Selasa, April 14, 2009

Keseronokan mengejar mengkarung - satu selingan

Ini ialah gambar seekor mengkarung bertenggek di atas beg motosikal besar saya pada satu hari minggu lepas, di halaman rumah tempat saya menetap kini di Bandar Tasik Puteri. Sepanjang 4 bulan menetap di sini, inilah kali pertama saya terlihat binatang jenic cicak ini di mana-mana di sekitar itu. Sebelum itu, saya terlihat mengkarung ini terlompat-lompat cuba memanjat dinding luar rumah tetapi tidak melekat. Kelakar saya melihat itu lebih-lebih lagi setelah agak lama tidak melihat binatang ini.

Sekitar setengah jam kemudian, saya keluar dari rumah lalu terlihat mengkarung ini duduk diam bertenggek di atas beg motosikal. Ah... apakah ada sesuatu yang ingin diberitahunya? Yang pasti teringat zaman kanak-kanak di mana saya suka menangkap binatang-binatang kecil dari serangga seperti kumbang dan rama-rama hingga ke ikan-ikan di longkang besar.

Mengkarung ini mengingatkan pada ketika saya selalu bertandang di rumah seorang bapa saudara di Bukit Damansara. Di taman belakang rumah, sering kelihatan mengkarung-mengkarung tetapi yang berwarna hijau berlari-lari di atas tembok. Hmm... baru teringat, mengkarung boleh bertukar warna. Jadi tak penting sangat le jika ia berwarna hijau seperti dalam ingatan atau berwarna coklat seperti kelihatan di atas.

Yang saya ingat, adik dan sepupu saya sering ikut sama cuba menangkap mengkarung-mengkarung ini. Selalunya kami menggunakan beg plastik untuk mencekup binatang seperti biasa kami buat apabila menangkap kumbang, rama-rama dan baru saya ingat satu lagi serangga kegemaran, belalang lebih-lebih lagi kalau dapat belakang kunyit yang besar-besar!

Malangnya kami sebenarnya tidak pernah betul-betul dapat menangkap walau seekor pun mengkarung. Paling kuat kami dapat menangkap badannya sebelum tangan kami digigit lalu kami secara spontan melepaskan genggaman. Lagi satu, dapat tangkap ekornya. Kira dah elok le sebab ekornya jauh daripada kepala, tak dapatlah ia menggigit. Tapi kami lupa, mengkarung juga seperti cicak. Ekornya boleh putus terutama bahagian hujung untuk tumbuh balik. Lalu melepaslah hajat kami untuk membela mengkarung hasil tangkapan sendiri.

Kini saya sudah tidak tertarik lagi untuk menangkap apa-apa binatang. Melihat mengkarung di halaman naik bertenggek ke atas beg motosikal cuma membuka kenangan. Sekian! :]

4 ulasan:

  1. klakar laa.. betul2.. dlu i pun sukemengkarung

    BalasPadam
  2. Salam .. tu bukan mengkarung.mengkarung berkilat sisik licin. Tu cicak kubeng

    BalasPadam
  3. Cicak kuben dengan menkarung pon tak betul ni..haha

    BalasPadam