Sabtu, Mac 13, 2010

Buku "Berpetualang ke Aceh" di Amerika dan Australia...

Rasanya tak salah jika saya ingin terus mempromosikan buku-buku saya bukan?




Tadi, setelah selesai bercerita panjang lebar dalam artikel Jalan-jalan anak-beranak : "International port" Janda Baik sebagai pelengkap? (tamat ditulis jam 4:46 pagi), saya masih tak boleh tidur. Lalu saya tergerak untuk menyemak 2 link website yang ada diletakkan di ruang atas blogspot di mana saya ada menyebut:

------------------

Siri buku "Berpetualang ke Aceh" mendapat perhatian golongan pembaca yang serius dan suka berfikir. Ia turut disimpan di Library of Congress America dan National Library of Australia! Semak sendiri kenyataan di http://www2.library.ohiou.edu/info/newacq/2008-10/p.html dan http://catalogue.nla.gov.au/Record/4535157

-----------------


Namun saya dapati link http://www2.library.ohiou.edu/info/newacq/2008-10/p.html tidak boleh dipakai lagi. Lalu dengan menggunakan Google, saya cuba mencari isi serupa yang menjadi bukti buku "Berpetualang ke Aceh" ada disimpan di Library of Congress di Amerika... terjumpa alamat yang sedikit berbeza ini... http://www.library.ohiou.edu/info/newacq/2008-10/p.html.





Melihatkan alamat yang berubah sedikit boleh menimbulkan masalah, saya risau jika isinya nanti hilang terus. Saya mahu ia senang dicari dan dilihat agar orang ramai tahu buku "Berpetualang ke Aceh" telah diiktiraf di peringkat antarabangsa. Maka itu saya buat snapshots di atas. Perhatikan... jika anda masuk ke website tersebut anda akan terjumpa isi seperti dalam gambar paling atas. Scroll ke bawah dalam beberapa saat dan anda akan nampak nama buku "Berpetualang ke Aceh" tersenarai sebagai salah satu bahan bacaan yang ada di Library of Congress ini.




Nasib baik alamat untuk website di Australia tetap sama. Malah anda boleh masuk terus dan melihat nama buku "Berpetualang ke Aceh" tersenarai dengan sedikit butiran. Kalau ikutkan, saya tidak mahu membuat artikel ini kerana tidak mahu ia menolak artikel Jalan-jalan anak-beranak : "International port" Janda Baik sebagai pelengkap? 'jatuh' ke bawah, sekurang-kurangnya dalam tempoh 2-3 hari ini. Maklumlah saya telah menulis artikel tersebut dengan penuh penat-lelah luahan rasa dan kenangan pahit manis yang mengalir tanpa diundang. Saya tidak mahu pembaca terlepas pandang hanya disebabkan ada artikel lain sudah 'menaiki takhta'...

Namun seperti disebut di atas tadi, saya juga tidak mahu bukti-bukti tentang keberadaan buku "Berpetualang ke Aceh" di pentas antarabangsa boleh hilang begitu sahaja. Maka itu saya buat artikel baru ini agar boleh diletakkan linknya di ruang atas blogspot ini. Lagi cepat selesai lagi bagus... cukup.


2 ulasan: