Jumaat, September 11, 2009

Aceh dan perlaksanaan syariat Islam...

Set gambar yang ditemui setelah membuat Google Image Search menggunakan keywords "Syariah Aceh" ini menunjukkan perlaksanaan hukuman sebat yang pernah dilakukan Aceh setahun dua dahulu kalau tak salah...

Tadi selepas Maghrib saya dan isteri pergi menyambung makan buka puasa di luar. Ternampak akhbar Harian Metro untuk hari Khamis 10 September lalu terjumpa artikel menarik tentang perkembangan terbaru perlaksanaan hukum syariat di Aceh. Teringat juga lawatan saya dan isteri ke sana...

Satu perkara menarik yang kami dapati, di Aceh tiada masalah jenayah, sekurang-kurangnya tiada yang ketara seperti kita biasa dengar di Malaysia. Orang perempuan boleh berjalan bebas malah menaiki motosikal ke sana ke mari dengan tas tangan tergantung di bahu tanpa perlu risau barangan mereka dicuri apalagi mahu dicabul ataupun dirogol, semuanya akibat undang-undang syariah kini mula dilaksanakan kembali secara ketat mengambil iktibar dari peristiwa Tsunami 26 Disember 2004 yang dianggap sebagai peringatan agar kembali kepada nilai-nilai sebenar dahulukala yang telah menyebabkan Aceh dikenali sebagai bumi Serambi Mekah.

Di sini saya tergerak untuk berkongsi artikel dari Metro yang berjaya didapatkan daripada Internet. Semoga kejayaan Aceh melaksanakan hukum syariat dapat memartabatkan kembali hukum-hukum Islam sehingga mengatasi konsep civil law atau perundangan Barat yang terus menghantui dunia Islam yang meremeh-temehkan hukum Allah SWT akibat berlakunya penjajahan berluasa akhir abad ke 19 dan awal abad ke 20 Masihi yang memaksa kita menerima-pakai sistem asing yang sebenarnya berasal daripada hasil pemikiran puak Yahudi Zionis. Semoga ia menjadi contoh yang bakal menyemarakkan juga usaha memartabatkan Islam ke tingkat tertinggi di negara kita sendiri!

--------------


Aceh kuat kuasa syariah

BANDA ACEH: Pihak berkuasa Aceh sudah bersiap sedia untuk menguatkuasakan undang-undang jenayah Islam, termasuk merejam penzina yang sudah berkahwin hingga mati.

“Golongan belum berkahwin yang berzina akan disebat 100 kali sementara yang dah berkahwin akan direjam hingga mati,” kata anggota Parlimen tempatan, Raihan Ismail dari Parti Keadilan Sejahtera (PKS).

Aceh yang menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan Indonesia selepas hampir 30 tahun dilanda keganasan akibat gerakan pemisah, hanya melaksanakan sebahagian sahaja undang-undang syariah ketika ini, termasuk mewajibkan pakaian menutup aurat, solat lima waktu, puasa sepanjang Ramadan dan membayar zakat.

Undang-undang syariah dibenar dilaksanakan di Aceh sebagai sebahagian daripada pakej autonomi yang dipersetujui oleh kerajaan Indonesia sebagai ganti kepada tuntutan kemerdekaan penduduk wilayah itu.

“Rang undang-undang itu hanya tertumpu kepada isu etika, termasuk meminum arak, berjudi, berzina dan merogol,” kata Raihan.

Parlimen Aceh dijadual meluluskan undang-undang baru itu Isnin depan.Jenayah seperti membunuh, merompak dan rasuah tidak termasuk dalam undang-undang baru itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan