagi. Mungkin ada yang bertanya kepada tak naik sahaja Ekspress Langkawi dari Kuala Lumpur... kan itu lebih senang? Memang itu lebih senang tetapi tak dapatlah kami mengambil gambar siang hingga ke Ipoh kerana ia berlepas dari KL selepas 9:30 malam.

Sementara menunggu keretapi kami mengambil peluang berehat di Masjid Panglima Kinta. Ia adalah masjid tertua di Ipoh. Lihat artikel Mosque of Panglima Kinta revisited.




Di sebelah masjid terdapat makam keluarga dan waris Panglima Kinta. Kelihatan di sini makam Datuk Seri Azizul Hassan, ayahanda kepada pelakon Noor Azizah yang pernah memegang watak Masmirah dalam filem Enam Jahanam di samping seniman P. Ramlee. Bekas pembaca berita TV3 Aziah Jasmin Azizul juga adalah anakandanya. Kepada Aziah, kalau terbaca ini harap sentiasa sihat dan sejahtera...




Selepas mandi kami bersolat Maghrib di masjid lalu turut menjamakkan solat Isyaq...





Kemudian baru kami makan malam...





Sempat juga singgah di Ipoh Parade dengan niat mahu mengisi masa dengan menonton wayang... tapi tak jadi kerana jadual wayang tak kena dengan jadual keretapi, takut terlepas nanti...





Niat menonton wayang digantikan dengan jalan-jalan di satu tempat seperti pasar malam yang dipanggil Gerbang Malam.





Dapatlah juga menonton 'wayang'... satu persembahan kebudayaan. Cerita akan bersambung nanti...